Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-14, 21:30
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Har jag gjort bort mig nu igen?

Ja, det undrar jag verkligen? Jag gjorde som många andra, gick in på Apollo och kollade one-way (jag har ju väntat på dem länge nu). Såg att det inte fanns några i juni när vi hade planerat att åka, däremot fanns det för 592:- för hela familjen (2+2) till Santorini den 29 juli!!! Snabb som jag är så tog det inte lång stund innan fingrarna (helt av sig själv ) hade bokat den resan.

Nu sitter jag här och undrar om jag verkligen gjorde rätt. Vi ville ju åka i juni. Finns så många fördelar med det tycker jag (priser, väder, turistmängden mm). Dessutom är det barnens (2 resp. 4 år) första ö-luff. Augusti är väl en rent bedrövlig månad att åka i, eller? Vi hade funderingar på följande tripp Santorini/Naxos/Koufonissi/Amorgos/hemresa via Aten i slutet av juni - hur är dessa öar i augusti egentligen? Hur mycket stiger priserna mellan juni och augusti? Hur mycket svårare blir det att hitta boende?

Ska jag strunta i augustiresan och boka in oss på en juniresa i stället? Suck, vilket I-landsproblem man sitter med....

PS. Någon som bott på Finikas och kan berätta mer om boendet och hur mycket det kostar? Intresserad av att veta allt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-15, 15:53
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Har jag gjort bort mig nu igen?

Finikas

Senast redigerad av Ia den 2005-11-15 klockan 16:05.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-15, 16:03
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Har jag gjort bort mig nu igen?

Finikas, et koselig og barnevennlig sted for småbarnsfamilier...., Rommene er enkle (enkle senger, og et kjøleskap), det samme er maten som serveres i "restauranten", men god og rimelig.
Prisen på rommene og leilighetene følger sesongen og hva slags type rom, vil tippe fra 25-50 Euro pr. natt pr. rom.
Det finnes noen få leiligheter på bakkeplan med stor markterasse som deles med 2-3 naboer. Disse leilighetene er veldig barnevennlige og anbefales gjerne, her kan ungene leke med naboungene og sparke ball rett utenfor på den bilfrie plassen. (tipper disse ligger på ca. 50 E. i juli/august)
Skal dere reise i Juli/August anbefaler jeg å forhåndsbestille, litt dyrere, men dere er da garantert plass. Koufonissi er "desverre" blitt alt for populært så noe av sjarmen er borte og det kan være rift om de mest barnevennlige bostedene.
Men vil dere heller reise litt mere på sparket.., så er det flere nærliggende hotell/leilighetskompleks som også ligger fint til.

Ia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-15, 21:30
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Har jag gjort bort mig nu igen?

Hej Ia,
tack för ditt utförliga svar om Finikas. Låter som om det vore något för vår familj.

Har du andra bra hotelltips som är bra när man reser med barn så tar jag tacksamt emot dem. Vi funderar alltså förutom på Koufonissi även på Naxos och Amorgos eller Antiparos.

Tar förresten även emot alla möjliga tips som gäller ö-luffning med barn. Är det någots särskilt man behöver tänka på? Vi har rest med dem tidigare men då bara till Sunwing-hotell. Själva är vi erfarna backpackers även om vi är något ringrostiga.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-15, 22:34
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Har jag gjort bort mig nu igen?

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
Ja, det undrar jag verkligen? Jag gjorde som många andra, gick in på Apollo och kollade one-way (jag har ju väntat på dem länge nu). Såg att det inte fanns några i juni när vi hade planerat att åka, däremot fanns det för 592:- för hela familjen (2+2) till Santorini den 29 juli!!! Snabb som jag är så tog det inte lång stund innan fingrarna (helt av sig själv ) hade bokat den resan.

Nu sitter jag här och undrar om jag verkligen gjorde rätt. Vi ville ju åka i juni. Finns så många fördelar med det tycker jag (priser, väder, turistmängden mm). Dessutom är det barnens (2 resp. 4 år) första ö-luff. Augusti är väl en rent bedrövlig månad att åka i, eller? Vi hade funderingar på följande tripp Santorini/Naxos/Koufonissi/Amorgos/hemresa via Aten i slutet av juni - hur är dessa öar i augusti egentligen? Hur mycket stiger priserna mellan juni och augusti? Hur mycket svårare blir det att hitta boende?

Ska jag strunta i augustiresan och boka in oss på en juniresa i stället? Suck, vilket I-landsproblem man sitter med....

PS. Någon som bott på Finikas och kan berätta mer om boendet och hur mycket det kostar? Intresserad av att veta allt.

Hej!
Ja, jag föredrar juni månad som är lagom varm, inte så många turister och inte
så höga boendepriser m m-speciellt om man reser med barn är det bra om det inte är för pustande varmt.
Har du redan betalt resan eller har du endast bokat?
Om du endast har bokat resan så kan du ju själv plocka bort bokningen via ditt bokningsnummer.Det kostar inte en krona då.
Lycka till med ditt grubblande. Du får rapportera ditt slutliga beslut.
Hälsn.Eva B
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-15, 22:48
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Har jag gjort bort mig nu igen?

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
Hej Ia,
tack för ditt utförliga svar om Finikas. Låter som om det vore något för vår familj.

Har du andra bra hotelltips som är bra när man reser med barn så tar jag tacksamt emot dem. Vi funderar alltså förutom på Koufonissi även på Naxos och Amorgos eller Antiparos.

Tar förresten även emot alla möjliga tips som gäller ö-luffning med barn. Är det någots särskilt man behöver tänka på? Vi har rest med dem tidigare men då bara till Sunwing-hotell. Själva är vi erfarna backpackers även om vi är något ringrostiga.
Hej!
Ang att resa med barn i Grekland.Jag har rest med barn i Grekland varje sommar sedan min son var 2 år.Han är 13 nu.
Jag tycker det är enkelt att resa med barn i Grekland.Man får ju utgå från barnens behov. Med mindre barn så är det idealiskt att vistas på mindre orter utan en massa biltrafik där barnen kan röra sig utan risker.Boende med
närhet till långgrunda stränder för dagliga bad och lättillgängliga tavernor för middag på kvällen.Möjlighet till små utflyktsmål på lagom avstånd.
En liten ryggsäck med saker för sysselsättning-böcker, ritblock, kritor,band med inlästa böcker......barn kan ju roa sig med sandslott,stenar,badande....
En av mina absoluta favoriter är Pigadia på ön Amorgos.
Eva B
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-15, 22:51
eva_bbe eva_bbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 91
Standard Sv: Har jag gjort bort mig nu igen?

Citat:
Ursprungligen postat av eva_bbe
Hej!
Ang att resa med barn i Grekland.Jag har rest med barn i Grekland varje sommar sedan min son var 2 år.Han är 13 nu.
Jag tycker det är enkelt att resa med barn i Grekland.Man får ju utgå från barnens behov. Med mindre barn så är det idealiskt att vistas på mindre orter utan en massa biltrafik där barnen kan röra sig utan risker.Boende med
närhet till långgrunda stränder för dagliga bad och lättillgängliga tavernor för middag på kvällen.Möjlighet till små utflyktsmål på lagom avstånd.
En liten ryggsäck med saker för sysselsättning-böcker, ritblock, kritor,band med inlästa böcker......barn kan ju roa sig med sandslott,stenar,badande....
En av mina absoluta favoriter är Pigadia på ön Amorgos.
Eva B

Ursäkta jag skrev fel-jag menar byn Egiali på Amorgos - Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-26, 17:17
Izzas avatar
Izza Izza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Har jag gjort bort mig nu igen?

en varning bara, dom två första veckorna i augusti drar hela athen (okej.. kanske inte hela men det kändes som det på naxos haha) iväg ut på semester.

Det blir svårare att hitta boende och främst blir det dyrare
Juni är mycket bättre, eller början av juli

(fast jo, i slutet av augusti är det superskönt, när det börjar lugna ner sig igen

Lycka till iallafall

kram Izza
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT