Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-28, 00:16
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Resa runt på egen hand

Hejsan!
Jag skulle vilja ha kontakt med er som rest runt (båtluffat) alldeles på egen hand i Grekland eller för den delen ni som även båtluffat med andra. Håller på att utforska olika möjligheter till att få återvända till Grekland nästa år. Jobb är absolut högst på listan men i dagsläget utesluter jag ingenting

/Sofie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-28, 10:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Fråga på bara. Här är vi många som ö-luffat både med andra och på egen hand. Skulle tro att de flesta som skriver på forumet har erfarenhet från ö-luffning eller besök på flera grekiska öar. Några bor eller har bott i Grekland för kortare eller längre tid.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-28, 11:40
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Jag undrar lite över hur mkt pengar man ska beräkna att det går åt, läste i gamla inlägg att många räknar med 1000/dagen vilket låter mkt för mig som ensam person ja iaf dom dagar man inte är på resande fot. Iof bättre att ha en ordentlig budget. Tips där?

Hur länge har ni varit borta under en och samma resa? Rent spontan vill jag ha gott om tid på mig och räknar med minst 4 veckor. Erfarenet?

Klarar man sig på enbart engelska

Är det lätt att skapa sig nya kontakter/vänner ? har en vän som gärna vill förlja med mig på en ev resa men för att få ut det mesta av upplevelsen känns det som att man kanske ska göra en sån här grej själv, (ja stå helt på egen hand och vara oberoende, ta dagen som den kommer och göra vad som faller en in).

Ja lite från mig just nu, återkommer emd fler frågor /Sofie
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-28, 12:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Sofie.K
Jag undrar lite över hur mkt pengar man ska beräkna att det går åt
Hur länge har ni varit borta under en och samma resa?
Klarar man sig på enbart engelska
Är det lätt att skapa sig nya kontakter/vänner ?
Här i forumet har jag lärt att svaren på dina två första frågor är HELT INDIVIDUELLA! Det finns folk som klarar sig på 500 kr per dag inklusive resa och allt de shoppar och andra som spenderar 1500 per dag på bara mat och nöjen!
När men reser, hur man bor, vad och hur mycket och hur ofta man äter, hur många båt/flygresor man gör, vilka nöjen man har och vad man shoppar är sådant som varierar från person till person och avgör hur mycket pengar det går.

Hur länge man vill vara borta är också en smaksak. Det finns människor som tycker fyra dagar är lagom och andra som är borta 8-10 veckor eller mer.

Engelska klarar man sig utmärkt på och det är lätt att skapa kontakter om man vill det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-28, 12:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Av någon anledning lyckas vi alltid att ta med precis så mycket pengar som går åt..

//PO
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-28, 17:24
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Av någon anledning lyckas vi alltid att ta med precis så mycket pengar som går åt..

//PO
Och exakt hur mkt pengar är det?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-28, 18:30
Sofie.Ks avatar
Sofie.K Sofie.K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 33
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Kommer ni på ngt annat man bör ha i åtanke så dela gärna med er
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-28, 20:56
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Sofie.K Visa inlägg
Klarar man sig på enbart engelska
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Engelska klarar man sig utmärkt på och det är lätt att skapa kontakter om man vill det.
Detta är en sanning med modifikation
Visst man klarar sej bra med engelska om man reser på öarna. Jag har ju åkt en del på fastlandet och där kan det ibland vara lite svårare med engelska. Jag har då fått hyra rum (söder om Kalamata) och beställa mat (utanför Platamonas) på grekiska för att inte behöva bo ute och gå hungrig. Tyska är ett ganska gångbart språk på fastlandet liksom Italienska men jag har inte lyckats lära mej något av dem så då får man ta fram den lilla grekiska man kan.
Ska dock tilläggas att det oftast går ypperligt med engelska.

Mvh Janérik

Senast redigerad av Janérik den 2006-10-28 klockan 20:58. Anledning: Feltaggad citering
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-28, 21:44
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Resa runt på egen hand

[quote=Sofie.K;64555]....har en vän som gärna vill förlja med mig på en ev resa men för att få ut det mesta av upplevelsen känns det som att man kanske ska göra en sån här grej själv.....

Hallo Sofie.
Hvor mye penger som går er som før sagt individuelt. Min erfaring er at når jeg reiser alene, går det mindre penger. Kanskje fordi jeg i større grad kan ta dagen som den kommer, uavhengig av andre frokost- og lunch- eller shoppebehov. Frukt på stranden eller på tur, eks.

Jovisst er det hyggelig å ha reisefølge, men ikke alltid. Kontakt, enten det gjelder grekere eller andre reisende, kan bli rikere og morsommere om man er alene. Man opplever ganske enkelt på en annen måte. Er man to eller flere oppfattes man fort som en del av et 'sluttet selskap'. Og foretas reisen på egen hånd og der og da ikke er interessert i kontakt, kan man jo simpelthen gjøre som man vil. Noen ganger er det bare positivt å være fri og uavhengig, å kunne handle spontant. Herlig!

Vet ikke om dette er aldersrelatert. Datteren min sier imidlertid det samme som meg. Hun har reist mye rundt i verden alene.

Senast redigerad av malou den 2006-10-28 klockan 21:49.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-29, 12:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Engelska klarar man sig utmärkt på och det är lätt att skapa kontakter om man vill det.
Citat:
Ursprungligen postat av Janérik
Detta är en sanning med modifikation
Jo, fast jag menar att man klarar sig utmärkt även om inte alla man ska prata med kan engelska. Det finns ju flera sätt att göra sig förstådd och förstå på!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-10-29, 13:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Jag tycker inte att det går mindra pengar om man reser ensam. Boendet blir oftast betydligt dyrare för den som reser ensam. Även om det går att få rummet 5 euro billigare per natt så blir ändå boendekostnaden betydligt dyrare. Även maten kan bli dyrare än om flera personer beställer in några smårätter. Oftast köper jag en eller två smårätter för mycket eftersom jag gärna vill ha en bra sammansatt måltid och hinna äta mina favoriter.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-10-29, 15:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av malou
Min erfaring er at når jeg reiser alene, går det mindre penger.
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag tycker inte att det går mindra pengar om man reser ensam.
Till ocn med en sådan sak är uppenbarligen individuell!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-10-29, 20:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Till ocn med en sådan sak är uppenbarligen individuell!
Absolut alla är vi olika men boendet kan väl ändå inte bli billigare i så fall vill jag väldigt gärna ha de tipsen. Har rest ensam ett flertal gånger och mer än 5-10 euro billigare har det inte blivit. Ex har jag ibland betalat 20 när paret i rummet bredvid betalat 25. Vid ett enda tillfälle 15 istället för 25 och då var det på Paros där rumsöverskottet är ganska stort.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-10-29, 22:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Min uppfattning är att det definitivt går mer pengar när jag reser ensam: om jag betalar 20 för ett boende som ett par betalar 25 för är det ju betydligt dyrare för mig, jag får ta moppehyran själv, beställer precis som Eva flera smårätter, får ta en hel öl till i stället för att dela den osv.

Så visst går det mer pengar.

Tilägg: fast det är definitivt värt det, det är härligt att resa på egen hand, inte minst för att det är lättare att få kontakt med folk då
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-10-30, 08:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Jag måste ju säga att jag tycker malous poäng är väldigt tydlig och även ganska självklar; det går mindre pengar för henne när hon reser ensam "kanskje fordi jeg i større grad kan ta dagen som den kommer, uavhengig av andre frokost- og lunch- eller shoppebehov". Hon föredrar med andra ord att leva billigare än hon "tvingas göra" när hon har ressällskapets behov och intressen att ta hänsyn till. Hon kanske till och med väljer att bo enklare när hon är ensam.

Jag har nästan aldrig rest ensam, men när jag gjort det så har detsamma defintivt gällt även mig.

Att man vanligen måste betala mer per natt för boendet motsäger ju inte detta.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-10-30 klockan 08:14.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-10-30, 08:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Eftersom boendet är en ganska stor post på resan är det nog väldigt svårt att resa billigare ensam. Själv bor jag på ungefär samma standard både när jag reser ensam och med sällskap. Andra kanske gör annorlunda. Shoppingen är en mycket liten del av min resskassa men kanske jag handlar mer om jag reser ensam. Finns mer tid att gå och strosa och titta på det just jag gillar.
Taxiåkandet blir också defintivt dyrare för ensamresenärer och som Inkfish säger kostar hyran av fordon mer om ingen finns att dela med.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-10-30, 10:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Eftersom boendet är en ganska stor post på resan är det nog väldigt svårt att resa billigare ensam.
Fast om Malou säger att hon reser billigare på egen hand än i sällskap, så är det ju så, även om andra tror att det är väldigt svårt.

Jag kan tänka ut många exempel som skulle kunna innebära billigare resa: om sällskapet föredrar något högre standard på boendet så väljer man kanske det även om man själv skulle ha valt något annat, om sällskapet vill äta på taverna och sitta på café två-tre gånger per dag så gör man ofta det även om man själv bara skulle göra det en gång per dag, om ressällskapet vill åka taxi eller hyra fordon så gör man ibland det även om man själv hellre skulle gå eller ta bussen, om ressällskapet vill hyra solstol och parasoll så gör man det även om man själv helst inte gör det, om sällskapet vill prova någon vattensport så gör man kanske det även om man inte skulle göra det om man var ensam, om ressällskapet vill shoppa så följer man med och shoppar lite själv även om man hellre skulle göra något annat, om ressällskapet vill åka på en båttur eller annan utflykt så gör man det även om man själv lika gärna gjorde något annat, om ressällskapet vill gå på barer och klubbar så följer man med även om man egentligen inte är så sugen på det, osv osv osv.

Bara en liten del av alla exempel behöver stämma in, för att man snart ska ha sparat in den eventuella extra kostnaden för boendet. Det dyraste jag betalade när jag reste ensam för två år sedan var 30 euro per natt. Jag är ganska säker på att jag sparar in hälften bara genom att jag inte sitter på taverna så ofta och aldrig äter så många rätter som jag förstått här i forumet att många andra gör.

Det viktiga är med andra ord att kostnaderna för resan varierar stort beroende på vem som reser! Att andra inte förstår hur någon kan resa så billigt eller dyrt är däremot ganska oväsentligt, tycker jag.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-10-30, 16:11
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Känner igen denna diskussion

Även om jag oftast bor billigt (15-20) så visst bör det billigare per person att bo om man är fler.

Jag har hittills alltid åkt ensam men ibland stöter jag samman med andra resande och umgås en del. Vid de tillfällen jag inte helt sköter mej själv så gör jag av med mer pengar vilket får mej att anta att det skulle gå åt mer om jag reste tillsammans med nån.

Sedan påverkar längden på resan. Snittar ett betydligt lägre belopp under min långa (7-8 veckor) resa än under min korta (3-veckor).

bosse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-10-30, 17:29
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew Visa inlägg
Sedan påverkar längden på resan. Snittar ett betydligt lägre belopp under min långa (7-8 veckor) resa än under min korta (3-veckor).

bosse
Det där stämmer faktiskt! Nu i höst (Karpathos-Kreta) gick det inte mer pengar på två och en halv vecka än vad det gjorde under två veckor i våras (Rhodos-Karpathos-Rhodos)

Ivi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-10-30, 18:18
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 371
Standard Sv: Resa runt på egen hand

Citat:
Ursprungligen postat av Sofie.K Visa inlägg
hur mkt pengar man ska beräkna att det går åt,
Hur länge har ni varit borta under en och samma resa?
Är det lätt att skapa sig nya kontakter/vänner ? Ja lite från mig just nu, återkommer emd fler frågor /Sofie
Jag har i några velat åka på öluff i Grekland, men har på något sätt fegat eller/och inte haft råd till det. Men jag känner att det borde skrida till verket att verkligen genomföra resan.
På ett sätt vill man ju dela minnena och resan med någon, men jag har känslan första öluffen vill man nog göra själv även om man nog träffar många öluffare under perioden man själv är på resande fot.
Som en annan har skrivit här på dina frågor har jag också förstått det som att budgeten man drar med sig på resan är väldigt individuellt. 1000 kr/dag beror nog på vilken standard man är ute efter och vad man ska göra på respektive ö.
Hur länge man ska vara på en öluff tycker jag rent spontant att 3-4 veckor är helt bra lagom om man dels hinna med några öar och dels ta det lugnt.
/inha
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT