Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-24, 21:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Semester förstörd.

Bra ink! Jag kom inte på hur jag skulle skriva det, men precis detsamma ville jag säga. Någon öåsiktscencurering är ju inte särskilt intressant!

Jag förundras varje gång någon inte tycks klara av att andra inte tycker lika som de själva om "deras" ö. Men det finns det ju en gammal tråd om..
  #22  
Gammal 2007-07-24, 21:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Jag saknar ingenting här och sjukvården är bättre.


Uffe
Blir lite nyfiken på vilket sätt sjukvården är bättre? Du får gärna utveckla i en anan tråd.

Eva
  #23  
Gammal 2007-07-24, 22:05
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Semester förstörd.

Åh - jag menar inte att man inte får kritisera, det är klart man får ha åsikter. Men jag tycker inte att man skall generalisera så lätt. Jag tycker inte alls att det stämmer med "Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller" för HELA Kreta, det var det jag vände mig emot. (Men det finns säkert orter på Kreta där detta är dagens sanning)

Jag har svårt för när man dömer ut något sådär, att det bara finns en sanning och en sida.
  #24  
Gammal 2007-07-24, 22:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
jag tycker inte att man skall generalisera så lätt. Jag tycker inte alls att det stämmer med "Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller" för HELA Kreta, det var det jag vände mig emot.
Håller helt med dig Gita, och det var inte det du skrev jag uppfattade som att man inte får kritisera utan jag reagerade emot "Racka ner på Kreta någon annanstans" i ett annat inlägg.
  #25  
Gammal 2007-07-25, 11:03
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Semester förstörd.

OK!
  #26  
Gammal 2007-07-31, 18:50
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 135
Standard Sv: Semester förstörd.

men JAG gillar inte Kreta helt enkelt. Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller. Har hört ett o. annat mindre positivt av människor som har bott där lite längre tid...



Hejsa allihopa.
Det där med turistiskt kan man nog bara säga om man hållit sig i turistområdena på norra kusten. Vi luffade runt på södra Kreta i två veckor, utan ett enda bekymmer och utan att känna att det var turistiskt alls.
Trevliga människor, väldigt få turister, underbara hotell med pooler, en närhet som jag saknade när vi sista natten bodde nära Chania. Då grät jag nästan en skvätt på sängkanten och tänkte på alla som valt att tillbringa semestern just där. Intensiv trafik, massor av folk och tingeltangel. Det har säkert sin charm om man söker efter lite partyliv och solstol på stranden (inget fel i det om det nu är det man vill ha - vi är ju alla olika). Men för samma pengar hade vi hyrbil i två veckor (en hysat stor renault megan), vi bodde bra och åt bra och fick en radda häftiga upplevelser. Vad sägs om fladdermöss som nappar vatten ur poolen i skymningen, vandringar längs små bergsvägar med hotelfamiljens alla barn och städerskan, bilturer på lastbilsflak i skymningen, kappspringning med de lokala barnen i sandberg på kvällen, dykning i grottor etc. Vår resa (två vekor) kostade ca 35 000 kronor för tre personer - allt inräknat. Flyg, bil, bensin, mat, dryck, hotell, färja. Och då snålade vi inte.
Små familjepensioner med pool kostade inte mer än 30 till 50 Euro per natt för trebäddsrum.
På hotel Glykeria, ovanför Elafonissi, berättade ägarinnan, svenska Agneta, att många turister ofta suckade efter en stund hos dem. De klagade på sina hotell och på omgivningarna i turistområdena. "Det här är paradiset" sa många. Agneta hade svårt att förstå varför folk inte gav sig ut mera och bodde på småställen. Jag håller med och rekommenderar det sättet att resa helhjärtat. Det är verkligen inte besvärligt! De stora vägarna är jättefina och breda och på de riktigt små vägarna är det väldigt lite trafik (i alla fall i slutet av juni). Man behöver ju inte ens bära väskorna om man beställer bil till flygplatsen. Bara rulla ut bagagevagnen till bakluckan... På hotellen räcker det ju att plocka in det man behöver för natten. Och på de småställen vi besökte så kunde man parkera precis utanför hotellen.
Lycka till!
  #27  
Gammal 2007-08-01, 10:25
Goofy Goofy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 10
Standard Sv: Semester förstörd.

Personligen älskar JAG Kreta, varit där sju gånger varav fem gånger till Agia Marina, Chania. Fler gånger blir det garanterat ;-)
  #28  
Gammal 2007-08-01, 10:37
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Semester förstörd.

Åker på min 36:e resa till Kreta på fredag! Mitt paradis på jorden!
Gunilla
  #29  
Gammal 2007-08-01, 10:52
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg

Brotsligheten i Grekland är fortfarande en av dom lägsta i Europa, så safty box är nog inte största problemet...
/Nico
Det säger ingenting om hur mycket brottslighet det är i Grekland! Brottsligheten har enligt media och polisen ökat markant de senaste åren! Även vi här på landet har drabbats av otäcka rån där de bland annat sköt hunden, band och slängde in paret i ett förråd med hot om att bli skjutna om de inte höll tyst (hört från säker källa av den som tolkade vid polisförhör). Många andra rån har också före kommit både under turist- och olivtid.Nu patrullerar polisen väldigt ofta i området.
  #30  
Gammal 2007-08-01, 16:51
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Semester förstörd.

Jag undrar varför får man inte kritisera Grekland (eller Kreta) ? Allt det negativt vad jag har hört är sant! O. det gäller norra kusten av Kreta, allt vad jag har hört, trkaten omkring Hania o. Rethymnon. Var lite förvånad när vi hörde historien om hur en man hade blivit "behandlat".
Men det finns bättre platser att semestra.. och man får välja med "öppna ögön".
  #31  
Gammal 2007-08-01, 17:38
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Jag undrar varför får man inte kritisera Grekland (eller Kreta) ? Allt det negativt vad jag har hört är sant! O. det gäller norra kusten av Kreta, allt vad jag har hört, trkaten omkring Hania o. Rethymnon. Var lite förvånad när vi hörde historien om hur en man hade blivit "behandlat".
Men det finns bättre platser att semestra.. och man får välja med "öppna ögön".
Klart man får kritisera Kreta, men varför kritisera Grekland på en sida för Greklandsfantaser?

Alla har olika smak och trivs på olika ställen och det är väl en himla tur. Jag har besökt många ställen på Kreta som inte är det minsta uppbyggt för turister, och jag har varit på platser där det bara är fokus på turismen. Var man trivs är ju individuellt! Själv har jag inget problem med något av det. Att vara i Grekland är för mig underbart, jag väljer att fokusera på det som för mig är positivt!

/Ulrika
  #32  
Gammal 2007-08-01, 17:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av ulrikas Visa inlägg
Klart man får kritisera Kreta, men varför kritisera Grekland på en sida för Greklandsfantaser?
Var skulle man annars göra det?

Ett evigt okritiskt halleluja vore olidligt.

Kritiska synpunkter är fullständigt nödvändiga på ett sånt här ställe.
  #33  
Gammal 2007-08-01, 17:59
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Semester förstörd.

Bra sagt Inky!! Visst måste vi kunna rosa eller risa det vi ser och upplever i Grekland.
Jag som är Santorinifantast ända ut i mina hårstrån som normalt är 1 mm långa, får ju ofta höra att den jävla ön är väl inget att drömma sig till!!
Jag bara småler inombords och tänker att, oj va gott det är att få ha denna ö som min favorit. Hoppas att andra oxå hittar en ö att drömma om!
Men Kreta och Analipsi nä fy för den lede!! Dit vill jag inte igen

MVH
SantoYeasou
  #34  
Gammal 2007-08-01, 18:17
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Semester förstörd.

Det er klart man må kunne kritisere både Kreta og Hellas forøvrig her, det er alltid nyttig å høre om andres erfaringer er forskjellige fra ens egne.

Det jeg reagerer mest på, er tendenser til å generalisere, og dømme øyer og steder nedenom basert på et meget spinkelt grunnlag, eller på direkte feilaktige fakta og manglende kunnskaper.

Jeg tenker da på for eksempel et innlegg i en annen tråd, hvor noen rømte fra en bestemt øy etter en natt, og det eneste konkrete som er gitt som årsak, er "illgrøna køksluckor" i leiligheten. Jeg har ikke selv vært på den øya det er snakk om, men skjønner dem som ser på det som sin favorittøy, og reagerer på at øya blir betegnes som det "sämsta" stdet i Hellas på et sånt grunnlag.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett kritikk av en av mine favorittøyer, Kreta, bare med en generell begrunnelse, at øya er over-turistifisert. Går man inn i statistikken og sjekker litt fakta, vil man finne at øya har a 135 ooo turistsenger, og ca 600 000 innbyggere, altså 0,23 turistseng pr. innbygger. Det er klart at det er over-turistifisert i forhold til Peloponnes, med 0,04 senger pr innbygger. Ser man det derimot i forhold til Kykladene, med 0,38, er Kreta lite turistifisert, for ikke å snakke om dersom man sammenligner med Dodekaneserne, med 0,56.

Jeg er klar over at slike fakta er kjedelige (tråkiga) å finne ut av, og at de forstyrrer en del oppfatninger. Men jeg synes at skal man fremføre kritikk av steder, bør det være et minimum av saklig begrunnelse bak kritikken. Da har den verdi for andre reisende dit, ellers er den bare forvirrende, og kanskje direkte villedende.
  #35  
Gammal 2007-08-01, 20:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
...et minimum av saklig begrunnelse bak kritikken.
Sedan när har saklighet något med kritik att göra? Det kanske var så att personen hatade grönt...

Sedan använder du själv fullkomligt vilseledande och generaliserande statistik i din argumentation. Man kan omöjligt bunta ihop öarna i Cycladerna eller Dodekaneserna, eller olika orter på Kreta (!), och räkna med att få en rättvisande statistik. Antalet gästsängar säger inget om vilka som utnyttjar dem, eller om hur turistifierad ön/orten är. Det kan ge en indikation men inte mer.

I Cyclanderna står väl Naxos, Paros och Myconos för de flesta bäddarna. Så finns det rätt många på Tinos också. Fast dit åker bara Greker! Och så jag då... Och det är den minst turistifierade ön i Cycladerna! Så det innebär att det finns många andra öar i Cycladerna som har ett betydligt lägre förhållande mellan antalet fast befolkning och antalet gästbäddar.

Och Rhodos ligger väl i Dodekaneserna? Om jag inte missminner mig... Hur många gästsängar finns det där? Att jämföra med tex Nisyros. Och då menar jag fortfarande per invånare.

Nä, ska statistiken ge något över huvud taget måste den brytas ner så den ges ö för ö! Och inte ens det säger speciellt mycket om hur turistifierad ön är, eftersom det hanteras olika på olika öar...

Det finns tre sätt att missleda någon annan: Lögn, förbannad dikt och statistik!!!!!!

Och nu försökte du använda det tredje alternativet. Men den gubben gick inte! Jag baserar detta på saklig kunskap och inte statistik!

Peter
  #36  
Gammal 2007-08-01, 20:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Semester förstörd.

Jeg er så enig enig i det du sier, Peter! Og det er nettopp den generaliseringen du beskriver jeg er imot. For å bruke Kreta som eksempel, er et besøk i Platanias eller i verste fall Malia/Hersonissos nok for mange til å konkludere med at Kreta er ekstremt turistifisert, og trekker hele øya med denne beskrivelsen.

Gjennomsnittet som jeg refererer ved statistikken sier jo at det må finnes betydelige deler av Kreta som er lite turistifisert, slik det kan finnes øyer både i Kykladene og Dodekaneserne som ligger langt over eller langt under snittet. Så la oss ikke trekke forhastede omfattende konklusjoner basert på tilfeldige enkeltepisoder eller tilfeldige steder vi har sett, som ikke behøver å være representative i det hele tatt.

Det var i grunnen det jeg ville si.......
  #37  
Gammal 2007-08-01, 21:37
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

För mig får ni kritisera Kreta bäst 17 ni vill,det ändrar ju inte min uppfattning för det.Vi är ju ett gäng olika människor och är väl en himla tur att vi inte älskar samma ö."Bara" 28 dagar kvar till Kreta nu.
  #38  
Gammal 2007-08-01, 21:43
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Var skulle man annars göra det?

Ett evigt okritiskt halleluja vore olidligt.

Kritiska synpunkter är fullständigt nödvändiga på ett sånt här ställe.

Applåderar dessa mycket korta men väl valda ord

Jag brukar sällan framföra kritik (här) mot själva landet Grekland, allt som oftast håller jag det för mig själv och "inom familjen". Vi vet dock exakt vad vi brukar kritisera, tycker dock inte att det är något vi behöver delge övriga läsekretsen.

Men själva utvecklingen av tråden här är svår, mycket svår och bygger på en mängd mest negativa känslor och upplevelser så därför blir ju synpunkterna föremål för livligare diskussion ju längre tråden pågår.



Hasse
  #39  
Gammal 2007-08-01, 22:19
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Semester förstörd.

Om jag själv gör denna tråd lite mer knasig och avviker från den ursprungliga tråden att den gällde Kreta så kommer här några ord som i alla fall fick oss 2 att skratta.

Under vecka 2 på Lesbos nyligen så lyssnade vi på andra resenärer i hotellbaren en sen kväll, de hade varit på orten i ett par dagar. Två äldre par (+50, vi själva är + 40) som reste tillsammans hade vid ett tillfälle som vi hörde, en åsikt som gick ut på att: "ja den här ön är ju inte som Rhodos eller Kreta". Saken var den att de pratade med ett betydligt yngre par (mellan 20-25) eftersom hela gänget uppenbarligen var mycket missnöjda med den del på Lesbos de hade hamnat på. "Ja, och vi har varit runt överallt under 2 dagar och nu kan vi allt här" - var det unga parets reaktion i diskussionen. Den kommentaren var väldigt tydlig, vi satt några bord bort i hotellbaren och kände verkligen vibbarna om att "här har de uppenbarligen fått varsina sista-minuten-resor och Lesbos var allt de kunde få där hemma". Eller så har de faktiskt valt Lesbos (ej-sista-minuten) och haft totalt hjärnsläpp allihopa för hur f**n kan man undvika att finna informationen om Lesbos som överallt går ut på hur oturistisk Lesbos faktiskt ÄR (relativt i alla fall).

Unga parets kommentar "och nu kan vi allt här....." kommer vi aldrig att komma underfund med vad i hela friden de menade med den ?? Vi var alltså på södra sidan, i Agios Isidoros ett par kilometer från Plomari som DEFINITIVT inte har NÅGOT ALLS ATT ERBJUDA ett par mellan 20-25 OM man inte helt väljer bort party, barer, paraply-drinkar, glamour, vackra människor osv. osv. Detta FINNS INTE i Plomari. Så visst, detta "överallt" kan ju vara ett antal varianter, vi gissade på att de knappast hade varit ute på landsbygden med tanken att vara kulturella, naturintresserade, vandrat, "kollat gamla gummor i gränder" osv. osv. Lesbos är STORT.......

Och vad menade de två äldre paren med kommenataren "är ju inte som Rhodos eller Kreta" ??

Så kritik kommer ju tydligen vid tillfällen man minst anar det. Vi själva var ju supernöjda med i stort sett allt med en halv vecka kvar vid detta tillfälle. Varför blir det så olika när man befinner sig på samma plats ? Och då har vi ungefär 20 öar bakom oss. Vi får inga svar på alla kommentarer vi hörde, vi gick upp till balkongen eftersom vi inte tyckte vi behövde höra så mycket mer gnäll.

Eller......vilka är vi att bedöma huruvida dessa personer möjligen har valt totalt fel ö att semestra på när undertonerna de så tydligt gav var att detta minnsan var en ö de snabbt ville glömma ?? Dåliga förberedelser eller allt de kunde få hos resebyrån ?

Vilken tur att vi alla har så olika syn på saker och ting (måste vara en av de vanligaste uttrycken vi svenskar har). Det ska även sägas att vi inte yttrade ett enda ord med "kritiserande gänget" i baren, vi lyssnade bara.



Hasse
  #40  
Gammal 2007-08-01, 22:41
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag brukar sällan framföra kritik (här) mot själva landet Grekland, allt som oftast håller jag det för mig själv och "inom familjen".
Ja, det var ungefär så jag menade, men jag fick inte riktigt till det. Självklart kan man kritisera, men det ligger liksom inte riktigt för mig. Ser oftast det positiva med saker. Därför är jag inte missnöjd med någon resa jag har gjort, då det alltid var något positivt! Just därför kanske jag har svårt att förstå kritik som handlar om att få bära resväskan från bussen eller liknande, det är inget jag ens reflekterar över. Jag är bara så salig att vara i mitt favvo-land att jag kanske inte ens ser det negativa (om det nu finns något...)
Min 13-åriga dotter tyckte jag blev tjatig på vår resa i juni, då jag varje dag sa: Detta är meningen med livet, eller Åh vad jag njuter osv...

/Ulrika
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT