Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2010-06-04, 19:52
tompabs avatar
tompab tompab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Gävle
Inlägg: 22
Standard Sv: Väderrapport

Kikh vi är båda 40+ så disco och liknande är inget för oss. Vi älskar att sitta länge på tavernan eller ozerian och titta på folk och ta nåt gott att äta och dricka. Tycker om att promenera runt, titta på omgivningarna och sätta sig ner för en liten drickapaus med jämna mellanrum.
Så tips om trevliga mat- och drickaställen tar vi tacksamt emot. Vi kommer säkert att ha vägarna förbi Agia Marina och då kommer vi in och hälsar på dig i butiken.
Hur verkar vädret de närmaste dagarna?
Svara med citat
  #102  
Gammal 2010-06-04, 20:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av tompab Visa inlägg
...Vi älskar att sitta länge på tavernan eller ozerian och titta på folk och ta nåt gott att äta och dricka. Tycker om att promenera runt, titta på omgivningarna och sätta sig ner för en liten drickapaus med jämna mellanrum...

Hur verkar vädret de närmaste dagarna?
Det var då f*n att man inte får spela fresterska oftare! Jag är själv 40++ och har inte ett dugg emot en rejäl barvända ibland. Disco är bara för blödiga, jag gillar "skiladika" till grekisk musik, men så är ja' ju Norrlänning

Jag rekommenderar som tidigare sagt ett besök på Bamboo i solnedgången, eller till lunch. Dit hittar ni om ni följer stranden som går från A Apostoli mot Platanias. Lokalen ligger strax ovan vattennivå med utsikt över havet och er by. Stället är välbesökt av greker vilket talar för bra mezedes och Ouzo, troligen även helt okej priser.

Om A Apostoli vet jag litet, på gränsen till nada, så där får någon annan hugga tag. Däremot är en promenad ner mot Chania, strandvägen, inte alls fel. Stanna där andan faller på och gärna i Nea Chora hamn som är urmysigt. Oyzitino vid piren, eller Magasaki med sina €3 för en Ouzo+mezede är väl besöksvärda. Personligen förderar jag det förstnämnda för att det är så härligt att sitta på piren när solen går ner.

Inne i Chania hamn väljer jag Kavouras (Krabban) för att maten är super och mycket prisvärd. Utsikten över hamnen, med sin promenad, delar ni med både grekiska stammisar och turister.
Ska jag äta "hemlagat" vinner lilla Mikio (Mikjo) i gamla stan med hästlängder, tätt följt av To Steki närmare hamnen. Mikio har 6-7 bord och är ofta fullsatt efter 21.00, dit kommer man enklast om man fortsätter rakt igenom Semiramis To Steki ligger på andra tvärgatan till höger i slutet av Halidon, ta höger innan ni kliver över kedjorna som leder till hamnen - och hälsa familjen från mig.

På alla ställen kan ni sitta länge och beskåda Chanias gatuliv - helt utan stress!

//Kikh
Svara med citat
  #103  
Gammal 2010-06-04, 20:40
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Hade jag lovat molnigt, svalt och vindar idag? Förlåt!

Morgonen började tidigt här hemma och då var solen redan uppe. Vattnet var varmt ( i beredaren) och himmlen nästan molnfri. Någon direkt bris var det heller inte att tala om i Agia Marina, men jag jobbar ju ca 30 meter från stranden. Strax innan 11.00 visade IN.K.A's termometer +35, troligen är det någon ur kassapersonalen som sitter på den... Varmt var det i allafall så det räckte och blev över, de få flanörerna var påväg antingen till eller från stranden - ingen klagade på kyla eller röd flagg.

Fortfarande, i skrivande stund, är det vindstilla och runt 27 grader i luften. Himlen är sammetslen och svart med undantag av några ljusa stråk, som jag tror kallas makrillmoln, och överströdd av stjärnor. Utanför mitt fönster piper en fågel (nattskärra?) efter luft och hönsen har lagt sig till ro. Det enda övriga brus jag hör är från bilarna på motorvägen helt nedanför vårt hus.

Idag är det 19 år sedan mitt första besök på Kreta - destination Agi Apostoli - och nu bor jag inte så långt därifrån. Grattis på mig och grattis till min far som fyller 64!

För den läskunnige bifogar jag en länk till "den lögnaktige meteorologen" http://meteo.gr/cf_printEN.asp?city_id=21. Skyll inte på mig om det blir varmare än sajten lovar


Utsikt från Ouzithino i Nea Chora hamn.

//Kikh
Svara med citat
  #104  
Gammal 2010-06-04, 23:18
tompabs avatar
tompab tompab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Ort: Gävle
Inlägg: 22
Standard Sv: Väderrapport

Tackar Kikih för alla härliga tips och suktande bild. I Gävle är det just nu 10 grader, brr. Så vi ser fram emot lite värme. Snart är vi också där.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2010-06-05, 01:08
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Väderrapport

citat

jag gillar "skiladika" till grekisk musik, men så är ja' ju Norrlänning

slut citat

Jag må vara lite äldre än dig, men inte mycket men jag har aldrig hört talas om skiladika Vad f-n är är det?????????????
Svara med citat
  #106  
Gammal 2010-06-07, 08:36
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

De senaste dagarna har vädret varit minst sagt omväxlande, men inte kallt.

Mulet, grått, regnigt i hela 25 minuter, kvavt, hett, blåsigt och soligt. Omväxling förnöjer sägs det...
Moskiterna har varit rejält på hugget och tagit sig an mitt vänsterben med en glöd som talar för att de inte är grekiska till ursprung - så hårt jobbar de inte här Huruvida någon annan blivit biten är tveksamt, jag tror de jäklarna haft fullt upp med mig.

Igår sken solen större delen av dagen och det var närmare +40 med en svag till måttlig västanvind. Jag tillbringade 7 timmar i en helt folktom butik och var på gränsen till att, enligt bästa grekiska manér, peta näsan i leda. Turligt nog hade jag packat med mig boken Tillbaka till Kreta av Byron Ayanoglu, en gåva från kära Nilam som räddade mig från komplett vansinne.
Böcker är välkomna om ni har vägarna förbi min butik - jag läser allt jag kommer över men har redan tre exemplar av Bibeln (hotellvarianten då...)

Idag är det tänkt att jag ska vara ledig. Hoppas chefen fattat det också.
Planen är att vi ska tillbringa några timmar på stranden i Stavros för vidare färd till Tersanas fantastiska taverna i skymningen. Kalimera-Janne har frestat mig med marinerad Gavros, så det är självklart på menyn.

Nu till naturmetoden: Dagen är relativt vindstilla och i skuggan på altanen håller det runt +20 grader. Himlen nordväst är disig men molnfri, i syd-sydvästlig riktning blandas vita och grå stackmoln i diverse storlekar. Utsikten mot Kolymbari är obegränsad och havet rör sig makligt runt Agia Marina/Platanias. Perfekt dag för stranden alltså!

Ha en fin dag kära vänner, det ska jag!

//Kikh
Svara med citat
  #107  
Gammal 2010-06-07, 10:03
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Väderrapport

Lugn bara lugn...det kommer snart ett lass med böcker. Vi har dessutom 30 kg bagagevikt var så jag kan packa en hel väska med böcker till dig
Hoppasdu får en härlig ledig dag

Kram// Malin
Svara med citat
  #108  
Gammal 2010-06-07, 10:36
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Lugn bara lugn...det kommer snart ett lass med böcker. Vi har dessutom 30 kg bagagevikt var så jag kan packa en hel väska med böcker till dig ... Kram// Malin
Du är en ängel om du så bara har med dig tre böcker. En helgonförklaring vore på sin plats och skulle då bli Agia Malin

Kramar
//Kikh
Svara med citat
  #109  
Gammal 2010-06-07, 10:44
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Du är en ängel om du så bara har med dig tre böcker. En helgonförklaring vore på sin plats och skulle då bli Agia Malin

Kramar
//Kikh
Jo, det vore ju passande...eftersom jag är så ljuv och pryd
Svara med citat
  #110  
Gammal 2010-06-07, 11:38
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
De senaste dagarna har vädret varit minst sagt omväxlande, men inte kallt.

Mulet, grått, regnigt i hela 25 minuter, kvavt, hett, blåsigt och soligt. Omväxling förnöjer sägs det...
Moskiterna har varit rejält på hugget och tagit sig an mitt vänsterben med en glöd som talar för att de inte är grekiska till ursprung - så hårt jobbar de inte här Huruvida någon annan blivit biten är tveksamt, jag tror de jäklarna haft fullt upp med mig.

Igår sken solen större delen av dagen och det var närmare +40 med en svag till måttlig västanvind. Jag tillbringade 7 timmar i en helt folktom butik och var på gränsen till att, enligt bästa grekiska manér, peta näsan i leda. Turligt nog hade jag packat med mig boken Tillbaka till Kreta av Byron Ayanoglu, en gåva från kära Nilam som räddade mig från komplett
vansinne
Böcker är välkomna om ni har vägarna förbi min butik - jag läser allt jag kommer över men har redan tre exemplar av Bibeln (hotellvarianten då...)

Idag är det tänkt att jag ska vara ledig. Hoppas chefen fattat det också.
Planen är att vi ska tillbringa några timmar på stranden i Stavros för vidare färd till Tersanas fantastiska taverna i skymningen. Kalimera-Janne har frestat mig med marinerad Gavros, så det är självklart på menyn.

Nu till naturmetoden: Dagen är relativt vindstilla och i skuggan på altanen håller det runt +20 grader. Himlen nordväst är disig men molnfri, i syd-sydvästlig riktning blandas vita och grå stackmoln i diverse storlekar. Utsikten mot Kolymbari är obegränsad och havet rör sig makligt runt Agia Marina/Platanias. Perfekt dag för stranden alltså!

Ha en fin dag kära vänner, det ska jag!

//Kikh
Här badar vi oxå. I REGN. Sikten mot Danmark är inte obegränsad och här är endast ett stort GRÅTT moln över HELA skåne. Tor-sönd var kanonfin men här får man inte vara glad för länge.

Hoppas du får en skön dag på stranden.

//June
Svara med citat
  #111  
Gammal 2010-06-07, 21:09
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Här badar vi oxå. I REGN. Sikten mot Danmark är inte obegränsad och här är endast ett stort GRÅTT moln över HELA skåne. Tor-sönd var kanonfin men här får man inte vara glad för länge.
Hoppas du får en skön dag på stranden. //June
Stackare! Här sken solen hela dagen och vinden höll sig på sin plats. Jag låg i en klippskreva med min bok och drack kall öl i flera timmar, sen åkte vi ner till Tersanas för en "tidig" mezede-middag med dottern. Solen gled precis ner i havet när vi tackade för oss och for hem - nöjda och glada.

Kram på er!
//Kikh
Svara med citat
  #112  
Gammal 2010-06-14, 23:23
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

Just nu finns inget annat att säga än HETT!!!!

Jag återkommer om vädret vänder eller mitt schema återgår till det normala, jag har inte tid och ork att skriva så mycket nu.

//Kikh
Svara med citat
  #113  
Gammal 2010-06-15, 09:34
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Just nu finns inget annat att säga än HETT!!!!

Jag återkommer om vädret vänder eller mitt schema återgår till det normala, jag har inte tid och ork att skriva så mycket nu.

//Kikh
Ja nu börjar det, ska bli upp till 40 grader hela veckan i Aten.
Pust och flämt tur man har ac.

Monica som håller sig inne under dagen
Svara med citat
  #114  
Gammal 2010-06-16, 00:01
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Väderrapport

När jag anlände Agia Marina vid 10.30 i morse visade termometern på +38 grader - nu säger Giorgos på Romanza att "den visar +2 grader fel"...
Jag avnjöt A/C inomhus när städningen var klara och även idag svettades jag ur öronen. Jag!? - Den som ytterst sällan transpirerar!

Den svaga vinden vi förärades med mätte sig inte med värmen och, här precis som i atten, utlovas högre temperaturer fram till fredagen. Gud förbjude strömavbrott! Jag lider hellre av heshet och värkande axlar än att jag inte orkar le mot och skämta med mina kunder!

//Kikh
Svara med citat
  #115  
Gammal 2010-06-16, 10:03
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Väderrapport

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
När jag anlände Agia Marina vid 10.30 i morse visade termometern på +38 grader - nu säger Giorgos på Romanza att "den visar +2 grader fel"...
Jag avnjöt A/C inomhus när städningen var klara och även idag svettades jag ur öronen. Jag!? - Den som ytterst sällan transpirerar!


//Kikh
, känner igen mig, jag som alltid varit en solfreak
tycker värmen börjar bli rent ut sagt SKITJOBBIG kan de vara början av klimateriet, inte vet jag, men börjar längta till den 8 juli när jag åker till svala Sverige. AC går på för fullt i alla rum, och då har man ännu mindre lust att gå ut i hettan, Pust och flämt

Gubben tycker jag är en gnällspik, han själv jobbar uppe på tak i denna värme, gud förbarme dig över honom
Svara med citat
  #116  
Gammal 2010-07-18, 09:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 885
Standard Sv: Väderrapport

Saknar dina väderrapporter Kikh! För hett att skriva? Har varit väldigt varmt här i Finland också.
/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT