Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2007-08-02, 16:28
Ingelas avatar
Ingela Ingela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Semester förstörd.

Jag håller med, Ragnhild...

Jag vet att det varit på tapeten förut och att jag reagerat även då när det kommer upp vad som är "grekiskt", "turistigt" osv osv...
När jag sätter min fot i Grekland så upplever jag ju egentligen det genuina Grekland oavsett var jag befinner mig - jag ÄR ju i Grekland, det kan ju inte vara tillrättalagt för att just jag ska tycka att det duger och är "tillräckligt" grekiskt.
Det är ungefär som om jag skulle börja bära folkdräkt här i Stockholm för att inte göra våra turister besvikna. Sverige är väl inte bara fäbodvallar och midsommarstänger - varför skulle Grekland vara annorlunda?

Jag har befunnit mig i kackerlackiga lägenheter i enormt fula delar av Athen, på turiststråk med inkastare överallt och på en öde strand eller i en tom gränd med en liten taverna med en svartklädd gumma utanför och nog har jag känt GREKLAND i hela själen vid alla tillfällen - fint, fult, turister eller inga turister, "trygga" små öar eller "otryggare" större städer. Sen att det ena passar mig bättre och gör mig lyckligare än det andra är ju en annan sak.

Det är väl klart att det finns mer eller mindre turister på olika resmål men det är väl ändå Grekland vi upplever och vi är ju faktiskt där allihopa för att uppleva nånting som vi ofta hämtar styrka från under resten av året och som berikar allas våra liv???

Ingela
  #62  
Gammal 2007-08-02, 20:05
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

Tack Ingela ,Du sa nåt som jag tänkt länge...!!!!!/Phia....Tillägget är: Efter dessa ord...Så älskar vi ju Alla Grekland...annars vore vi ju inte här!

Senast redigerad av Athanasia den 2007-08-02 klockan 20:13. Anledning: Tillägg
  #63  
Gammal 2007-08-02, 20:22
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Semester förstörd.

Ja...

Ser vi, upplever vi inte det "genuina" Grekland, så kan vi inte uppleva det genuina övehuvudtaget.
Visst..

Lefteris
  #64  
Gammal 2007-08-02, 21:07
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Semester förstörd.

Liten reflektion.

Jag vill inte göra det enkelt för mig men jag känner igen mönstret lite grann. Vet inte om det stora flertalet av oss redan har varit i Grekland i sommar eller inte ? Men nog tycker jag det känns som om denna bra och givande tråd luktar lite "jag-har-varit-i-grekland-och-upptäckt-mycket-på-alla-sätt-och-nu-måste-jag-bara-skriva-massor-på-Kalimera"

Det brukar bli djupa diskussioner under slutet av somrarna här och denna är både saklig och klok. Det handlar inte om att det finns ett standard-sätt att vara i Grekland. Det handlar om att det alltid finns en anledning att verkligen bena ut vad man verkligen vill ha av sin semester. Varje individ tar med förväntningar som på något eller några sätt förverkligas (eller inte).

Skaparen av denna tråd har haft otur, blivit besviken och vi andra ångar på utav bara den. Vi här har haft vår bästa Greklandsvistelse någonsin och vi är lätt euforiska, det skapar flera idéer för framtida resor.


Hasse
  #65  
Gammal 2007-08-02, 21:54
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Semester förstörd.

Att uppleva det riktiga Grekland av idag innebär ju att även få uppleva turismen och vad är det för fel med det?
Vi är ju alla turister fast med olika behov eller hur? Ingen är vare sig bättre eller sämre än den andre.
En och annan råkar illa ut och så kommer det att bli även framgent inte bara i Grekland utan runt hela vårt klot.
Vissa gillar att skriva av sig andra håller det mer för sig själv, det är ju sådana vi är vi människor.
Blir det fel en gång så blir säkerligen superbra en annan gång.
Livet och resandet är vad vi gör det till.......åtminstone nästan.
lars
Kriti sti kardia mou
  #66  
Gammal 2007-08-02, 22:20
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela Visa inlägg
Det är ungefär som om jag skulle börja bära folkdräkt här i Stockholm för att inte göra våra turister besvikna. Sverige är väl inte bara fäbodvallar och midsommarstänger - varför skulle Grekland vara annorlunda?
Det var en av de bästa kommentarerna i den här tråden. Grekland har turister. Turismen har bidragit till att Grekland ser ut som det gör idag. Det genuina Grekland finns i HELA Grekland och förändras ständigt. Åk dit och upplev den spännande förändringen på nära håll eller sitt hemma och glo på vykort med blåvita hus.
  #67  
Gammal 2007-08-03, 09:17
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Semester förstörd.

Jeg må bare si at jeg elsker å lese andres reisebrev og har hatt stor nytte av det. Takk til alle dere som "gidder" å dele erfaringer.
Og jeg har ofte brukt info fra Kalimera på reiser til Hellas. Senest til å bestille hotell i Athen i juni.
  #68  
Gammal 2007-08-03, 09:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Semester förstörd.

Jag tror inte att kritiken handlar om att Grekland inte får utvecklas och förändras till ett modernt samhälle som alla andra länder i Europa. Ingen förväntar sig att de ska uppträda i folkdräkt på gatorna lika lite som vi gör det här hemma. Jag tror att kritiken riktar sig mot massturismens baksida och den överexploatering som finns på vissa orter.

Eva
  #69  
Gammal 2007-08-03, 10:37
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag tror att kritiken riktar sig mot massturismens baksida och den överexploatering som finns på vissa orter.
Alldeles rätt! Men att sedan säga att en hel, stor ö = Kreta, är överexploaterad och bebos av kriminella och därmed bör denna ö förkastas - det är en horribel slutsats.

DET vänder jag mig emot. Man skall hålla sig till fakta. Säg istället att "delar av Kreta är överexploaterad och det finns kriminalitet". Det är säkert sant.

Det är som att säga att "Åk inte till Finland - de dricker bara brännvin och viftar med knivar. Precis som i Hälsingland"
  #70  
Gammal 2007-08-03, 21:58
Bengito
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Semester förstörd.

Hej!
Tack för alla inlägg i denna tråd. Detta var bara en erfarenhet från oss som besökte denna underbara plats på jorden. Detta är ingen kritik mot vare sej grekland eller Kreta som plats eller mäniskorna. Alla ställde upp på bästa tänkbara sätt. Att vi hade otur de sista dagarna på en trevlig vistelse på Kreta är bara otur, vi kommer säkert att besöka denna plats även i framtiden.Vi hann ändå med att upptäcka fina ställen och upplevelser jag och min dotter.Vi har glömt allt det tråkiga och nu ser vi fram mot nästa resa till Kreta 2008. Har
  #71  
Gammal 2007-08-03, 22:05
Bengito
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Semester förstörd.

hej igen,jag snublade på tagenterna.Har man en gång varit på underbara kreta så återvänder man tillbaka.

Birgitta 63 genom Bengito

Ha det så bra alla greklandsfans!
  #72  
Gammal 2007-08-04, 12:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Semester förstörd.

Birgitta63, du har inget att be om ursäkt för. Att ens upplevelse av en ö blir färgad av sjukdom och olyckor är inte det minsta konstigt, det är bara naturligt.

Dessutom är det fullt tillåtet - och i mina ögon bara välkommet - med subjektiva ö-omdömen som är mindre entusiastiska. Även när det gäller Kreta
  #73  
Gammal 2007-08-04, 13:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Semester förstörd.

Det "intressanta" är ju att Birgitta63 själv säger att hon inte kritiserar vare sig Grekland, Kreta eller människorna utan bara ville berätta om hur bedrövligt det oturade sig för dem på deras resa.

Det är med andra ord alla andra som har tolkat det som kritik av Grekland och snabbt som ögat tagit gemensam sats och hoppat på henne. Numer följer jag inga andra forum så jag vet inte om det är ett vanligt fenomen på internet, men grekfanatiker verkar ha en böjelse att göra så, för här i forumet är det ju inte ovanligt.
  #74  
Gammal 2007-08-04, 13:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Semester förstörd.

Det är ju andra i tråden som kritiserat Kreta - utifrån sin subjektiva upplevelse.

Men jag tycker rätten att fälla subjektiva omdömen om en ö bör gälla alla, i synnerhet på det här forumet som helt och hållet bygger på subjektiva uppfattningar.
  #75  
Gammal 2007-08-04, 15:12
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är med andra ord alla andra som har tolkat det som kritik av Grekland och snabbt som ögat tagit gemensam sats och hoppat på henne.
Intressant, för jag tolkade det som att hon bara berättade om sin semester, men sedan "hakade" andra på med sina omdömen, och det var dem omdömen som folk vände sig emot.

Tolkningarna är nog lika många som läsare/skrivare. Intressant hur som helst att vi tycker så olika och att det kan bli så heta känslor om någons favoritställe får kritik.
  #76  
Gammal 2007-08-04, 15:56
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Intressant, för jag tolkade det som att hon bara berättade om sin semester, men sedan "hakade" andra på med sina omdömen, och det var dem omdömen som folk vände sig emot.
Ja så förstod jag det också. Vem har "hoppat på" Birgitta63?

Citat:
Det är ju andra i tråden som kritiserat Kreta - utifrån sin subjektiva upplevelse. Men jag tycker rätten att fälla subjektiva omdömen om en ö bör gälla alla, i synnerhet på det här forumet som helt och hållet bygger på subjektiva uppfattningar.
Precis.
  #77  
Gammal 2007-08-04, 18:58
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart man får kritisera även Kreta! Var och en får ju stå för sin egen åsikt. Soleil skriver ju dessutom tydligt "JAG tycker..."
Bra inkfish, det är självfallet så att var och en skall ha sin uppfattning och även föra den till torgs, om man känner för det.
Avsikten är ju inte att trampa nån annan på tårna som har har en annan uppfattning än mig själv, eller hur?
Jag tycker vi svenskar är lite för stingsliga när det gäller att acceptera andras uppfattning i saker och ting. Vi tar det som kritik av nån underlig anledning.
lars
Kriti sti kardia mou

The mind is like a parachute, it works best when it is opened!
  #78  
Gammal 2007-08-04, 22:54
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Semester förstörd.

[QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild Visa inlägg
...Turister!Som betyr: en som reiser for lystens skyld.
Og er det ikke det de fleste som reiser fra nord til Hellas gjør da?
....
Også jeg er en turist, en besøkende, enten det dreier seg om charter eller selvsnekret reise. Enten jeg loffer rundt eller ikke.
  #79  
Gammal 2007-08-04, 23:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Semester förstörd.

Fast turister är vi ju allihop här. Utom de som bor i Grekland, då.

Det finns en variant av turistandet som jag tycker om och som greker är sanslöst bra på: den som återvänder till en blir ofta betraktad som en sommargäst.

Som belöning för att man tyckte så mycket om ön att man valde att återkomma igen och igen - får man ett varmt välkomnande. Man är sommargäst på samma sätt som om man hyr en stuga nånstans i Sverige år efter år.

Det är nog nåt nostalgiskt Saltkråkan-skimmer från min uppväxt som spökar där, men jag tycker att det där mottagandet som sommargäst är mysigt
  #80  
Gammal 2007-08-05, 00:54
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Semester förstörd.

Hej!
Tack för ditt stöd Inkfish, men nu tycker jag att det börja bli rätt jobbigt.Vi kan väl avsluta dena följetång som följd av att vi hade maximal otur jag och min dotter på Kreta.Eller tycker inte alla samma som mig nu?!
Jag och min man skall fira hans 50-års dag på underbara Kreta nästa år 2008. Det är precis som du skriver att man återkommer till en plats som man tycker om. Nu har jag smittat av mej på min man av vår upplevelse på Kreta. Så vi ser fram emot en 2-veckors semester på tu man hand på denna underbara ö.
Vi återkommer med många frågor och tips på vad denna ö kan erbjuda oss.

Ett mycket trevligt forum att vara medlem i, många tips och reseskildringar här.
Tack alla kreta-fans.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT