Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-23, 12:56
Kanena Kanena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 3
Standard Mobilt bredband - någon som kan/vet?

Vi kommer nu att för första gången kunna vistas lääänge i vår by på Kreta - åtminstone 5 veckor. I huset där vår lägenhet finns är inte wifi tillgängligt, och under alla tidigare vistelser har vi suttit på närmaste taverna för att kolla e-post, surfa m m.

Vi har med oss en laptop och en iPad och skulle förstås önska att vi kunde koppla upp oss "hemma" - utan att bli ruinerade. Paddan har ingen egen anslutningsmöjlighet m sticka. Om någon har lite koll på detta tar jag tacksamt emot tips/info. Tilläggas kan att det inte finns någon "proffsig" butik i vår närmaste omgivning.
Kanena
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-23, 14:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Mobilt bredband - någon som kan/vet?

Jeg er absolutt ingen proff, men da jeg skulle kjøpe min iPad og ønsket å kunne koble den til mobilt bredbånd, ble jeg fortalt at det gikk an kun ved å kjøpe iPad med plass til SIm card. Noe jeg også gjorde.

Mulig det kommer an på modellen du har, men så vidt jeg vet kan du ikke koble padda via telefonen og komme på nett slik. Men som sagt, jeg er ingen proff...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-23, 14:10
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Mobilt bredband - någon som kan/vet?

Ni köper ett mobilt bredbands modem (sticka)Vodadone,Cosmote,Wind.
Brukar kosta runt 45-50€ och då ingår oftast surftid för 20€ och sedan laddar ni den med valfritt belopp.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-23, 16:31
Ziggys avatar
Ziggy Ziggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Kristiansand
Inlägg: 56
Standard Sv: Mobilt bredband - någon som kan/vet?

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Ni köper ett mobilt bredbands modem (sticka)Vodadone,Cosmote,Wind.
Brukar kosta runt 45-50€ och då ingår oftast surftid för 20€ och sedan laddar ni den med valfritt belopp.
Det er ikke mulig å kople mobilt bredbandsmotem til iPad, men hvis du kun kjøper abonnementet/simkortet er det mulig. Da kan du f.eks sette SIM-kort i padda og dele internett hvis det er wifi på laptopen har. Det er ganske enkelt å dele internet på iPad, ikke så enkelt fra en laptop.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-23, 17:04
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Mobilt bredband - någon som kan/vet?

Men till en laptop kan man ju köpa mobilt bredband.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-23, 17:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mobilt bredband - någon som kan/vet?

Jag köpte en s k Mifi. En mobil bredbandsrouter (4G). Se bara till så att den är olåst. Sen knallade jag in på närmaste Vodafone-butik och köpte ett startpaket med simkort och 3 Gb surf, för 20€. Mifin klarar att hålla tio anslutna enheter åt gången.
Det funkade helt perfekt och hastigheten var god, även om ön vi var på "bara" nådde upp till 3G-hastighet. Synd bara att dotra youtubade upp all bandbredd, så att potten tömdes oroväckande snabbt (ok, jag kolla lite fotboll med )

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-24, 08:16
Kanena Kanena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 3
Standard Sv: Mobilt bredband - någon som kan/vet?

Tusen tack för era svar och för ungefärliga prisuppgifter! Det låter helt överkomligt att köpa en sticka och ladda efter behov (har inget youtubande barn med mig...). Min padda har tyvärr ingen kortplats så egentligen vore mifi exemplariskt, men har fått för mig att det är krångligt att ställa in dem. Tack igen!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT