Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-28, 16:39
martine martine är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 1
Standard Mataffärer

Hej!

Har nästan blivit lite förskräckt när man hört alla skräckhistorier kring priserna på mat och dylikt på rhodos. Men lyckades hitta att det faktiskt fanns lite "supermarkets" där dock, som jag tänkte man kunde kombinerat med att äta ute.

Bland annat Lidl låg vid Kallithea. Enligt en sida här på kalimera så skulle bussresa från rhodos stad till stranden på kallithea ta 30 minuter?!
Jag ska bo på hotel carina på Griva Street. Någon som vågar sig på en gissning på hur långt tid det kan ta att gå till kallithea lidl.

Karta till hotellet:
http://maps.bookings.net/map_viewer/...ca071f3;nojs=1

Andra tips på schyssta ställen att köpa mat till mellanmål tas gärna emot.

Tack på förhand,
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-28, 18:57
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Mataffärer

Om det nu tar 30 min med buss-vilket verkar rätt rimligt-kan du väl inte tänka dig att GÅ dit ,när du ska handla.Griva ligger mycket centralt i nya stan,mitt i smeten så att säga.Det finns MInst en supermarket i närheten och jag hade nog offrat de kronorna det är dyrare o handlat där. Hoppas o vet att du kommer att få det JÄTTEHÄRLIGT på Rodos.Själv dyker jag bara upp där en halv dag på hemresan.C
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-28, 22:02
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Mataffärer

Vet du vad Martine, jag tror inte du behöver oroa dig för priser. Inte överdrivet mycket i allafall. (Själv oroar jag mig lite, men man får se hur det blir, går ju inte att göra så mycket åt ekonomin såhär innan resan)

Visst, yoghurt och juice kanske är dyrt (eller åtminstone kostar det som här hemma) men bröd är fortfarande billigt. Och mättande. Så ät mindre av de förstnämnda produkterna och mer av brödet, så blir frukosten inte farligt dyr.

Till mellanmål funkar ju alltid en hemmagjord baguette med ägg eller ost och sallad. Billigt och gott.

Och gällande mat ute så borde det gå (har ingen egen erfarenhet dock så jag gissar bara) att hitta bra priser även på Rhodos. Leta bara bortanför de allra värsta turiststråken.

Lycka till!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-28, 22:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mataffärer

Citat:
Ursprungligen postat av martine
Hej!

Har nästan blivit lite förskräckt när man hört alla skräckhistorier kring priserna på mat och dylikt på rhodos. Men lyckades hitta att det faktiskt fanns lite "supermarkets" där dock, som jag tänkte man kunde kombinerat med att äta ute.

Bland annat Lidl låg vid Kallithea. Enligt en sida här på kalimera så skulle bussresa från rhodos stad till stranden på kallithea ta 30 minuter?!
Jag ska bo på hotel carina på Griva Street. Någon som vågar sig på en gissning på hur långt tid det kan ta att gå till kallithea lidl.

Karta till hotellet:
http://maps.bookings.net/map_viewer/...ca071f3;nojs=1

Andra tips på schyssta ställen att köpa mat till mellanmål tas gärna emot.

Tack på förhand,
Lidl har dom inte bara skräpmat? Hört att dom utnyttjar sin personal, inte har ekologiskt producerad mat samt diverse annat hemskt. Var många artiklar i vår lokaltidning inför deras event etablering i Lycksele.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-29, 02:30
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Mataffärer

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Lidl har dom inte bara skräpmat? Hört att dom utnyttjar sin personal, inte har ekologiskt producerad mat samt diverse annat hemskt. Var många artiklar i vår lokaltidning inför deras event etablering i Lycksele.
Dessutom - vill man verkligen ha tysk mat när man åker till Grekland? Om man handlar på grekiska affärer gynnar man ju lokala affärsinnehavare snarare än ett suspekt tyskt storföretag. Dessutom blir det ju mindre transporter och därmed mindre utsläpp om man köper lokala produkter.

Ruby - som i och för sig inte har något emot Tyskland
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-29, 07:11
xristina xristina är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 454
Standard Sv: Mataffärer

Citat:
Ursprungligen postat av martine
Bland annat Lidl låg vid Kallithea. Enligt en sida här på kalimera så skulle bussresa från rhodos stad till stranden på kallithea ta 30 minuter?!
Jag ska bo på hotel carina på Griva Street. Någon som vågar sig på en gissning på hur långt tid det kan ta att gå till kallithea lidl.
Ingen svenske eller nordmann blir ruinert av å være på ferie i Hellas. Kast ikke bort tiden på å lete etter det billigste stedet å handle mat. Du finner bra mat til bra priser i mini-/supermarkedet på hjørnet. Er økonomien trang, så ta med tubeost og kaviar hjemmefra, og kjøp ferkt, deilig brød der nede!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-29, 08:11
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Mataffärer

Du trenger ikke være urolig for matprisene på Rhodos. Vi var der i månedsskiftet mai/juli, og vi synes ikke prisene har steget noe særlig siden forrige året. Det er slett ikke dyrt å spise ute, etter vår mening. Griva-gaten, hvor du skal bo, ligger jo midt i "smørøyet" i Rhodos' nye bydel, og det finnes flere minimarkets i såvel Griva som i gatene rundt. Du kan jo sammenlikne prisene i noen av den?

Ikke langt fra Griva, i en av tverrgatene, liggger en slakterbutikk med stort utvalg. Noe å tenke på dersom du har kokemuligheter der du skal bo?

Vil du ta buss for å handle, tar det ca. 10 minutter med bussen som går til Monte Smith til et stort, velassortert og rimelig supermarked. Her handler de fleste fastboende. Vi har besøkt stedet sammen med vår greske venninne Litsa, og vi ble imponert over utvalget - ferskvaredisker for ost, kjøtt og delikatesser, og ellers alt hva hjertet kan begjære av godsaker til fornuftige priser. Kommer ikke på hva butikken eller bussholdeplassen heter, men holdeplassen er rett utenfor supermarkedet, både fra og til Rhodos by, så du kan ikke unngå å se det!

Lykke til - og ha et trivelig opphold på Rhodos. Du kommer garantert til å trives.

Thalassa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-29, 08:28
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Mataffärer

Det finns ett varuhus i nya delen av Rhodos som är billigt o handla i o deras matavdelning ligger i källarnivån och där handlar vi alltid på oss dricka o jucie o vatten o annat som man behöver. En jucie är ca 3kr billigare där än om man handlar i dom där små supermarken även 33 cl läsk är billigare där.. Varuhuset zapo blir på svenska. Det ligger en stor skivaffär på hörnan o sen går man gatan ner så ligger det på höger sida...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-29, 09:51
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mataffärer

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast
Det finns ett varuhus i nya delen av Rhodos som är billigt o handla i o deras matavdelning ligger i källarnivån och där handlar vi alltid på oss dricka o jucie o vatten o annat som man behöver.
Precis... PAPPOU heter varuhuset. Här är allt mycket billigare än i små minimarkets. Det här är ett varuhus i flera våningar (4 st tror jag) som säljer allt från grekisk elektronik (Pitsos, only the best quality for you my friend) till svensk vodka.
I källaren finns det livsmedel och på entréplanet hittar man en stor kosmetikavdelning (solkrämerna är billigast och bäst här, då de inte legat ute i solen och blivit dåliga som på alla minimarkets), vin och sprit samt bad- och resväskor och en pappersavdelning.
Vill ni köpa med er sprit hem är det här det absolut bästa stället att gå till - ett bra sortiment och mycket billigare än på andra ställen.
Personalen är inte alltid så trevlig mot turister (det är mest greker som går hit) och många pratar ingen eller mycket dålig engelska - men det får man ta.

Vill man ha färsk frukt och grönsaker är dock Pappou ingen hit. Då är det bättre att gå någon annanstans, som t.ex. marknaden vid Zefiros-stranden!

Senast redigerad av anoula den 2005-07-29 klockan 09:54.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-29, 22:06
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Mataffärer

Ja PAPPOU heter varuhuset där vi brukar handla. Sen finns det ett supermarket vid hotel Constantin där dom är jätte trevliga o dom känner igen en år efter år.. Jag o mina barn brukar alltid handla solkräm där oxå för dom är billigare..O jag håller med personalen är inte specillet trevliga på PAPPOU dom skulle behöva gå en charmkurs....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-30, 10:46
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Mataffärer

Hej! Jag har ett tips till dej...I hörnet G.leontos st.18(leon g.st i din karta)
Kritis st. finns ett ställe där faktigst grekerna själva handlar! FAMILY MARKET heter det.Det är ju inte alls många meter dit.Där finns inhemsk frukt(odlat på Rhodos!!) och nybakat bröd på morgnarna,fetaost o oliver i lös vikt.. nam nam.Lova mej en sak: skippa för guds skull Lidl!!!! Ha nu en HÄRLIG upplevelse på Rhodos.

Senast redigerad av torhildur den 2005-07-30 klockan 10:56. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-30, 18:52
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mataffärer

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast
Ja PAPPOU heter varuhuset där vi brukar handla. Sen finns det ett supermarket vid hotel Constantin där dom är jätte trevliga o dom känner igen en år efter år..
Håller med igen! Lindos supermarket heter denna och här har de även fräscha frukter och grönsaker. Ägarna är jättetrevliga och minns alltid sina stamkunder!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-06, 15:17
thomas thomas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 58
Standard Sv: Mataffärer

hyr en cykel för ca:3 euro, och cykla ut till det stora varuhuset som ligger på andra sidan vägen från lidl möjligen lite längre ut. Då cyklar du förbi marknaden som är biligast och bäst på frukt från Rhodos den lite efter du kommer ut ur borgen.Mvh thomas
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT