Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-10-30, 16:49
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Funderar på resa i sommar med dotter, 7, om mamma, 50+. Vi kommer i så fall inte ha möjlighet att hyra bil. Båttransfer är inget oöverstigligt hinder men min mor föredrar nog charter för trygghetens skull.

Vi söker alltså ett resmål där vi antingen kan bo "nära allt" eller där det finns goda möjligheter att ta sig runt litegrann med lokaltrafik eller ev taxi om det är korta avstånd.

Vi har varit på Lefkas, där det kändes som att man "missade" mycket av ön utan eget fordon, och på Naxos. Jag har även varit på Kreta (Kalives), Karpathos, Samos och Kalymnos. Nu vill vi testa nytt. Skiathos känns som ett tänkbart alternativ, andra tankar?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-10-30, 17:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Nja, får vi drista oss föreslå Syros! En mångfacetterad ö med mycket goda bussförbindelser. Om ni taga er boende i exv Kini, då har ni utmärkta bussförbindelser till hela ön inkluderat Ermaupoli, hamnstaden.

Tag er gärna boende på Argo Studios vid Kini. Bra priser samt utmärkt service. Bussresan in till Ermaupoli kostar strax under 2 € enlek resa.

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-10-30, 20:08
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Om dere skal reise charter, er muligens ikke Syros tilgjengelig? Vakker hovedby, virkelig flott og severdig -men gikk selv trolig i land med 'feil fot' eller på feil tidspunkt, ble uansett ikke venn med Syros. Vet ikke helt hvorfor . Kini kjenner jeg ikke, men har bodd på ulike småsteder på øya, blant annet Galissas. Noen stortrives der, jeg syntes det var nokså anonymt og kjedelig/tråkig sted. Mange 'middelaldrende' som hang rundt på de veldig få barene som var, få utesteder eller egentlig tavernaer å besøke.

Skiathos høres ut som et ok alternativ, utrolig lett å komme seg rundt med buss. Et klart pre når man ikke skal leie bil. Strendene er kort sagt flotte . Skiathos by har etter min mening ikke helt samme sjarm som en del andre greske småbyer, men der er livlig og mange gode tavernaer. Fint å strøse rundt på kveldstid. Vil tro at barn trives der. Jeg ville valgt å bo et lite stykke utenfor byen, helst i 'gåavstand'. Strandnært og samtidig ikke langt fra byen. Variasjon er ok om man reiser flere generasjoner sammen.- Kreta har sikkert også mye å by på, men sammen med barn ville jeg nok valgt noe mer 'sikkert' og oversiktelig.

Skoeplos - en times tid unna med båt og som man kan nå med charter, har mye å by på (kanskje mest for voksne?). Men som alltid, hva man ser etter i forhold til aktuell situasjon er så individuelt. Sikkert finnes det andre muligheter- og sikkert finnes det noen her med andre forslag,
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-10-30, 20:46
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Skiathos är ett utmärkt alternativ! Fantastiska stränder och ett bra utbud av "nåt för alla".

Dessutom är Skiathos gamla stadsdelar de mest genuina bland dem jag besökt i Grekland. På många andra platser är de tillrättalagda för att se så mysiga ut som turister vill (så upplevde jag det till exempel på Skopelos) men på Skiathos är de bevarade så som de en gång och alltid har sett ut.

Längs en del av hamnen och huvudgatan är det förvisso väldigt kommersialiserat, men det är inga problem att undvika de delarna om man vill det, och hitta många andra fina och trevliga ställen för mat och promenader.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-10-30, 22:46
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Jag tipsar gärna om Naxos - gott om bra boenden i staden, vacker stadskärna med nära till allt, fin strand centralt och bra bussförbindelser till närbelägna fina stränder.
/Göran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-10-31, 08:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Skiathos tror jag också kommer att passa er.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-10-31, 09:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Kanske Sifnos? Ett väl utbyggt bussnät och de går t o m enligt tidtabell! Väldigt trevliga byar och man når i princip samtliga med buss. Sen hur det är ställt på Charterfronten vet jag inte, men om det är något land i världen, där man klarar sig lika bra på egen hand, så är det väl Grekland.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-10-31, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Val av resmål om vi inte kan hyra fordon?

Citat:
Ursprungligen postat av kassiopeja Visa inlägg
Funderar på resa i sommar med dotter, 7, om mamma, 50+. Vi kommer i så fall inte ha möjlighet att hyra bil. Båttransfer är inget oöverstigligt hinder men min mor föredrar nog charter för trygghetens skull.
Tilos kan vara ett alternativ. Där behöver man inte åka någonstans eftersom det är gångavstånd till det mesta. Och det går charter dit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT