Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-03, 13:29
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Korfu underskattat?

I år hade jag förmånen att kunna resa till Grekland 2 gånger. Och både gånger blev det Korfu! En ö jag tidigare aldrig besökt, trots att jag ändå besökt uppåt 15 grekiska öar.

Jag hade funderat på Korfu ett par gånger tidigare, men sedan alltid hittat något "bättre" resmål. Men nu blev det av. Första besökt på västra sidan Agios Gordis, och den sista gången nu i september på andra sidan vid Nissaki Beach.
Och vad nöjd jag känner mig Samtidigt som jag känner mig lite ledsen.

Korfu är en fantastisk ö som faktiskt har allt. Personlingen föll jag mer för östra kusten med de vita småsteniga stränderna och fina vattnet, medan jag vet att andra gärna har sand och solnedgångar. Själva staden Korfu är en vacker "storstad" som finns som en bonus när man tröttnar på semesterbyn.
Men varför jag är ledsen? Jo, för att det på flera ställen märks att Korfus glansdagar är över. Övergivna hotell, både de som en gång varit stora och pampiga och de mindre, gör att det på vissa platser känns lite spöklikt. Visst har Greklands ekonomi i helhet en roll här, men man kan ju ändå lätt konstatera att folk väljer nyare resmål.

Både när det gäller mat och bemötande från invånarna tycker jag att Korfu faktiskt är bland de bästa. Tror faktiskt aldrig att jag blivit så vänligt bemött och fått så bra mat (trots att jag blev matförgiftad under första besöket...) någonsin på någon grekisk ö.
Jag hoppas att Korfu laddar om och gör en nystart i sin turistsatsning, för de har verkligen massor att bjuda oss turister på.
Vid sista besöket bodde jag på ett all-inclusive hotell, vilket också var för första gången i Grekland. Trots att jag är en självständig resenär som vanligtvis hyr lgh och moppe, upplevde jag en helt suverän vecka som överträffade mina förväntningar.

Och jag som inte trodde att de Joniska öarna var något (i år Korfu och förra året Kefalonia ).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-10-03, 16:38
1969 1969 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Finland
Inlägg: 12
Standard Sv: Korfu underskattat?

Vi var på Korfu tre veckor i maj, 2 veckor i Kaminaki (en liten by nära Nissaki Beach), en vecka i Korfu stad (Palace Mon Repos).

Vi tycker också att Korfu är en fantastisk ö. Maten var härlig, människor mycker vänliga och vyer var underbara. Korfu har också lång och rik historia och man ser det överallt.

Vi blev goda vänner med två tavernaägare (en i Krouzeri beach). Krouzeri strand är kanske den bästa stranden vi varit i Grekland.

Naturen på Korfu är underbar. Varje natt i Kaminaki hade vi sällskap av eldflugor och en dvärguv. Den hade mycket konstig ljud.

I Korfu stad finns det utmärkta tavernor i stadsdelen Anemomilos, nära havet inne i parken där 90% av kunderna var greker. Det finns goda shoppingsmöjligheter i Korfu stad.

Vi planerar att resa till Korfu igen: Korfu stad och någon by i östra sida.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-10-03, 21:03
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Korfu underskattat?

Hej!
Vill hålla med lite i dina funderingar. Jag gillar Kalimera väldigt mycket och det hör till min dagliga rutin att gå in och titta på vad som händer (är bl.a. väldigt förtjust i Arnes och Birgittas berättelser från deras odysséer)

Tyvärr, och missförstå mig rätt nu, känner jag ibland att det inte alltid är så "hippt" på Kalimera att skriva om vissa ställen och öar. Jag gillade verkligen delar av Korfu (främst norra och nordvästra delen), mycket mer än Kefalonia egentligen, fast Kefalonia är väldigt bildskön. Alla tycker inte att målet med semestern är att klättra runt på vandringsstigar på Amorgos... "Vi gillar olika"...

Korfu har enligt min erfarenhet mycket "bedagat" och tråkigt i turismväg (läs Kavos och liknande hålor..., där exv. britter inte ens vet att de är i Grekland...), men där finns mycket fint också, många pärlor och många trevliga människor.

Fast det är väl lite med Korfu, Lefkas och Zakyntos som med exv. saroniska här på Kalimera... "turistfällor som inte riktiga greklandsentusiaster besöker"...

Så fram för flera och mer mångfasetterade inlägg på Kalimera!

Mvh Obo
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-10-04, 08:51
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Korfu underskattat?

Citat:
Ursprungligen postat av Obo Visa inlägg
. Alla tycker inte att målet med semestern är att klättra runt på vandringsstigar på Amorgos... "Vi gillar olika"...

Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-10-04, 09:55
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Korfu underskattat?

Citat:
Ursprungligen postat av Obo Visa inlägg
Hej!


Så fram för flera och mer mångfasetterade inlägg på Kalimera!

Mvh Obo

Jeg forstår heller ikke hvorfor en så stor del av oppmerksomheten konsentreres om områder som bare utgjør et par prosent av dette mange-fasetterte landet. Riktignok har greske turistbrosjyrer i flere tiår prøvd å hjernevaske oss med hvite og blå små hus ved blått hav, men å late som det er dette som er det virkelig greske, blir jo som å tro at Sverige bare består av små røda stugor vid sjön....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-10-04, 12:08
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Korfu underskattat?

Håller med om Korfu ofta är underskattat och lika ofta förbisett.
Vi har varit i Grekland mååånga gånger nu, i alla väderstreck och på de flesta olika sätt.
På Korfu har vi varit två gånger och särskilt den första (1990) var fantastisk, mycket beroende på att vi då hade det lätt att ta oss runt med vespa. Därefter kom barnen - och sedan strängare bestämmelser vid moppeuthyrning.
Håller med er om att Korfus norra delar och öns västkust är magnifikt vackra. Stränderna är härliga och vattnet fantastiskt. Även staden har många unika kvaliteer.
Årets resa gick till Skiathos. Nästa sväng kanske blir till Korfu.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-10-04, 12:19
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 370
Standard Sv: Korfu underskattat?

Håller också med!
Kan absolut tänka mig att åka dit igen. Fina stränder, vacker natur, härlig stad!

Hälsningar
Stinab

PS! Håller med dig Obo, i allt du skriver!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-10-04, 12:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Korfu underskattat?

Vi var till Korfu för 15 år sedan och tyckte det fanns mycket fint på ön
Människorna trevliga och maten god

Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-21, 10:02
Yvonne L Yvonne L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Korfu underskattat?

Det bästa med Korfu är att där finns verkligen något för alla; utöver sol och bad finns här möjlighet till dykning, golf, segling och ridning. Numera finns även en vandringsled från söder till norr med många härliga vyer längs vägen. Senaste jag läste om var walking-grupper med stavar där man får möjlighet att besöka bergsbyar och se lite mer av vardagslivet utanför turistorterna.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-21, 11:03
KerstinMaria KerstinMaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 1
Standard Sv: Korfu underskattat?

Sidan som beskrivs i ovan mail är:

www.nordicwalkingcorfu.se
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-21, 11:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Korfu underskattat?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Riktignok har greske turistbrosjyrer i flere tiår prøvd å hjernevaske oss med hvite og blå små hus ved blått hav, men å late som det er dette som er det virkelig greske, blir jo som å tro at Sverige bare består av små røda stugor vid sjön....
Jag håller absolut med; har läst här på Kalimera någon som skrev att hon inte gillade Korfu "för att det såg så italienskt ut"... Ja, stora delar av Grekland har varit ockuperat av Italien och det är självklart att det ger avtryck i arkitekturen. Se bara på den venetianska hamnen i Chania... Men att säga att det inte är "det riktiga Grekland" är som att säga att Skåne inte är "det riktiga Sverige för det ser så danskt ut"...

Grekland är så mycket och så mångfacetterat, vilket tyvärr alltför många inte har en aning om.

Korfu är en underbart vacker och grön ö; det växer överallt! Fantastisk natur, härliga stränder, charmiga bergsbyar, jättegod mat, trevliga människor... där finns allt! Utom då kanske de blå och vita husen.

Karin
som gärna åker tillbaka till Aghios Gordis där vi åt den hittills mest minnesvärda måltiden. Bara tanken får det att vattnas i munnen...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-21, 22:32
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Korfu underskattat?

Korfu är för mig första stora kärleken till Grekland och det mötet som gjort att jag återkommit till Grekland år efter år. Jag gjorde min första tågluff dit 1981 och bodde då på den berömda Pelekas stranden. Fortfarande är det den roligaste resan och det är starka minnen från min ungdom. Har tyvärr inte varit just där sen dess, fast minnena lever kvar
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-22, 08:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Korfu underskattat?

Citat:
Ursprungligen postat av Skåne Pia Visa inlägg
Jag gjorde min första tågluff dit 1981 och bodde då på den berömda Pelekas stranden.
Samma här! Vi kanske sågs. Åkte från Brindisi med färja. Gillade Korfu samma gång jag klev av färjan.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-22, 13:05
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Korfu underskattat?

Synd bara för Korfu som resmål att vissa charterbolag envisas med att marknadsföra lite "hopplösa" ställen på Korfu...Agios Georgios (south)/St George är enligt mig ingen större "hit", inte heller exv. Dassia. Kommer du till dessa ställen och inte tar dig runt så har du nog din (negativa) uppfattning om Korfu som resmål klar...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-22, 13:54
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Korfu underskattat?

Jag med åkte från Brindisi till Korfu. Jag hade nyss läst "Familjen och jag på Korfu" av Gerald Durrell och hade stora förväntningar på Korfu. Och de kom inte på skam. En fantastisk ö med Paleokastritsa och nakenstranden Myrtiotissa som några av de verkliga höjdpunkterna. Även jag tältade vid Pelekas, och vi var också på campingen Dionysos på ostkusten. Jag har fortfarande ett runt klistermärke därifrån. Visst var den semestern ett äventyr som jag aldrig glömmer.

P.S. Läs gärna boken om ni inte har gjort det. Jättekul och han skriver med verklig kärlek om Korfu, dess människor, natur och djur. Framför allt det sistnämnda. Hans bror, Lawrence Durrell, var dock en betydligt mer känd författare.

Senast redigerad av Bluesea den 2012-03-22 klockan 14:14.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-22, 14:50
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Korfu underskattat?

Tillbringade en chartervecka i Agios Gordis för drygt 10 år sen och gillade Korfu. Paleokastritsa är otroligt vackert och i Korfu stad finns det mycket sevärt, där kan man tillbringa många timmar.

Men som sagts tidigare så ska man nog se till att hamna på rätt ort. Vissa ställen vi åkte genom hade lite för mycket "English breakfast"-menyer och även engelska pubar. Jag gillar visserligen England, men det är inte riktigt det jag är ute efter när jag åker till Grekland
En anledning till att det inte skrivs så mycket om Korfu här på forumet är kanske att det tyvärr ligger lite off för ö-luffning?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-22, 18:02
Yvonne L Yvonne L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Korfu underskattat?

Håller med Obo om att orterna dit svenska chartern går inte är de roligaste - förr hade de ju t.ex. Kassiopi som är väldigt fint (dock mycket folk o ganska livat)
Ganska nyligen började de med Acharavi på norra kusten som knappt någon kände till innan. Ett utmärkt alternativ om man vill ha en mer mogen semester. perfekt för både par, barnfamiljer och äldre. Absolut enda nackdelen är att det är långt till Korfu stad.

Jag läste också Gerald Durell boken för några år sen - "My family and other animals" charmig och rolig bok om en svunnen tid på ön.

Roligt att höra att så många upplevt Korfu och särskilt Pelekas under 80-talet - tyvärr inte jag själv, men många jag känner. Det var väl det lättaste och närmaste sätter att komma till Grekland under Inter Rail tiden!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-27, 10:18
cookie cookie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 28
Standard Sv: Korfu underskattat?

Hej!

Jag blev inspirerad och nyfiken på Korfu av det jag läst här på forumet!
Så jag åker dit om två månader!

Cookie
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-27, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Korfu underskattat?

Citat:
Ursprungligen postat av cookie Visa inlägg
Jag blev inspirerad och nyfiken på Korfu av det jag läst här på forumet! Så jag åker dit om två månader!
Kul! Skriv gärna några rader när du kommer hem, det skrivs alldeles för lite om Korfu i forumet. Du kan även skicka ett resebrev om du vill.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-06-09, 07:09
Lotta Es avatar
Lotta E Lotta E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Mölnlycke, Göteborg
Inlägg: 260
Standard Sv: Korfu underskattat?

Efter också förstått att Korfu inte är någon favorit ö..
Jag var där 2000 och gillade ön mycket!
Fina stränder och mycket att se för den som gillar historia. Det är ju Grekland . Paleokarista är fantastiskt vackert.

De Joniska öarna är kanske mer "turistfällor" om man jämför med andra öar. Alla öar i Grekland har sin charm .

Vi åker igen i sommar, jag och mina tjejer.
En resa för dom och jag får hänga med. Hotellet passar oss perfekt denna gången.

Så ni som varit på Korfu de senaste åren och inte redan skrivit i detta inlägg. Skriv gärna! (Jag kommer skriva när jag kommit hem)

Lotta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT