Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-24, 12:51
mala mala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 8
Standard Agia Marina - är det trevligt?

Jag behöver hjälp! Vi tror Kreta är sommarens resmål (har aldrig varit där)! Nu skall vi hitta en trevlig plats att bo på! Vi är mamma, pappa och 2 tonårstjejer 13 resp 15.
Har prel bokat Blue Star Isida - Agia Marina. Kan det bli bra tror ni????
Mamma söker: nära till härlig sandstrand, trevligt hotell, bra tavernor/restauranger, lugn
Pappa söker: trevligt hotell, god mat, lite historik, lugn
Tonårstjejer söker: Sandstrand, pool, lagom folkliv, lite rolig shopping, inte för lugnt
Så kan ni hjälpa oss? är Blue Star Isida i Agia Marina ett bra val????? och om ni inte vet något om hotellet är Agia Marina ett bra val?
Tar tacksamt emot tips på "goda matställen", bra strandremsor, trevliga förslag på utflycktsmål och andra bra tips för en lyckad Kretasemester.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-24, 13:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Jag tror ni blir nöjda. Shopping finns bättre i Platanias 1,5 km bort eller inne i Chania, dit ni enkelt tar er med buss. Restauranger finns i massor i Agia Marina och eftersom ni har gångavstånd både till Platanias och Kato Stalos så blir utbudet väldigt stort Stranden är fin i Agia Marina, allra finast kring udden. Det går "minitåg" till ett vattenland som brukar uppskattas av ungdomar.

Kolla runt lite i gamla "kretatrådar" här i forumet så får ni hur många tips som helst på utflykter.

Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-24, 13:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Nå høres jeg sikkert grinte ut, etter disse to lykkelige innleggene, men jeg må bare si det: For meg er Agia Marina altfor turistifisert. Jeg hadde ikke orket å bo der. Det finnes så mange fine steder på Kreta, AM er, etter mitt syn, ikke ett av dem.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-24, 13:47
mala mala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 8
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

har du något tips! Var dte skulle vara bättre? Det är ju så svårt att veta!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-24, 14:05
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Jeg vet ikke hvilke tilbud charterselskapne har til Kreta, men ut fra det du skriver ville jeg vel valgt Rethymnon. Det er mye turister der også, men det er mye større by, så man kan komme seg litt bort fra det om man vil. Det er strand som går helt inn til byen, og jeg hadde funnet et hotell som ligger nær både sentrum og strand. Det er hyggeligst om kvelden, bor du langt østover i Rethymnon blir veien inn til sentrum lang, og selv om det ligger masse tavernaer etc utover der, er det også veeeldig turistifisert der (og dermed mye "turistmat"). Som du skjønner prøver jeg å unngå slike typiske "strandsteder", og liker å ha en litt større by å vandre rundt i, men det er jo ikke sikkert det er så viktig for dere.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-24, 17:01
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Hotellet Isida är väldigt trevligt med trevlig personal (mest praktikanter från Balkan). Vi bodde där i två veckor augusti 2009. Isida är nog ett av de trevligare hotell jag bott på i Grekland som turist. Det enda som jag har att klaga på är att ena poolen gav utslag på många av barnen (även så våra), så vi kunde bara använda en pool. Den "defekta" poolen undersöktes men det var inget fel på den, tydligen får man leta efter renare pooler i Agia Marina. Det poolområdet som vi kunde använda blev lite väl trångt och framförallt var det solstolskrig på morgnarna. Man var tvungen att gå upp på morgonen extra tidigt för att reservera, annars var det "kört".
Agia Marina som ort ger jag däremot inte mycket för. En enda lång vältrafikerad gata med restauranger och butiker på var sida. Chania ligger nära och vi tog därför bussen dit rätt många gånger. Agia Marina tror jag inte att vi återvänder till, det finns så många fina platser i Grekland. Men å andra sidan har man närheten till Chania som är en så härlig stad, så man vet aldrig...

//Outi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-24, 21:12
mala mala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 8
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Väntar på fleras åsikter om Agia Marina! Är det ok att bo där? Det är ju första gången vi åker till Kreta och vi vill ju att det ska ge mersmak.
Förra året var vi till Skiathos. Det var första gången i Grekland och vi blev helt förälskade. Snälla hjälp oss!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-25, 09:25
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Jag håller med Admirala om Agia Marina. Men jag vet att det är många som gillar sträckan från Chania och bort till Platanias-Maleme. Det erbjuder ju det ni beskriver att ni vill ha. Men jag skulle nog föreslå att bo i Chrissi Atki / Agii Apostoli istället. Det är närmare Chania och har mysigare stränder. Mitt favorithotell är Flamingo: Mysigt, familjärt, fin pool och nära tre mysiga stränder.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-25, 12:07
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Jag säger som Admirala...Rethymno, där finns allt ni söker inkl shopping och historia.
Jag har varit (ej bott) i Agia Marina och vet att många tycker om AM och att det såklart passar många som handen i handsken, men jag personligen tycker att AM är ett upplägg efter hur man vanligtvis lever som turist..pool o strand på dagtid = dött på huvudgatan - och tvärtom på kvällen. Alla gör samma sak samtidigt, som flugor på en sockerbit. Jag vill ha mer vardagsliv och föredrar därför Rethymno.

Yanna
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-25, 14:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Det där med lite historia på önskelistan för er Kretaresa föll bort under resans/trådens gång. Beroende på hur starkt det intresset är ska man sikta in sig på Chania; hur mycket historia som helst., även utgrävd minoisk "villaområde" på Kastelli. Och, Aptera som snabbt nås med lokal buss; där verkligen utgrävningar pågår och mer därtill.
Jag menar bara...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-25, 15:58
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Jag har bott i både Rethymno och längs Chaniakusten ( AM, KS, Platanias osv) och har precis samma önskemål som du beskriver. Vill man sola och bada på dagtid och promenera och äta gott på kvällen så är AM perfekt Jag bryr mig inte om det är mycket turister eftersom jag är turist själv Sen att det skulle vara mer krimskrams där än någon annanstans håller jag inte med om...om man inte åker till någon halvöde ö då förstås, men då blir det svårt att uppfylla kravet på shopping. Tonåringar brukar ju inte vara så intresserade av olivolja och hantverk

Malin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-25, 16:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Man tycker olika helt enkelt, Malin, och det är bra att lyfta fram olika alternativ till hur man turistar. Jag åker ofta ensam och att då ligga på en strand halva dagen är inte min melodi, men jag kan gott tänka mig en baddag i AM om det är med vänner.
Nu har iaf trådskaparen fått/kommer att få lite olika tips som gör att de kan sy ihop resan efter sitt eget behov.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-25, 16:37
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 172
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Hej!

Jag är inte heller så mycket för mass turism o därtill hörande handel(ibland) men då vi ändå är i området så flikar jag in med ett säkert kort - Agi Apostoli som ligger mellan Platanias och Chania.

Det är ett lugnare ställe med en del restauranger o nära till storköp och bussen som går till Platanias resp Chania.

Baden har väl också bättre förutsättningar än Platanias/Agia Marina och det pga vikarna som ger en lite valmöjlighet vid ev blåst.

När man besöker området kring Chania så måste Therisso rekas en liten bergsby med en massa historia o god mat som ligger ca 1,5 mil söderöver som bara måste upplevas o vips fick ni med lite natur/kultur också

Ja Agi Apostoli får det bli

Mvh!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-25, 19:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Citat:
Ursprungligen postat av mala Visa inlägg
Nu skall vi hitta en trevlig plats att bo på! Vi är mamma, pappa och 2 tonårstjejer 13 resp 15.
Har prel bokat Blue Star Isida - Agia Marina. Kan det bli bra tror ni????
Mamma söker: nära till härlig sandstrand, trevligt hotell, bra tavernor/restauranger, lugn
Pappa söker: trevligt hotell, god mat, lite historik, lugn
Tonårstjejer söker: Sandstrand, pool, lagom folkliv, lite rolig shopping, inte för lugnt
Med ovanstående kravbild/önskemål så är AM perfekt!
Ett litet krux är att tonåringarnas och pappans önskemål om lugn krockar

AM är jättefint- men anpassat en hel del för turisterna, vilka charterresemål och andra populära turistmål är inte det?
Nej- jag är inte ute efter att kapa tråden.

Helén- som aldrig bott i AM, bara åkt dit över dagen på en av mina två resor till Agii Apostoli
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-01-25, 21:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
AM är jättefint- men anpassat en hel del för turisterna, vilka charterresemål och andra populära turistmål är inte det?
Nej- jag är inte ute efter att kapa tråden.
Det er stor forskjell på charterreisemål som er laget ene og alene for turistene, og byer som har tilpasset seg turismen men likevel eksistert lenge før turismen kom, som har masse fastboende og som har beholdt iallfall en del av den turistuavhengige kulturen. AM er eksempel på det første, Rethymnon og Chania er eksempler på det siste (hvis noen lurte ).
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-01-25, 22:54
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Hej
Jag som är Platanias fan rekomenderar det alternativet.
Välj ett hotell på strandsidan så har föräldrarna lite mer lungt och ett stenkast ovanför så finns "stan" med allt vad ungdomarna vill ha.
Ta en tur upp i Gamla Platanias så får ni massor av fina restauranger, underbar utsikt och lite byaliv.
Bussen passerar jämt och ständigt från flera hållplatser efter huvudgatan,och går åt alla håll.
Ha det så gott på er resa
myssa.....
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-01-26, 22:09
mala mala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 8
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Hej alla! Tack för all hjälp! Efter alla era synpunkter, tips etc så beslutade vi oss för att vi nog ändå ville ha något mindre så istället för Kreta blir det Naxos. Bokat idag. Som jag skrev inledningsvis så var vi på Skiathos förra sommaren och var jätte nöjda, nu hoppas vi på att Naxos blir lika underbart! Än en gång tack för alla hjälp! Vilket toppen forum detta är!!!!!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-01-27, 06:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Citat:
Efter alla era synpunkter, tips etc så beslutade vi oss för att vi nog ändå ville ha något mindre så istället för Kreta blir det Naxos.
Mitt inlägg måste ha fungerat avskräckande!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-01-27, 07:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Agia Marina - är det trevligt?

Naxos är ett mycket bra alternativ till Kreta speciellt med de krav ni har och den största ön i cykladerna. Liten skulle jag inte kalla den. Här slipper ni trista inkastare och även om det är mycket turister slipper ni de värsta baksidorna av massturismen som finns på Kretas större charterorter.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT