Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-16, 22:32
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Oxå ensamresenär..

Hej!
Ny här på Kalimera. Vilken underbar sida vill jag bara säga.
Efter att varit på Rhodos första gången förra året med 6 st vänner, har jag nu beställt en resa tillbaka men ensam!
Vill kunna se och uppleva ön utan en massa folk som man måste ta hänsyn till.
Själviskt? Ja kanske. Men har inte ett dugg dåligt samvete över att inte vilja ha med mig någon på min resa.
Har nu köpt mig en bok om Rhodos och en med grekisk vokabulär. Vill kunna säga mer än tack...
Så har ni tips om vad som är värt att se mer än de "vanliga" ställena så tar jag tacksamt emot dom!

Ha det bra alla!!
Carin

Senast redigerad av Carin den 2005-06-16 klockan 22:41.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-16, 22:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Citat:
Ursprungligen postat av Carin
Vill kunna se och uppleva ön utan en massa folk som man måste ta hänsyn till.
Själviskt? Ja kanske. Men har inte ett dugg dåligt samvete över att inte vilja ha med mig någon på min resa.
Det där kan jag förstå! Jag har rest både ensam och i sällskap - och även om sällskap är härligt så har ensamresandet sina fördelar. Precis det du skriver. Och man FÅR vara självisk ibland

En annan fördel med att vara ensam är att man lättare får kontakt med folk. Det är ett under att ordet ensam finns på grekiska, det är totalt ufo för en grek att någon ska vilja vara ensam. Alltså blir man väldigt väl "omhändertagen".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-16, 23:19
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Hej! Att åka själv till Rhodos har jag gjort 7 gånger själv och det är faktiskt bäst att åka själv! Man har bara sig själv att ta hänsyn till och det behöver man i bland! Nu vet inte jag om du har körkort men om du har det så hyr en bil och åk runt ön. Jag åkte ner till andra sidan av ön och det var en upplevelse. Sedan åkte jag kors och tvärs igenom hela ön och hamnade i många småbyar, såg ut som dom aldrig sett en turist förut. Det finns jättefina badstränder överallt efter vägen utmed kusten så det är bara att stanna och hoppa i när man känner för det. Glöm inte att stanna och besök Lindos! Parkera bilen på baksidan av stan där finns det alltid plats! Ha det så bra Kjell50

Senast redigerad av Kjell50 den 2005-06-16 klockan 23:27.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-16, 23:36
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Det där kan jag förstå! Jag har rest både ensam och i sällskap - och även om sällskap är härligt så har ensamresandet sina fördelar. Precis det du skriver. Och man FÅR vara självisk ibland

En annan fördel med att vara ensam är att man lättare får kontakt med folk. Det är ett under att ordet ensam finns på grekiska, det är totalt ufo för en grek att någon ska vilja vara ensam. Alltså blir man väldigt väl "omhändertagen".
Jaha! Nu ramlade poletten ner! Jag hade en grekisk väninna som jämt ville umgås, var man ute och åt lunch och sa efteråt, ok, vi ses så fick hon panik för det självklara för henne var att hon skulle följa med mig hem och här hemma blev hon kvar då till sent på natten och det blev aldrig för mycket för henne utan hon kunde då komma hit nästa dag igen och vara med oss hela dagen. Visst var det trevligt men jag tyckte det blev för mycket ibland och ville vara "ensam" och då var jag säkert "totalt ufo" i hennes ögon
sahar, ensamvarg??
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-17, 08:24
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Jeg forstår deg utmerket - kunne godt ha tenkt meg å dra helt for meg selv en gang, jeg også. Tenk å kunne gjøre nøyaktig det du har lyst til uten å måtte ta hensyn i øst og vest...

Jeg ville ha ruslet rundt i de smale grendene i Gamlebyen, de som ligger langt, langt borte fra hovedgaten, satt meg ned på uteserveringer på små torg med en Mythos innimellom, ruslet videre - inn i endra smalere grender...

En fottur opp til ruinene av Apollon-templet på Monte Smith via forstedene og retur via "strandveien" med den svimlende utsikten over havet, Rhodos by og den tyrkiske kysten er også blant mine favoritter. Husk bare å medbringe masse vann - det er intet å få kjøpt på Monte Smith.

Og så ville jeg ta tatt noen båtturer: Dodekanisos Express fra Kolonahavnen til Kastellorizo, en herlig, liten øy, går en gang pr. uke/vecka. De andre dagene går den innom flere av øyene nordover til Patmos, hvor den vender. Sea Star fra Mandrakihavnen går daglig til Tilos. Den går innom Chalki en gang pr. uke/vecka - en fin kombinasjon, mener jeg. De andre dagene kan du få med Nisyros i tillegg til Tilos, dersom det er av interesse.

Ha et herlig opphold på Rhodos - og gjør nøyaktig det du har lyst til!

Thalassa

Senast redigerad av Thalassa den 2005-06-17 klockan 08:40.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-17, 14:02
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 462
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

En anden fordel ved at rejse alene. Når man bestiller græsk salat, skal man ikke dele fetaen med nogen
Hilsen Susie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-17, 15:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Citat:
Ursprungligen postat av Susie
En anden fordel ved at rejse alene. Når man bestiller græsk salat, skal man ikke dele fetaen med nogen
Ett argument så gott som något!

Karin
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-17, 15:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Men nackdelen är att det blir så dyrt! Man vill ju ha minst tre olika smårätter att pilla med även om man är ensam. Så man får betala för två personer och lämnar tre halvfyllda tallrikar när man är klar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-17, 17:43
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men nackdelen är att det blir så dyrt! Man vill ju ha minst tre olika smårätter att pilla med även om man är ensam. Så man får betala för två personer och lämnar tre halvfyllda tallrikar när man är klar
Jag brukar be servitören att fixa en tallrik med små smakbitar av olika mezes. På det viset betalar man bara för en , så har man råd med efterrätt också
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-17, 18:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Ja, det var ju en tanke förstås. Man kan ju göra såna där budgetkvällar då och då - och så frossa i allt det man gillar andra gånger
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-17, 21:15
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

...som gammal singelstöt(utan skrupler) ber jag ibland om en doggy-bag när jag fått för mycket käk..... Inga problem, faktiskt har servitören föreslagit det innan mej....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-06-17, 21:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Men käkar du upp det sen då? Mitt hade nog hamnat hos katterna
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-17, 21:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Men käkar du upp det sen då? Mitt hade nog hamnat hos katterna

Mitt hamnar definitivt hos katterna. Har t.o.m hänt att en extra portion inhandlats för deras skull. Psykfall gissar jag att personalen säger. Hände sist nu i Parga att en kattdam som snart skulle föda fick en extra portion av mig. Hon var så otroligt lyhörd och undvek att komma i konflikt med andra katter som trängdes runt tavernan. Samtidigt hade damen jättekoll på alla matgästernas rörelser så när en yvig italienare gestikulerade i luften kollade hon om något gott slängdes ner.

Katterna på hotellet var väldigt speciella. Krävande, jagande och mycket robusta en glädje att se deras jakt. Förde ett förfärligt liv när en liten råtta gömde sig i en avlopps eller dagvattenbrunn. Katterna klättrade via ett tak upp på våra balkonger och en av dom kom in i mitt rum och tog en brottningsmatch med mina sandaler innan hon försvann till grannen. Härligt att se. Hotellpersoanlen matade katterna när det naturen gav inte räckte till.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-02, 01:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Oxå ensamresenär..

Hej!
Angående det Vendelska doggybäggandet, så funkar det finfint att man lägger in det i kylen vid hemkomsten och mumsar på det nästa dag.... Funkar finfint om man nu inte har förtan zillioner kilometer hem och ingen kyl.....DÅ kan man kanske donera det till kattera....
Mvh,
Mikke
(stundtals hushållslig)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT