Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Thessaloniki

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-15, 13:44
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Flyg till Thessalonoki

Börjar tänka lite på nästa sommars resmål och vi skulle vilja flyga till Thessaloniki för att sedan dra söderut. Är det någon som vet något om hur man flyger billigt till dit?
lenapg
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-15, 17:12
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Flyg till Thessalonoki

Hej Lenapg

Billigt och billigt.. det kan väl diskuteras. Jag har rest med Apollo från mitten av maj när de börjar sina resor till Thessaloniki. Har också rest med Malév men risken är att det kan bli lång väntan i Budapest. Priset har dock avgjort. Jag har bara köpt flygstol sista minuten förstås men tycker inte att det är särskilt billigt ändå.
Man kan ju förstås ta sig med ett billigt bolag till Budapest för därifrån går det ofta flyg till Thess.

Ibland har jag faktiskt funderat på att resa till Athen och ta tåget upp till Thess eftersom det är där jag vill vara för till A finns det massor av billiga resor, särskilt från Köpenhamn med andra bolag.
Det känns dock inte så bekvämt. Först ta sig till Köpenhamn och sedan tåget upp, man är lite bekväm också.
/Ingegerd
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-16, 17:26
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Flyg till Thessalonoki

Citat:
Ursprungligen postat av il Visa inlägg
Billigt och billigt.. det kan väl diskuteras.

/Ingegerd
Hej!
Och tack för svar. Ja, vad är egentligen billigt? Kan jag få en tor för 2000:- är jag glad.Vi har lyckats köpa billigt de senaste åren, genom att snickra lite. Vi har också tagit sista minuten, jättebilligt, till Peleponnesos i juni i år, (innan bränderna)så det får kanske bli det nästa år.
lenapg
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-17, 09:13
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Flyg till Thessalonoki

Det kan vara rätt så knivigt att hitta flyg till Thessaloniki och speciellt billigt blir det oftast inte heller tyvärr. Flyger Kastrup-Thessaloniki några gånger/år och oftast då flyg med Malev via Budapest. Nackdelen med Malev/Budapest är ju att Ungern inte är med i Schengenavtalet och det är lite bökigare med flertalet säkerhetskontroller som kan ta tid. En annan nackdel är att flygtiderna inte är de bästa. Flyg ner vid 20-tiden med landning vid 02-tiden och på returresan oftast flyg vid 05-tiden vilket innebär att man måste hålla sig vaken det mesta av natten. Däremot är transfern/väntetiden i Budapest inte mer än cirka 1 timme.

Andra alternativ med längre väntetid på mellanlandningsflygplatsen är via Frankfurt, Stuttgart m fl med flygbolag som SwissAir, SAS/Olympic Airways etc.

Att flyga via Aten är faktiskt ett bra alternativ. Antingen att landa där och därefter ta tåg eller buss (det sistnämnda mindre bra) eller att ta inrikesflyget därifrån. Chansen att hitta billiga biljetter är just via Aten och en tågresa därifrån till Saloniki var i vårt tycke väldigt smidigt och bekvämt. Vill man istället ta inrikesflyget går det att boka vi antingen Aegean Airlines eller Olympic Airways. Vi föredrar Aegean som har både billiga biljetter och E-tickets/online-bokning.

//Zanét
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-17, 19:43
svenska i grekland svenska i grekland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Proti Serron
Inlägg: 15
Standard Sv: Flyg till Thessalonoki

Hej, jag har aldrig hitta något billigare än 2900 SEK (ToR) när jag flugit Thessaloniki-Kastrup. Varken reguljärflyg eller flygstol med charterbolag är billigt. Några vänner som var och hälsade på för några år sedan bokade en billig SAS Snowflake Kastrup-Aten, sedan tåg upp till Thessaloniki och därefter med bil hem till mig (några mil norr om Thessaloniki). Billig resa, men de var helt slut, många, många timmars resa. Detta var mitt i sommaren och de hade oturen att få åka med ett tåg av den gamla typen. Dvs no aircondition! //Alexandra
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-18, 15:37
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Flyg till Thessalonoki

Citat:
Ursprungligen postat av svenska i grekland Visa inlägg
Billig resa, men de var helt slut, många, många timmars resa.
Kan bara hålla med - Antingen om man flyger med mellanlandningar eller om man flyger till Aten och sedan tåg så blir man jäkligt trött. Inte nog med att man landar i Saloniki för sedan ska man ju vidare och i vårt fall har vi 5,5 mil till i bil innan vi är framme. Min erfarenhet om billigaste flygbiljetten överensstämmer också med dina 2900 SEK.

Ett alternativ som vi ännu inte provat men som diskuterats är att åka till Bulgarien och därifrån ta tåget till Saloniki eller bli hämtade vid grekiska gränsen. Har du någon erfarenhet eller vet du någonting om den rutten?

//Zanét
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-10-01, 18:34
Eva As avatar
Eva A Eva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Ronneby
Inlägg: 131
Standard Sv: Flyg till Thessalonoki

Visst finns det billigare biljetter än 2900.
Min kostade 2500, vännens kostade 1700 och faderns kostade 2200. Detta från Köpenhamn och med Swiss/SAS. Sen beror det väl på om man ska ha en massa tillägg på biljetten.
Visst suger flygtiderna, men det får man ta. Men det finns bra tider också för resan ner. Jag fick vänta 6 timmar, vännen knappt tre och fadern ännu lite kortare. Hemresan 04.40 är grym.
Det handlar nog om att vara ute i god tid när man ska köpa sin biljett. Kolla på Pricerunner eller Kelkoo tex för reguljära biljetter.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-10-12, 21:21
svenska i grekland svenska i grekland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Proti Serron
Inlägg: 15
Standard Sv: Flyg till Thessalonoki

För första gången tycker jag att jag hittat "billiga" biljetter. Åker hem till Sverige 11 dec och stannar en månad. 395 EURO för mig och min 3-årige son. Så billigt har jag aldrig flugit. Och jag flyger alltid utan div. tillägg. Med Alitalia, via Milano. 7 timmars väntan i Milano på hemvägen, men det är det värt. Flygtiderna annars ok! Med Malev samma datum skulle vi betalt 740 EURO. Har åkt med Alitalia tidigare, men då hittade jag inte billiga biljetter. Jag försöker alltid boka mina biljetter långt i förväg, bara för att få tag på de billigaste priserna. Årets biljettpris är ju rena julklappen :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT