Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-07-19, 09:43
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Hotell i Pireus …

Vi flyger till Aten, tar bussen till Pireus där vi stannar två nätter i väntan på att få kliva ombord på färjan som ska ta oss till Tilos. Kikar därför efter ett bra/prisvärt hotell i Pireus. Någon som har ett bra tips …
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-07-19, 10:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Hej Sjöborren!

Jag svarade för någon vecka sedan på en tråd om Boende i Pireus och Rafina. Då skrev jag bl a följande.

"I Pireus har vi bott på Pireus Dream Hotel. Vi var mycket nöjda. Ganska små rum men fräscht tyckte vi då. Det var 2014 så det har ju gått några år, men förhoppningsvis är det fortfarande bra. Gillade också att det var promenadavstånd ner till hamnen (gate 9) och båten till Egina på morgonen.

Kollade på Booking.com och det verkar som att Pireus Dream Hotel nu har bytt namn till Pireus City Hotel, såvitt jag kan se."

Våra övriga övernattningar i Pireus är av ännu äldre datum så det här är det enda tips jag har. Men det har du kanske redan sett i den andra tråden. Finns säkert flera här i forumet som kan ge tips.

Hotellet ligger dessutom på promenadavstånd till den trevliga tavernan Rakadiko.

Trevlig resa!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-07-19, 15:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Jag/vi bor oftast på Phidias Hotel i Pireus. Bodde där senast i maj. Det är bara ett kvarter ner till segelbåtshamnen och där finns många bra tavernor.
Dom har gratis transfer med sin lilla buss till och från stora hamnen.

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-07-19, 16:18
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Bokade Pireus City Hotel förra veckan för 70 euro/natt i dubbelrum. Hotellet ligger mkt nära hamnen och de erbjuder även transfer fr flygplatsen mot en kostnad vi har ej bokat det men funderar på att göra beroende på smittläget i mitten av september. Vi bokade via booking och fick tips på detta hotellet av Masse, Tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-07-20, 14:30
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Tack Masse Birgitta och Perlen! Tyvärr såg jag inte det du tidigare skrivit Masse. Ska kika på hotellen ni rekommenderade. Och till Rakadiko ska vi försöka hitta. Kanske andra har någon bra taverna att rekommendera - gärna levande musik.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-07-23, 16:21
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Och till Rakadiko ska vi försöka hitta.
Här en skiss på var Rakadiko ligger. Adressen är Karaoli och Dimitriou 5.
/Thoper
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-07-24, 02:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Om jag minns rätt så ska man från Pireus City Hotel gå till vänster när man kliver ut på gatan och sen är det raka spåret i kanske c:a 1 km och hålla utkik efter Rakadiko som ligger på höger sida av gatan, och som när vi var där hade en ganska liten och anspråkslös skylt.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-07-25, 00:05
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Om jag minns rätt så ska man från Pireus City Hotel gå till vänster när man kliver ut på gatan och sen är det raka spåret i kanske c:a 1 km och hålla utkik efter Rakadiko som ligger på höger sida av gatan, och som när vi var där hade en ganska liten och anspråkslös skylt.

Masse
Tyvärr stämmer det inte exakt. Här en karta.
/Thoper

Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-07-25, 14:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Tack Thoper!

Jättebra att du rättar till när mitt usla minne rör till det!
Toppen med din fina och tydliga karta!

Det hade ju varit riktigt tråkigt om jag hade lurat ut någon på villovägar.
Ber om ursäkt för det!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-07-26, 21:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Det gör inget Masse. Villovägar leder också någonstans …😉
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-07-26, 22:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Det gör inget Masse. Villovägar leder också någonstans …😉
Tack min vän!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-07-28, 15:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Masse! Kikar på Pireus city hotell som du rekommenderade. Minns du hur många våningar hotellet har - hittar det inte någonstans. Vill gärna veta då jag inte åker hiss.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-07-28, 19:58
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Så här ser hotellet ut på Google Earth. Verkar vara 7 våningar inkl. bottenvåningen.
/Thoper

Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-07-28, 22:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Nej jag minns inte exakt hur många våningar det var. Men vi bodde nog 5-6 våningar upp och Thopers bedömning på 7 våningar låter ganska rimligt. Kikade lite på bilderna på Booking men hittar ingen bild där som visar hur många våningar det är. Däremot ser jag att det har renoverats en del sedan vi var där. Men som sagt 7-8 våningar är troligt.

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-07-31, 00:11
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Tack! Ett hotell med 7-8 våningar är inget för mig som inte åker hiss. Funderar på Lilia, ett hotell vi tidigare bott på. Vi avvaktar …
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-07-31, 15:23
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tack! Ett hotell med 7-8 våningar är inget för mig som inte åker hiss. Funderar på Lilia, ett hotell vi tidigare bott på. Vi avvaktar …

Lilia har vi bott på några gånger och det är ett rätt ordinärt men rent och hyfsat trevligt boende. Jag har inga erfarenheter alls av andra hotell i Piréus och tyckte att ni andra kunde få tipsa om era erfarenheter först då jag antar att det finns mer eller mindre outtömliga alternativ i övrigt?

Har man få krav mer än rena sängkläder, lugn och tyst omgivning för en eller flera nätters god sömn på utresa eller hemresa (det som vi valde) och en god och rejäl frukost så är Lilia en liten upplevelse tycker jag. Trevlig och saklig personal, bl.a en äldre herre som har varit mycket i Sverige och som man kan få en kul prat med i så fall. Jättebra duschar men trånga duschkabiner, bra A.C. och närhet till en spännande omgivning kring Zea-hamnen. Det anses vara en "småbåtshamn".......ja så särskilt små är de båtarna VERKLIGEN INTE. Man kan promenera en stund ner förbi Zea-hamnen och få en vidunderlig utsikt ut över havet, ni som har varit i dessa kvarter vet.

Tyckte vid första besöket för hemrese-övernattning i Piréus att det var förskräckligt fula och skabbiga kvarter, enorma områden där man lite grann kunde undra var man hamnat och om det fanns några "faror" vid mörkrets inbrott. Men sen har det utvecklats till ganska charmiga omgivningar när vi väl lärt oss att hitta lite och finna det vi ville ha av EN kväll innan flygplats-transport kommande förmiddag.

Det finns också en charmig "bierstube" lite i tysk stil när man går ner Zea Street till de stora gatorna vid Zea-hamnen och intill denna hamn ligger en alldeles suverän taverna jag glömt namnet på med bord en lång sträcka längs muren. Där finns en vad jag tror, ägare som går omkring och snackar med alla och har även han, svensk anknytning.

Lilia är att rekommendera under ovanstående beskrivning, kommer att välja detta alternativ när tillfälle ges, troligen 2022...........


/ Hasse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-07-31, 17:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Tack! Ett hotell med 7-8 våningar är inget för mig som inte åker hiss. Funderar på Lilia, ett hotell vi tidigare bott på. Vi avvaktar …
Om ni i övrigt tycker att hotellet är intressant så är det kanske möjligt att vid bokningen begära och få löfte om boende på den nedersta våningen. Alla rum finns ju rimligen inte på översta våningen. Men ....

..... Enligt Hasses beskrivning låter ju Lilia onekligen som ett trevligt alternativ.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-07-31, 18:22
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Första gången vi kom från Syros med en kvällsbåt och installerade oss på Lilia så blev det en av de mest märkliga kontraster vi någonsin har upplevt. Från ett magiskt vackert, lugnt och trivsamt litet pensionat på Syros med blomsterprakt och härliga människor. Till en stålgrå, skitig storstad, spartansk men ren inredning inne på rummet och gudskelov LUGN framåt nattkröken.

Jag hoppas få andras kommentarer om Lilia, tänker ofta tanken hur folk i min bekantskapskrets skulle tänka om de fick vara med och se och bo där och troligtvis bara tänka...............VA?

Lilias websida har rätt mycket nyttiga bilder att ta del av vill jag minnas.

Numera trivs vi i Piréus, vad man lär sig. Det är tyvärr två år sen nu.


/ Hasse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-08-01, 18:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Tack Hasse och Masse! Vi har bott en gång på Lilia och tyckte det var helt okej för en natt eller två. Hade turen att få ett rum, tror på andra våningen, med utsikt - fick luta oss över balkongen - över den lilla båthamnen. Hade varit roligt att få namnet på den suveräns tavernan som du beskrev. Minns du om det bara var att följa hamnpromenaden, och då åt vilket håll …

Minns när min man sa att det fanns en safebox i garderoben, och i nästa stund stod med den i famnen.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-08-01, 19:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Hotell i Pireus …

Googlade, fann den bums !

Som sagt, på den sidan av Zea-hamnen där gatan leder ner till utsikt över havet. Går inte att missa.

https://takatsarolakia.gr/?lang=en



/ Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2021-08-01 klockan 19:38.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT