Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-22, 22:13
Martin.R Martin.R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 6
Standard Köpa bil..

Hej!

Den 1 okt. flyttar jag till Athen, för att arbeta i minst 6 månader, det jag undrar är, vad och hur går jag tillväga för att köpa en bil?. Jag kommer att bo ca. 2 mil från min arbetsplats och vill ha en bil att åka runt med.

Mvh
Martin..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-23, 08:57
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köpa bil..

Först och främst måste du skaffa ett skattenummer, AFIMI, annars kan du inte ingå avtal i Grekland. Skatterkontoret hjälper till. Jag var tvungen att skaffa en grek som garant. Garanten har inget ekonomiskt ansvar eller ansvar över huvud taget för dig utan bara en fast adress i Grekland. Eftersom du är EU medborgare får du numret direkt. Sedan hade jag gått till ett försäkringsbolag och kollat försäkringsregler för dig som utlänning. Speciellt om du ska stanna mer än 6 månader. Jag hoppas du har några grekiska vänner som kan nåt om bilar att ta med till bilaffären. Jag tror det kan vara bra även om du talar flytande grekiska. Misstänker att de avtal du får skriva under bara finns på grekiska. Kanske bättre i Athen än på Lesvos. Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-23, 11:01
Martin.R Martin.R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa bil..

Nu är det så att jag ska jobba för ett svenskt företag, som har ett kontrakt med grekiska staten som löper på 3 år. Jag har ett kontrakt på minst 6 månader, det kan förlängas upp till totalt 3 år och kommer att betala skatt i Sverige. En garant kan jag ordna, men jag kommer inte vara skriven på adressen, utan det kommer att vara en C/o adress. Måste man vara skriven på adressen för att få ett skattenummer?

Mvh
Martin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-23, 11:17
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köpa bil..

Du behöver inte vara skriven på en adress i Grekland. Jag har en c/o adress. Troligen kan ditt företag vara garant. För att kunna öppna ett konto i bank, teckna avtal om internet, telefon, bredband, försäkringar, köpa bil behövs ett AFIMI. När det gäller bilen kanske ditt företag kan hjälpa dig med bilköpet. Kontakter är fortfarande mycket viktigt i Grekland!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-23, 12:28
Martin.R Martin.R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa bil..

Tack för svaren!

Ska höra med mina chefer, om dom kan hjälpa mej. Jag ska försöka att åka ner, redan i början av september och ta lite semester, är det något annat som man ska tänka på eller fixa.
Företaget jag jobbar för har tagit över kontraktet från ett franskt företag och är deras första arbetet utanför norden.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-23, 15:49
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köpa bil..

Står ditt företag för det försäkringsskydd du behöver som utlandsboende eller ska du fixa det själv. Jag använder Gouda försäkring. Har ingen aning om dom är bäst, men priset tilltalar mig och sjuktransport till Skandinavien ingår.
Claes

ps här två bloggar om att bo i Grekland
http://greklandnu.blogspot.gr/
http://lideniaten.com/
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-23, 17:23
Martin.R Martin.R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa bil..

Försäkringar och allt står företaget för, även hemresor under kontraktsperioden. Vi jobbar 6 dagar/vecka och har en ledighet på 4 veckor. Jag tänkte åka runt i Grekland istället för att åka hem..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-23, 17:32
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Köpa bil..

Martin, tar du semester i september, passa då på att hyra bil och se om du får förtroende för biluthyraren. Berätta om att du tänker köpa bil i oktober och be att få förslag från honom. Han kan branschen och hjälper dig säkert hela vägen. Att klara det själv i Grekland är inte det lättaste. Ännu svårare är det om man som du är ny i landet. Lycka till!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-23, 20:33
Martin.R Martin.R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa bil..

Tack för alla svar!!

Jobbigast blir det att vara borta från familjen, men dom kommer ner i december och stannar hela min ledighet, vi ska åka runt och se Grekland trots att det är vinter...

Jag återkommer, troligen med nya frågor och jag ska även berätta hur det går..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-05-29, 21:12
Martin.R Martin.R är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa bil..

Hej, det var ett tag sedan jag skev här.

Kan meddela att jag är tillbaka i Sverige men bara tillfälligt under sommaren sedan tillbaka, nu med familjen. Athen har varit en bergodalbana, rånad, bilen förstörd och inbrott i huset, stölder på jobbet och då ville man bara hem. Nu har jag bott i centrala delarna av Athen, hyrt en lägenhet sedan 1 januari lugnt och trevligt område.
Att jobba med greker är kanske inte en dröm, men man hamnar efter ett tag i deras tempo men vi jobbade mån-lördag, medans grekerna jobbade i bästa fall 3-4 dagar i veckan. Det stora problemet är alla stölder på våran arbetsplats och polisens slöhet, så fort vi anmälde en stöld så dröjde det minst 2 dagar tills någon behagade att dyka upp och oftast var dom skitsura för vi var tvungna att röja upp och byta lås mm. Jag har haft tur att min familj har bott hos mej hela våren och vi har farit runt som skållade råttor undersökt fastlandet och dom närmaste öarna.
Nu när vi kommer ner i augusti så ska vi luffa runt i 3 veckor så kom med tips på sevärda platser i den grekiska arkipelagen..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-06-05, 20:05
spartacuss avatar
spartacus spartacus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Olika
Inlägg: 53
Standard Sv: Köpa bil..

Usch vad tråkigt med stölderna och rånet.
Får man fråga vad du fick jobba med, eller åtminstone vilken branch?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT