Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-03-09, 12:02
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Charter till Lesvos

Hej alla Lesvos-vänner
Det var länge sedan jag skrev på den här tråden, men nu när jag till min glädje ser att Apollo kommer att erbjuda charterresor till Lesvos i sommar, både från Köpenhamn och Stockholm, tycker jag det är värt att uppmärksamma och uppmuntra.
Det har ju annars varit dåligt med turister på Lesvos de senaste åren, bl.a. pga av rädsla för flyktingsituationen i Moria. Hur eländig den än må vara, så kan jag försäkra att det berör endast en liten landremsa i norr, medan alla byarna runtomkring på ön är i stort sett opåverkade.
Själva bor vi som bekant i Sigri. En del av er har kanske läst vår berättelse, "Ett nytt liv vid vägens ände", om att vara de första utländska "invandrarna" i byn. I höstas, när det var en nedgång i Corona-pandemin, tog vi chansen att åka dit ett par månader. Det var fantastiskt att se den framtidsoptimism om trots allt finns i byn. Låt mej få nämna något av det som händer:
# En ny väg mellan Sigri och Kalloni är under uppförande, liksom en ny hamn som kommer att erbjuda färjeförbindelser till fastlandet och närliggande öar.
# En olivoljeplantage med 35 000 olivträd med tillhörande olivpress har anlagts i utkanten av byn. (www.sigriolivemill.health)
# Lesvos första ölbryggeri, Sigri Brew, kommer att öppna under året. (www.sigribrewery.com)
# Detta gäller även en bensinstation och ett apotek.
# Den gamla turkiska borgen skall restaureras liksom byns enda hotell. (Det finns naturligtvis också ett flertal "studios" att boka.)
# Och sist, men inte minst efterlängtat, en uttagsautomat !
I övrigt är byn sig lik, alla restauranger och barer håller öppet under sommaren och stränderna i och omkring byn är fortfarande de bästa Lesvos har att erbjuda.
Så välkomna till Sigri, vars slogan "It's worth reaching the end" är mer korrekt än någonsin. Vi kommer att vara där från mitten av juni till början av augusti. Fråga bara efter Michallis och Ioanna.
PS. Några få restex av boken har vi, men annars finns den också att läsa på Kafenion Kendro, där Joannas gudfar Adonis välkomnar alla turister och kan berätta allt om byn.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-03-09, 12:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Charter till Lesvos

Tack för info!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-03-09, 18:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Charter till Lesvos

Tack snälla för din uppdatering!

Så många trevliga nyheter, och till och med ett ölbryggeri.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-03-09, 18:10
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Charter till Lesvos

Så roligt! Besökte lilla fina Sigri för några år sedan efter att ha läst Mikaels underbara bok och bara kände att dit måste jag åka! Återkommer gärna, så fridfullt och vackert. Härligt att det händer positiva saker, apotek, öl å uttagsautomat👌
/emma
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT