Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-23, 14:06
Familjen Gustafsson Familjen Gustafsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 14
Standard Familjesemester i juni

Hejsan!

Den 22 juni packar vi våra ryggsäckar och flyger till Athen. Nu har jag hittat denna bra sida där det säkert finns beresta familjer med bra förslag på öar vi kan börja med. Våra barn är 6 och 11 år och vill nog inte åka båt allt för länge, samt att det är bra om det går att hitta rum relativt lätt.

Hälsningar Mamman i familjen
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-23, 15:51
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Familjesemester i juni

Hej,

Vi har rest med vår tjej sen hon var 1 1/2, det har gått utmärkt. Hon fyller 6 nu. Barn är väldigt anpassningsbara, och brukar tycka att själva "grejen" att leta boende, åka båt mm är spännande.

Jag tycker att Naxos är en perfekt nybörjarö. Där finns fantastiska ständer ute vid Agia Anna och Agios Prokopios. Jag tycker personligen att Agia Anna är suveränt, då det inte går väg mellan strand och restauranger. Ni kan sitta på tavernorna och barnen kan leka i sanden och springa fritt. Det finns jättegott om boende på Naxos den tid ni kommer. Från Agia Anna är det nära till Plaka som är en ännu finare strand. Det finns boende med eller utan pool. Tröttnar ni på strandliv, så finns ju Naxos stad eller så kan ni hyra bil och utforska ön.

En annan perfekt barnö är Anti Paros. Fina stränder som nås via kortare promenader eller ta bussen till någon av stränderna längre bort. På kvällen är det jättemysigt att flanera i byn som är bilfri. Massor av boende att välja på. Sätt er och käka glass på en taverna med barnen, och låt den andre av er leta rum.

Ett tredje tips är Koufonissi, fast där har jag inte själv varit än. Många på forumet (och i övrigt) rekommenderar detta strandparadis för familjer. Vi ska själva testa Koufonissi i sommar.

Sen har jag ytterligre ett tips och det är Sifnos. En riktig grekö med härlig stämning. I Faros bor ni suveränt lungt omgivna av fina stränder. På kvällarna äter ni middag med tårna nergrävda i stranden och utan trafik att tala om. Lätt att göra utflykter med buss till olika ställen. Vi var där en vecka och åkte på utfärder nästan varje dag. Ett annat mysigt ställe på Sifnos är Vathy som har finare stränder än Faros. Där kan ni bo 5 meter från vattnet.

Alla dessa öarna når ni enkelt från Athen, förutom Koufonissi som ni måste åka via Naxos för att nå.

Lycka till med er semester!!

Suz
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-23, 18:28
Familjen Gustafsson Familjen Gustafsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 14
Standard Sv: Familjesemester i juni

Tack Suz! //Marie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-23, 19:07
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Familjesemester i juni

Min dotter vill säga något:


Jag tycker att poolen på Santorini var mysig (Mamma: Läs Honeymoon Beach Hotel, Perissa) Hälsningar Emmy
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-23, 19:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Familjesemester i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Alla dessa öarna når ni enkelt från Athen, förutom Koufonissi som ni måste åka via Naxos för att nå.
Håller med Suz´s föreslagna öar, vissa dagar kan man åka från Aten till Koufinissi utan båtbyte, men det blir en lång resa 17,30 - 01,55.
Denna båt går även till: Syros, Paros, Naxos, Heraklia, Schinooussa och efter Koufinissi till Katapola på Amorgos.
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-23, 21:28
Familjen Gustafsson Familjen Gustafsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 14
Standard Sv: Familjesemester i juni

Vi kommer att vara i grekland i 10dar och vill inte åka allt för långt.Känns som det inte är tillräckligt med tid för att tillbringa allt för lång tid på båtar.Med tanke på hur långt det verkar vara till Sifonos känns det som en bra start på vår öluff.Är det någon som har några tips på ytterligare öar i närheten?Då vi kommer till Athen vid lunch undrar vi om det är någon ide att åka ner till hamnen eller om vi ska stanna i Athen en natt, och har någon något hotell att rekomendera?/familjen Gustafsson
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-23, 21:39
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Familjesemester i juni

Det går båtar på eftermiddagen de flesta dagarna, från Sifnos tar ni er lätt till Naxos eller Paros.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-30, 20:08
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Familjesemester i juni

Vi har exakt som ni bara 10 dagar på oss och vi planerar 2 öar. Folegandros och sedan Milos. Förra året hade vi bara en vecka och utforskade då Naxos och tillbringade sista natten på Santorini, varifrån vi flög hem.

I år flyger vi till Aten och kommer fram på kvällen. 19.15. Vi sover första natten i en av svenska kyrkans lägenheter i Pireus, för att sedan dag två ta en tidig morgonbåt till Folegandros.

Enligt gtp ska det gå en båt som passar oss kl. 7.00 och framme 10.00. Det är en svindyr snabbåt, men tid är pengar och särskilt när man absolut vill komma till ett spec. ställe.

Jag tycker inte heller som många sagt att ni ska oroa er för båtresor. För oss är det en del av resan och vi har väldigt kul på havet. Även rumsletande är en rolig uppgift.

Ang. öar tycker jag Naxos + Antiparos verkar vara en utmärkt kombination på 10 dagar. Naxos som är lite större och sen lilla Antiparos!! Till Naxos/Paros går dessutom Blue Star båtar, som är mycket bekväma och prisvärda.

Har för mig att vissa Blue Star båtar även lägger till på Syros. Lilla Kini borde passa er. Prata med
Kini-experten 'Arne' på forumet.

Lycka till!!

Senast redigerad av Siri A den 2008-03-30 klockan 20:12.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-30, 20:38
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 161
Standard Sv: Familjesemester i juni

Hej!

Om ni väljer Naxos som första ö kan ni åka färja från Rafina. Med buss tar det ca 30 min. Förra året kostade resan 3 euro för vuxna och 1,5 euro för barn.

nicka
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-30, 20:46
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Familjesemester i juni

Naxos & Koufonissi eller Milos & Sifnos hadde jeg valgt...

En mulighet er å ta ettermiddagsflyet (innenriks) direkte til Milos kl. 16.10 samme dag dere ankommer Athen og så ta Sifnos på tilbakeveien mot Athen igjen..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-30, 20:57
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Familjesemester i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Naxos & Koufonissi eller Milos & Sifnos hadde jeg valgt...
Milos? Stränderna där tycker inte jag är så barnvänliga, tänker då på 6-åringen. Koufinissi är perfekt för barn i den åldern tycker jag.
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-30, 21:00
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Familjesemester i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Naxos & Koufonissi eller Milos & Sifnos hadde jeg valgt...
Jag håller med. Ni kan åka Bluestar till Naxos, eller t o m hela vägen till Koufonissi den 22 juni kl 17.30(kollade nyss GTP). Den här kombinationen är den bästa för era barn tror jag.

Till Milos kan ni som Ia säger flyga inrikes, annars går det helt säkert båtar varje eftermiddag till både Sifnos och Milos.

Carina
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-31, 13:46
Familjen Gustafsson Familjen Gustafsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 14
Standard Sv: Familjesemester i juni

Tack alla ni som kommer med så bra förslag. Jag tycker att detta forum är superbra!!

Marie
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-03-31, 13:55
Familjen Gustafsson Familjen Gustafsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 14
Standard Sv: Familjesemester i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Nicka Visa inlägg
Hej!

Om ni väljer Naxos som första ö kan ni åka färja från Rafina. Med buss tar det ca 30 min. Förra året kostade resan 3 euro för vuxna och 1,5 euro för barn.

nicka
Köpte ni biljetter hemmifrån eller på plats då?

Marie
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-31, 19:10
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Familjesemester i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Familjen Gustafsson Visa inlägg
Köpte ni biljetter hemmifrån eller på plats då?
Jag tror priserna är för bussen. Det går knappast att hitta så billiga båtbiljetter.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-03-31, 22:21
Familjen Gustafsson Familjen Gustafsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 14
Standard Sv: Familjesemester i juni

Ja, så klart de är för bussen...tänkte inte så långt

Marie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT