Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-01-04, 14:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Väster om Chania ligger många fina sandstränder. De jag tycker är bäst är stränderna mellan Nea Chora och Kalamaki, och det är även de som är mest barnvänliga.

I veckan träffade jag en god vän som rest till Agii Apostoli två gånger varje år de senaste tjugo åren. Jag frågade honom vilken strand han tyckte var bäst, och fick till svar: strand 2. Vad heter den?, kontrade jag med. Jag vet inte, sa han, vi kallar alla stränderna vid nummer.

När jag bor i Chania brukar jag alltid ta en promenad längs med vattnet bort till Kalamaki, varifrån jag åker buss hem till Chania igen. Hela vandringen brukar ta ungefär en timme, inklusive många stopp för fotografering. Här är bilder på sex av stränderna längs denna fina promenad. Jag hoppar över Nea Chora och börjar med stranden efter Nea Chora.

Min fråga är: vad kallar du följande stränder?



Strand 1.




Strand 2.




Strand 3.




Strand 4.




Strand 5.




Strand 6.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-01-04, 23:44
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

MEN va roligt Janne!!
Nu pratar vi om mina älsklingsstränder på Kreta!! Underbart!
Vi har ju döpt dom till våra egna speciella namn så vi vet var vi ska mötas när vi är flera. Först vill jag nog påstå att nr 1 o 2 är samma strand som man når via en gångbro över en ev. miniflod från bergen.
Nr 5 kallar vi Krokodilstranden men heter Iguanabeach som ju är en ödla. Där kan man hyra allt från strandspel till badmadrasser för ett par euro och tidningar gratis. Underbart att vandra upp till kappellet för utsikt..
Nr 5 som ligger på andra sidan kallar vi Hattviken. Där badar italienarna ståendes i vattnet flera timmar med vita Beppemössor på huvudet...och oj vad det diskuteras!
Går man vidare runt 12-15 minuter så kommer man till fina Kalamakistranden. Irida heter strandtavernan. Härligt ställe där bröderna grek 65+ alltid är på plats och vissa har bott i Sverige så prata inte högt om dom som jag gjorde. Men nu är allt ok..haha! Dom sitter alltid på samma stolar på samma platser...de senaste 15 åren!
Den stranden har vi döpt till ett namn som är högst personligt och något pinsamt.. -Vi ses vid Armbågsfiskarna🐟💪🙈🙈! Första gången vi var där blev jag anfallen på armbågarna pga min psoriasis.. Ja som ni förstår så brinner jag för detta ställe!
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-01-05, 12:55
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Ja, Nicos kjenner vi godt og de andre gubbene hilser vi på.
Hva stranda ved Irida heter, vet ikke jeg. Vi kaller den vel bare Kalamaki ved Irida.
Vi går også denne veien langs strendene når vi er i nærheten. Iguana Beach er jo merket med skilt, og ved Chrissi Akti har vi bodd. Men hva heter de andre??
Er bildene kanskje litt gamle? Strand nr. 2 er vel den der det nå er opparbeidet med gressplen og solsenger (de det før sto en gammel rønne som er revet). Den heter Aptera i såfall. Ellers er jo det andre kalt Agii Apostolis beach på Google maps.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-01-05, 13:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Vet att en heter Golden Beach🌟
Och Kalamaki är väl både stranden och området. Vi var där i september och jag längtar sååå!!! Förvånar mig inte om vi hamnar där i höst..fast planerna är andra ställen..
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-01-05, 17:17
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Golden beach er Chrissi Akti. Det er den lengste stranden når du går mot byen - neste er vel da Aptera såvidt jeg kan skjønne.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-01-06, 02:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Jasså?! Okey ..
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-01-06, 11:53
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Se Google maps og google Golden Beach/Chrissi Akti på Kreta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-01-07, 10:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Jag la ut samma fråga i vår Facebookgrupp och fick något fler svar där än här. Men så mycket klokare blev jag inte.


En summering av svaren här och på FB.

Strand 1: Inget namn ännu.

Strand 2: Aptera.

Strand 3: Chrissi Akti (Golden beach.).

Strand 4: Inget namn ännu.

Strand 5: Iguana.

Strand 6: Här finns två förslag: Glaros och Kalamaki.

I min värld mig börjar Kalamaki där stranden på bild nummer 6 slutar.

Att strand nummer 5 heter Iguana är det inget snack om för där sitter en skylt med namnet Iguana beach. Chrissi Akti och Aptera stämmer också. Kanske stranden (bild 1) innan Aptera också heter Aptera?

Borde inte någon strand heta Agii Apostoli beach? I så fall strand nummer 6.

Anledningen till att jag vill veta vad stränderna heter är att jag ska göra en sida på Kalimera där jag ska samla alla stränder på Kreta. I alla fall alla stränder som jag har varit på, och det är många. Då kan det vara bra att veta vad stränderna heter. Och det är just några av dessa stränder som inte har något namn. I värsta fall får jag döpa dem till Kalimera beach.

PS. Bilderna är två år gamla.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-01-07, 12:29
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

På Google Maps ses en strand som heter Kladissos og ligger mellom Nea Chora og Aptera. Kan det være den du har på bilde nr. 1, tro? Aptera går vel over til Chrissi Akti på MOT Agii Apostolis. Strand 4 er den som ligger mellom Chrissi Akti og Iguana. Den har et navn som nå står et skilt på, men kan ikke huske.
Det står en Notis canteen på kartet, kan stranda hete Notis??
Agii Apostolis beach ser ut til å gå fra der det tidligere lå en taverna ute på oddden og fram til omlag Hotell Iolkos, så blir det Glaros helt fram til der restaurangene begynner i Kalamaki.
Jeg tenker nok ikke Kalamaki før jeg kommer omtrent til Bamboo. Men det er jo meg....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-01-08, 09:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Anledningen till att jag vill veta vad stränderna heter är att jag ska göra en sida på Kalimera där jag ska samla alla stränder på Kreta.
Ahaa... Ja då kan du ju helt bortse från mitt inlägg
/ Kajja
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-01-10, 18:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vad heter stränderna i och omkring Agii Apostoli?

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Jeg tenker nok ikke Kalamaki før jeg kommer omtrent til Bamboo. Men det er jo meg....
Samma här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT