Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2021-04-24, 07:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Vaccinerad!

Jag skall få min första dos på tisdag. Känns ju bra, typ att nu kommer man ett litet steg framåt i alla fall. Vi har 12 veckor mellan doserna här så andra sprutan blir nångång på sommaren. Läget här i Finland är rätt så bra nu, men det finns ju t.ex. en ny indisk mutation så man vet ju aldrig vart det bär.

/ Anne
Svara med citat
  #82  
Gammal 2021-04-26, 13:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag fick brev igår från VC att jag kan boka tid från och med måndag, och då ska jag hänga på låset!
Det hjälpte inte att hänga på låset. Det ändrades till nu på fredag, och då ska jag hänga på låset. Igen!
Svara med citat
  #83  
Gammal 2021-04-26, 14:04
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vaccinerad!

Det er enklere hos oss. Ble oppringt av lokalt vaksinekontor, ble tildelt time noen dager senere. Veldig bra organisert, strengt! med kun 4-5 i køen utenfor sykehuset og 2meteren, så 4-5 stk i provisorisk inngang, innregistrering separat. Etter injeksjonen ble alle plassert i egne ‘bur’, så utregistrering separat med samtidig digital melding til fastlegen. Sogar egen garderobedame. Spraying fra start til slutt. Da jeg var ferdig med seansen, ble jeg tildelt dato og klokkeslett for dose to.

Imponerende logistikk. Glad for at jeg er i gang. Hadde forventet første sprøyte mot sommeren. Spaserte hjem, det ble litt langt å gå. Dessverre ikke et eneste sted å hvile underveis, over alle benker utenfor de (stengte) kafeene hang beskjed om at det var forbudt å sitte ned. Men en bagatell oppi dette langvarige marerittet.
Svara med citat
  #84  
Gammal 2021-04-27, 10:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det hjälpte inte att hänga på låset. Det ändrades till nu på fredag, och då ska jag hänga på låset. Igen!
Lycka till, Janne! Jag fick min första spruta idag (Moderna). Sticket kändes nästan inte alls. Hittills har jag inga efterkänningar, men de kan ju komma senare. Andra dosen 21. juli.

Tror ni får andra dosen snabbare i Sverige? Och hur är det i Norge/Danmark?

Intressant att jämföra lite hur det är i de olika nordiska länderna.

/ Anne
Svara med citat
  #85  
Gammal 2021-04-27, 10:37
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Lycka till, Janne! Jag fick min första spruta idag (Moderna). Sticket kändes nästan inte alls. Hittills har jag inga efterkänningar, men de kan ju komma senare. Andra dosen 21. juli.

Tror ni får andra dosen snabbare i Sverige? Och hur är det i Norge/Danmark?

Intressant att jämföra lite hur det är i de olika nordiska länderna.

/ Anne
Anne; i mitt område, i en bydel i Oslo, tar det presis 6 uker til andre dose gis. Her gis Pfizer, AstraZ brukes ikke mer. De som allerede har fått første dose med AstraZ, skal få andre dose med Pfizer eller noe annet.

Allerede nå signaliserer involverte helsemyndigheter at det kan bli aktuelt med en tredje dose til høsten. Ikke helt uventet slik som ting utvikler seg. Mer kunnskap, erfaring og viten tilkommer hele tiden.
Svara med citat
  #86  
Gammal 2021-04-27, 12:53
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vaccinerad!

På ourworldindata.org kan man bl annet få et visst bilde av hvordan vaksinasjonsprosessen forløper verden over.

Vil man eks sammenligne hvordan dette går i Sverige, Danmark, Norge og Finland, plotter/velger man simpelthen disse selv. Akkurat nå ser det ut til at Finland ligger foran i løypa (mht første dose gitt).
Svara med citat
  #87  
Gammal 2021-04-27, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tror ni får andra dosen snabbare i Sverige?
Ja, det går mycket snabbare med den andra dosen. Men man får vänta olika länge beroende på om det är Astra (längst tid) och Pfizer (kortast tid). Jag ska få Pfizer om inget ändrar sig, igen.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2021-04-28, 10:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Vaccinerad!

Här i Finland har vi just nu Pfizer, Moderna och AstraZ. Men AstraZ ges bara till över 65-åriga. Samma sak här att de under 65 som hann få AstraZ skall vaccineras med något annat i stället. Samt att det finns många i åldersgruppen 65-70 som inte vill ha AstraZ så de får välja något annat i så fall.

Jag blev förresten bara lite öm i armen, inget som vållar besvär.

/ Anne
Svara med citat
  #89  
Gammal 2021-04-28, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Samt att det finns många i åldersgruppen 65-70 som inte vill ha AstraZ så de får välja något annat i så fall.
Här kan man inte välja, vill man inte ha Astra så får man inte vaccinera sig. Skrivs mycket om det just nu, många är arga på de som vänder i dörren när de får veta att de ska få Astra.

Citat:
Jag blev förresten bara lite öm i armen, inget som vållar besvär.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2021-04-28, 22:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Ja då har man fått sin första spruta.
Än så länge känner jag mig som vanligt..anligt..anligt..🙃
Inga hallucinationer eller konstiga utslag💉..men känner att "I belive I can flye"🦅!

Min "unga make" testade att boka idag..jag tyckte att han var i riskgrupp pga astma och en helvetisk coronainfektion mm. Egentligen tillhör han den "vanliga" 18-59 års gruppen..
Jag är ju ingen läkare men.. han fick tid nästa vecka(?!) Men hur vet dom..på 1177? Verkar inte som om det är kopplat till nån journal.
Några som jag känner har testat att boka har fått tider i vilket fall.. - Det vet i f-n hur det fungerar..som Gösta Ekman sa.
Kontentan av detta..Gå in och försök boka alla! Ju fler desto bättre!
Ibland funkar det inte som Storebror vill
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2021-04-28 klockan 23:28.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2021-04-29, 15:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Kontentan av detta..Gå in och försök boka alla! Ju fler desto bättre!
Jag provar varje dag, men ingen lycka här inte. Imorn får jag boka.

Grattis till sticket!
Svara med citat
  #92  
Gammal 2021-04-29, 18:50
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag provar varje dag, men ingen lycka här inte. Imorn får jag boka.
Man måste göra hälsodeklarationen före bokning annars funkar det inte..men det kanske du vet.
/ Kajja ..som mår prima.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2021-04-29, 22:12
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Vaccinerad!

I morgon får jag min första dos Pfizer. Bokade direkt i morse klockan 8:00 när dom öppnade fas 3 fullt ut i Västmanland. Provade redan i natt efter 1:00 men kunde bara fylla i om riskgrupp men bokning av tid funkade inte då utan den öppnade som sagt 8.00 i morse. Fick även ett brev i lådan idag med en inbjudan till vaccination.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2021-04-30, 01:14
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Vaccinerad!

Det tycks vara väldigt olika runt om i landet. Här i Stockholm verkar det enklaste vara att via 1177 gå direkt till den vårdcentral där du är listad och boka. Appen "alltid öppet" tycks vara mycket sämre, här i alla fall. Sen beror det väl på vaccintillgången, antar jag. Och den varierar också mycket.
Lycka till!
Catlady, som fått dos 1 och tid för 2:a (Pfizer)

PS: Grattis, Micke!
Svara med citat
  #95  
Gammal 2021-04-30, 12:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Nu har jag äntligen fått en tid. Bokade så fort de öppnade för min åldersgrupp, och det var jag inte den enda som gjorde. Första lediga tid var den 4 maj. Men den som väntar...
Svara med citat
  #96  
Gammal 2021-05-02, 00:50
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Vaccinerad!

Jag gått och väntat på att få någon vaccin fördel pga. att ha ett utsatt jobb inom LLS verksamheten. Jobbat med visir, munskydd och försök till 2 m avstånd och spritade händer och alla kontaktytor i över ett år nu....
Den 8/4 fick jag positivt provsvar på Covid-19, är fortfarande inte kry - mycket bättre men icke arbetsför. När jag blir trött finns INGEN reservkraft att ta till! Enormt otäckt!
På en promenad förra veckan tog all kraft slut, Jag började oroa mig för hur jag skulle ta mig hem - såg en parkbänk satte mig på den och slumrade till... När jag piggnade till satt jag utanför polishuset i stan, blev sittandes där en bra stund för reflektion och återhämtning. Vad är det för otäckt skit virus som drabbat mig - världen!!
Genom jobbet skulle jag fått vaccinera mig den 5/5 (då kan jag inte ta vaccinet eftersom jag inte är kry ännu) I dag fick jag min vanliga medborgare kallelse till den 18/5!
Jo men tackar för att jag varit tvingad att utsätta mig i tjänsten kan jag inte låta bli att känna!!
Turordningen för vaccinet förstår jag mig inte på!
Svara med citat
  #97  
Gammal 2021-05-02, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Faestis Visa inlägg
Jag gått och väntat på att få någon vaccin fördel pga. att ha ett utsatt jobb inom LLS verksamheten. Jobbat med visir, munskydd och försök till 2 m avstånd och spritade händer och alla kontaktytor i över ett år nu....
Den 8/4 fick jag positivt provsvar på Covid-19, är fortfarande inte kry - mycket bättre men icke arbetsför. När jag blir trött finns INGEN reservkraft att ta till! Enormt otäckt!
Men usch då! Det var tråkigt att höra! Hoppas att du bättrar på dig fort!
Svara med citat
  #98  
Gammal 2021-05-02, 17:31
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Vaccinerad!

Förstår verkligen att du undrar över prioriteringen!
Svara med citat
  #99  
Gammal 2021-05-03, 12:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Vaccinerad!

En sak jag undrar över, men som jag inte hittar riktiga belägg för är att blodgrupp 0 skulle skydda bättre mot Covid. Kan det stämma? Själv har jag 0 och har klarat mig hittills, även om jag varit väldigt försiktig.

Men en liten Kalimera-gallup kan man väl göra. Du som har blodgrupp 0. Har du blivit sjuk? Du som har annan blodgrupp, hur har du drabbats?

/Netwolf - 0Rh+
Svara med citat
  #100  
Gammal 2021-05-03, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vaccinerad!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men en liten Kalimera-gallup kan man väl göra. Du som har blodgrupp 0. Har du blivit sjuk? Du som har annan blodgrupp, hur har du drabbats?
Jag har inte varit sjuk. Jag vet inte ens vad jag har för blodgrupp.

Dock läste jag en artikel om blodgrupper och corona i DN i helgen.

Skilj på fakta och mystik om blodgrupper.

Den kan var låst, men kontentan är:

”I dagarna publicerades en stor brittisk studie – baserad på över 12.000 personer – som inte kunde se något som helst samband mellan blodgrupper och risken att bli sjuk i covid.”
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT