Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-03-13, 18:31
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Barnmat, blöjor etc

Hej,

Vi ska till Skiathos och Skopelos i sommar och jag undrar om det finns gröt/välling/barnmat på burk i affärerna där? Blöjor och annat man behöver till den lille? Sjukvård ok?
Vår son kommer då vara 11 månader. Ursäkta en kanske dum fråga men det är första barnet och första resan och jag vet inte riktigt

Mvh Sara
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-03-13, 19:21
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Blöjor och barnmat är ungefär dubbelt så dyrt som hemma. Hur utbudet är varierar mellan olika platser och butiker, men då det gäller barnmat på burk är det ganska begränsat, finns att få tag på men inte så många sorter. Om ni har med de EU-kort du får via försäkringskassan kan ni söka sjukvård överallt och få ersättning via Sverige.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-d.../Vard-inom-EU/
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-03-15, 11:16
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Tack för svar. Har redan beställt EU kortet idag
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-03-15, 12:17
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Ska ni ha vagn/sulky med?
Går den att fälla ihop på ett bra sätt är ett jättebra tips att packa barnmatsburkar, vällingpaket osv i en plastback och lägga i den ihopfällda vagnen. Surra ordentligt och stoppa i plastsäck (som vagnen alltid bör ha omkring sig vid flygning).

Vagnen vägs inte vid incheckningen, och man slipper bära tunga glasburkar o vällingförpackningar.

Vi har gjort på detta vis flera gånger. Blöjorna har vi ibland haft som dämpning runt om.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-03-17, 09:24
Sara_ Sara_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 15
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Åh, vilken bra idé! Vi ska ha med en vagn (bugaoo cameleon) som har en påse undertill. Den kan vi lägga lite burkar i och med blöjor runt om. Du skiver att du lägger de i en plastback...vad menar du med "plastback"?
Vi tänkte plasta vagnen på Arlanda. Gör ni oxå det?
Dessutom, vi har en bärsele som man har på magen men kanske ska vi ha en som du har på bilden...är det ngt du rekommenderar?
Hälsn Sara
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-03-18, 20:15
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Plastback kanske var lite fel ord. Vi köpte en låg plastlåda med lock på Claes Ohlson (eller Jysk... eller vart det var, finns ju lite var stans). Storleken är ungefär vad som får plats i vagnen när den är ihopfälld. - Med lite blöjstöd runt om =)

Vi hade med oss sopsäck hemifrån som vi använde. Men det finns väl på Arlanda också. Däremot är det inte alltid det finns på de Grekiska flygplatserna. Går påsen sönder är det bra att ha med en i reserv för hemresan.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-03-18, 23:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Nog bra med plastback runt barnmatsburkarna när mitt barnbarns vagn kom fram till Arlánda efter vår Thailandsresa i vintras med Thomas Cook var den helt kvaddad. Inga problem att få ut full ersättning för vagnen men jag tror inte att några glasburkar överlevt den pärsen.

Förövrigt är mina erfareheter från resor med barnbarn till Grekland, Spanien och Thailand att det på alla tre ställena gått att få mat tillagad som passat deras magar. Inget av barnbarnen har ätit färdig barnmat på burk och på vårt boende i Grekland när den äldste behövde barnmat tillagade hyresvärdinnan och tavernorna allt han önskade. Finns många grekiska rätter som är lättsaltade och passar även barn under ett år.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-03-18, 23:31
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Våra pojkar som idag är 20 och 18 år har varit med och ö luffat i Grekland sedan de bar 15 månader. Vi hade med oss "burkmat" som räckte för dit och hem resa första året då man kanske inte riktigt vet var man hamnar och hur situationen är/blir.
Sedan finns det blöjor men välling får du ta med. Förövrigt är det inga problem för barnen att äta det som finns. Det finns inget enklare land att resa med och ha semester i, lycka till. det kan bara bli bra
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-03-22, 09:51
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Hej Sara!

Det finns barmat & blöjor att köpa på Skiathos & Skopelos. Men det man kan tänka på är att gå runt lite och kolla priserna först. Handlar man i små supermarkets är det ju rent ut sagt, svindyrt. På Skiathos så ligger det 2st lite större butiker utefter ringroad. De butikerna är mer lågprisbutiker.
Vi har packat burkar, välling och blöjor i resväskorna. Sen har vi vid behov kompletterat på plats.
När vi reste med det äldre barnet så var det ingen som sade nåt om man på chassidelen av kombivagnen tejpade fast 2 blöjpaket, välling mm. Men de införde en hårdare process 2010 där man väger paketet med vagnen. Jag har för mig att de tom skriver upp vikten på bagage-taggen.
Vi har tagit med en sulky de sista åren, till minsta barnet. Och då brukar vi köpa en säck på Arlanda för 40kr (kanske dyrare i år). Den funkar även för hemresan.
Mitt råd är i alla fall att att packa barn-prylarna i resväskorna.

//C@nny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-03-22, 10:10
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Det typiska är ju att finns det barnmatsburkar så finns det naturligtvis endast en sort att välja på. Grönsaker eller kyckling verkar vara standard.
Om ni frågar på ett apotek så kanske dom kan tipsa om var det säljs barnmat.
Blöjor tar dom ofta bra betalt för också.
Barnvagnen ska inte räknas in i bagagevikten har jag lärt mig. En barnvagn väger inte 20kg heller har nog inchekningspersonalen lärt sig
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-03-22, 12:39
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Det typiska är ju att finns det barnmatsburkar så finns det naturligtvis endast en sort att välja på. Grönsaker eller kyckling verkar vara standard.
Om ni frågar på ett apotek så kanske dom kan tipsa om var det säljs barnmat.
Blöjor tar dom ofta bra betalt för också.
Barnvagnen ska inte räknas in i bagagevikten har jag lärt mig. En barnvagn väger inte 20kg heller har nog inchekningspersonalen lärt sig

Hej du Micke!

Frågan gällde Skiathos/Skopelos. Jag har själv handlat barn-förnödenheter på dessa öar. På Ring-Road i Skiathos stad så ligger det 2st större butiker med lägre priser på det mesta. För att komma dit så fortsätter man förbi hållplats "Akropolis" och följer vägen rakt fram istf att gå ner mot centrum/havet.

Med incheckningen på Arlanda avsåg jag ju naturligtvis specialincheckningen (som jag i år kommer att få uppsöka för 8:e el 9:e gången med barnvagn/sulky)

Här kan ni kolla en tidigare tråd där bla. Steffe som jobbar på Arlanda har kommenterat: http://www.kalimera.nu/forums/newrep...reply&p=206247

//C@nny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-03-22, 13:27
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej du Micke!

Frågan gällde Skiathos/Skopelos. Jag har själv handlat barn-förnödenheter på dessa öar. På Ring-Road i Skiathos stad så ligger det 2st större butiker med lägre priser på det mesta. För att komma dit så fortsätter man förbi hållplats "Akropolis" och följer vägen rakt fram istf att gå ner mot centrum/havet.

Med incheckningen på Arlanda avsåg jag ju naturligtvis specialincheckningen (som jag i år kommer att få uppsöka för 8:e el 9:e gången med barnvagn/sulky)

Här kan ni kolla en tidigare tråd där bla. Steffe som jobbar på Arlanda har kommenterat: http://www.kalimera.nu/forums/newrep...reply&p=206247

//C@nny
Missade att det gällde specifikt Skiathos & Skopelos. Tror i alla fall inte att man ska utgå ifrån att utbudet motsvarar det vi är vana vid på te.x ICA eller Willys.
Reglerna för invägning och antal kollin har ju ändrat sig så det är nog rätt som Stefan säger.
Minns inte att vi vägde vagnen i somras utan vi fick bara klisterremsan och sen in i specialbagage med alltihop.

Måste kolla med SAS och Norwegian om barnvagn räknas som kolli. Gör det det så är vi ett kolli kort i sommar.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-03-22, 15:39
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Vi vägde inte in vagnen när vi flög till Kreta i september förra året. Vi flög charter... (Nu hade vi iofs inte barnmatsburkar där längre, men såväl skor som vällingpaket. Tunga grejer även det.)

Apoteken på Kreta säljer barnmat, så jag gissar att de har det även på övriga öar. Men dyrt är det. Välling har jag sett också, men den innehåller socker o smaksättningar. Känns inte helt ok.

Vad gäller att ge barnen tavernamat funkar ju givetvis det alldeles utmärkt. Vår tjej åt spagetti, keftedes, kyckling... och älskar oliver och fetaost. Men ibland stämde inte våra mattider riktigt överens på semestern, och ofta åt vi mat hemma i vår studio. Då är det väldigt smidigt att ha burkmat. Vi såg det som ett superbra komplement som förenklade semestern

(Har heller aldrig varit med om att något gått sönder. Med blöjor omkring dämpar det riktigt bra)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-03-22, 15:52
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Missade att det gällde specifikt Skiathos & Skopelos. Tror i alla fall inte att man ska utgå ifrån att utbudet motsvarar det vi är vana vid på te.x ICA eller Willys.
Reglerna för invägning och antal kollin har ju ändrat sig så det är nog rätt som Stefan säger.
Minns inte att vi vägde vagnen i somras utan vi fick bara klisterremsan och sen in i specialbagage med alltihop.

Måste kolla med SAS och Norwegian om barnvagn räknas som kolli. Gör det det så är vi ett kolli kort i sommar.
Nej naturligtvis är det ju inte som Willys el Ica. JAG var ju där 2v i somras !! Du kan fråga mig direkt om du vill, ist att gissa hur det kan vara ang det jag skriver .... stön.....
Men det ÄR ju LITE billigare där än i övriga Supermarkets på ön.

"Det är nog som Steffe skriver".... -- Jag kan intyga det iom att JAG (som vanligt) checkade in en barnvagn i somras på Arlandas specialincheckning. De skrev in vikten på taggen till barnvagnen.
Men det kollit räknades inte ihop med övriga kollin. Du behöver inte ringa.
Jag har rest med SAS de 4 senaste åren.

Om du nu läser igenom allt som jag skrivit en gång till kompis, så kanske du förstår. Annars så kan du väl maila mig så kan jag förklara igen. Det går oxå bra att ringa LR ..

//C
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-03-22, 19:24
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Nej naturligtvis är det ju inte som Willys el Ica. JAG var ju där 2v i somras !! Du kan fråga mig direkt om du vill, ist att gissa hur det kan vara ang det jag skriver .... stön.....
Men det ÄR ju LITE billigare där än i övriga Supermarkets på ön.

"Det är nog som Steffe skriver".... -- Jag kan intyga det iom att JAG (som vanligt) checkade in en barnvagn i somras på Arlandas specialincheckning. De skrev in vikten på taggen till barnvagnen.
Men det kollit räknades inte ihop med övriga kollin. Du behöver inte ringa.
Jag har rest med SAS de 4 senaste åren.

Om du nu läser igenom allt som jag skrivit en gång till kompis, så kanske du förstår. Annars så kan du väl maila mig så kan jag förklara igen. Det går oxå bra att ringa LR ..

//C
Sorry, utrymmet för övertolkning beklagas.

Angåense kollin så är det antalet kollin som avses. Ett kolli per person, ska man ha fler så kostar det extra.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-03-23, 08:02
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Sorry, utrymmet för övertolkning beklagas.

Angåense kollin så är det antalet kollin som avses. Ett kolli per person, ska man ha fler så kostar det extra.
Nu är vi nästan i mål med utredningen. Det har aldrig räknats på annat sätt under mina resor heller.
Barnvagn har jag rest med (det antal ggr som jag skrev), och de har aldrig räknat ihop denna med antal resväskor (el incheckade kollin). Då hade vi fått betala varje gång vi rest! Jag fattar inte vad du menar?

Ett bra tips är iaf att läsa ämnet, och vad folk har kommenterat innan man skriver egna inlägg?

//C
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-03-23, 08:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Mitt äldsta barnbarn som snart är fyra år har varit utomlands tre gånger två av dessa gånger skadades vagnen. Den första gången gick den att laga men den sista då vagnen mest var avsedd för lillebror var den totalkvaddad. Vagnarna var packade i av flygbolaget tillhandahållen plastpåse. Kanske ovanligt och ren otur men jag tycker ändå att det är något att tänka på för den som vill packa ömtåliga saker i den. Vagnarna har vi fått ta med utöver den sedvanliga mängden bagage. Resorna har skett med Spain Air, SAS, grekiskt inrikesflyg, Thomas Cock och Norwegian.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-03-23, 09:13
anna73 anna73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rimbo
Inlägg: 123
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Hej! Först vill jag gratulera till valet av ö, ni kommer få det underbart!! Jag har tre barn, nu 5, 11 och 13 år gamla och har rest varje år sedan de föddes. Vi har alltid haft med oss lite burkmat och välling och även lite annan färdigmat som pannkaksmix, pulvermos, fiskbullar tex. Finns massa smarta grejor man kan ta med. Bra att ha, då barnen oftast vill ha middagen tidigare än vi vuxna. Sen kan de ta en glass på restaurangen eller kanske sova i vagnen medans vi äter. Vagn har vi haft med varje år och den räknas inte in i det andra bagaget och när vi flög till Skiathos i höstas vägdes inte kollit och ingen vikt skrevs på! Kanske beror på vem som sitter vid specialincheckningen. Vi brukar inte packa maten under vagnen pga av krossrisken utan packar den i resväskan i plastpåsar och med handduken runt om. Det har funkat varje år! Ni får ju ha varsin resväska så plats finns ju. Blöjorna kan du ju antingen sprida ut i resväskorna eller paketera under vagnen. Glöm heller inte att ha med ett litet reseapotek som vätskeersättning, alvedon och plåster mm. Hör gärna av dig om du undrar om något annat!

Anna
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-03-23, 19:20
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Nu är vi nästan i mål med utredningen. Det har aldrig räknats på annat sätt under mina resor heller.
Barnvagn har jag rest med (det antal ggr som jag skrev), och de har aldrig räknat ihop denna med antal resväskor (el incheckade kollin). Då hade vi fått betala varje gång vi rest! Jag fattar inte vad du menar?

Ett bra tips är iaf att läsa ämnet, och vad folk har kommenterat innan man skriver egna inlägg?

//C

Och bagagereglerna ändrades under år 2010. Exakt datum vet jag inte men vid reguljära flygningar inom EU så ska det vara 20kg (eller om det är 23kg) och ett kolli per passagerare. Vid långa flygningar gäller andra vikter.
Det är på grund av dessa bagageregler som jag funderar om nu helt plötsligt så räknas en barnvagn som ett eget kolli.

Barnvagn har ju varit fritt bagage och vi har släpat på barnvagn i 5 år själva så jag vet exakt vad du menar.

Vi har även fått en vagn förstörd i bagagehanteringen och fått ersättning av flygbolaget efter mycket tjat. Dom tycker att det är en försäkringsfråga och försäkringsbolaget säger att det är den som skadat grejerna som ska betala och så blev det till slut.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-03-24, 08:19
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Barnmat, blöjor etc

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Och bagagereglerna ändrades under år 2010. Exakt datum vet jag inte men vid reguljära flygningar inom EU så ska det vara 20kg (eller om det är 23kg) och ett kolli per passagerare. Vid långa flygningar gäller andra vikter.
Det är på grund av dessa bagageregler som jag funderar om nu helt plötsligt så räknas en barnvagn som ett eget kolli.

Barnvagn har ju varit fritt bagage och vi har släpat på barnvagn i 5 år själva så jag vet exakt vad du menar.

Vi har även fått en vagn förstörd i bagagehanteringen och fått ersättning av flygbolaget efter mycket tjat. Dom tycker att det är en försäkringsfråga och försäkringsbolaget säger att det är den som skadat grejerna som ska betala och så blev det till slut.


På förekommen anledning så är det bra om man läser igenom tråden och ämnet innan man svarar....
Jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd att reglerna ändrades 2010.
See Ya

//C
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT