Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-16, 13:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Hyra moped 2007

Det finns vissa farhågor om att det i år är svårare att hyra moped om man bara har B-körkort. Jag skulle vilja att ni som fick hyra moped – och ni som inte fick hyra moped – rapporterar i denna tråd. Kan vara bra för många av oss att veta var man får hyra och var man inte får hyra. Uppgifterna ska vara från i år.

Skriv var ni har hyrt - eller försökt hyra - och vad firman heter.

Senast redigerad av Kalimera den 2007-05-16 klockan 13:59.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-16, 14:12
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Hyra moped 2007

Ja, bra idé. Jag undrar hur det är med fyrhjulingar, om de räknas till det eventuella förbudet. Är bara 19 och haft körkort kortare än ett år, kan va problem med bil då... och moped när jag inte har A-kort, så då hoppas jag på fyrhjuling!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-17, 11:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyra moped 2007

Citat:
Ursprungligen postat av vance Visa inlägg
Ja, bra idé. Jag undrar hur det är med fyrhjulingar, om de räknas till det eventuella förbudet.
För fyrhjuling gäller vanligt B-körkort, så det ska inte vara några problem.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-17, 13:08
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Hyra moped 2007

Janne!

Du som ska besöka så många öar i sommar, Du kan fylla en egen tråd med A/B-körkortserfarenheter!
Jag lovar i allafall att besöka moppeuthyrarna på Antiparos när jag är där i juni och kolla om de har fattat att de är med i EU och måste rätta sig efter nya regler! :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-17, 14:28
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra moped 2007

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Janne!
Jag lovar i allafall att besöka moppeuthyrarna på Antiparos när jag är där i juni och kolla om de har fattat att de är med i EU och måste rätta sig efter nya regler! :-)
Det är uthyrningsreglerna som ändrats, inte vem som får köra enligt EUs regler.
Hoppas verkligen att det går att hyra moppe på Antiparos, kommer att följa din rapport med stort intresse, vi åker inte förrän i slutet av juli.
// Helén- som håller tummarna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-17, 15:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hyra moped 2007

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
...att de är med i EU och måste rätta sig efter nya regler!
Liten utvikning inom ramer för ämnet EU:s regler är minimiregler och begränsar "nedåt". Inte att det är det som ska gälla i alla situationer. Det är helt upp till uthyraren att ställa högre krav än de EU ställer. Hela landet kan omfattas av högre, men ej lägre, krav. Så ingen kan kräva att få hyra bara för att man uppfyller EU:s och Sveriges krav. Det räcker kanske inte i landet man besöker.

Exempel: Vissa uthyrare i vissa länder kräver att man skall haft körkort i ett visst antal år innan man får hyra.

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-17, 16:21
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Hyra moped 2007

Jag mailade Vägverket i förra veckan och beställde ut "Certificate of Swedish Driving Licence" åt oss båda om vad som ingår i vår körkortsbehörighet. Det fanns ju en intressant diskussion om det här förra året. Vi får se om det fungerar väl på plats!

Celbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-18, 08:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyra moped 2007

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Du kan fylla en egen tråd med A/B-körkortserfarenheter!
Det ska jag absolut göra.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-22, 17:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyra moped 2007

Jag fick precis sms från Arne:

Läget klarnar angående hyra av moppar och motorcyklar!! För turister är det oförändrat, men greker som ska köra fordon över 50 cc måste får ett särskilt körkort!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-23, 21:02
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hyra moped 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Läget klarnar angående hyra av moppar och motorcyklar!! För turister är det oförändrat, men greker som ska köra fordon över 50 cc måste får ett särskilt körkort!
Vad är det som klarnar?
Tror inte att vi når någon lösning på det ev. problemet här, som det står här ovan, så är det ju ingen förändring mot tidigare för oss turister, men det finns ju de som blev nekade att hyra förra året. Kommer på rak arm inte ihåg vem/vilka det var. Kan åldern på den som hyr ha något med problemet att göra?
// Helén
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-06-01, 11:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Hyra på Karpathos

Jag fick precis ett sms från inkfish där hon skrev att hon precis hyrt en moped utan att någon frågade om varken körkort eller vägverksintyg. Den firman brydde sig alltså inte om de "nya" reglerna.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-06-01, 11:42
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Hyra på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag fick precis ett sms från inkfish där hon skrev att hon precis hyrt en moped utan att någon frågade om varken körkort eller vägverksintyg. Den firman brydde sig alltså inte om de "nya" reglerna.
På vilken ö är det Inkfish befinner sig?
Ifall fler än jag inte har koll på det.

Abi

Hoppsan, såg just rubriken.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-06-03, 11:31
hahnson hahnson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 16
Standard Sv: Hyra moped 2007

Jag kom hem från Paros igår och jag kunde hyra moped där utan problem med mitt b-körkort. Några av minna vänner som ej har körkort blev nekade på samtliga uthyrningar i Naussa
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-06-04, 11:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Abi Visa inlägg
Hoppsan, såg just rubriken.
Battre sent an aldrig

Kan bara bekrafta att det inte var nat som helst snack om annat an mitt vanliga b-korkort. Har lamnat moppen nu ett par dagar, sen ska jag hyra igen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-06-04, 21:44
finemang finemang är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 26
Standard Sv: Hyra moped 2007

Jag följer info-utbytet i den här tråden med spänning. Vi åker till Kato Stalos den 16 juni och skulle gärna hyra moppar och sticka inåt/uppåt land. Är det någon som är helt säker på hur det ställer sig för tonåringar med förarbevis för EU-moped? Får de köra om vi hyr tillsammans? Själv har jag kort för både mc o bil, så det borde väl inte vara något problem? Behöver man ett "Certificate of Swedish Driving License", som Celbe skrev om?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-06-09, 21:41
Gustaf Gustaf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 18
Standard Sv: Hyra moped 2007

På den pyttelilla uthyrningsfirman på Folegandros tittade tjejen bakom disken på mitt B-körkort och konstaterade att någon tvåhjuling kunde hon på inga villkor hyra ut till mig, varken den tunga eller lätta varianten. För det krävdes högre behörighet. Tvåhjuling var jag i och för sig inte intresserad av heller, men ändå. Fyrhjuling hade gått bra, om jag fattade rätt, om det bara hade funnits någon ledig. Nu fanns det inte det, så det blev bil i stället.

Och det där med försäkring ja. Man får ju betala självrisken på försäkringen. Hyr man bil i Sverige är den typiskt 10.000 kronor, men betalar man en slant extra sjunker den till typ 1.500 kronor. Där jag hyrde i Grekland var självrisken 20.000 kronor, med reducering blev den 8.000. Rätt usla villkor egentligen. Kör man på en sten på en knagglig väg och det blir en buckla i plåten är man 8.000 kronor fattigare. Och det är ju lätt hänt.

Senast redigerad av Gustaf den 2007-06-09 klockan 21:48.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-06-09, 22:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hyra moped 2007

Jag hyrde bil har pa Karpathos haromdan, dar var sjalvrisken 200 E.

Annars har jag moppe och jag har funderat en del pa den sjalvrisken pa bilen nar jag kort runt med moppen. Pa ratt manga stallen ligger det nedrasad sten pa vagen, inga jattebumlingar men klart tillrackliga for att orsaka en rejal buckla i platen pa en koreansk pluttbil som den jag hyrde. Skulle vara rackarns surt att fa punga ut med 200 E for att en jakla sten rasade ner...???
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-10, 00:17
Bompexs avatar
Bompex Bompex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Eslöv
Inlägg: 14
Standard Sv: Hyra moped 2007

Hej!

När ni hyr MC/Moped, se till att få hjälm och använd den!

Min far, känd som "Tom" här på forumet kan berätta varför det är så viktigt...

Han blev stoppad av polisen på Samos häromdagen utan kruka på huvudet, fick 350E i böter och körkortet konfiskerat på plats. Nya regler sedan 1 Juni sade konstapeln.

Betalar du inom 10 dagar behöver man bara betala halva beloppet blev han upplyst om. Efter att ha betalat böterna dagen efter gick han till poliskontoret och visade upp kvittot och trodde han skulle få tillbaka körkortet, men det gick inte. De var tvugna att behålla det 10 dagar enligt de nya reglerna, så han var välkommen tillbaka 10 dagar senare.

Nu är han väldigt envis av sig, så efter en timmes livlig argumentation med den lokala polismästaren och, sedan han blivit ditkallad, också den högsta polischefen på ön fick han tillbaka körkortet.

Nu är han på Patmos och har hyrt en 150 kubikare för 3 dagar, och hjälmen sitter som klistrad på huvudet !

/Bompex.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-16, 13:30
primator primator är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 18
Standard Sv: Hyra moped 2007

Nyss hemkommen från en underbar resa på karp. Hyrde moppe 4 dagar, inga problem. Mitt borttappade bilkörkort hann inte komma innan resan så jag fick åka utan. Hyrde på två ställen motokarphatos(rekommenderat av ving, airtours o apollo mm) och ett ställe vid pelagos tror det är billigast där. Tjejen visade upp sitt körkort men tror att det var för legitimering. Alla visste att jag körde o på ena stället frågade han om jag hade körkort men jag sa nej då sa han att jag skulle vara försiktigt för polisen.

Altså min slutsats är att det inte är några problem att hyra(de går ju i konkurs annars) men att lagen säger att man ska ha moppekörkort(fanns ett papper på en anslagstavla hos en uthyrare där det stod meddelande från polisen). Åkte förbi polisen ett flertal gånger men blev aldrig stoppad, tror inte det är någon fara.

Vi hyrde 80 cc och 100cc vilket är mycket rekommenderat, delvis för att det knappt går att komma upp från backar med en "vanlig" 50cc och att det drar hutlöst mycket mer bensin.
[RIGHT][/RIGHT]
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-16, 16:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Hyra moped 2007

Här på Ithaka var det inga problem att hyra moped. Pris: 12 € per dygn.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT