Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-08-22, 22:22
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Om Rethymnon är kommersialiserat så är Chania totalförstört!
Ingen annanstans i Grekland har jag mött så otrevliga och faktiskt SKRÄMMANDE inkastare som i det gamla hamnområdet där. Och nog säljer de krimskrams i Rethymnon, men där fanns även en hel del butiker med kvalitetsvaror. I Chania såg jag BARA skräp! Charmen är HELT BORTA i den stan.

Tja, detta är en kort sammanfattning av mina intryck. Jag förbehåller mig rätten att ha dem och respekterar utan problem att andra fått bättre känslor för staden
Jag ville (som vanligt) bara ha lite mer detaljer... Dessutom var det så många som var för Chania och mot Rethymnon, så jag ville också skapa lite jämvikt. Själv har jag bara varit i Chania, men det var under min allra första Greklandsresa så jag tyckte mest att allt var exotiskt och härligt - det var t.ex. första gången jag såg inkastare!

Ruby
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-08-22, 23:18
guppel guppel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sumpan
Inlägg: 128
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Visst finns det turisttrams,men så är det ju desto större stad desto mer turisttrams.Det behöver man ju inte köpa. Massor med bra restauranger finns ju fortfarande.
Rethymno !!!!

Stranden är ju bara sååå fiiin om man är ca 1 km utanför hamnen i riktning mot Heraklion. Visst kan det vara en å annan plaspåse som blåst in mot strandkanten nå'n gång - men de e ju faktiskt inte värre än västkusten/ostkusten i Sverige
Om man nu dristar sig till att doppa sin ljufveliga kroppshydda
i sådant vatten
Det dära med kramset - det finns ju överallt !!! Har ni nånsin gått på Drottninggatan i Estocolmo ? - dvs det första intryck vid sidan av färjeterminaler som möter turister som båtledes anländer till vår huvudstad !
Där kan man snacka om SKIT !
NÄE - bortse från kramset å se att Rethymno faktiskt är en högst levande grekisk STORBY !
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-08-23, 00:29
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.
Eva
Och även nu för tiden!!

Calle!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-08-23, 00:35
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Rethymnon kan jag ju inte säga är speciellt stenigt,visst har det hänt nångång på de16-17 ggr jag varit där,men det beror väldigt mycke på vilka vindar det har varit.Tycker även att de som har stränderna håller rent och snyggt.Har bara varit i Chania över dagen,men jag skulle ju välja Rethymnon.(åker ner på lördag)
Denna sommaren har dom satt upp papperskorgar med cirka 50 meters mellanrum även på den lilla stranden inom Marinan, hamnen. Sedan är det ju upp till folk (turister, grekiska som utomsocknes) att använda dessa. I övrigt är renhållningen i Rethymno exemplarisk, förutom att det knappast sker någon sortering, men det kommer förhoppningsvis.

Calle
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-08-23, 01:01
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Stina
Jag skulle absolut välja Chania!
Det är en riktig grekisk stad med massor av sevärdheter.
Och det är inte Rethymno??!! Är Fortezza bara en gammal stenhög?! Och alla minareter samt byggnader från venetianska samt turk-tiden!

Citat:
Ursprungligen postat av Stina
Vi var även i Rethymno, men där var turismen så påtaglig, allt kändes så koncentrerat och man fick inte den riktiga myskänslan.
Hamnpromenaden var trång och kantad av stora matskyltar med bilder på alla maträtter samt inkastare som vi upplevde som ännu jobbigare än de i Chania.
Well! Vilka hamnpromenader är inte kantade av skyltar, stränderna av solstolar etc på dom populäraste turistorterna?!
Tips, Skippa hamnpromenaden (samt Venetianska hamnen) nästa gång i Rethymno så hittar ni myskänslan nere i de gamla gränderna i gamla stan, med billiga meze-restauranger dit grekerna går, kom inte för tidigt eftersom det brukar vara fullpackat på dessa restauranger redan vid halv tolv på kvällen! Var beredd på att betala (för två pers) 15 Euro för en tre timmars sittning inkl ett kilo lokalt vin.
Kan även rekommendera den dygnet-runt-öppna restaurangen Samaria som ligger just på strandpromenaden, öppet även i december och hela vintern, inga inkastare ens sommartid utan bara bra mat till nästan inga pengar alls!!

Calle!! (som naturligtvis tycker fördel Rethymno eftersom vi försöker att leva och bo här!)

Senast redigerad av Calle den 2005-08-23 klockan 01:24.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-08-23, 08:27
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Ja karin, vi har bott på Veronica. Det var ett helt OK lägenhetshotell. Fin liten köksdel, vi hade lägenhet mot poolen och även balkongen, har för mig att de hade sluttid på när poolen fick användas på kvällen. städning och sånt var bra.Baren låg precis vid poolen, nåt jag inte tycker är kul, alla smulor och rester drar gärna till sig kryp som också gillar fukten. Men, eftersom vi badar i havet så var vi aldrig vid poolen. Till stranden går ni på mindre än fem minuter, även till bussar.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-08-23, 08:49
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Jag har ju redan sagt vad jag tycker men vill bara understryka att jag håller med i det Calle säger. Båda städerna är turistifierade och kommersialiserade. De gamla vackra hamnkvarteren är inte mysiga längre - men i R upplevde jag det mindre påträngade. Där hittade jag guldklimpar mitt i eländet, vilket jag inte gjorde i C. Det gamla hamnområdet är inte lika förstört i R som i C - och R har det fantastiska fortet där man fortfarande känner den historiska doften av de människor som en gång strävade där.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-08-23, 09:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Jag känner igen det här, känslorna svallar, då vi försvarar våra grekiska pärlor som vi känner så mycket för! (Risken finns att det blir lite väckelsemöte över det hela) Vi har upplevt underbara saker som vi vill förmedla till andra. Men innan blodvite uppstår, så skulle jag säga till Karin att jag tror att vilket du än väljer, C eller R, så kommer du inte välja någon nitlott. Du kommer till Grekland! Du kommer att bli glad och utvilad och inspirerad och du kommer att hitta både positiva och negativa saker. Du väljer ju inte mellan blodpudding och oxfile, utan två härliga grekiska städer!

Eller hur - ni andra? Inte kan man väl säga att någon av städerna är bara skit? Näää...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-08-23, 09:17
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Rätt Gita!!Det är väl det vi har gemensamt här på Kalimera:Grekland!!!!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-08-23, 11:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Oj vilken debatt!
Jag kan ju kanske inte vara part i målet eftersom jag själv inte varit i Rethymnon. Chania däremot har jag varit i flera flera ggr under mina 3 Kretaresor. Det är en väldigt charmig stad tycker jag och visst är där "typiska turiststråk med inkastare", men det är precis runt den gamla hamnen. Jag sökte mig bort från just den och upptäckte vackra parker, underbara gränder och MYCKET TREVLIGA OCH GÄSTVÄNLIGA INVÅNARE!
Inkastare på resturanger stör oavsett vilken ort man är på och jag har för övrigt aldrig förstått vad de har för funktion för de skrämmer ju snarare bort gäster från restaurangen de jobbar på än de lockar gäster till sig
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-08-23, 17:58
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Oj vilken debatt!
Jo!!
Fast vi har inget emot Chania, vi valde mellan just Chania och Rethymno när vi var nere på boletar-resa. Chania är jättecharmigt, men vi fastnade för Rethymno kanske på grund av dess "mellan-storlek" med nära till precis allt. Passar vår verksamhet bra så här första året i alla fall!

Calle o Git (Git som i dag har föllsedag, fast det vill hon inte att någon ska veta om och ändå är jag så "ful" att jag avslöjar det här!!)
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-08-23, 18:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Grattis Git! Du är i gott sällskap! Hasse mfl har också födelsedag...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-08-23, 18:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Git som i dag har föllsedag, fast det vill hon inte att någon ska veta om och ändå är jag så "ful" att jag avslöjar det här!!
Då får du viska GRATTIS till henne så att ingen annan hör det! *talar tyst*
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-08-23, 18:44
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Hipp hipp!


//PO
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-08-23, 23:35
guppel guppel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sumpan
Inlägg: 128
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Hipp hipp!


//PO
HUUUUUURRRAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-08-24, 09:19
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Grattis Git!

Då är hon också ett lejon...
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-08-24, 21:31
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 75
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Jag har bott på hotell Veronica förra året i maj två veckor.Jag tyckte det var ett riktigt toppen-hotell.Rent o fint med en härlig pool. Ingen störande trafik o internet i källaren .Ett par stränder nära som var helt ok. Barnen älskade JUMBO, ett stort leksaksvaruhus lite närmare Chania. Rätt över gatan finns det en billig biluthyrning, med både bil och MC. Vår bästa lunchresturang låg längre ner på gatan och hette Gourmet. Hemgjorda hamburgare som min son ville ha jämt!!! Ha en riktigt skön semester! Sassa
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-01-06, 00:26
pialova pialova är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 7
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Åh, jag älskade Chania. Jättemysigt...bodde i Crissi akti(stavning?) ca 3 km väster om stan. Fyra fina stränder inom 1 km. Ibland gick vi in till Chania och ibland tog vi buss.
Har även bott i Rethymnon-det var jättefint där också. Stranden i staden var faktiskt bättre än väntat. Rent och snyggt på båda ställena tyckte jag. Men ett litet pluss för Chania. Smaken är som...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-01-16, 18:36
Amsterdammers avatar
Amsterdammer Amsterdammer är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Hej!

Vi skulle rekomendera Chania och då bo i Nea Xora eller Agii Apostoli. Det är för orter till staden och har stads buss som går nästan hela dagarna. I Agii så finns det hela 4 stränder at välja på när det blåser storm eller hårda vindar. Alltid en strand i LÄ

Tröttnar man på det lugna livet så drar man till staden Marknad lördagar vid olympia stadion en trevlig saluhall finns det med underbara luncher, men se upp det finns ett par turist fällor. Kolla in vilka som sitter på stolarna!

Lycka till och trevlig resa!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-01-17, 08:40
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Ja og reisen er vel for lengst overstått... , dette var jo en debatt fra i i fjor sommer. Men det kan vel være at noen noen nye kalimeraer som har valgets kval i år...?

Men det kunne jo ha vært gøy å høre hvordan Karin F & Co. hadde det i Chania...., ble dere Chania-frelste...?


Ia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT