Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-11-09, 16:07
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

I oktober månad lovade Chanias kommun att dom skulle sätta frågan om alla hemlösa djur på dagordningen. Då trodde man att det skulle medföra något gott. Någon vecka senare kommer beskedet att kommunen kräver att Noah's Little Arks lilla shelter den s.k. Karantänen omedelbart ska stängas. I Karantänen tar man hand om valpar och sjuka djur.
Situationen är nu akut. Det kommer ständigt in nya valpar men man har ingen plats att placera dom på. Det behövs pengar - men också filtar, foder och rengöringsmaterial.
Det konstiga är att om man hör av sig till Chania kommun eller turistpolis, om ett skadat djur, så hänvisar dom till Noah's Little Ark. Samtidigt så motarbetar dom verksamheten.

Vad kan man göra för att hjälpa?
- Ett mail till Chanias borgmästare och/eller kommun tar inte så lång tid att skriva:
mayor@chania.gr
t-tourismos@chania.gr
g-dimarchos@chania.gr

- Dela, dela och dela info är också bra.
- Är man på plats så behövs som sagt foder och filtar. Att skicka ner saker blir för kostsamt (ifall inte någon som ändå ska resa ner kan ta med sig detta).
- En donation direkt till sheltret eller oss i Sverige (allt går till sheltret - vi jobbar ideellt)

En överföring till Swedbank (Obs att det är en överföring - ej betalning):
Clearingnummer: 83279
Kontonummer: 9349415241
Namn på mottagare: Hundstallet (skriv gärna Kalimera i meddelandefältet så vi kan bekräfta donation här på sidan)

Eller direkt till Silke Wrobels bankkonto på Kreta:
IBAN no: GR66 0140 6600 6600 0200 2025 349
BIC no: CRBAGRAA
Paypal är ett smidigt sätt att överföra pengar:
PAYPAL noahslittleark3@yahoo.com

Det här svaret fick jag ifrån komunen i oktober:
"Dear Madam,
In September the new municipality decided to establish a committee to monitor the issue of stray animals and raised the main directions of actions that should be taken to address the problem."


Vad blir nästa steg? Massavlivningar i kommunal regi som i Rumänien? Eller bara fortsätta med förgiftningar under höst och vinter som nu är fallet.
- Det finns en petition att skriva på också. Den är riktad till Olga Kefalogianni, turistminister i Grekland. En vädjan om att sluta förgifta Greklands hemlösa djur:
https://secure.avaaz.org/en/petition...in_Crete/?pv=0
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-11-09, 16:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Läste någonstans på internet om en holländare som föreslog bojkott av Kreta som resmål. Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-11-09, 23:06
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Läste någonstans på internet om en holländare som föreslog bojkott av Kreta som resmål. Eva
Som turister har vi ju den möjligheten att påverka.

Om man tittar på petitionen så är det väldigt många ifrån Nederländerna som skriver på . Undrar vad det beror på?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-11-10, 11:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Det är nog mest en slump att en "sedvänja" fått fäste i ett visst land. I Holland finns kanske ovanligt välorganiserad adoptionsverksamhet. Även på Amorgos adopteras många hundar till just Holland, fick jag veta i höstas.

Du skriver att sheltren hela tiden får nya valpar. Kastrerar man alls hundar i Grekland? Man kastrerar ju katter i TNR-projekten och det vettigaste sättet att minska populationen borde vara att minska antalet födda valpar. I Sverige kastrerar ju en del hundägare sina hundar idag, men det är väl av ganska sent datum.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-11-11, 11:31
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Självklart är kastreringsprogram den bästa lösningen på sikt. Men det finns inte alltid tid eller pengar till det. Att adoptera bort hundar till utlandet är en nödlösning. Det är problem att även djur med ägare springer lösa och okastrerade och det bidrar till fler valpar.

Det finns shelter och organisationer som satsar på kastreringskampanjer. Det kan dock kännas lite som bortkastade pengar om hunden förgiftas någon vecka senare :-(. Förgiftat bröd har vid något tillfälle ätits av barn så det är inte bara djur som drabbas. Så skriv gärna på petitionen. Och maila borgmästaren. Grekland skulle ju avsätta em massa miljoner till gatudjuren så det är väl bra med lite påtryckning om en omfattande TNR kampanj på Kreta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-12, 09:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Ja, det där med förgiftningar är ett jäkla otyg ... Men jag var alltså bara nyfiken på om man kastrerade även hundar i Grekland, det var inget försök att skriva kretensarna på näsan vad de borde göra.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-11-12, 12:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Nog skulle de flesta låta kastrera/sterilisera sina djur, men det är dyrt! Minst 50 € för en honkatt, det är oöverkomligt för vanligt folk.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-11-12, 17:59
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Nog skulle de flesta låta kastrera/sterilisera sina djur, men det är dyrt! Minst 50 € för en honkatt, det är oöverkomligt för vanligt folk.
Jag deltog en smula som frivillig kattfångare när några eldsjälar organiserade kattkastrering på en av öarna i Småkykladerna för några år sen. En organisation ställde upp med expertråd, burar och en frivillig veterinär som gjorde detta som en del av sin semester. Eldsjälarna på ön ställde upp med lokaler (en sommartom skola) för fastetid, ingrepp, uppvaknande och återhämtning, och med mat, resa och husrum för veterinären. Det kostade alltså inte kattägarna någonting.

Katterna lockades in i burarna med hjälp av mat på kvällen, täcktes över och bars försiktigt till ett rum på skolan där de fick fasta över natten. På förmiddagen efter kastrerades de, placerades i övertäckta burar igen och vilade ut resten av dagen. På kvällen släpptes de ut och burarna rengjordes och bäddades för nya katter.

Öborna var kluvna till kastreringarna, och speciellt männen opponerade sig mot att hankatter kastrerades, men det var en hel del kattägare som kom med sina egna katter utöver "löskatterna". Alternativet är att rätt många av sommarens kattungar svälter ihjäl under vintern. På två dygn kastrerades ca 35 katter och de flesta av dem möter jag vid mina besök på ön. De känns igen på att ena örat har en liten bit av toppen avklippt.

Våga
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-11-12, 18:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Våga, en sån intensiv aktivitet var det här på vår ö i våras, då lika många ingrepp gjordes. Det var framför allt djurskyddsföreningens katter som fick förtur.
- Jag lät sterilisera en av de halvvilda honorna förra veckan. Otroligt tuffa , dessa missar, hon smet ut buren samma kväll och åt med god aptit. Men i veterinärens papper står det "very aggressiv" och hon hade besvär med att söva den...jag ska jaga katt med en stor fiskhåv...lockbete i buren har de genomskådat...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-11-13, 13:57
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Monica P: Jag det kan vara en stor utgift att sterilisera/kastrera.
Vad snäll du är som kostar på en halvvild katt det! Härligt att höra

Våga: Härligt att höra om din erfarenhet också! Tyvärr är en del greker negativa till sterilisering precis som du säger. Det anses onaturligt. Men det är ju ett nödvändigt ont för att minska lidandet. Får jag fråga vilken ö det gäller. Om du inte vill skriva här så skicka gärna ett pm.

Igår kom ytterligare en tråkig nyhet ifrån Chania. Silke Wrobel har blivit allvarligt sjuk och måste opereras. Hon är väldigt orolig för hur djuren ska få mat inför vintern........
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-11-13, 16:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Sen finns det en aspekt till här, gällande djurens väl och ve. Idag träffade jag "vår" herde Petros, som jag brukar få lärdomar av gällande får -och getuppfödning. Han var ytterst uppbragt och nära att bryta samman, för några hundar hade rivit flera av hans får, högdräktiga tackor. Han frågar -med rätta i mina ögon- om det bara är hundar som ska skyddas av lagen; om en hund behandlas illa och det går till rättegång blir det (numera) hårda straff. Om ett får drivs över branten och störtar i havet eller rivs till döds av hundar, är det i så fall mindre värt? Inte bara fåret, utan ägaren, som i ur och skur går på berget med sina djur, och har utgifter och bekymmer och inkomst en gång per år...är det dödade fåret och den skrämda hjorden mindre viktiga än en hund som sliter sig och som följer sina urinstinkter och börjar jaga fåren?

Privatpersoner som låter sina hundar gå lösa ("dom är så snälla, dom jagar inga får"!) eller jägare som tränar sina hundar även där jakt inte är tillåten struntar uppenbarligen i andras bekymmer, och jag förstår exakt den herde som i så fall låter såna hundar diskret försvinna ( om han inte är så korkad att han hänger upp dem som någon på Rodos gjorde) .
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-11-13, 16:59
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Sen finns det en aspekt till här, gällande djurens väl och ve. Idag träffade jag "vår" herde Petros, som jag brukar få lärdomar av gällande får -och getuppfödning. Han var ytterst uppbragt och nära att bryta samman, för några hundar hade rivit flera av hans får, högdräktiga tackor. Han frågar -med rätta i mina ögon- om det bara är hundar som ska skyddas av lagen; om en hund behandlas illa och det går till rättegång blir det (numera) hårda straff. Om ett får drivs över branten och störtar i havet eller rivs till döds av hundar, är det i så fall mindre värt? Inte bara fåret, utan ägaren, som i ur och skur går på berget med sina djur, och har utgifter och bekymmer och inkomst en gång per år...är det dödade fåret och den skrämda hjorden mindre viktiga än en hund som sliter sig och som följer sina urinstinkter och börjar jaga fåren?

Privatpersoner som låter sina hundar gå lösa ("dom är så snälla, dom jagar inga får"!) eller jägare som tränar sina hundar även där jakt inte är tillåten struntar uppenbarligen i andras bekymmer, och jag förstår exakt den herde som i så fall låter såna hundar diskret försvinna ( om han inte är så korkad att han hänger upp dem som någon på Rodos gjorde) .
Den frågan känns lite som frågan om vargar i Sverige och det är här en fråga för politikerna. Lagar som reglerar hundägande måste ju finnas. Gatuhundar kan inte beskyllas för att skaffa mat - även om jag värdesätter alla djur lika. Ett får är ett liv också.
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta ett litet lamm t.ex

Men nu är ju hunden till skillnad från vargen domesticerad. Självklart ska en hundägare ha sin hund kopplad och under tillsyn och inte låta den springa lös hur som helst.

Det är två olika problem. Att hundägare inte sköter sig och problemet med gatuhundar. Inget av dom kan skyllas på hunden.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-11-13, 17:52
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Äter du inte lamm, Deia? Då är du väl vegetarian och äter inte annat kött heller?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-11-13, 18:50
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Äter du inte lamm, Deia? Då är du väl vegetarian och äter inte annat kött heller?
Precis så eller pescetarian. Äter räkor då och då
Den kända kocken Gordon Ramsay's inslag i ett av hans matprogram har fått många att bli vegetarianer. Vilket är värst: Att bli jagad av en hund nerför en brant eller att bli slaktad i ett slakthus. Jag vet inte?
https://www.youtube.com/watch?v=zcUQjWB88UA
Men nu kom vi in på helt andra saker än gatuhundarna på Kreta

Silke har idag trots svår sjukdom räddat en katt i ett avloppssystem. Brandkåren ringde henne! Trots akut sjukdom låg hon på gatan och fick upp kattungen ur avloppet medan brandmännen tittar på.....

Det är inte bara på Rhodos man hänger hundar. Det sker ofta på Kreta också. Man skjuter, hänger och förgiftar.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-11-13, 21:55
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Kan EJ hålla med om att man ofta hänger hundar på Kreta har aldrig hört talas om det, men man skjuter en hund som jagar får, JA, det har dom rätt till. När vår hund Milo var 1 år gick han lös med oss i bergen, men han stack iväg och jagade en skock får och fåraherden sköt efter honom. Vi trodde han var borta för alltid men han kom springande tillbaka till oss efter en stund oskadd.
Vi vet att det var vårat fel om han blivigt skjuten, fåraherden har all rätt att skjuta hunden i sådana situationer.

Har nu tränat Milo att ej jaga får & getter vilket hittills har fungerat men man kan aldrig vara helt säker.
Han njuter av att springa lös men ofta/ibland tar vi honom i koppel eftersom om en fåraherde ser en lös hund så skyddar han givetvis sin egendom o inkomst.

Olle
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-11-14, 06:58
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Jag ber om ursäkt ifall jag frångår ämnet något. Men jag har en fråga till dig Deija eller någon annan mer djurkunnig än mig.
I somras på Sifnos så var det en bofast person som berättade att när vi turister ständigt matar öns vildkatter om somrarna, så gör det att de i längden förlorar sin förmåga till att jaga eget byte för föda.
Och därmed så svälter de under vinterhalvåret. Hur är det med det där egentligen?
Tycker det är viktig info att ta reda på så man inte gör djuren en björntjänst genom att mata dem på plats.

Senast redigerad av Thira den 2014-11-14 klockan 07:17.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-11-14, 07:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag ber om ursäkt ifall jag frångår ämnet något. Men jag har en fråga till dig Deija eller någon annan mer djurkunnig.
I somras på Sifnos så var det en bofast person som berättade att när vi turister ständigt matar öns vildkatter om somrarna, så gör det att de i längden förlorar sin förmåga till att jaga eget byte för föda.
Och därmed så svälter de under vinterhalvåret. Hur är det med det där egentligen?
Tycker det är viktig info att ta reda på så man inte gör djuren en björntjänst genom att mata dem på plats.
Katten är ett "tamdjur" även på Sifnos. Deras förmåga att jaga och tillgång på föda är inte tillräcklig för att de ska må bra och klara sig är min personliga uppfattning. Jag är född på en svensk bondgård där våra katter sk ladugårdskatter i en viss bemärkelse, var duktiga jägare trots att de fick massor av gott i stugvärmen. Resultat av deras jaktlycka radades ofta upp på bron eller på en stor sten nedanför trappen. Fåglarna satte de i sig det mesta av men mössen åt de naturligtvis inte.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2014-11-14, 07:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Ok, tack för svar. Då är det bara att mata vidare alltså.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-11-14, 09:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

En komplikation till matningen är givetvis att en mätt och trind katthona får en lång rad med ungar som också förväntar sig att få mat ...(och så kommer inte en mängd snälla turister och matar...)

-enkel matematik: en katt kan få VÄLDIGT många ättlingar, kom hit och räkna om ni orkar. De tama katterna har jag koll på, men inte de vilda.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-11-14, 09:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Dåliga nyheter för hundarna på Kreta

Ja enkel matematik och klurigt dilemma.
Man vill ju göra på rätt sätt så det blir bra även i längden för katterna. Det är inte så enkelt som att bara mata. Mycket kommer ju till därmed. Det allra bästa är nog ändå att stödja djurrättsorganisationerna direkt på plats med ekonomiska bidrag så de får större möjligheter att utföra ett långsiktigt arbete.

Senast redigerad av Thira den 2014-11-14 klockan 09:22. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT