Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-24, 11:50
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Nu är den här Helgen med stort H

Så var det då dags igen.
Många små's efterlängtade Julafton och för andra en fasa.
Jag vet inte vart jag står, men ska tillbringa eftermiddagen tillsammans med min före detta familj och barnen.

Det ser jag fram emot och jag ska vara försiktig med maten i år.
Naturligtvis så har vi en vit jul som vi alltid haft på alla det sätt om ni förstår det dubbla budskapet. Det finns så mycket elände ändå att vi inte behöver bidra med ytterligare ett nytt. Jag tror i och för sig att det aldrig skulle hända inom den här familjen. Men jag har sett baksidan en jul 1978 och det var ingen rolig syn och en fullständig chock för mig.

Nu till något roligare.
Jag blev väckt av Katerina 09:15 per telefon med en ström av grekiska i örat. Det tog minst 30 sekunder innan hjärnan kopplade om och jag förstod vad hon sa.
Det var god jul och gott nytt år från hela den familjen, och så berättade hon att hon blivit farmor under året då Christos blivit pappa så glädjen stod högt i tak. Sedan hej då och hoppas du kommer ner snart.

Nu var jag i alla fall vaken så jag ringde en väninna och önskade god jul i min tur. Då fick jag höra om åskvädret för några nätter sedan mellan 02:00 och 05:00. De trodde hela världen skulle gå under. Nog för att jag varit med om häftiga åskor, men denna slog visst allt och lite till. I alla fall har nu vintern kommit till Kreta och det är snart 2009.

Nästa steg var att ringa Kickie (Kikh) och önska henne och dotter god helg och kolla läget. Det visar sig att hon var sen till jobbet och hade sonen på besök. Hon önskar i alla fall de hon känner här en God Jul och ett gott nytt år och hon och familjen mår bra. Nu måste jag göra mig i ordning inför dagen och jag återkommer efter helgerna med en årskrönika.

Uffe & God Jul och förhoppningsvis ett bättre 2009
  #2  
Gammal 2008-12-24, 13:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Nu är den här Helgen med stort H

Hej på dej Uffe och ha det så bra ! Jag är i det närmaste julallergiker själv, men visst är det skönt för folk att få lite sammanhängande ledighet och god mat och dryck. Julklappar och en massa farande hit och dit för att man så måste och alltid har gjort si och så, det kan jag vara utan. Däremot hoppas jag att alla som gillar "riktig" jul får så mycket de önskar av den varan. Julkram på femhundra mils håll!
  #3  
Gammal 2008-12-24, 19:59
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Nu är den här Helgen med stort H

God Jul Uffe!
Här har vi nyss ätit av julbordet och ska nu inta gröten!
Ha en riktigt bra jul!
Kramar Kerstin med fam.
  #4  
Gammal 2008-12-25, 00:43
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Nu är den här Helgen med stort H

Gledelig jul, Uffe. Det er så fint å lese det du skriver. Om din verden.

Her senker natten seg. Ingen hvit jul med snø, men en Gul Enke har de to voksne barna som enn befinner seg i landet, delt med meg. En fredelig, upretensiøs aften. God mat, vakkert bord, 'tusen' lys - ingen julepynt, inget jultre. Desember har vært hard og sorgfull for oss dette året. Men så finnes vi altså, som deg, i en Helg med stor H (som slett ikke alltid er en fornøyelse) og vi valgte å ta det hele med ro, inget stress. Bare ettertanke. Samtaler. Oss i mellom, og via telefon med de som bor andre steder i verden. Vi så på en masse fotos fra tidligere dager, lo, gråt litt, snakket.

Datteren kom med en utrolig vakker bukett med hvite roser. Den er god å se på. Nå sover 'barna', jeg har tent lys for de som ikke lenger finnes.

Ha det fortsatt bra.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT