Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2012-04-27, 12:49
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Vad detta lilla fina land, som jag är djupt förälskad i, behöver nu, är stabilitet så att man vågar börja investera igen, våga anställa folk igen, våga hoppas på bättre tider.
Turisterna är en oerhört viktig del i den processen, inte bara för att de kommer med valuta, utan för att de öppnar ögonen för folk här att det finns bättre sätt att administrera ett land. - Ni som kommer, prata med folk, lyssna och försök se folket utan fördomar, ifrågasätt sånt som verkar fel eller korkat, ge exempel på sånt som fungerar bra i ert hemland. Men ta det vackert...sparka inte på den som ligger...
Just så, tack Monica!
Jag ska försöka göra just så, när jag flyger till Samos efter tio dagar !!
Svara med citat
  #142  
Gammal 2012-05-05, 21:22
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Kommer turister till Grekland i år??

De svenska charterresenärerna sviker tydligen inte Grekland. Tvärtom så väntas resorna till Grekland öka i år enligt Dagens industri


http://di.se/Artiklar/2012/5/5/26653...r=303581&rlt=0
Svara med citat
  #143  
Gammal 2012-05-13, 13:36
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Vil dere som skal reise i nærmeste fremtid ta med ekstra kontanter (euro) til Hellas?

Etter valget har situasjonen tilspisset seg, mye er usikkert nå. En ansatt ved den norske ambassaden i Athen uttaler til en avis at det kan være smart å ta med seg en liten beholdning cash. Det samme sier en bankmann, mens ansatte i charterbransjen mener det er unødvendig.
Svara med citat
  #144  
Gammal 2012-05-13, 17:52
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Hvorfor skal man måtte ta med seg en bunke kontanter på reise til Hellas? Vi har i allefall ikke noe problem med hverken bruk av kort en del steder eller å ta ut kontanter i automater her på Kreta, og ja, det finnes mat i butikkene og solen skinner!

Og nå tar jeg en dukkert i bassenget igjen!
Svara med citat
  #145  
Gammal 2012-05-13, 21:30
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hvorfor skal man måtte ta med seg en bunke kontanter på reise til Hellas? Vi har i allefall ikke noe problem med hverken bruk av kort en del steder eller å ta ut kontanter i automater her på Kreta, og ja, det finnes mat i butikkene og solen skinner!

Og nå tar jeg en dukkert i bassenget igjen!
Fått hodet over vannet igjen? Vel, regner så klart med at der er mat i butikkene og at solen skinner - i juni og også senere! Uavhengig hvor man drar. Men for min del altså ikke destinasjon Kreta eller til eget hus.

Bruk av kort der jeg planlegger å reise, atskillig mindre øy enn der du holder til, er uvanlig - enten det gjelder betaling for hotell, restaurant, matvarer etc. Selv på fergene må man bruke cash. Og bankomater - som kan gå tomme i en krisestuasjon er det overraskende få av. Egentlig bare en i mils omkrets! Og blir det en kollaps, eks. i etterkant av nyvalg der grekerne sier nei til IMF og bankene tømmes, er det kjekt med noen tusen eller mer i lommen. Om man vil gjøre opp for seg, komme seg ombord på ferge og fly. Bankomatene kan jo gå tomme..Tvilsomt om de jeg enn handler med, vil gi kreditt om alt slår krøll på seg. .

Men på Kreta, ettersom jeg forstår, er dette ikke tema. Der er alt ved det samme.
Svara med citat
  #146  
Gammal 2012-05-14, 06:32
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Re: Kommer turister till Grekland i år??

Med tanke på hur de politiska läget ser ut i Grekland just nu så tycker jag det är en viktig fråga du berör Malou: Hur förbereder och skyddar man sig bäst om läget skulle förvärras i sommar?

Själv ska jag vara borta i fyra veckor varav mer än halva tiden på småöar som Lipsi, Fourni, etc. Men att bära runt på kontanter som ska räcka i fyra veckor låter inte så lockande!
Svara med citat
  #147  
Gammal 2012-05-14, 07:26
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Re: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Med tanke på hur de politiska läget ser ut i Grekland just nu så tycker jag det är en viktig fråga du berör Malou: Hur förbereder och skyddar man sig bäst om läget skulle förvärras i sommar?

Själv ska jag vara borta i fyra veckor varav mer än halva tiden på småöar som Lipsi, Fourni, etc. Men att bära runt på kontanter som ska räcka i fyra veckor låter inte så lockande!
Du har så rett. Bære rundt på kontanter er lite attraktivt . Men må jeg, så må jeg. Her hjemme er vi jo så bortskjemte, kan ta ut cash i nærmeste matbutikk eller bare dra kortet for å betale en bussbillett.
Svara med citat
  #148  
Gammal 2012-05-14, 08:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Fast på mindre öar som Fourni och Folegandros där det inte finns så många uttagsautomater kan det vara problem av andra orsaker än den grekiska krisen. Sista gången jag besökte Folegandros var bankomaten ur funktion i fem dagar det höll nästan på att sluta med att jag skulle behöva åka över till Ios för att hämta ut pengar. Först dagen innan min hemresa fylldes den på och jag kunde betala mitt boende. Var glad för att jag hade en del kontanter att spendera på mat och annat under tiden. Vet några som upplevde en likartad situation förra sommaren. Så lagom med pengar brukar jag vilja ha med mig vid besök på mindre öar.

Eva
Svara med citat
  #149  
Gammal 2012-05-14, 08:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Kan inte vara lätt att jobba på en grekisk myndighet idag speciellt om man vill ta itu med problemen och försöka komma tillrätta med alla korruptionsproblem, skattesmitare etc. Hoppas vi inte får se för mycket av det här fram till nyvalet. http://www.vk.se/631209/bomb-mot-ska...tor-i-grekland

Eva
Svara med citat
  #150  
Gammal 2012-05-14, 10:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast på mindre öar som Fourni och Folegandros där det inte finns så många uttagsautomater kan det vara problem av andra orsaker än den grekiska krisen.
Samma sak hände mig på Angistri. Öns enda bankomat u f flera dagar, så till sist blev det en båtfärd till Egina stad för pengauttag. Tur man hade en liten reskassa då.

Sen är ju frågan i dessa kristider. Båttrafiken till mindre öar. Rederierna flaggar redan för inställda båtturer till hösten. Kanhända blir det redan i sommar om beläggningen är dålig. Reskassa rekommenderas!

/Netwolf
Svara med citat
  #151  
Gammal 2012-06-29, 21:53
FredrikO FredrikO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 14
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Hur är bokningsläget egentligen? Får lite vibbar både när jag kontaktar rumsuthyrare och här på forumet om att det är ganska mycket mindre turister än vanligt i år. Flygbiljetter till Aten fanns det också ovanligt gott om. Finns det några som är där just nu, eller som har varit där nyligen som kan tycka till?

Åker själv den 10/7 t.o.m. den 25/7 så jag kommer till Grekland i år..
Svara med citat
  #152  
Gammal 2012-06-30, 07:47
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Etter 10 uker her på Kreta og med en god del reising rundt på øya også med overnattinger så er mitt hovedinntrykk at det er omtrent som i fjor. Eneste unntaket jeg konkret kjenner til er at svensker uteblir og min kilde er hotelmanageren på et konkret hotell i mitt område og hvor spesielt svensker reiser til samt noen dansker!
Svara med citat
  #153  
Gammal 2012-06-30, 08:28
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Det ER mindre turister en vanlig...har sett det på fergene og hørt fra hoteleierne..dette er synd for det er jo overhodet ikke noe problem å feriere i Hellas.
Fordelen for oss turister at jo selvfølgelig at restaurantpriser stort sett ikke har økt fra i fjor (heller tvert om) og rom prisene man blir tilbydt er lavere.

Det man skal være obs på er kredittkortbruk!

Flere hotelleieren, bilutleiere osv. vegrer seg for å ta i mot betaling med kredittkort pga. at de er usikre på bankene sine.
Så skal du til mindre steder uten bankomat så ha med nok cash...

Ia... som har et par dager igjen på Milos
Svara med citat
  #154  
Gammal 2012-06-30, 08:59
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Snälla Ia berätta och ge lite tips om Milos.Ska dit om 24 dagar
Svara med citat
  #155  
Gammal 2012-06-30, 11:55
FredrikO FredrikO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 14
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Får ladda med lite extra pengar utifall att.. speciellt på Donoussa, men det är väl alltid klokt på ställen med bara en bankomat
Svara med citat
  #156  
Gammal 2012-06-30, 14:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Flere hotelleieren, bilutleiere osv. vegrer seg for å ta i mot betaling med kredittkort...
Precis som det alltid har varit...

/kimmen
Svara med citat
  #157  
Gammal 2012-06-30, 17:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Väldigt lite folk på Tinos också men vi har aldrig mött så många svenskar här som iår. På små stränder, i byar o på tavernor hörs svenska. Flera från Kalimera har vi träffat. Vi blir bortskämda av Nikoleta som bjuder på gårdsfest i kväll. Vi stannar längre än tänkt. Fullt med euro i alla bankomater. Nu ouzo vid hamnen. Jamas!
Svara med citat
  #158  
Gammal 2012-06-30, 18:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Väldigt lite folk på Tinos också
Hur lite är lite?

Citat:
Nu ouzo vid hamnen. Jamas!
Jamas!
Svara med citat
  #159  
Gammal 2012-07-03, 14:20
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Efter 10 dagar på Kreta där vi åkt runt med hyrbil måste jag säga att det är så lite turister att vi upplevde det tragiskt.

Enda stället där det var lite fart och fläkt var inne i Chania stad, men den kvällen spelade Grekland fotboll vilket kanske förklarar folkvimmlet. Annars var det ganska tomt på stränder samt på hamnpromenader/byar på kvällarna. Tavernor gapade tomma både i Paleochora, Loutro, Chora Sfakion och Georgiopoli.

Vi bodde på 4 ställen (Maleme, Paleochora, Loutro och Georgiopolis). På 3 av dessa var vi enda gästerna, på det fjärde (Maleme) bodde det en handfull andra skandinaviska familjer men då hör det till saken att det var stort, kanske 40-50 rum. Detta hotell erbjöd oss stora fina 2-bäddsrum med kök och en AC i varje rum för 20 euro utan prutning (+5 för AC:n). De var alltså i desperat behov av gäster.

Vi har i många år rest i Grekland just runt midsommar och även om det fortfarande är lite lågsäsong vid den tiden har vi aldrig upplevt nått liknande.

Lars

Senast redigerad av laero den 2012-07-03 klockan 14:38.
Svara med citat
  #160  
Gammal 2012-07-03, 17:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Kommer turister till Grekland i år??

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Efter 10 dagar på Kreta där vi åkt runt med hyrbil måste jag säga att det är så lite turister att vi upplevde det tragiskt.
Det var tråkigt att höra. Jag blir inte klok på alla rapporter om turismen i Grekland. Jag hör olika från olika håll. En del säger att turismen återhämtat sig starkt efter valet, medan andra säger att det är en katastrof.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT