Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-06-06, 17:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Besöket i Kastro och vår vandring runt där blev dagens, och förmodligen Sifnosbesökets höjdare. Så otroligt vackert!
Visst det är vackert!

Om ni hyr bil igen får ni inte missa Apokofto och Chrisopigi. Jag vet att Smultron redan skrivit det, men det tål att upprepas.

Tack för era rapporter!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-06-06, 23:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

FREDAG 14-06-06

Först och främst ..... Tack för alla vänliga kommentarer till mitt skrivande! Kul att det är till glädje.

I gårdagens rapport glömde jag att berätta att det tog oss två dygn innan vi föll till föga för Sifnos keramik. Vi som för massor av år sedan slutat att köpa med oss en massa prylar att fylla hyllor och skåp med. Föga överraskande när det gäller oss så har ju fallet för frestelsen en kulinarisk koppling. Vid den härliga middagen häromkvällen så blev vi på tavernan serverade vårt halvkrus rött i en mycket vacker keramik-karaff. Tvärrandigt målad och glaserad i regnbågens alla färger. Det skulle ju faktiskt vara trevligt att någon gång bjuda vännerna hemma på grekmat och vin ur sådan karaff.

Sagt och gjort. Besöket hos krukmakaren resulterade dessutom i inköp av 4st mkt små "muggar" i samma design. Passar ju förträffligt att servera en skvätt ouzo i tänkte Masse. Dagen efter kom samma Masse på att det kanske inte är så många mer än han själv som vill dricka sin ouzo "sketo", dvs bar utan is eller vatten. Skall dylik utspädning tillföras är volymen i dessa kärl inte tillfyllest. Men ...... de kan kanske vara lagom till äggkoppar?

Så till dagens övningar. Vi vaknade till klarblå himmel och gassande sol. Lyckliga över det sköna vädret tog vi en kort morgonpromenad längs stranden och runt viken, bort till den vackra kyrkan som vi varje kväll kunnat beundra upplyst på bergssidan tvärs över viken. Längden på trappan upp dit jämte gassande sol underlättade beslutet att spara det besöket till annan dag. Det fick f n räcka med kyrkovandringen vid Kastro och dess XXX st trappsteg.

Lyckliga av sol återvände vi till balkong och frukost. Densamma har en sammansättning som vi av någon anledning bara äter i Grekland. Kaffe/The, smör och bröd med hela sardiner i tomatsås, ett kokt ägg och kanske en ostmacka med tomatskiva på. Ohh så gott det smakar där på balkongen med utsikt över Kamares-bukten.

Resten av dagen ägnades åt efterlängtat slit och släp med god bok i solsäng på stranden. Härligt!!!

Vi fortsätter dock att förvånas över den i vårt tycke sena säsongsstarten. På stranden kändes det som att man bara var halvfärdig. Ute med maskiner att sätta stolpar för bast-parasoller. Hjälpligt och lite halvhjärtat utplacerade solsängar i varierande skick. På de 7 - 8 tavernorna och serveringarna längs hamnpromenaden står några helt tomma. På de andra är mellan 2 - 6 bord besatta på kvällen när vi äter middag. Något mera folk på en taverna i utkanten av byn, mot Apollonia till när vi går hem vid 23-tiden.

Dagens matkommentarer får bli att vi sedan vi kom hit har upplevt och här berömt flera helt magnifika måltider. Ikväll fick vi ett kvitto på att det ibland kan bli på motsatt håll också. Till förrätt valde vi som vanligt Tzatsiki. Denna gång kombinerat med en favorit, friterade tunna succiniskivor. Mycket gott. Till huvudrätt tyckte vi att det var dags att bryta av alla grekiska smårätter med något "vanligt kött". Valet föll på grillad kyckling. Tyvärr kan det inte betecknas som annat än totalt bottennapp. Varsitt fat med pommes frites och en bit svårdefinierad del av kyckling som var knastertorr och i absolut total avsaknad av örter eller kryddor. Vi fick glädjas över förrätten och löper trots det inträffade ingen risk att falla ihop av näringsbrist.

Oj då, idag skulle jag ju inte skriva så långt. Har för mig att det finns ett ordspråk som säger att "Av det hjärtat är fullt talar munnen", eller i det här fallet "..... skriver handen." Ni får läsa vartannat stycke så blir det kanske mera lagom.

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-06-06, 23:25
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Härligt!
Tack för att vi får följa med på resan.
//
KR
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-06-07, 22:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

LÖRDAG 14-06-07

Började i vanlig ordning dagen med en liten promenad. Denna gång gick vi runt i gränderna i byn. Mot hamnen till kunde vi konstatera att Kamares tar slut med en liten skranglig grusstig som slingrar uppför berget förbi någon slags reningsverk och sen vidare uppåt. En ensam get verkade lite obenägen att lämna byns trygghet och bräkte instämmande att här vänder vi!

Sedvanlig balkongfrukost som är helt underbar med skönt väder och härlig utsikt. Med tanke på förestående omgruppering till Egina via övernattning i Pireus på tisdag fann vi det lämpligt att inhandla färjebiljetter. Det visade sig att biljetter som återstod till tisdagens enda förbindelse var av slag Exclusive-tickets till ett pris av 70 E per person. Lagom kul. Vi tvingades tänka om i planeringen och tidigarelägga avresan från denna trevliga ö till måndag 15.45. Då till det mera humana priset 33 E pp.

Följdverkning av denna omplanering blev att knalla hem till paddan och omboka vårt logi hos Pireus Dream Hotel till måndag isf tisdag. Inga problem.

Resten av dagen ägnades åt ihärdigt avnjutande av perfekt strandväder. Stranden är nu iordningställd och idag kunde noteras ökad mängd folk. Främst greker var det som ökade strandlivet enligt vår bedömning. Ett sant nöje för oss 60+ var det att ligga där på stranden och se och njuta av alla småbarnens lek och skratt i det långgrunda vattnet. Eftersom det nu är många år sedan vi var småbarnsföräldrar har jag hittills avstått att svara på frågor här på Kalimera om lämpliga barnvänliga stränder. Men något bättre än detta för en barnfamilj har jag svårt att tänka mig. T o m när vi sitter på tavernan och äter lite lunchmeze så har vi det grunda vattnet så nära att vi kan nästan doppa foten i det grunda vattnet där barn och småfisk plaskar omkring. Fantastiskt!

Hemgång för dusch och balkongvila. Eftersom vi blir av med en kväll här så återstår nu två middagar, och vi har upplevt saker som vi vill äta en gång till innan vi lämnar. Båda på tavernan som ligger näst längst bort mot hamnen. Ett som vi tycker lite "nygrekiskt" kök. Förutom sedvanliga meze till förrätt var det ikväll deras helstekta bläckfisk som hägrade. Magiskt gott! Sista middagen på ön imorgon blir på samma taverna. Unga krögare som verkligen har fått till det. Vad vi då ska äta återkommer jag till.

Med tanken på att det igår och idag klivit av en hel del mera folk från båtarna än tidigare så var vår förväntan att det skulle avspeglas på tavernorna ikväll. Men icke så! Förklaringen kan vara att det är mest greker som kommer och att de inte är helt opåverkade av landets ekonomi och därför äter mera hemma även när de är här över helgen.

Dagens väder har varit samma som gårdagen, högst behagligt sol-o-badväder. Mitt på dagen 32 grader i skuggan och 22-23 grader i vattnet. I skrivande stund lokal tid 23.30 sitter jag på balkongen med bar överkropp (mörkt som i en påse så grannarna generas icke!) i vindstilla luft som känns som sammet. Vad mera kan man önska!

Masse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-06-08, 08:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det visade sig att biljetter som återstod till tisdagens enda förbindelse var av slag Exclusive-tickets till ett pris av 70 E per person. Lagom kul. Vi tvingades tänka om i planeringen och tidigarelägga avresan från denna trevliga ö till måndag 15.45. Då till det mera humana priset 33 E pp
Jisses, det var dyrt. Jag åker till Folegandros idag, den biljetten kostar 44 €. Resan tar en dryg timme så jag får inte mycket båtåkande för pengarna.

Synd att ni måste lämna i förtid. Kul dock att höra att ni gillar Sifnos, och att vädret är så bra. Även här är det fint väder.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-06-08, 09:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
LÖRDAG 14-06-07

Dagens väder har varit samma som gårdagen, högst behagligt sol-o-badväder. Mitt på dagen 32 grader i skuggan och 22-23 grader i vattnet. I skrivande stund lokal tid 23.30 sitter jag på balkongen med bar överkropp (mörkt som i en påse så grannarna generas icke!) i vindstilla luft som känns som sammet. Vad mera kan man önska!

Masse
Är det Massevärme?

För min del får du skriva hur långa rapporter som helst. Intrycken blir väl som bäst när de är pinfärska.

Njut av era sista stunder på Sifnos. Jag önskar er en bra resa till Pireus och sen väntar jag naturligtvis på vad du har att berätta om Egina!

/ Anne
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-06-08, 09:18
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Tack för direktrapporten Masse.
Det är så kul med alla rapporter vi får nu från alla er som skriver direkt från Grekland. Jag bara älskar att läsa dem.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-06-08, 11:44
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Citat:
Sedvanlig balkongfrukost som är helt underbar med skönt väder och härlig utsikt.

Är det på Simeon Studios ni bor ?
/ Tom
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-06-08, 13:34
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jisses, det var dyrt. Jag åker till Folegandros idag, den biljetten kostar 44 €.
Efter Pingsthelgen har jag erfarenhet av att Grekerna gärna "firar" en extra dag och beger sig hemöver på tisdagen. Kan vara en anledning till det höga priset Masse blev erbjuden
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-06-08, 15:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg


Jahapp! En extra kväll i Pireus. Hur används den på bästa sätt? Jo (utan tvekan skulle det visa sig) genom ett besök på tavernan Rakadiko. Tack för tipset!!!!!! Efter c:a 10 min promenad från hotellet var vi där. Mycket mysigt ställe och fantastisk grekisk mat. På grekiskt maner fyllde vi bordet med mezerätter som alla smakade toppen. Tzatsiki, greksallad, helt underbara kalamaris (hela inte i ringar), Armenian (stekt skinka med ost i) och stekta oliver i lök och balsamico. Till det drack jag ouzo och vatten och Birgit ett utmärkt husets rödtjut. Under promenaden hem kom vi fram till att en sådan middag gör att man faktiskt kan överväga en avsiktlig extra natt i Pireus ibland!

Fortsättning följer .....

Masse
Det är ju det jag sagt! Rakadiko är ett superställe! Har ätit julaftonslunch där det är jag kanske ganska ensam om på Kalimera

Pireus har jag bara varit i under februari och december månad. Vi har bott på Lilia...jättetrevligt!

Lissi - som med glädje följer Dina rapporter.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-06-08, 23:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

SÖNDAG 140608

En härlig sol- och baddag för oss här på Siifnos. Under både gårdagen och idag har det ramlat in lite mera folk från färjorna. Dock inte proportionellt samma ökning på tavernorna. Men lite mera folk är det. På stranden lite mera grekiska par och familjer (som förmodligen inte äter ute varje kväll!).

Vädret fortsatt trivsamt. Ja Alala, snudd på Masse-väder. Lufttemp mitt på dan samma som igår, 32 grader. Vattnet har gonat till sig ytterligare och håller nu 25 grader. Således helt badbart. Klockan närmar sig nu midnatt och liksom igår kan jag lika lättklädd sitta på balkongen och skriva. Härligt!!!!!

Imorgon är det så dags att, en dag för tidigt, dra vidare till Egina via en natt i Pireus. Det blir på eftermiddagen slowboat to Pireus på 4,5 timmar och sedan inkvartering på Pireus Dream. Tveksamt om jag hinner skriva något imorgon eftersom ankomst till Pireus är 20.15. Sedan till hotell, incheckning och dusch för att i fräscht tillstånd åter besöka taverna Rakadiko. Sen drar vi på lämpligt sätt vidare på tisdag förmiddag till Egina. Om inte förr så hoppas jag att jag där får tillgång till wifi och kan fortsätta rapporten.

Så dags för en liten mini-sammanfattning av Sifnosbesöket.

Boende: Kamares var helt rätt för oss. Vi hade nog fått lappsjuka i de andra byarna. Och Tom: Ja vi har bott hos Simeons Studios. Hittade ju det på BC och beskrivningen stämde väl med vad vi sökte. När vi sedan efter fråga här på Kalimera fick ditt positiva omdöme så slog vi till. Ett boende som vi är jättenöjda med. Simeon är en av de bästa värdar vi bott hos i Grekland.

Natur och miljö: En mycket vacker ö. Med bil hann vi se de flesta av de andra byarna. Alla ganska små och de flesta mycket vackra. Mysigast var nog Vathi. Fin för ett par dagar för oss, men annars för liten. Vi uppskattade mycket landsvägsvandringen från Kamares till Apollonia. Inte mycket att snacka om för alla er erfarna långvandrare, men vi upplevde mycket fint längs vägen. Våra dagliga morgonpromenader i Kamares med omgivning var också fint. I morse var vi upp till kyrkan tvärs över viken. 83 trappsteg tog oss upp till högsta punkten där. Mycket vackert!

Vackraste by/plats: Utan tvekan Kastro. Oj oj oj så fint! Och motion blev det även här. 188 trappsteg fick bestigas för att nå kyrkan. Men det var det värt!

Strand: Vi såg ju stränderna i alla byarna som vi besökte. De var fina. Stranden i Kamares är ju mycket långgrund och sandstrand. Vi gillar ganska mycket klapperstensstrand och jag vill ha djupt medan långgrunt passar Birgit. Men ..... vi var helt överens om att stranden i Kamares var något som vi gillar mycket!!! Kristallklart vatten, en sammetslen botten där vi inte lyckades trampa på något vasst/hårt en enda gång. Vad gör det då om man får gå en bit innan man har simdjup. Något som vi sol-och-strandnördar gillade. Ett par böcker och en vecka här är inte fel.

Mat o dryck: Vi försökte, men hade svårt att komma på något ställe i Grekland där vi totalt sett över tid ätit så mycket gott. En lunch åt vi i Vathi i taverna på stranden. Mycket bra. Trevlig krögare och god mat. Resten av middagar åts i Kamares på tavernorna längs hamnpromenaden. Ett riktigt stolpskott råkade vi ut för. Faktiskt det sämsta vi fått in i Grkland (se fredagens rapport). Men allt det andra har varit toppen. Massor av god mat. Mest gillade vi stället där vi åt igår och de fick också servera sista middagen för denna gång. Tavernan som på grekiska heter Kapa´pes, och som sagt ligger näst längts bort mot hamnen. Ikväll blev det till avskedsmiddag åter deras spenat inrullad i sjötunga. Magiskt!

Andra intryck: Vi har alltid tyckt att människor vi möter i Grekland är mycket vänliga och trevliga. Men är de lite lite extra trevliga här på Sifnos? Kanske så! En möjlig förbättringspotential är den enda matbutiken i Kamares. Tyvärr under all kritik. Ett hopplöst sortiment om man vill fixa lite mat själv på balkongen. Och priserna i matbutikerna i Grekland har inte varit roliga de senaste åren. Väl då att det faktiskt varit ganska hyfsade priser i Kamares på uteätandet.

Hoppas att jag kan återkomma med några bilder och slutkommentar när vi kommit hem. Wifin här är inte lämpad för bildöverföring.

Imorgon är det förflyttning som gäller. Således troligen inte tid för rapport. Hoppas jag kan återkomma från Egina inom kort hälsar .....

Masse,
som i hel enighet med sin Birgit är mycket nöjd med Sifnosbesöket.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-06-10, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hoppas jag kan återkomma från Egina inom kort hälsar .
Hälsa Egina, och stort tack för alla rapporter från Sifnos.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-06-11, 10:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

MÅNDAG-TISDAG 14-06-09--10

RESDAG Sifnos - Pireus.

Med lite vemod packade vi så våra väskor måndag förmiddag för att lämna Sifnos under dagen. En ö som vi nu under vårt första besök kommit att uppskatta och trivas på. Vår förträfflige hyresvärd, Simeon, transporterade kl 15.00 oss till hamnen inför avfärden med "slowboat" till Pireus, dit vi anlände efter knappa 5 tim båtresa.

Efter landstigning hade vi vårt bokade hotell, utmärkta Pireus Dream Hotel, inom bekvämt räckhåll. Endast c:a 10 min promenad från Gate 9 i hamnen. Tack för det tipset!

Efter incheckning blev det ännu en kort promenad. C:a 22.00 bänkade vi oss åter på tavernan Rakadiko för att där trösta oss med en sen middag. Bl a än en gång deras friterade hela små bläckfiskar. Tack än en gång för det tipset också!!!!

Mätta och nöjda vandrade vi sedan genom den tysta och stilla Pireusnatten. Luften var ljum och kändes som sammet. Kvarteren är förvisso ruffiga, men den oro och otrygghet som många vittnar om att känna i Pireus har jag aldrig känt. Så ej heller denna gång. Är väl lite knäpp, men jag känner välbehag i Pireus.

RESDAG Pireus - Egina

God och prisvärd frukost intogs på hotellet. Endast 5 E per person! Sedan utcheckning och kort promenad tillbaka till Gate 9. Där inhandlades biljetter för båttur till Egina.

Klockan 09.00 avseglade vi för vårt 8:e besök på denna ö, som sedan vi besökte den första gången i slutet av 90-talet har kommit att kännas som vårt andra hem. Det var en speciell sjötur för oss med lustfylld förväntan. Det var nämligen första gången på länge som vi skulle ankomma till Agia Marina sjövägen. På senare år, sedan båten Elvira slutat gå, har vi varit hänvisade till båt till Egina stad, och sedan buss eller taxi därifrån.

I härligt väder gled båten Alexandros fram, först genom skeppskyrkogården utanför Pireus, för att sedan först anlöpa till Souvala. En liten sömnig hamnby som vi brukar besöka per moppe. Sedan ytterligare 30 min sjöresa längs Eginas kust innan vi sakta gled in i Agia Marinas vik och vi åter skådade byn från havet.

Vi hade tänkt att vänta med att boka boende tills vi kom hit. Men när jag under Sifnos-dagarna vid något tillfälle satt och kollade på Booking.com såg jag att ett av de boenden som jag spanat in som intressant var nästan fullbokat. Vi beslöt då att redan då boka. När vi nu kom dit och togs emot av trevlige Matthieu som driver stället med sin unga familj kunde vi konstatera att det var ett klokt val.

Han bjöd oss att sitta ner med ett glas svalt vitt vin och oliver medan han gav oss en trevlig uppdatering om Egina, Agia Marina, och vad som hänt sedan vi var här senast. Ett utmärkt och prisvärt boende!

Dagen ägnades sedan åt att knalla runt i byn och se oss omkring. Och inte minst åt alla kära och glada återseenden. Det blev omfamningar, leenden, kindpussar och ljuvligt glada utrop och skratt. Härliga välkomnande efter fyra år! Det var med välbehag som vi lite trötta gick hem och nattade oss efter sedvanliga sängfösare hos Panos och Eleni på Cafe Marina.

Här råder nu (onsdag förmiddag) "Masse-väder" d v s strålande sol och gassande värme. Då och då blandat med lite svalkande vindpustar. Dagen kommer att ägnas åt att på stranden så väl som möjligt tillvarata detta.

Masse
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-06-11, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Härligt Masse! Vad jag har väntat på dina kommentarer från Egina och så fint att ni kunde ta Alexandros från Pireus direkt till Agia Marina. Det måste vara en speciellt bra känsla att vara framme direkt.

Tror nog att ni kommer att njuta lite extra nu!

/ Anne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-06-12, 09:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

ONSDAG 14-06-11

Jag räknar med att en del av dagarna här på Egina kommer att vara väldigt lika varann och se ut ungefär som idag. Innehållet blir då ungefär .....

- Dagen börjas med en c:a 1 timma promenad i byn och dess omgivningar. Idag blev det landsvägspromenad via östra utfarten i byn upp genom den vackra pinjeskogen ovanför Agia Marina. Allt i sakta och behagligt mak, och knäppanden en och annan bild.

- Sedan god frukost med nyinköpt bröd på vägen hem.

- Dagen ägnas sedan av sköna slappa timmar med läsning, solbad och bad. Idag förlades dessa övningar till byns sandstrand. Solsängar på plats längs stranden och strandens tavernor och barer var alla igång. Även de här i forumet tidigare omtalade "blå stolarna" i sanden fanns på plats. Dock återstår en del av nu pågående städning av tång och sten som spolats upp på stranden.

- Viktiga vätske- och näringsintag verkställdes med lämpliga intervall under dagen och kvällen. Liten kvällspromenad före middag. Efter gårdagens kalamares hos Kiriakakis var det idag dags för besök hos f d "Big Banana" som fortfarande drivs av samma krögarpar men under nytt namn. Det blev Tzatsiki, Shrimp saganaki, Mussels saganaki, Cheese saganaki som sköljdes ned med retsina, ouzo och vatten. Priset blev 28 E.

- På hemvägen sedvanlig sittning på Cafe Marina för sängfösare och kvällssnack med Panos och Eleni. Kul att denna gång också få träffa deras dotter. Efter fyraårig universitetsutbildning har hon nu i två år tillhört skaran på 80% av Greklands ungdomar som är utan jobb. Gräsligt!

Dagens vädernoteringar mitt på dagen: Luft 33 grader. Vatten innanför sandbanken (midjedjupt) 26 grader, utanför sandbanken (axeldjupt) 24 grader.

Sköna lata dagar!

Masse
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-06-12, 11:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Takk for trivelige rapporter både fra Sifnos og Egina, Masse

N Y T og ha en fortsatt DEILIG ferie
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-06-12, 16:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Det låter som en riktig Masse-semester. Härligt!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-06-12, 17:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Nu har ni det bäst, helt säkert. Ljuvligt att vädret är bra, då kan man njuta och klaga över att det är för hett! Så ska det vara, tycker jag.

Men hur är det med folk? När vi var där 2011, mer eller mindre samma tidpunkt som nu, var det väldigt lite turister och tomt överallt på tavernorna, tyckte att det bara var vi som åt där. På veckoslutet kom grekerna och då var det mycket folk på stranden och strandtavernorna var också ganska fulla dagtid, men ingen just på kvällen när vi var på middag och det var ändå rätt så sent. Så hur ser det ut nu? Hoppas det är livligare, Agia Marina skulle behöva det.

Njut ni när ni nu kan!

/ Anne
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-06-13, 00:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

TORSDAG 14-06-12

En skönt händelselös dag. Vädret ungefär samma som igår. D v s varmt o gott både i luft o vatten. Börjar känna att det gäller att se upp med solskyddskräm för att inte bränna sig.

Eftersom det inte hänt så mycket att berätta om idag tänkte jag använda lite utrymme till diverse intryck och funderingar.

I tidigare trådar har jag noterat stort intresse bland medlemmar för huruvida grekerna sköter sig eller ej vad gäller registrering av transaktioner och maskinella kassakvitton. Längs stranden i Agia Marina finns ett antal entreprenörer som driver strandbar och vidhängande uthyrning av solsängar och parasoller. Vårt stamställe sedan många tidigare besök är hos Elias som driver Tropical Bar. Hans strandremsa är nu bemannad med en ung man som omgående vid vår ankomst kommer och inkasserar 5 E för två solsängar och en parasoll. Transaktionen noterar han nogsamt manuellt. Senare under dagen återkommer han efter att ha registrerat transaktionen och överlämnar maskinellt kvitto från kassaapparaten med alla uppgifter om belopp före och efter moms etc etc. Det ni!!!!!!

Lite intryck o tankar kring läget för byns verksamhet. I motsats till många andra grekiska öar så är Egina generellt ingen ö med mycket utländsk turism. På 90-talet fanns dock charter från både Skandinavien och Storbrittannien, vilken huvudsakligen var förlagd till Agia Marina. Både Apollo och Ving hade kontor här. Men för c:a 10 år sedan försvann chartern. Agia Marina hade byggt upp tillväxt i boenden, tavernor och butiker baserat på den volymen och fick då en tydlig effekt av det.

När så den grekiska krisen slog till för ett antal år sedan kom nästa smäll för Egina och Agia Marina. Eftersom ön genom sin närhet till Aten i stor omfattning är en sommar-ö för grekerna så slår det givetvis hårdare än på de öar som har utländsk turism. Grekerna har betydligt sämre råd att spendera nu.

Läget här i Agia Marina gör att det svider i hjärtat en del när man ser det. Längs huvudgatan och de närmsta gränderna är c:a hälften av lokalerna tomma. I utkanten av byn åt nordost är i stort sett allt borta vad gäller butiker och serveringar, vilket märktes redan när vi var här 2010.

Även vad gäller boende så ser vi mycket nedstängda ställen. Men eftersom säsongen inte är riktigt igång ännu är det lite svårt att bedöma hur det är i juli och augusti.

Det är inte särskilt mycket folk på stranden, men på kvällarna rör sig en del längs bygatan och flera av serveringar och tavernor som trots allt är kvar har förvånande hyfsat med folk. Oavsett vad man tycker i debatten om den grekiska krisen så finns anledning att visa respekt för den tuffa uppgift som grekerna har framför sig.

Lite ljusglimtar är ändå att Agia Marina som är en liten by ändå har en del positivt som lever. Här finns t ex fortfarande slakteributik, flera bagerier och två supermarkets. Den ena är gammal och lever på övertid. Men den andra är MYCKET bra både vad gäller sortiment och priser.

Det var lite om Agia Marina. Fortsättning följer senare om intryck från övriga delar av ön.

Masse
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-06-13, 09:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Miniluff Sifnos - Egina

Tack Masse för trevliga och insiktsfulla skildringar!

En oerhört stor utvandring till Australien och USA och norra Europa de senaste åren gör sitt till att städer och byar verkar glest befolkade. Det är ju den driftiga, unga delen av befolkningen som åker, ofta familjevis. Sånt märks givetvis både på lokal handel som på trafiken, skolor och serveringar. Jag känner till åtskilliga såna fall, där man sett sig tvungen att antingen splittra sin familj och åka och jobba utomlands eller så småningom kunna hämta resten av familjen också. Samma fenomen hände på 60-talet och i olika vågor dessförinnan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT