Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-02-07, 18:19
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Boka boende

Lite nyfiken på hur ni bokar boende ?
Själva så har vi boende i Grekland sedan flera år, men vi gör en del utflykter. Oftast blir det Booking, som många använder, men vi har nu försökt boka mer o mer med AirBnB.
Jag gillar upplägget att bo lite enklare, och samtidigt slipper vi hotellmiljön. Speciellt bra om man bor flera dagar och vill fixa med eget käk.
Hotell passar oss när vi bara gör en nattsstopp.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-02-07, 18:36
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Boka boende

Eftersom vi bor på samma ställe hela tiden så talar vi om när vi kommer nästa
gång när det är dags att åka hem.
Så himla bra,våra lämnade prylar står i garderoben och bjuder på en och annan
överraskning man glömmer vad man lämnat,fast jag skriver upp allting🤔
Senast vi bodde på hotell,det var i Kalambaka år 2000 men det är en helt annan historia....
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-02-07, 21:03
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Boka boende

Vi har haft samma boende i 12 år nere i Rethymno,,har kontakt hela året med ägaren,,har saker kvar,,när vi åker runt på Kreta har vi antingen ringt innan eller letat boende på plats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-02-07, 22:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Boka boende

Hur vi hanterar vårt boende varierar mycket från gång till gång beroende på vart vi ska åka, vilka kontakter vi har och hur chartermarknaden ser ut.

Du skriver Spizeman om att kunna fixa eget käk. Den möjligheten vill vi alltid ha även om det varierar i vilken utsträckning vi utnyttjar det. Men därför väljer vi alltid om det är möjligt en lägenhet/studio = matlagningsmöjlighet. Åtminstone frukost.

Sen tycker jag att det är kul att själv fixa och greja med resorna och att därför boka både flyg, båtar och boende själv. Men ibland är det så att man hittar billigare lösningar på chartern. Och då känns det ju lite korkat att betala mera för att fixa själv. Men .....

För det mesta vill vi åka till resmål, eller ha boendeorter som inte finns i charterutbudet. Därför blir det oftast charterflygstol/reguljärflyg och egen bokning av boende, transfer, färjor mm.

Då är ju Booking.com och andra liknande bolag praktiska och med ordning och reda vad gäller bekräftelser, ev ändringar eller avbokningar mm, så det använder vi ibland. Men på en del av våra "återvändarresmål" väljer vi att boka direkt med boendet.

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-02-09, 09:17
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Agios Nikolaos, Messinian Mani
Inlägg: 64
Standard Sv: Boka boende

Jag använder både Booking och AirBnB. Jag tycker att båda sätten fungerar väldigt bra. Åker man utanför högsäsong i Grekland så går det oftast boka på plats.
På AirBnB går det lättast att hitta de mysigaste ställena. Men jag kanske är parisk efter som jag även hyr ut via AirBnB.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-02-09, 11:41
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Boka boende

Det beror alldeles på vart vi ska. När vi ska "hem" till Karpathos, bokar vi bara flygstol via något charterbolag och kontaktar sedan hotellet direkt.

Förra året hade vi inte möjlighet att boka tidigt, så då valde vi en sista minuten vart som helst bara för att få komma ner till Grekland. Det blev två veckor på Tilos, vilket var jättebra. Och då bokade vi allt, även transfer, via Apollo. Det kändes enklast så efter en mycket påfrestande vinter.

I år ska vi ju åka med kören, och det enda vi hade var några datum (27 - 29 juli) och en ungefärlig plats (nånstans i närheten av Thessaloniki), så jag bara googlade. Hittade billiga flygbiljetter via SAS och en lägenhet i Thessaloniki via Booking. Sen letade vi efter en strand i närheten, och hittade ett billigt hotell i Skala Katerinis, också via Booking. Boendet under själva körfestivalen bokar den mottagande kören åt oss. Fem nätter på ett hotell i Aiginio. Vet ingenting om den platsen, men det blir säkert bra, det också. Det är ju Grekland.

Karin
som får hoppas på Karpathos nästa år ...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-02-09, 20:57
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Boka boende

Vi föredrar att bo på mindre enkla familjeägda pensionat och bokar oftast direkt med boendet ofta har vi fått tips här på Kalimera finns så mycket bra tips att få här på forumet. Vi föredrar att maila direkt men ibland kan det vara svårt att få tag i mailadress och då har vi ringt. En stor fördel tycker vi med direktkontakt är att vi kan få det vi önskar t ex balkong med havsutsikt, pentry och vi blir ofta mycket nöjda. Vi har några favoritboende som vi återkommit till under de 10 år vi nu rest i Grekiska ö-världen och priserna har inte ökat något alls eller mycket lite. Jag tycker att planeringen av resan med boende, färjor, vad vi vill göra är en rolig del av själva resan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-02-13, 08:48
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Boka boende

Jag har börjat boka mer o mer direkt, priserna brukar numera börja bli bättre och man får bättre service tycker jag, så var de inte för några år sedan. Fler och fler hotell går ju också boka direkt online på deras resp sida, alternativt fungerar email bra.

Sen använder jag gärna booking.com för att hitta omdömen och nya boenden, iom man måste bott för att kunna lämna är de mer kvalitativa än tex TA, men brukar alltid ta kontakt med hotellet direkt för att se om jag får bättre pris.

Känns som broakerstjänster tappar mer o mer över lag, menar först så var de ju flygbroakers som tappade betydelse för några år sedan, sen biluthyrar broakers, frågan är om det nu är dags för hotelbroakers att tappa betydelse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT