Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-11, 09:43
bebsan bebsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 7
Standard Ensamresenär

Hej! Är en 57-årig lady
I ett anfall av reslust i regnet rusade jag in på resebyrån och bokade en 14-dagars resa till Rhodos stad i slutet av juni. Kruxet är att jag får resa ensam, och känner nu en viss oro över vad man tar sig för som singelresenär. Hoppas på tips på bra matställen m.m.
Bebsan


Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-11, 12:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Ensamresenär

Hej!
Som singelgöbbe 56+ återkommer jag gärna till vissa ställen, t.ex Mandala i gamla stan.Ligger på Sofokleos 38, lite undanskymt.Drivs av Marianne Schmidt med dotter Bi.Fräscht och fint med varierad meny.Mariannne med dotter har bott på Rhodos ett antal år och har dessutom visst tagit skeppar-examen och fixat egen segelbåt!!Dit skulle jag gå och surra lite å få mer tips om ön......

Ett annat litet ställe vars historia(och namnbyten) jag följt under åren ligger på Evdoxou 49.Första gången jag kom dit hette det Three Sisters och drevs av muslimska greker.Sen bytte dom namn till Orhan efter fadern när han gick bort, och nu senast jag var där heter dom Lefteras.Kvar är bl.a dottern Noultzichan som pratar bra engelska.
Slutligen brukar jag alltid titta in på Mango Bar.Ligger vid en moské och ett stort torg med stora träd.Sex datorer, pergola samt en liten bar.Dimitrios med familj(snart sex barn) pratar bra engelska.Lugnt och fint att sitta där och maila, etc...
Lycka till!!
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-11, 18:07
bebsan bebsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ensamresenär

Tack Mikke! Nu har jag fått "lite kött på benen", det ska bli riktigt trevligt att strosa omkring och leta mig fram till alla de ställen jag fått tips om.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-11, 19:46
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Ensamresenär

.......låter bra, ha det nu så trevligt, och ta och kolla ifall den turkiska Hamam är öppen.....Det vore välan ball att gå in och ta del av en urgammal levantinsk tradition...och dessutom bli ren på köpet......Jag har aldrig lyckats vara på Rhodos när den är öppen, men har hört att badhuset nu är renoverat och igång.....
Sen finns det ett trevligt historiskt/arkeologiskt museum inte långt från stora Hamnporten.Rhodos stad har visst ca 20 arkeologer anställda och sist jag var där (14 maj 05) så såg jag att dom hade byggt upp trävandringar över utgrävningarna, iallafall i närheten av tavernan Lefteras.
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-12, 20:18
bebsan bebsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ensamresenär

Oj vad gulliga Ni verkar vara här på Kalimera, har varit och köpt mig 4 st tjocka böcker att ha med mig, men det verkar som om de blir olästa med tanke på alla ställen jag ska besöka, det här blir nog urkul. Får nog signera med en annan "smiles" idag.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-06-12, 20:38
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Ensamresenär

Låter bra, Bebsan!
Vi hoppas på RR (Rhodos-rapporter) från dej under tiden......
Böcker är bra det, en bibba bucker måste man ha me......annars blir det trist!
På Mandala har Marianne en hel hylla full.....jag fick med mej två hem.
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-06-13, 07:32
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Ensamresenär

Vissa resebyråer har ju resor till Rhodos för singlar o jag vet ju inte om du har bokat med någon av dom för deras resor går i juni månad..
Du måste besöka restuarang Antique för dom har bra service o mycket vänlig personal o dom är lika vänliga till alla gäster som om man kommer ensam eller med barn eller stort sällskap..Killarna där har ett stort o varmt hjärta o dom är två stycken som kan kanonbra svenska o båda heter Michalis den ena äger stället o den andra är gift med en svenska...Priserna ligger bra till o stora portioner får man oxå...O det är nylagad mat o inte som på flera ställen dom tar upp djupfryst mat o värmer...
Jag älskar Rhodos o du måste gå i Gamla Stan finns många underbara affärer..O där kan du oxå göra stora klipp i skinn typ väskor o portföljer...Jag köpte en röd skinnportfölj för 775 kr som skulle ha kostat 4000 kr här hemma o den är gjord i Italien....Har fått så mycket beröm för min porfölj när jag har den med mig ute..
Önskar dig en trevlig resa till Rhodos åker själv ner den 21 augusti...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-06-15, 15:23
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Ensamresenär

I tillegg til andre anbefalinger når det gjelder severdigheter: Hvorfor ikke følge med på "Den store øyrundturen" som reiseselskapene arrangerer? Ellers går det selvsagt an å leie/hyra en bil og reise rundt på egen hånd - eller ta rutebuss til forskjellige steder.

Lindos på østkysten med sin flotte strand, vakre, hvitkalkede landsby og Akropolis-ruinene er jo et "must" for Rhodos-reisende, men - advarsel - her myldrer og kryr det av turister! Hit kan du reise med buss, eller med båt om du foretrekker det. Langs østkysten før du når Lindos ligger en borgruin fra riddertiden ovenfor Harakistranden, videre Tsambikaklosteret og de 7 kildene, Epta Piges.

Et stykke sydover langs vestkysten finner du Filerimosklosteret med det store korset, videre ruinbyen Kamiros (utrolig interessant - og ikke overfylt av turister) samt borgruinene i Kritinia og Monolithos. Og så har vi naturligvis Sommerfugldalen/Fjärilsdalen.

Synes du om å reise med båt, er det mange fine turer å ta fra Rhodos til øyene i nærheten. Symi er nevnt her tidligere, og det er en interessant øy. Første stopp på turen er ved Panormitisklosteret, og deretter drar båten til Symi by. Mitt forslag til lunsjsted: Aris taverna ved strandpromenaden noen få meter fra båtens anløp, innover mot bukten. Veldig god mat!

I tillegg går katamaranen Sea Star fra Mandrakihavnen til Tilos (ca.1 time 20 min.) og Nisyros - og en dag i uken/veckan er den innom Chalki. Fra Kolonahavnen bortenfor Mandraki går Dodekanissos Express, også en katamaran. Denne går til de fleste av Dodekaneserne nordover hver dag unntatt en dag i uken. Da går den sydøstover til vakre, fredfylte Kastellorizo. Turen tar 2,5 timer hver vei, og oppholdet er på 5 timer. Vår favoritt-taverna heter Athene og ligger midt på strandpromenaden. Dette er en øy jeg har besøkt 2 ganger på dagsturer, og jeg blir mer og mer begeistret for denne lille øya. Når vi drar tilbake til Rhodos i september, blir det ny tur over dit!

God reise til Rhodos. Jeg håper du vil trives og at du får et fint opphold med mange flotte opplevelser!

Thalassa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-06-15, 19:12
bebsan bebsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ensamresenär

En sak är då säkert, det kommer inte att vara några problem med sysselsättningen, har nog en hel bok med tips nu. Självklart kommer jag att rapportera min vistelse på Rhodos, känns nästan som om man kan stryka det där med "ensamresenär", verkar ju ha ett helt gäng med mig. kul kul.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-06-25, 11:33
bebsan bebsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ensamresenär

Hallå igen!.
I morgon bär det av, känns lite pirrigt i magen. Är i full gång med packningen och har lagt i, tagit ur, och intalar mig själv att man använder inte hälften av det man släpar med sig. Vill tacka alla för den fina responsen jag fått inför min resa. Jag återkommer med min "reseberättelse".
Ha en fortsatt skön midsommardag.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-06-25, 23:16
Carins avatar
Carin Carin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 161
Standard Sv: Ensamresenär

Hej!!
Ha en underbar tid på Rhodos!!
Du måste berätta sen hur det var att vara "ensamresenär".
"Snart" är det ju min tur!!
Bara 63 dagar kvar....
Lycka till!!!!
Kram Carin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-14, 19:42
bebsan bebsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ensamresenär

Hej igen!
Nu har jag återvänt från Rhodos, och skall försöka tota ihop mina dagar därborta. Det började med att jag glömde mina utskrifter som jag skulle ha med mig från Kalimera, försökte att komma ihåg namnen på alla ställen jag skulle besöka, det var inte lätt kan jag säga. Men jag fick syn på Zum-Zum och och kände igen namnet, så där var jag och dinnerade ett antal gånger och blev serverad goda middagar av en mycket trevlig personal. Samt att jag var helt fascinerad av killen som pratade alla skandinaviska språk. Det tråkiga som blev var att jag fick problem med en framtand efter några dagar, med värk och feber så jag var tvungen att söka upp en tandläkare som helt sonika drog ut tanden (med mitt medgivande naturligtvis), så då blev jag plötsligt tandlös, och det var inte roligt, så det blev några dagar på hotellet men begav mig senare ut för att upptäcka staden. Kan nog påstå det att det finns nog inte en gata jag inte gått på, inte en butik jag inte varit inne på. Utekvällar var det inte att tänka på för min del, kände mig alldeles för tandlös för det. Men jag vill nog påstå att resan var givande trots det. Man rådde sin egen tid, solade så länge man orkade ,sov så länge man ville, läste alla medtagna böcker i lugn och ro, samt allt spring på cafeerna och ett evinnerligt kaffedrickande det var mysigt. Solen sken från en molnfri himmel vareviga dag, men hettan blev ju inte så påtaglig då det alltid fläktar från havet. Har nu varit hos City-akuten med min glugg, som satt dit något provisoriskt tills det att min ordinarie tandläkare återkommer från sin semester. Så på måndag är det arbetet som återigen gäller, tills nästa semester. Bebsan
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-14, 19:56
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Ensamresenär

Hej!
Attans osis, och en framtand på köpet!! Men du verkar vara en tuffing, de flesta skulle nog ha kroknat.......
Jag brukar gå till tandläkaren på Karpathos när jag är där, vare sig jag behöver det eller ej.....Du verkar iallafall ha verkligen kollat Gamla Stan, hittade du t.ex Mango Bar eller Mandala?? Nåja, Rhodos ligger ju kvar tills nästa gång!! Välkommen tillbaka till vår tropiska hetta.....
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-15, 10:16
bebsan bebsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Ensamresenär

Så hette dom ja! irrade omkring i Gamla Stan länge och väl, kan väl säga att jag gick lite vilse och hittade inte ut i första taget, men det gick vägen till slut. Det gäller att ha koll på vädersträcken när man är ute och går för sig själv.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT