Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-21, 17:12
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Vädret i slutet av oktober

Är lite sugen på att boka en resa till Kreta, Kato Stalos på höstlovet, v 44. Var där i augusti och då var det naturligtvis jättevarmt men är det någon som vet på ett ungefär hur vädret är i slutet av okt och temperatur i havet? Hur är det med restauranger osv? Har varit på Kreta 14 år i rad men aldrig lågsäsong.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-21, 17:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Jag tror det är risk för lite regn någon dag men totalt sett är det högst badbart och fint väder... Vi har idag dryga 30.... och alldeles för varmt i vattnet.
Själva åker vi till Aten och Pireus i november och ska absolut bada i Pireus.
Men ni ska bo i Nea Chora tycker jag. Kato Stalos är väl rätt dött i november?

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-21, 18:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Citat:
Ursprungligen postat av annelie1 Visa inlägg
Är lite sugen på att boka en resa till Kreta, Kato Stalos på höstlovet, v 44. Var där i augusti och då var det naturligtvis jättevarmt men är det någon som vet på ett ungefär hur vädret är i slutet av okt och temperatur i havet? Hur är det med restauranger osv? Har varit på Kreta 14 år i rad men aldrig lågsäsong.
Jag har rest runt på Kreta flera gånger i oktober. I slutet av månaden har det börjat bli kallare, och det kan komma en del regnskurar. Som Lissi skriver är det ganska dött i de stora turistorterna. Nea Chora lever året om.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-21, 19:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Jag har varit nere v 44 och ska också ner den veckan i år... En del tavernor är öppna i turistorterna men det är ganska dött...Jag skulle bo närmare Chania med gångavstånd till stan om jag vore du Det är ju bara charter att välja på i år eftersom lågprisbolagen kör sista hemresan 25/10 när lovet börjar. Men Apollo har många trevliga hotell vid Chrissi akti att välja på...därifrån tar det inte lång tid att vandra in till Nea Chora längs stranden.
Vädret kan variera men senaste åren har v 44 varit fin. För 3 år sedan däremot hade vi inte många fina dagar men åkte då över till sydkusten och där sken solen och temperaturen låg på 25 grader
Det ska bli skönt att komma ner oavsett vad et är för väder...det är då man kan passa på att göra allt det där man inte orkar när det är för varmt Men det klart att man vill ha lite sol också


// Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-23, 18:53
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Hej! Sitter i högsta hugg med bokning till Kreta. Har aldrig varit på Kreta förr så är lite vilsen. Hur är det att bo i Nea Chora i mitten på oktober? Vill ha både bad, sol, avkoppling men inte dött. Ligger Nea Chora i Chania eller utanför? Tacksam för svar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-23, 19:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Sitter just nu i Nea Chora. Kl 20 dryga 30 grader och varma vindar. Från Nea Chora till Chania efter vattnet ca 20 min . Perfekt!

Lissi- som njuter i fulla drag...fast det är väl varmt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-23, 19:12
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Visst är Kalimera fantastiskt! Snabba svar! Låter helt underbart Lissi med värme. Här i Skåne var det bara 2 grader i morse. Jag är lite orolig för att det inte ska vara sommarvarmt v.42. Men det behöver jag kanske inte vara! Hur är stranden i Nea Chora? Sand eller? Mååånga frågor från en som är ressugen!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-24, 08:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Stranden i Nea Chora är fin och välskött sandstrand. Tavernorna har solsängar att hyra. Alla kostar 5 euro för 2+parasoll. Då ingår gratis WiFi och hos vissa ett fat med melon som serveras på stranden. Man har också tillgång till tavernans toalett. Alla har samma pris. Vi stortrivs på Posidonio i Nea Chora, med stor balkong i vinkel med havsutsikt och grekiskt vardagsliv.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-24, 10:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Ja Nea Chora är väldigt fint med bra sandstrand och många bra tavernor. I morgon kväll flyger jag också till Kreta, men inte till Nea Chora denna gång utan först till Rethymnon och sen vidare österut. Har kollat vädret på Foreca och det ser ut som om det skulle bli risk för regn och åska under veckoslutet. Och sen tycks vädret bli svalare, såg att det var 37-grader i Chania igår. Så kanske lite svalare inte gör så mycket.

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-24, 10:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Vädret i slutet av oktober

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Stranden i Nea Chora är fin och välskött sandstrand. Tavernorna har solsängar att hyra. Alla kostar 5 euro för 2+parasoll. Då ingår gratis WiFi och hos vissa ett fat med melon som serveras på stranden. Man har också tillgång till tavernans toalett. Alla har samma pris. Vi stortrivs på Posidonio i Nea Chora, med stor balkong i vinkel med havsutsikt och grekiskt vardagsliv.

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT