Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-02, 19:06
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Påsk

Eftersom vi nu gått in i Påskveckorna så tänkte jag sticka i mellan med att berätta hur det går till i "min" by.

Byn är inte stor ca 300 inevånare vid senaste befolkningsräkningen, ca hälften var här bara under den dagen och kommer under semester och stor helger som den här.
Det är två saker som styr byn och livet här, oliverna och kyrkan. Det första splittrar och det andra enar!

Rena Måndag (ΚΑΤΗΑΡΙ ΔΕΦΤΕΡΑ) är dagen som startar Påsken, iår den 18 februari (det blev inga semlor för grekerna iår eftersom Fetisdagen var dagen efter). Det är dagen för rening och man äter endast sådant som kommer från havet. Första dagen på den 40 dagar långa fastan. I stort sett alla i byn lever fortfarande efter dessa "regler", ung som gammal. Fast syftet är lite förändrat. De unga tjejerna ser det som en chans att gå ner lite i vikt.
Efter "Rena måndagen" så är det mässa i kyrkan var och varannan dag, vid alla tid punkter på dygnet får man en känsla av. Kyrkan ringer flera gånger för att tala om att det är dax. Först ca 1½timma före, i fall du skulle råka sova då så är det tid att gå upp. Sedan ca 40, 20 och 10 minuter innan för att tillslut ringa en långringning när det börjar. Nu sista veckan så är det mässa varje dag/kväll och fastan blir striktare, nu äter de nästan ingenting.
Alla veckansdagar heter "Stora" tex idag är det "stora måndagen". Vilket innebär att då STÄDAS det! Alla städar och tvättar mattor, gardiner ja allt som går att tvätta. Inte nog med att det städas inne det skall städas ute också! Gator, gårdar, fasader sopas och putsas. Jag bor bakom kommunhuset och där håller de på för fullt tre man. Resten av året så händer det ingenting på den tomten så högar av papper och annat skräp bara växer.Som tur är för de flesta så har döttrarna och svärdöttrarna kommit "hem". Det är de som städar (tänk om våra svenska döttrar och svärdöttrar gjorde likadan! Har försökt med min men de "köper" inte det riktigt.). Allt det här innebär ju att jag också måste städa. Annars kommer snart byns tanter och undrar, suckar, stönar och förfasar sig över att min gård "ser ut". Inte ett gruskorn får det finnas! Och mitt stora mullbärsträd som just släpper sina blommor!
Efter städandet, imorgon alltså. Då tar vi fram den vitafärgen för då är det stora målardagen, betong,stenar, murar och trädstammar. Skämtsamt brukar man säga att det är därför de vita vägmarkeringarna lyser med sin frånvaro: den vita färgen räckte inte!
Naturligtvis så är alla elstolpar smyckade med Påskfigurer som lyser fint om kvällarna.
Onsdag då börjar man förbereda maten och startar med baket. detta är något som håller på ända fram till Påskdagen. Man hämtar också heligolja från kyrkan till sina oljelyktor som finns i varje hem.
Torsdagkväll vid 23-tiden samlas allt kvinnfolk från byn i kyrkan, som självklart är väl putsad både in-och utvändigt.Då har man samlat blommor under dagen som nu bärs iväg till kyrkan. Det viktigaste är Jesusbår/kista, den smyckas väldigt omsorgsfullt och brukar bli bedårande vacker. Jesus själv finns med, i vår by i form av en bild som ställs mitt i kistan. Kyrkan blir också fylld med blommor. Det har hunnit bli fredagmorgon innan allt är klart. Under fredagen händer därför inte mycket, alla vilar för att orka med kvällens mässa.
Mässan börjar vid 23-tiden, man går "man ur huse" till mässan iklädda lite dämpad klädsel men mycket uppklätt.Först är det predikan och därefter procession genom hela byn i ett sicksack-mönster. Alla husen är upplysta och utanför en del hus har de(de som bor där) lagt ut mattor på gatan. När prästen kommer fram till en matta så stannar han och säger en ramsa vänd in mot huset. Denna procession passerar utanför mitt hus, då förstår ni varför tanterna är så noga med att jag städar. Så småningom kommer man tillbaka till kyrkan och "gästerna" går in i kyrkan igen under Jesus kista. Allt är färdigt vid 1-tiden (så även jag).
Lördagen startar rätt slött och man fortsätter förberedelserna med maten men i ett väldigt makligt tempo. Sent på kvällen klär man upp sig i oftast nyinköpta kläder till verklig fest! Det är midnattsmässa och alla har med sig ett vackert ljus till kyrkan. Tyvärr så har denna mässan de senaste åren förstörts av PÅSKSMÄLLAR! Det är synd för när den heliga ljuslågan (hämtad av prästerna från Jerusalem och den heligagraven) tänt alla med havda ljus, då sprids en enorm glädje över att Jesus är uppstånden! Alla kramas, pussas och säger "XRONIA POLLA!" (även de värsta ovänner,det är det jag menar med att kyrkan förenar). Försiktigt bär man hem sitt brinnande ljus för att med dess låga tända sin oljelampa med heliga oljan, vars låga får brinna tills nästa Påsk. Nu skall det igentligen ätas men de allra flesta stupar i säng för att vid 7-tiden kliva upp och tända grillarna!

Nu är det fest! Byborna som sällan rör sig före klockan nio på förmiddagen är nu på fötterna redan vid sju och i full gång med att fixa grillen och det som skall grillas, lamm/killing. Redan vid åtta är bordet dukat med fullt av mat pajer,sallad,korv m m och det skall ätas ätas och åter ätas. Det finns liksom ingen hejd på ätandet. Vart eftersom det grillade blir färdigt så kommer det också fram på bordet och till slut det största, lammet (eller killingen det är lite olika från familj till familj, vad man har i sin besättning eller har råd att köpa). Under tiden man äter allt detta så är musiken på, på högsta volym överallt.Och det dansas, tjoas och stimmas stämningen är verkligen på topp! Vid 17-tiden är allt över, alla går hem till sig och faller ner på sängarna och somnar.

Mitt i allt detta myller av traditioner och kyrklighet förvandlas byn totalt under dessa två Påskveckor till ett inferno av smällare och tecknomusik, barnbarnen är här! Hit komna från storstäderna där de annars bor. Detta är verkligen kontrasternas land!

Glad Påsk på Er!


Grannfrun (en av dem) sköter grillen. Det är vår första Påskfest i byn.



Dansen i full gång. Lägg märke till dem gamle mannen han är en bra bit över 80 år,παππού han kommer att finnas med i min "följetong" längre fram.



Nu har även två svenskar vågat sig upp i dansen.

Lammet är färdigt!


Senast redigerad av Agda den 2007-04-02 klockan 19:11. Anledning: Försöka att ändra storlek på text.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-04-02, 19:31
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Påsk

For en påske dere har! Skulle veldig gjerne vært der. Det var en virkelig flott beskrivelse og noen herlige bilder. Syntes jeg kjente både smak og lukter. Virkelig bra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-02, 19:50
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Påsk

Tack Agda för din beskrivning av den grekiska påsken! Kul att läsa om andra länders traditioner.

Glad påsk!
Moster
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-04-02, 20:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Påsk

Intressant läsning, gäller för alla hörnor.... Men det här med påsken är väldigt intressant tycker jag. Är det så här man firar i påsken generellt i Grekland?
Vi har ju även i Sverige traditioner där man firar mer eller mindre enligt "gamla" traditioner, kan väl inte påstå att påsken betyder något speciellt för gemene man i Sverige, säg däremot jul, midsommar eller nyårsafton där vi har ett mer "traditionellt" firande.
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-04-02, 21:06
kotleta kotleta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kristianstad
Inlägg: 21
Standard Sv: Påsk

Väldigt intressant o trevligt berättat. Det är alltid så roligt när vi också får se fina bilder till!
- Kotleta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-04-03, 09:43
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Påsk

Hmm jag tycker jag känner igen mig på din beskrivning. Har till och med blivit tillsagd av grannen att fixa min del av trädgården. Kul för en karl med krycka men jag gjorde så gott jag kunde. Vi målar inte våra träd däremot.
Glad påsk alla. Jag ska till klostret på lördag sedan är det fest.

Uffe
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-04-03, 12:56
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Påsk

Här firas det ungefär likadant, men att vissa göromål ska göras vissa dagar
gör vi inte. Tror att det lever kvar i byarna, att man ska städa den dagen och måla den dagen. Min svärmor kommer från en liten by utanför Jannina och där gör man annorlunda än i storstäderna.

Det som det absolut måste hållas är att måla äggen på torsdag, och när man kommer hem från kyrkan med ljuset på lördag så gör vi ett kors med sotet av elden under ytterdörrens dörrpostel. Slocknar elden på vägen hem, tänder man från någon annans ljus, ej med tändare. Det vore en dödssynd.

Alla barnen är uppklädda upp till tänderna med nya kläder från gudföräldrar och de har korset runt halsen synligt som de fick när de döptes. Alla barn får guldkors och guldsmycken när de döps.

Sedan man har kommit hem på natten från kyrkan är det ett måste att äta
majiritsa en slags soppa som innehåller inälvor, jag är inte kräsen men det enda jag inte äter i Grekland är just den soppan.

Kalo paska

Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-04-03, 14:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Påsk

Toppenbeskrivning! Hos oss går det säkert till så här också på sina håll, men vi bor lite utanför bebyggelsen och är lite anti- så det blir inte så intensivt. Här på ön är vi kända över hela landet för dynamitsprängning under lördan och söndan, flera tusen smällar med ibland otrevliga resultat. Vad jag inte gillar är vanan att ha ett lamm på gården sista månaden, som slaktas enligt hur gammal tradition som helst, judisk från början kan jag tro. Min man blev så till sig över detta när han var liten så han äter över huvud taget inte lamm.- Här lagas en specialité, mouri= lamm med ris och annan fyllning i ett tillslutet kärl som får stå i en igenmurad ugn sen kvällen. innan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-04-03, 17:55
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Påsk

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vad jag inte gillar är vanan att ha ett lamm på gården sista månaden, som slaktas enligt hur gammal tradition som helst, judisk från början kan jag tro. Min man blev så till sig över detta när han var liten så han äter över huvud taget inte lamm.
Min svärmor har getter, några stycken som går utanför och betar i en lång lina var för sig. Hon flyttar dem till lite olika ställen runt omkring området.
Nu bor vi precis i utkanten av stan, men hon envisas med att ha kvar dem, bondflicka som hon är.

Inför varje påsk ska en killing slaktas, min man som är känslig fast han inte erkänner det, brukar dra ut på det i det längsta att komma ner och hjälpa till. Han brukar alltid ha något väldigt viktigt för händerna när själva slakten ska göras.

Svärsonen i familjen är bondpojke och är den som slaktar, efter en stund kommer min man ner och hjälper till att stycka. Mina barn har aldrig fått vara med om själva slakten. Det blir ju en chock för livet när man ska se detta när man är barn

Själva slakten har jag sagt till att de får göra i en dunge så att barnen inte ser detta, jag tycker oxå att det är hemskt.

Förra året var min syster här första gången en påsk, när killingen kom på bordet och huvudet med tänder var med, då lämna hon bordet. Jag har vant mig men syrran höll på att smälla av

När sedan svärsonen började äta både det ena och det andra på killingen, då tacka syrran för sig och gick upp till mig.

Monica

Senast redigerad av monica den 2007-04-03 klockan 18:06.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-04-07, 17:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Påsk

Tack snälla Agda och "Monicor" för att ni delger oss allt detta. En påsk i Larnaca på Cypern har jag varit med om med en fantastisk påskproccession genom staden och med ett ljus som skulle brinna ända "hem"...Jag lyckades hålla liv i lågan ända tills dörren på hotellet släckte den..När vi kom upp på vårt hotellrum hade personalen ordnat en hel supé, med påskbröd, ägg och dricka och tända ljus! I år kunde vi ju förlängt vår resa så vi stannat att fira grekisk påsk, men valde att fira den här hemma....GLAD PÅSK på er och TACK!!

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-04-07, 20:36
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Påsk

Och här i Sverige försöker vi då så gott det går.. Om någon timme åker vi in till Agios Georgios kyrkan på Birger Jarlsg. Vi har ljus med oss som skall tändas, sen samlas vi för "natt" tugg hemma hos oss. I morgon från 8 börjar vi grilla lamm, vi umgås lagar mat dricker och äter gott samt inte minst njuter av varandras sällskap.

Kalo Paska alla / Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT