Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-04-26, 23:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Annlotta
Jag tycker att ryggsäcken är underbar, eftersom man har allt på ryggen och det känns tryggt. Den visar också utåt vilket sätt man valt att resa på!
Jag kommer att fortsätta vara det "ryggbärandet folket"!
SAMME HER

Sist dette var et "hett tema" i forumet, siterte jeg en god kalimeravenn :

" jeg føler meg 10 år yngre med ryggsekk"

DEN følelsen er vel ikke å forakte

- så lenge man begrenser tyngden på sekken, og ikke har ryggproblemer,
synes JEG ryggsekk er triveligst/ best

Kari
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-04-26, 23:55
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av kari
" jeg føler meg 10 år yngre med ryggsekk"
DEN følelsen er vel ikke å forakte
Så om man har det motsatta problemet, dvs. inte känner att man blir tagen på allvar för att man ser så ung ut, då kanske resväska är en bra lösning?

Ruby - som definitivt inte skulle vilja se ut som 19...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-04-27, 07:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Så om man har det motsatta problemet, dvs. inte känner att man blir tagen på allvar för att man ser så ung ut, då kanske resväska är en bra lösning?

Ruby - som definitivt inte skulle vilja se ut som 19...
Ryggsäck ger mig en extra frihetskänsla och jag känner mig som det är lite äventyr på gång medan resväkan som i mitt fall är stor, blå och i plast mest känns som den kan slå av smalbenen på någon jag möter. Vid öluffning är ryggsäck det enda tänkbara för mig men vid charter och fast destination passar resväska ibland bättre. Nackdelen med ryggsäck är att innehållet blir skrynkligt och inte så överblickbart. Funderar i år på en liten väska med hjul men det återstår att se om allt går ner i den. Nturligtvis har jag med en liten ryggsäck för dagsturer och enstaka övernattningar. Ryggsäck är i varje fall skonsamt för kroppen om den är i rätt storlek och inte allt för tung.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-04-27, 10:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
jag känner mig som det är lite äventyr på gång
Precis! Så känner jag också.

Jag tror egentligen att liten väska på hjul är bättre. Lättare att få med sig, lättare att hitta i, det man packar blir mindre skrynkligt.

Men ändå väljer jag ryggsäck. Av rent sentimentala och irrationella skäl. Att kliva ut i svinottan en kylig morgon i shorts och sandaler och langa in ryggsäcken i en taxi är svårslaget
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-04-27, 14:07
Molly Molly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 1
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

En annan fråga som kanske kan passa i detta sammanhang:

Har någon tips på en bra ryggsäck för en 11-åring? Är 25-30 liter lagom eller vad har ni för erfarenheter? Räknar med att också ta med en mindre ryggsäck per person, för dagsutflykter.

Tacksam för alla råd och tips!

Molly
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-04-27, 16:25
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Min sønn, i fjor 142 cm høy, spinkel og 12 år, brukte Norrønas Råtass sekk på 30 liter, den har hoftebelte, gode polstringer og liten egenvekt. Det du bør passe på er at ikke remmene på sekken gnager på halsen....Ellers var dette en grei str. for han, men ønsket ofte alikevel å bytte med søsterens sportsbag med hjul og håndtak.


Ia
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-04-27, 18:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Så om man har det motsatta problemet, dvs. inte känner att man blir tagen på allvar för att man ser så ung ut, då kanske resväska är en bra lösning?

Ruby - som definitivt inte skulle vilja se ut som 19...

Men jeg sa jo at jeg f ø l e r meg 10 år yngre
- har aldri vært i nærheten av å tro at jeg SER yngre ut med sekk

Kari
- som uansett ville ha flere 10 år igjen til 19
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-04-27, 20:20
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av kari
Men jeg sa jo at jeg f ø l e r meg 10 år yngre
- har aldri vært i nærheten av å tro at jeg SER yngre ut med sekk

Kari
- som uansett ville ha flere 10 år igjen til 19
Okej, jag läste visst lite slarvigt. Men frågan är om jag skulle vilja känna mig som 19... jag tror inte det.

Ruby
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-04-27, 20:56
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Okej, jag läste visst lite slarvigt. Men frågan är om jag skulle vilja känna mig som 19... jag tror inte det.
Nu är jag ju inte matematiker, men jag känner på mig att den där känslan på nåt sätt går att räkna ut med hjälp av nån formel enligt vilken det antal år yngre än man är som man skulle vilka känna sig som, ökar med det antal år man är

Elisabet - som inte heller skulle vilja känna mig som 19 - ännu
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-04-27, 21:33
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?



Cia oxå utan matematisk begåvning
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-04-27, 22:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

[QUOTE=Elisabet]Nu är jag ju inte matematiker, men jag känner på mig att den där känslan på nåt sätt går att räkna ut med hjälp av nån formel enligt vilken det antal år yngre än man är som man skulle vilka känna sig som, ökar med det antal år man är

Elisabet - som inte heller skulle vilja känna mig som 19 - ännu [/QUO

Helt underbart.

Eva
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-04-27, 22:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nu är jag ju inte matematiker, men jag känner på mig att den där känslan på nåt sätt går att räkna ut med hjälp av nån formel enligt vilken det antal år yngre än man är som man skulle vilka känna sig som, ökar med det antal år man är

Elisabet - som inte heller skulle vilja känna mig som 19 - ännu
Kari
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-04-27, 23:29
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nu är jag ju inte matematiker, men jag känner på mig att den där känslan på nåt sätt går att räkna ut med hjälp av nån formel enligt vilken det antal år yngre än man är som man skulle vilka känna sig som, ökar med det antal år man är
När är det förresten den inträffar, den där vändpunkten då man inte längre vill vara/känna sig/se äldre ut än man är, utan yngre? För när man är ung vill man ju vara/känna sig/se äldre ut. Och när man sen är vuxen vill man vara/känna sig/se yngre ut. Men var går gränsen?

Vad är det jag ska oroa mig för?

Ruby - med potentiell 30-årskris på gång

Senast redigerad av Ruby den 2005-04-27 klockan 23:33.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-04-28, 07:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
När är det förresten den inträffar, den där vändpunkten då man inte längre vill vara/känna sig/se äldre ut än man är, utan yngre? För när man är ung vill man ju vara/känna sig/se äldre ut. Och när man sen är vuxen vill man vara/känna sig/se yngre ut. Men var går gränsen?

Vad är det jag ska oroa mig för?

Ruby - med potentiell 30-årskris på gång
Det har jag glömt bort.

Eva
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-04-28, 07:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det har jag glömt bort.
Haha, nu tog du orden ur mun på mig
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-05-08, 20:47
isis isis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Oj vilket härligt ämne att diskutera

Vi reser alltid med en stor rygga när vi luffar. Storstad, charter och weekend blir det resväska. För tre år sedan åkte jag endast flygstol i september månad till Kos. Två hotell nekade mig och min syster för att vi hade ryggsäckar: "we don't have rooms for yor kind of people..." Vi var propert klädda, nyktra och dessutom 40 års åldern. Men Kos är ju känt som charter stad. Till slut hittade vi dock ett ställe. Till ryggans fördel talar även att när det är slut på sittplatser på färjan är det skönt att sitta på däck och luta sig mot den mjuka ryggan. Jag rullar alla kläderna som tajta "korvar" - de slätar snabbt ut sig när man packar upp.
Smaken är som baken - delad
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-05-08, 23:49
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av isis
Vi reser alltid med en stor rygga när vi luffar. Storstad, charter och weekend blir det resväska. För tre år sedan åkte jag endast flygstol i september månad till Kos. Två hotell nekade mig och min syster för att vi hade ryggsäckar: "we don't have rooms for yor kind of people..." Vi var propert klädda, nyktra och dessutom 40 års åldern. Men Kos är ju känt som charter stad.
Det var en intressant upplysning! Jag ska nämligen till de joniska öarna där det om jag har förstått saken rätt är vanligare med charterturister än ö-luffare. Just nu lutar det åt resväska för mig och ryggsäck för min pojkvän - inte kan de väl neka oss rum då (om jag ställer mig först )?

Ruby
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-05-09, 07:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Det var en intressant upplysning! Jag ska nämligen till de joniska öarna där det om jag har förstått saken rätt är vanligare med charterturister än ö-luffare. Just nu lutar det åt resväska för mig och ryggsäck för min pojkvän - inte kan de väl neka oss rum då (om jag ställer mig först )?

Ruby
Klart dom inte gör om det mot förmodan är så är det ju inget trevligt ställe att bo på i varje fall. Snorkig personal kan alla vara utan. Ryggsäck är naturligtvis gångbar överallt. Ståe du dessutom först är saken avgjord.

Eva
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-05-09, 21:20
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Ryggsäck eller resväska?

Resväska är självklart för min del!

Med kraftiga hjul! Vid 60 års åldern orkar jag inte ryggan längre. Jo, visst jag har en nylonrygga för "dagsäventyr"!

Jag minns tidigt 80-tal då jag på Heathrow London fick redogöra fullständigt vad min väska innehöll. Alla elektroniska prylar såsom tandborste, hårtork, hårkrullare ja, allt !
Och fick då en klisterlapp påklistrad på väskan med en "Blixt"! Sedan fick jag en kompletterande lapp som talade om att väskan var "heavy"!!!

Jag är samlare av ett visst engelskt porlin som jag sparat i många år. Jag har lurat vänner och bekanta att ta in diverse produkter av mitt engelska porlin. Och oftast släpade jag dubbelt upp själv. Därav klisterlappen "heavy" på mitt bagage.

Jag har aldrig upplevt det i samband med mina resor tilll Grekland. Om jag gjort mitt livs "keramiska fynd" på Sifnos, så har jag aldrig "blivit" med klisterlappen "Heavy" utan det har fungerat ändå.

Men som sagt, resväska med stora kraftiga hjul, en SAMSONITE så fungerar det för min rygg ...

Chris
Intressant är ju vad man har med sig i siin packning .... Eller hur ?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT