Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-23, 22:31
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Semester förstörd.

Nyss hemkommen efter 1v i Kato stalos Mare. En efterlängtad resa som slutade i kaos. Det började med att flyget ner var för det första 3 tim försenat. Min dotter och jag fick ej sitta tillsammans. Premiärflygning för min dotter. Blev avsläppta utanför hotellet (Kato stalos Mare) fick själv slita ut väskor och tillhörigheter ur bussen. Trampade i surt rännstensvatten och fick kläderna förstörda. Dåligt bemötande från hotellvärden, safteyboxen blev fixad efter 3dagar. Fick ha pass, pengar, biljetter, mobiler, kamera + allt annat släpande med oss innan han fick tummarna loss ur %&#¤¤¤% och fixa detta. Mycket tveksamt om vi skulle bo på samma hotell igen. Skadade mej i poolen(skitig) på en vass kant och fick tillbringa våra sista dagarna pendlande mellan läkare och sjukhus efter att jag hade fått en infektion. Detta ledde också till att jag blev dålig i mitt andra ben. Misstänkt propp. Länge var det tveksamt om jag kunde följa med på hemresedagen pga. av detta. Jag fick en injektion i magen för att motverka proppbildning. Dagarna innan blev vår dotter sjuk i misstänkt halsfluss. Följden av detta var att det blev både en dyr semester med sjukbesök och mediciner och transporter både hit och dit + en hel dags efterföljande sjukhusvistelse i Sverige efter vår hemskomst. Ett råd: kolla upp att ni har rätt försäkringsskydd + alla papper i ordning innan ni reser. Det underlättar vid alla sjukbesök. +spara alla kvitto från läkare och apotek detta underlättar sedan vid fortsatt jobb hemma med ersättning.
  #2  
Gammal 2007-07-23, 22:53
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Semester förstörd.

Låter inget vidare. Ni måste ha haft en himla otur. Har kollega som bodde på det hotellet i juni, hon var hur nöjd som helst! Att bära väskor från bussen till hotellet har jag alltid gjort, gör man inte alltid det? Hoppas att ni har några bra minnen med er hem från underbara Kreta i alla fall!

/Ulrika
  #3  
Gammal 2007-07-23, 23:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Semester förstörd.

Stackars er som blev så sjuka! Det är det sista man vill ska hända när man är långt hemifrån.

Kan bara skriva under på det du säger om att ha försäkringspapper och allt i ordning. När min pappa blev inlagd på grekiskt sjukhus fungerade allt klockrent, vi fick all hjälp i hela världen från alla instanser och behövde inte ligga ute med en spänn - till stor del tack vare mammas kamrersanlag med deras försäkringspapper.
  #4  
Gammal 2007-07-24, 07:19
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

Vilken oturssemester...verkligen allt på en gång,men att få sitta bredvid varann på planet är ju ingen garanti..
  #5  
Gammal 2007-07-24, 08:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Semester förstörd.

Vilken otur för er. Tyvärr är någon till några timmar flygförseningar ganska vanliga och det är bara att koppla av under tiden. E 111 plastkortet samt försäkringshanlingarna är alltid det första som packas i mitt handbagage. telefonnummer till försäkringsbolagates lokalkontor, min bank det andra sen är jag rustad för resan. Fungerade klockrent när jag blev sjuk på Karpathos för några år sedan. Kan aldrig predikas nog hur viktigt det är med dessa handlingar.

Bagaget brukar vi alltid bära själva från bussen även vid charterresor. bussaufförens arbetsmiljö skulle bli alldels outhärdlig om han skulle göra detta för alla gästerna. Det är bara vid resor utanför Europa eller vid boende på lyxhotell som hotellen har bagagebärare. Personligen tyckte jag att det var lite pinsamt när en spinkig thailändare skulle släpa på min väska. Reder mig gärna själv. Fast under årets ö-luff var det på en del öar en del bagagebärande av flinka unga, starka män som hjälpte till vid resorna till och från hamnarna.

Hoppas ni ändå hade glädje av er semesterresa och kunde njuta av det fina som Grekland har att erbjuda.

Eva
  #6  
Gammal 2007-07-24, 08:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Semester förstörd.

Himla otur ni hade, men ni var ju åtminstone på Kreta. Om något år kommer du bara ihåg det roliga och skrattar åt det goda minnet.

Safety boxen trasig? Ok, hade det varit i Spanien, men på Kreta? Jag har aldrig använt mig av en safety box i Grekland. Chansen att bli bestulen i Grekland, anser jag är mycket liten.
  #7  
Gammal 2007-07-24, 09:48
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Semester förstörd.

Det var en verklig kedja av otur, stackars ni. Har inte varit på Kreta på många år o. vet ej hur det funkar där annars... mycket negativt får man höra nog...
Men var o. en får nog bära sina väskor från buss till hotellet, det är självklart.
Själv var jag tvungen att återbeställa min Lesvos-resan (avg. i morgon) o. det var mycket sorgligt. Hoppas på att hinner resa dit ännu i höstas... när problemet är över.
  #8  
Gammal 2007-07-24, 10:55
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Semester förstörd.

[quote=Soleil;99915]Det var en verklig kedja av otur, stackars ni. Har inte varit på Kreta på många år o. vet ej hur det funkar där annars... mycket negativt får man höra nog...
quote]

Jag har varit på Kreta massor av gånger och har inget negativt att säga om denna ö. Det som hände här kunde naturligtvis ha hänt varsomhelst! Trist var det, men ingen skugga över Kreta för det

/Ulrika
  #9  
Gammal 2007-07-24, 11:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Semester förstörd.

Jag vet inte om jag tolkar Birgitta63 för bokstavligt men hon skriver ju att de "fick själv slita ut väskor och tillhörigheter ur bussen" - och det tar jag som att det var just det de fick göra, alltså själva ta ut väskorna ur bussens bagageluckor.
Det tycker jag var konstigt i så fall. Chaufförerna brukar ju vara noga med att passagerarna inte ska göra det själva, av flera skäl.
  #10  
Gammal 2007-07-24, 11:13
lexias avatar
lexia lexia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rosersberg
Inlägg: 20
Standard Sv: Semester förstörd.

Stackars er kom också hem från Kreta (Platanias För en vecka sen) och min dotter fick en öroninflammation med läkarbesök som följd ,penicillin,örondroppar 2 dagar senare skär hon sig på en colaflaska på ovansidan av foten tillbaks till samma läkare sy uppe på foten ny antibiotika vi vart väl omhändertagna hos läkaren, hotellet vi bodde på ringde till läkaren och dom till och med erbjöd sig att komma och undersöka vår dotter på hotellet,men då dom behövde undersöka henne med sina instrument så dom bad oss komma med henne.Nu är allt frid och fröjd och åker nog en fjärde gång till Kreta snart.
  #11  
Gammal 2007-07-24, 12:31
pulta pulta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Nygård
Inlägg: 70
Standard Sv: Semester förstörd.

Ja visst blir man besviken när resan inte blir som man förväntat sig,man har ju Stora förväntningar och har lagt ut massa pengar.Skall berätta om min mardrömsresa till Turkiet visserligen,vi gjorde 2005 när jag fyllde 40.
Vi sparade och gnetade i 2 år,fick ihop 40 tusen till en resa för mej,gubben och mina 3 och hans 2 barn.
Vi tog en Inclusive resa,med mat och allt på hotellet.Dag 2 började vi en efter en må dåligt,spydde och sket,(ursäkta) om vartannat,ungarna var helt slut och vi med som var tvugna att hjälpa dom,sjuka som vi var oxå.
Vi förstod sen att HELA hotellet var sjukt,vi träffade andra människor utanför och ett STORT möte med arrangörerna ordnades av oss resenärer.
Det visade sig att dom visste att hotellet var smittat av nåt,nån j.vla bakterie,MEN dom slussade in oss ändå.Det hade varit problem i EN MÅNAD,med sjuka resenärer......
Vi fick det i alla fall till att nya resenärer som skulle komma efter våran vecka var slut fick komma till andra hotell.
Vi lyckades få stopp på det där och då,jag tror vi var ett 50 tal från Sverige där just då.
Väl hemma frisknade alla till utom jag,som har problem-mage i vanliga fall,gick ner 10 kg....sjukskriven i 6 veckor.....vägde 52 kg till min 174 långa kropp....
Sen pågick en process med arrangören och till slut fick vi 18 tusen tillbaka,
alltid något,MEN hela semestern blev förstörd och min 40-års dag lär jag och min familj aldrig glömma.
Nu blir det aldrig mer Turkiet,jag håller mej till Grekland hädanefter....
  #12  
Gammal 2007-07-24, 13:16
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Semester förstörd.

Jag menar inte alls att det händer otrevliga saker automatikt på Kreta...men JAG gillar inte Kreta helt enkelt. Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller. Har hört ett o. annat mindre positivt av människor som har bott där lite längre tid...

Man kan bli sjuk precis var som helst men om man blir sjuk o. hamnar till sjukhuset där, så får man hoppas att vore någonannastans. Dödsfall har uppstått på grund av "vården" där...

Kreta in inget för mig! Och det gäller smaksaker..
  #13  
Gammal 2007-07-24, 13:24
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Semester förstörd.

Min man fick uppsöka sjukhuset i Rethymno för 2 år p.g.a en infektion i en hand.De lilla kortetfrån försäkringskassan hemma, var med och han blev väldigt snabbt och trevligt bemött..kostade inte ett öre dessutom,förutom antibiotikan förstås....
  #14  
Gammal 2007-07-24, 16:00
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Semester förstörd.

Den allmänna sjukvården i EU-länderna år gratis för alla. Man skall ha ett speciellt försäkringskort med sig.
  #15  
Gammal 2007-07-24, 16:32
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Semester förstörd.

Hej,

jag kan förstå en del av inläggen här, och tycker att alla skall ha en egne åsikt om saker, vad JAG kan säga av egen erfarenhet är:

Kreta är härlig, det finns så mycket att se och göra UTANFÖR turistområden.

Brotsligheten i Grekland är fortfarande en av dom lägsta i Europa, så safty box är nog inte största problemet...

Läkarvården är bättre än i hemma i Sverige, snabbare (mindre väntetider) och trevlig bemötande och billig.

Sedan är det ju också så när det gäller hotell & transfer "What you pay is what you get"
Vi hade senast i Heraklion egen minibuss i transfer till ett hotell som var 5*, jag behövde inte anstränga mig, bara lite dricks.

En annan gång betalde vi mindre och bodde på ett 3* hotell, självklart fick jag då bära väskorna själv.

Men detta är ju MIN individuella åsikt.

/Nico
  #16  
Gammal 2007-07-24, 16:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Den allmänna sjukvården i EU-länderna år gratis för alla. Man skall ha ett speciellt försäkringskort med sig.
Nej gratis är den inte, priserna varierar inte bara mellan länder utan även inom länder (till exempel mellan svenska landsting) men som eu-medborgare har man rätt till allmän sjukvård till samma kostnad som de som bor i det land/område man söker vård i.
  #17  
Gammal 2007-07-24, 16:42
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Semester förstörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Jag menar inte alls att det händer otrevliga saker automatikt på Kreta...men JAG gillar inte Kreta helt enkelt. Det har blivit alldeles för turistisk, det är pengar det gäller. Har hört ett o. annat mindre positivt av människor som har bott där lite längre tid...
Och jag säger - pyttsan! Har du varit överallt på Kreta så att du kan säga så? Vissa delar av Kreta har kanske blivit för turistiskt, men man kan inte döma ut en så stor ö så där enkelt.

Säger jag som precis har kommit hem från Kreta - men bodde på en liten ort med få turister. Människors vänlighet var slående, och det var inte bara pengar som räknades.

Please - dra inte alla över en kam sådär...
  #18  
Gammal 2007-07-24, 17:44
Prochania Prochania är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Semester förstörd.

Hmmm har lyckats få en allergichock på Kreta en gång. Hade varken pass (åkte ospec och hamnade i Agia Pelagia 1992, stannade två timmar packade om och tog bussen till älskade xania, lämnade det mesta på hotellet,) grönt kort eller papper med och fick all hjälp jag behövde då jag svimmade och kräktes om vartannat. de frågade vilket land jag var ifrån och sedan var det bra med det...

2005 var hela familjen där och sonen drabbades av scharlakansfeber. Fick ett nummer till doktor Vittorakis och helt utomordentlig vård, utan tilläggsförsäkringspapper med, bara den vanliga reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen. Har aldrig varit några problem.

Vad gäller "turistiskt" .... som andra sagt, kreta är en stor ö och om man bara rör sig mellan hotellet och stranden i platanias e dy så ja visst... ta en tur, med lokalbuss eller hyrbil, till stavros... herre min skapare vilket paradis på jorden... åk upp i bergen och slås av den enorma utsikten och det lugn som där råder... möjligheterna är oändliga om man är villig att vidga vyerna bara det minsta lilla....

//Erica (som åker om en månad)
  #19  
Gammal 2007-07-24, 18:48
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Semester förstörd.

Tack Gita för moraliskt stöd.
Jag saknar ingenting här och sjukvården är bättre.
Racka ner på Kreta någon annan stans, vi som bor och lever här är nöjda.

Uffe
  #20  
Gammal 2007-07-24, 21:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Semester förstörd.

Klart man får kritisera även Kreta! Var och en får ju stå för sin egen åsikt. Soleil skriver ju dessutom tydligt "JAG tycker..."
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT