Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-23, 09:50
Smatte Smatte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 3
Standard Ikaria

Funderar på att åka till Ikaria med en femåring och en ettåring i slutet av april och ca tre veckor framåt. Är stränderna i Armensitits lämpliga för barn, är vattnet hyfsat varmt denna årstid eller finns det andra ställen i Grekland där vattnet blir varmare tidigare? Kort sagt, är det någon som anser att Ikaria är en "barnvänlig" ö? För oss vuxna verkar den iallafall underbar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-23, 11:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ikaria

Ikaria är ett bra val för barnfamiljen. När det gäller Armenistis, då har vi enkom vistats därstädes på hösten och vi veta föga om badtemperaturen i April. Dock,, stranden är väldigt långgrund och det bådar gott för en behaglig badtemperatur även i April.

Förvisso är det en viss nivåskillnad från byn och ner till stranden, men det ska ej vålla några problem. Har plockat fram några bilder från Armenistis
ur förrådet. Bilderna ligger i bildgalleriet under Armenistis/Ikaria. Stranden ser ni på länken här under.

Arne

http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=3082
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-23, 14:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ikaria är ett bra val för barnfamiljen. När det gäller Armenistis, då har vi enkom vistats därstädes på hösten och vi veta föga om badtemperaturen i April. Dock,, stranden är väldigt långgrund
Långgrund? Nej, så minns inte jag det. Tvärtom så minns jag Armenistis-stranden mer som bråddjup. Sanden var dessutom inte gåvänlig nog, utan rätt jobbig att gå i. Jag skulle inte rekommendera Armenistisstranden för småbarn. Då pratar jag förstås om Livadiastranden. Den som ligger bortanför, Messakistranden, den däremot. Där är det mera långgrunt, speciellt den lilla minibeachen närmast Armenistis. Men, det var kanske den du menade, Arne?

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-02-23, 17:05
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Ikaria

Det var säkert den (Messaki) Arne syftade på. Den är VÄL långgrund, i mitt tycke (gillar inte långgrunt öht). Dvs säkert perfekt för småttingarna.
/Thomas
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-02-23, 17:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ikaria

Yepp! Messaki är den strand jag avsåg.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-02-23, 19:56
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ikaria

I slutet av april skulle jag aldrig satsa på en badsemester med småttingar på Ikaria. Reser jag tidigt som slutet av april, då skulle jag satsa på de södra stränderna på Kreta eller Rhodos.

Ikaria är en fin ö, men om det är nordliga vindar tror jag det dröjer en bra bit in i maj/juni innan det blir badtemperatur på stränderna vid Armenistis.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-02-23, 19:58
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ikaria är en fin ö, men om det är nordliga vindar tror jag det dröjer en bra bit in i maj/juni innan det blir badtemperatur på stränderna vid Armenistis.
Instämmer, inte så bra val med små barn denna årstid.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-02-23, 20:18
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Ikaria

Jag skulle inte heller åka till Ikaria i april. Vänta till senare på säsongen eller åk till Kreta t.ex. som föreslås. Sen skulle jag inte över huvud taget åka till Grekland med en ettåring. För vems skull åker ni och vem är det som har utbyte av resan? Ni föräldrar eller barnet? Men det är naturligtvis ert val!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-02-23, 20:34
Smatte Smatte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 3
Standard Sv: Ikaria

Tack för all bra information, fantastiskt forum! Får kanske tänka om då det gäller Ikaria denna tid på året. Får kolla upp lite om Kreta istället, kanske någon som har något bra tips på trevlig ort där?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-02-23, 22:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ikaria

Makrigialos på sydöstra kusten och Paleochora på sydvästra kusten (om ni väljer Kreta) tycker jag är bra val med barn, och badbart om ni inte har otur. Det kräver dock några timmars transport från flygplatserna, men det är det värt. Vi har badat på båda orterna runt april/maj för några år sedan. Vattentemperaturen låg på 19-21.

På Rhodos hade vi mycket bra väder förra året i slutet på april, men det är ju svårt att spå om det blir lika bra i år, men varför inte? Se bilderna i mitt resebrav här till vänster under 2009, kanske kan det inspirera... Även här minns jag att vattentemperaturen låg på 19-21 grader.

Men glöm inte Ikaria en annan gång, när ni åker lite senare eller när barnen blivit lite större. Det är en mycket fin ö!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-02-23, 23:19
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Ikaria

[quote=Siri A;196644. Sen skulle jag inte över huvud taget åka till Grekland med en ettåring. För vems skull åker ni och vem är det som har utbyte av resan? Ni föräldrar eller barnet? Men det är naturligtvis ert val! [/quote]


Nu förstår jag inte vad du menar Siri. Vad skulle problemet vara att resa till Grekland med en ettåring?


Kan varmt rekommendera att resa med småbarn i Grekland. Det är inga problem.

Har inte rest så tidigt (som april) utan bara i slutet på maj och det är ganska så kallt i vattnet för barn även då.

/Ofelia

Senast redigerad av ofelia den 2010-02-23 klockan 23:28.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-02-24, 06:15
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Många små barn på Ikaria. De snurrar runt fötterna på mig varje år. Jag blir yr!
Öborna snälla också mot dessa små varelser. Holländskan låter sin sjuåring röra sig fritt i och omkring byn. Skulle hon aldrig göra i Amsterdam berättar hon.
Ikaria en plats för oss alla små!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-02-24, 16:48
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Nu förstår jag inte vad du menar Siri. Vad skulle problemet vara att resa till Grekland med en ettåring?
Värmen? Resan dit? Jag har inte sagt att det är något problem, men jag förstår inte varför man ska ge sig i väg utomlands med småbarn. Det finns värme och stränder på närmre håll, och när det för barnen inte spelar någon roll så skulle jag välja det som är minst jobbigt för dem. Givetvis beror det på vad för "typ" av barn man har, men alla små busfrön vi har rest med har trivs så mycket bättre på stränderna på t.ex. Öland eller i Skåne.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-02-24, 17:46
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Det var den tråden det!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-02-25, 00:11
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Det var den tråden det!
Förlåt, det var inte min intention att förstöra

/Ofelia som har mycket att säga om Siris inlägg men låter bli.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-03-06, 07:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ikaria

Jag kan inte heller riktigt hänga med i varför man inte skulle resa till Grekland med småbarn. Skulle inte småbarnen ha nytta och nöje i att få umgås med sina föräldrar hela dagarna i en avspänd miljö? Att åka till Grekland är för många enklare än att åka till Öland eller Skåne som nämns och om man åker dit så får man ändå aldrig lika bra badvatten som man får i Grekland. Att sedan barnen får vänja sej vid att åka flyg från de är små tror jag dessutom är en fördel i deras framtida liv.
Vår fyraåring har sin femte resa inbokad och vår ettåring har sin andra resa inbokad och jag tycker att de har haft ett bra utbyte av sina resor varje gång de varit ute. Med bra utbyte av resorna räknar jag bland annat den samvaro man får med barnen då man umgås med dem hela dagarna på ett annat sätt än hemma med alla måsten.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-03-06, 07:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ikaria

Självklart, Jan-Erik!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-03-06, 11:50
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Ikaria

Bra skrivet Janérik! Du vet att jag håller med dig! Vad gäller värmen som föds det väl barn i Grekland också - är det synd om dem?

/Ofelia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-03-06, 15:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ikaria

Så vitt jag sett har semestrande barn det underbart i Grekland!

De föräldrar som tar med barn till Grekland har inget att stå till svars för, det är vars och ens val.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-03-06, 17:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Värmen? Resan dit? Jag har inte sagt att det är något problem, men jag förstår inte varför man ska ge sig i väg utomlands med småbarn.
Siri, har du barn själv ?


Lars
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT