Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-08-26, 16:31
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Bokat!

Hela situationen med Corona har gjort att vi, som många andra, varit väldigt tveksamma till att åka i år.
Men, längtan är så stor, så stor. Det är ju två år sedan vi var i paradiset senast.

Vi är fullvaccinerade och har en dos egna antikroppar också efter att knappt ha varit sjuka i slutet av januari. Kanske finns inget av det kvar, det vet ju ingen med säkerhet, även om det senaste jag hört var 9 månader.
Så tre doser kan vi ju säga oss fått. Och vi är inte direkt oroliga för egen del, även om man ska vara försiktig.
Det är snarare risken att bära med sig virus och riskera smitta andra som känns olustigt.
Men vi tänker att vi håller oss på vår kant i stora drag och följer alla råd och restriktioner, förstås.
Till skillnad från den stora massan verkar vi vara de enda som har tvättat händerna regelbundet redan tidigare
Den största exponeringen blir väl på flyget, tänker jag.

Vi har haft Karpathos på önskelistan under flera år, men har blivit framflyttat av olika anledningar. Det finns ju så många öar..

Men nu tryckte vi minsann på knappen

1 vecka på Regina med Apollo (vad billigt det är nu ) den 12 september efter att ha läst en massa på forumet och framförallt efter Karins lovordande.
Nu har vi mailat hotellet direkt också och hört med dem om de kan reservera 44 eller 45 åt oss


/Sven - som också alltid längtar ner
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-08-26, 17:22
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Bokat!

Hoppas ni får en riktigt härlig resa! Karpathos är jättefint. Mysig avslappnad stämning, fin natur, härliga stränder mm.
Kommer absolut att återvända dit någon gång!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-08-27, 04:48
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 883
Standard Sv: Bokat!

Grattis till bokningen! Fint att ni bestämde er för att resa. Det blir säkert bra, hoppas du berättar lite sen hur ni hade det.

Trevlig resa!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-08-27, 10:41
SaraH SaraH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 31
Standard Sv: Bokat!

Här är en till som till slut bestämde sig för att åka. Åker för första gången till Karpathos nu i september. Längtar!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-08-27, 10:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Men nu tryckte vi minsann på knappen
Grattis till bokningen och till den kommande resan.

PS. Jag antar att du sett dokumentären om din namne.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-08-27, 11:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Vi har haft Karpathos på önskelistan under flera år, men har blivit framflyttat av olika anledningar. Det finns ju så många öar..

Men nu tryckte vi minsann på knappen

1 vecka på Regina med Apollo (vad billigt det är nu ) den 12 september efter att ha läst en massa på forumet och framförallt efter Karins lovordande.
Nu har vi mailat hotellet direkt också och hört med dem om de kan reservera 44 eller 45 åt oss

/Sven - som också alltid längtar ner


Haha, vad roligt! Då blir vi grannar. Och så får ni en chans att träffa Mikke också; han kommer ju ner med båten i ungefär samma veva.

Välkomna!

Karin
som börjar få resfeber
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-08-27, 11:27
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis till bokningen och till den kommande resan.

PS. Jag antar att du sett dokumentären om din namne.
Tack!
Och; Naturligtvis Mycket intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg


Haha, vad roligt! Då blir vi grannar. Och så får ni en chans att träffa Mikke också; han kommer ju ner med båten i ungefär samma veva.

Välkomna!

Karin
som börjar få resfeber
Jag kan tänka det ja..

Tack!

Och nu några följdfrågor...
Tips på bra och seriös moppe/(bil)-uthyrare?

Tänkte också att vi kanske skulle försöka spela lite tennis när vi är på plats.
Har sett att det finns lite olika platser med banor. Bl a ute på Sound of the Sea, men antar att den hör till hotellet som en service bara för boende?
Likaså på Alona Luxury Villas, misstänker jag. Och det är ju en bit iväg också, för den delen...
Men de tre banorna ute vid Aeolos. Vet du om de är allmänna och hur man kan boka dem?

Vet ju att du är som ett uppslagsverk för Karpathos, men tennis finns kanske inte på din repertoar?
Men nu har du ju möjlighet att utöka ditt CV...

/Z
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-08-27, 16:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Och nu några följdfrågor...
Tips på bra och seriös moppe/(bil)-uthyrare?

Tänkte också att vi kanske skulle försöka spela lite tennis när vi är på plats.

Men de tre banorna ute vid Aeolos. Vet du om de är allmänna och hur man kan boka dem? /Z
De senaste åren har vi hyrt från Margarita RentACar. Bra service, bra bilar, och de lämnar och hämtar bilen där det passar oss. Email margaritarentacarkarpathos@gmail.com.
Vet inte om de har moppe; det har aldrig varit aktuellt för oss.
Det kanske inte är aktuellt längre, men jag har under sommaren sett många som har kommit ner även till andra öar och alla hyrbilar har varit uppbokade. Folk vill inte åka kommunalt med munskyddskrav, så de har hyrt bil i stället. Så att boka i förväg är kanske att rekommendera.

Jag har ingen aning om några tennisbanor. Det sportigaste jag har gjort på Karpathos förutom att simma och vandra är att spela minigolf. Men eftersom det är eftersäsong och hotellen förmodligen inte är fullbokade, så kanske de släpper in utomstående även om de normalt inte skulle göra det. Du kan ju alltid ringa och fråga. Aeolos Apartments: +30 2245 023138

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-08-27, 22:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Bokat!

Hej!
Angående tennisbanor, så har jag för mej att det ligger några på vänster sida om stora vägen, när man passerat affären vid bron.....Så det ordnar sej säkert.
Jag kommer, hoppas jag, till Rhodos 11 september, sen vet jag inte vikken båt jag tar till Karpathos. Kanske prövar jag den däringa snabbåten,som går samma rutt som Prevelis, men ungefär dubbelt så fort, d.v.s tre timmar. Så nu går tre båtar till Karpathos, det känns ju bra! Var jag sen ska bo står skrivet i stjärnorna, men det ordnar sej säkert när jag kommer ner....En gång bodde jag hos Mimis Panaretos, nere i hanses källare. Det var helt ok....
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-08-27, 23:26
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Angående tennisbanor, så har jag för mej att det ligger några på vänster sida om stora vägen, när man passerat affären vid bron.....Så det ordnar sej säkert.
Jag kommer, hoppas jag, till Rhodos 11 september, sen vet jag inte vikken båt jag tar till Karpathos. Kanske prövar jag den däringa snabbåten,som går samma rutt som Prevelis, men ungefär dubbelt så fort, d.v.s tre timmar. Så nu går tre båtar till Karpathos, det känns ju bra! Var jag sen ska bo står skrivet i stjärnorna, men det ordnar sej säkert när jag kommer ner....En gång bodde jag hos Mimis Panaretos, nere i hanses källare. Det var helt ok....
mvh,
Mikke
He Mikke!
Nu har jag ju aldrig varit på Karpathos, så har lite svårt att relatera. Men misstänker, efter att ha konsultera Google Maps, att du avser, vad som ser ut som, en bro över en smältvattenfåra vid Parasol? Och i så fall pratar vi om samma tre banor precis vid hotell Aeolos.

Ska försöka maila eller ringa dem.


/Sven - som precis sträckläst 8 sidor Mikke-reseberättelse från 2018 och bjuder på en födelsedagsouzo om vi ses!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-08-28, 11:53
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Bokat!

Vi ar også kjøpt en billigtur til Karpathos og Regina 26 september fra Landvetter. Den store reisen med hele familien dit ble ikke noe av pga covid, men nå tok vi mot til oss.
Karpathos ser ut til å ha blitt et populært reisemål under pandemien.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-08-28, 16:15
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Bokat!

Hej Sven, å alla...
Jo, det var di däringa banorna, som du antagligen spårade per Google, och jag gubbgissar att dom inte är särskilt mycket bokade,då jag sällan sett några spela.... vilket förstås då, förhoppningsvis, går att boka....
Vi ses också förhoppningsvis på Pelagos...-
"Sven, som precis sträckläst 8 sidor Mikke-reseberättelse från 2018 och bjuder på en födelsedagsouzo om vi ses!"
Det tackar jag för,
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-08-29, 12:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Karpathos ser ut til å ha blitt et populært reisemål under pandemien.
Ja, verkligen. Antal passagerare som landar på Karpathos flygplats har ökat med 200 % i år.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-08-29, 18:11
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Bokat!

Da regner jeg med at det er 200% sammenlignet med i fjor. Uansett, jeg er veldig glad at det går bra på Karpathos. Kanskje vi til neste år omsider kan få til familieturen dit.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-09-01, 10:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Bokat!

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Da regner jeg med at det er 200% sammenlignet med i fjor.
Ja, det är i jämförelse med 2020.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT