Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-08-14, 11:51
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Outi Visa inlägg
. Orten Chryssi Akti är inte gemytlig på något sätt, men vi gillar den av nån anledning som inte går att förklara. :-)
/Outi
Då är vi två om det! Jag har försökt analysera varför, men blir inte klok på det. Kanske att det är en lugn liten glömd oas dit folk inte hittar? Och så har man ju allt "liv" så nära, bara några hundra meter till stora vägen. Kretas nordkusts bästa strand, inga bilar att tala om, rent och tyst... några minuter till Chania!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-08-14, 14:53
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Hei.

Her er det flere som stadig vender tilbake til Agii Apostoli..
Vi reiser mai/juni og september, og da er det rolig og fint i området. Er det en dag med litt skyet vær går vi tur i omegnen. Ellers går vi på forskjellige strender på dagtid, gjerne så langt som til Kalamaki.
Vi besøker Bamboo Cafe der det mest er grekere og hvor de har gresk stemning.
Så reiser vi inn til byen hvor det er tilbud av alle slag.
Det er også flott å gå litt oppover hovedveien.
OG: kjører dere scooter (Vespa), ta turen til Theriso og så over fjellet til Meskla og spis på den lille tavernaen. En opplevelse alt sammen.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-08-14, 15:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Nu har Cryssi Akti hamnat på min egen lista över ställen jag inte ska resa till. Vill ha riktiga tavernor inom promenadavstånd och gärna en traditionell ouzeria. Gärna lite grekiskt vardagsliv med lokalbefolkning även om en ort får vara liten.

Vad gör ni på dagarna om det inte finns några bytorg och tavernor att sitta på? Älskar att sitta och titta på det som sker på orten eller se båtarna lägga till som i exempelvis Katapola där det kommer in en del intressanta segelbåtar. Gillar också att sitta på en strandtaverna med tårna i sanden och njuta av lite bergste, yoghurt med honung och några oliver.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-08-14, 15:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Man har så olika önskemål om semester och vad man vill göra så det går väl aldrig att jämföra...Jag vill ha OLIKA upplevelser på olika resor, även till Grekland. Vill jag ha enbart lugn och ro och bara träffa lokalbefolkning då reser jag off-season till min ö....Vill jag se mycket folk och ha stadsliv då blir det Aten eller som nu Rethymno. Där finns ju alltid saker att göra...Jag är övertygad om att det går att finna lugn och ro och mysiga ställen på precis ALLA resmål i Grekland och har alltid gjort det också.

För 20 år sen var det jätteviktigt för mig med bra strand, med strandbar att äta lunch på och det gjorde inte ett skvatt att hotellet var fullt med svenskar för vi skötte oss själva. Precis som vi gör nu också. Men nu vill vi absolut INTE ligga vid stranden utan vill strosa runt och promenera så då är det andra resmål som gäller. Jag tror inte alls att man ska tro att det inte finns pärlor på chartertäta resmål för det FINNS det!

Lissi - som bara hört gott om Cryssi Akti, men har aldrig varit där. Bara i Agia Marina och Platanias, trevliga de med!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-08-14, 16:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man har så olika önskemål om semester och vad man vill göra så det går väl aldrig att jämföra...Jag vill ha OLIKA upplevelser på olika resor, även till Grekland.

Lissi - som bara hört gott om Cryssi Akti, men har aldrig varit där. Bara i Agia Marina och Platanias, trevliga de med!
Så är det nog att jämförelser är svåra att göra men om människor skriver vad de gillar är det enklare att bilda sig en egen uppfattning.

Däremot håller jag inte med dig om de två orter du nämner här. De finns redan på min egen Nejlista och jag har varit där även om det var länge sen. Inte slösar jag energi och pengar på en ort där jag kanske kan finna ett guldkorn när det finns så många underbara ställen.

Jag tycker också att det är bra om även negativa omdömen kommer fram blir mer allsidigt på så vis.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-08-14, 16:50
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag är övertygad om att det går att finna lugn och ro och mysiga ställen på precis ALLA resmål i Grekland och har alltid gjort det också
Jag tror inte alls att man ska tro att det inte finns pärlor på chartertäta resmål för det FINNS det!
Lissi - som bara hört gott om Cryssi Akti, men har aldrig varit där. Bara i Agia Marina och Platanias, trevliga de med!

Gunilla, som börjar bli lite trött på allt hackande på Kreta
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-08-14, 16:52
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad gör ni på dagarna om det inte finns några bytorg och tavernor att sitta på? Älskar att sitta och titta på det som sker på orten eller se båtarna lägga till som i exempelvis Katapola där det kommer in en del intressanta segelbåtar. Gillar också att sitta på en strandtaverna med tårna i sanden och njuta av lite bergste, yoghurt med honung och några oliver.
Nu søger vi mennesker forskellige ting. Nogle søger strand og sol, andre søger eventyr og bjergbestigning, andre søger kulde, sne og mørke.

Heldigvis er vi ikke alle ens, så ville der ikke være plads nok på Folengandros.

Længe leve mangfoldigheden.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-08-14, 16:55
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Nu søger vi mennesker forskellige ting. Nogle søger strand og sol, andre søger eventyr og bjergbestigning, andre søger kulde, sne og mørke.

Heldigvis er vi ikke alle ens, så ville der ikke være plads nok på Folengandros.

Længe leve mangfoldigheden.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-08-14, 16:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Den här trådens rubrik är "Märklig händelse på hotel Triton". Vill ni diskutera andra ämnen är det bättre om ni startar en ny tråd.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-08-14, 17:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Nu søger vi mennesker forskellige ting. Nogle søger strand og sol, andre søger eventyr og bjergbestigning, andre søger kulde, sne og mørke.

Heldigvis er vi ikke alle ens, så ville der ikke være plads nok på Folengandros.

Længe leve mangfoldigheden.
Så sant, så sant, Mette!

Yanna - som gillar både Rethymno och Folegandros - fast på olika sätt!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-08-14, 17:08
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nu har Cryssi Akti hamnat på min egen lista över ställen jag inte ska resa till. Vill ha riktiga tavernor inom promenadavstånd och gärna en traditionell ouzeria. Gärna lite grekiskt vardagsliv med lokalbefolkning även om en ort får vara liten.

Vad gör ni på dagarna om det inte finns några bytorg och tavernor att sitta på? Älskar att sitta och titta på det som sker på orten eller se båtarna lägga till som i exempelvis Katapola där det kommer in en del intressanta segelbåtar. Gillar också att sitta på en strandtaverna med tårna i sanden och njuta av lite bergste, yoghurt med honung och några oliver.

Eva
Det blir inte mycket sittande på bytavernor på dagarna eftersom vi har barn på 4 resp. 6 år. Dagen kan se ut såhär: Stranden på för- eller eftermiddag där vi badar, bygger sandslott, spelar spel, äter glass, hyr kanske en trampbåt, letar reda på ett ställe att äta lunch på, resten av dagen i poolen, och på rummet där vi läser och pysslar. På kvällen åker vi ofta in till Chania och äter på någon av de fantastiska restaurangerna som finns där. Har besökt Chania i så många års tid att många restaurangägare känner igen oss, en del har fått för sig att vi BOR på Kreta :-) :-)
Vi hyr alltid bil så det blir turer till andra orter/byar/stränder. I år till exempel var vi tre dagar i Paleochora, underbart ställe, även om vårt boende var si sådär.
Det är klart att resorna såg lite annorlunda ut innan vi fick barn, och vi hade en annan syn på vad som är ett bra resmål. Samma gäller de gånger vi åker utomlands utan barn. Vi har rest till Grekland varje år i 20 års tid, jag har även bott i Grekland vid två tillfällen, så jag har sett nästan alla hörn av Grekland - och måste säga att jag tycker Kreta passar oss ypperligt så som familjesituationen är just nu.
/Outi
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-08-14, 20:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg
Nu søger vi mennesker forskellige ting. Nogle søger strand og sol, andre søger eventyr og bjergbestigning, andre søger kulde, sne og mørke.

Heldigvis er vi ikke alle ens, så ville der ikke være plads nok på Folengandros.

Længe leve mangfoldigheden.
Precis just därför jag gärna åker till olika ställen och jag gillar sol och bad men inte hela dagen.

Eva
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-08-14, 20:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Då förstår jag Outi om man reser med barn blir ju kraven och intressena annorlunda. Blandar nog ihop dig med någon annan för jag fick för mig att ni var i min ålder. Synd ändå att det inte finns riktiga tavernor och märkligt att inte alla som vill handla är välkomna. Jag trodde alla näringsidkare ville tjäna pengar och inte kan väl hotellgästerna ta illa upp om någon annan äter i restaurangen.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-08-14, 20:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg

Gunilla, som börjar bli lite trött på allt hackande på Kreta
Vill du införa censur? Vi får väl tycka vad vi vill så länge vi följer forumets regler och inte förolämpar någon.

Eva
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-08-14, 20:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vill du införa censur? Vi får väl tycka vad vi vill så länge vi följer forumets regler och inte förolämpar någon.

Eva
Det gäller väl Gunilla med skulle jag tro.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-08-14, 21:06
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Chryssi Akti är superfint ställe för den som vill ha bra strandliv på dagarna (bästa på Kreta?), lugn och ro på kvällarna samt att det är så nära till underbara Chania. 3 km! Där finns då allt - turism så man spyr, små gränder, riktiga tavernor, gubbdagis, gamla tanter sittandes utanför sina hus, ruiner, caféer, vanliga människor, konstiga människor, stippor, soldater, kyrkor, saluhall, marknader, vanliga affärer, vanligt liv, italiensk glass, loukomadessäljare, apotek, skoaffärer, konstutställningar, muséer, busstationer, rockklubbar... allt blandat huller om buller och herreguud ändå vad själen mår bra av det, i alla fall min själ!

Men inte kan jag förklara den kärleken som jag känner - det går inte. Det bara känns. För där finns allt, men jag väljer själv det vad jag gör och vad jag undviker.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-08-14, 21:35
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Märklig händelse på hotel Triton

Jag blir så förvånad när ni skriver allt om Triton och Chyrsti Akti.... Jag bodde på Triston för några år sen, visserligen i lågsäsong och då var det en kanadenare som ägde hotellet och uppskattade all typ av besök.

Ettt fint hotell som verkligen brydde sig om sina gäster och kunder.... som sagt jag blev förvånad när du säger det inte är som förr ......

//Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT