Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-01-11, 19:17
Tremere Tremere är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 36
Standard Vin och apelsiner

Hallå forumet!

Jag och min familj skall till Agia Marina sista veckan i maj och nu sitter jag och tittar på lite utflykter.

Jag har hittat en vingård söder om AM som verkar intressant att besöka.
Den heter MANOUSAKIS WINERY och enligt Google Maps är det ca 14 km dit.
http://www.nostoswines.com/

Jag har normalt sett inga problem att cykla en sådan sträcka, men min erfarenhet säger mig att det är något mer kuperat på Kreta än här på östgätaslätten

Är det någon som varit där eller i närheten och känner till hur landskapet ser ut?
Är det möjligt att på en dag cykla fram och tillbaka?

Jag undrar också om det finns något ställe i närheten av AM där man kan få lov att plocka apelsiner mot en mindre peng?
Typ självplock...
Vi gjorde detta på Cypern för ett par år sedan och barnen tyckte det var så kul. Dottern tyckte det var extra kul eftersom hon tog med apelsiner hem och kunde bjuda sin klass på

Även tips andra liknande utflykter är av stort intresse.

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-01-12, 20:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vin och apelsiner

Citat:
Ursprungligen postat av Tremere Visa inlägg
Jag har normalt sett inga problem att cykla en sådan sträcka, men min erfarenhet säger mig att det är något mer kuperat på Kreta än här på östgätaslätten
Så är det nog. Men just runt den norra kusten är det inte lika kuperat som på många andra ställen på Kreta. Jag har dock inte varit där så jag vet egentligen inte, men generellt är det flackare här. Annars kanske du kan hyra en bil och köra dit.

Det finns förresten en vingård till som kan vara intressant. Den ligger något längre bort, men kanske kan vara värd att kolla upp. Deras hemsida: http://www.karavitakiswines.com/

Citat:
Jag undrar också om det finns något ställe i närheten av AM där man kan få lov att plocka apelsiner mot en mindre peng? Typ självplock...
Tror inte att de är mogna då, man brukar plocka andra tider på året, men visst ser man apelsiner ändå lite här och var.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-01-12, 20:17
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Vin och apelsiner

Citroner mognar och kan skördas under hela året. Apelsiner har på Kreta sin skördetid nu under vintern och då går det inte att plocka i maj!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-01-12, 20:28
Tremere Tremere är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 36
Standard Sv: Vin och apelsiner

Tack för tipset på den andra vingården.
Den skall kollas upp.
Om vi hyr bil någon dag så blir det säkert en tur dit.

Har efter lite undersökningar lyckats få fram att det går alldeles utmärkt att cykla inåt ön från AM och att det inte är speciellt backigt om man följer vattendraget som rinner ut i Platanias.

Vad beträffar apelsiner så plockade vi valencia-apelsiner på cypern i månadsskiftet maj-juni på Cypern.
Plus att vi hade fina apelsiner utanför vårt hotell i Gerani för 4 år sedan i början av maj.

Det var därför jag undrade.

Tack för alla svar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-01-12, 21:09
MortenJs avatar
MortenJ MortenJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Steinkjer
Inlägg: 35
Standard Sv: Vin och apelsiner

Kan helt klart anbefale Manousakis Winery. Har vært der på omvisning med et lite måltid. Veldig trivelig sted. Og Alexandra som er datter på vingården er gift med en fra Sverige. Han ledet vinsmakingen. Det lønner seg å bestille omvisning via web-siden.

Det går også et "Thomas-tog" / "Fun-train" fra Platanias til Vingården.
Men det skal også gå greit å sykle. Skal en prøvesmake alle vinene så bør en vel ikke kjøre....

Ellers er det et veldig fint Appelsin område som ligger mellom Platanias/Agia Marina og Fournes. Men som det skrives her så er vel ikke noe appelsiner i Mai kanskje.

https://www.youtube.com/watch?v=M2HQAzHnlss#t
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-01-12, 21:42
Tremere Tremere är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 36
Standard Sv: Vin och apelsiner

Stort tack för informationen och ett ännu större tack för länken ti ll filmen.
Jag har letat på Y T innan men inte hittat något.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-01-12, 23:22
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vin och apelsiner

Litt om appelsinplukking:
En gresk nabo i Nafplio, Christina, eier sammen med husbonden en gård med mange typer sitrusfrukter. Mens vi hang opp klesvasken i dag spurte jeg henne om appelsindyrking.
Hun fortalte at det gror svært mange typer appelsiner og andre sitrusfrukter i Hellas, noen blir modne sent i oktober, andre kan henge på trærne til begynnelsen av juni. Men de fleste appelsinene plukkes "fra jul til påske", for å sitere henne.
Så dere er nok litt sent ute, men Christina sa også at det er helt greit for bonden om folk plukker noen appelsiner om de skulle finne trær som har frukt i mai. Men noen organisert plukking kunne hun ikke tenke seg ville foregå da.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-01-13, 00:25
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vin och apelsiner

Vi var i Kato Stalos i juni-14 och då åkte vi på en utflykt med det lilla motordrivna tåget,turen seven village som var mycket trevlig,uppskattades av alla och vi var i åldersspannet 10-70 år.Då åkte vi bla genom apelsinlundar där det dignade av oranga frukter och ett stopp var på en taverna där vi drack färskpressad apelsinjuice och på ett annat ställe var det avsmakning av apelsiner och till försäljning stora påsar med apelsiner.Jättegoda!
Turen gick genom Agia Marina och Platanias där man oxå tog upp passagerare.
Monica😍
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-01-13, 16:51
Tremere Tremere är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Inlägg: 36
Standard Sv: Vin och apelsiner

Tack för alla era svar!

Nu har jag bättre koll på läget
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-01-13, 18:16
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vin och apelsiner

Kommer ihåg något om apelsinodling. När vi bodde i Grekland hade vi inte TV de första åren. (Köpte en lagom till första månlandningen...) Det gjorde att jag gärna lyssnade på radio för att lära mig grekiska. Ett föredrag handlade om apelsiner . Man sa att eftersom turisterna ville ha färskpressad juice mitt i sommaren måste man i Grekland börja odla sorten Valencia som skördas sommartid. Om det här var förtiofem år sen borde de träden vara stora nu, kan man tycka!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-01-13, 19:34
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vin och apelsiner

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Kommer ihåg något om apelsinodling. När vi bodde i Grekland hade vi inte TV de första åren. (Köpte en lagom till första månlandningen...) Det gjorde att jag gärna lyssnade på radio för att lära mig grekiska. Ett föredrag handlade om apelsiner . Man sa att eftersom turisterna ville ha färskpressad juice mitt i sommaren måste man i Grekland börja odla sorten Valencia som skördas sommartid. Om det här var förtiofem år sen borde de träden vara stora nu, kan man tycka!
Måhända var det den sorten vi fick njuta av både med ögonen och munnen.Goda att äta och dricka och vackert att skåda då det på många ställen slingrade sig blomman för dagen i apelsinträden effektfull färgkombination.
Monica
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-01-14, 05:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Vin och apelsiner

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Om det här var förtiofem år sen borde de träden vara stora nu, kan man tycka!
Ibland känner jag mig så tacksam för att få ta del av perspektiv som finns på ett ämne: Olika arter exempelvis, eller olika ursprung.
Befriande. Tack!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT