Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-05-12, 11:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Bra tips även här Ingela A!..

Vet någon hur vanligt det är med trafikolyckor enligt statistiken i Grekland?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-05-12, 12:17
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Bra tips även här Ingela A!..

Vet någon hur vanligt det är med trafikolyckor enligt statistiken i Grekland?
Ingen trevlig statestik för Grekland !
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...or_EU_2011.jpg
/ Tom
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-05-12, 12:46
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Men om det finns lämna företräde skylt innan rondellen så måste den väl gälla!Tycker man
Som Ingela A säger,kör som en grek!!!!!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-05-12, 13:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Enkelt tips: KÖR SOM EN GREK och inte som en SVENSK!!! Både jag som bor här sedan mer än 20 år och min Mamma som kommit hit 2 månader om året i mer än 20 år har fått lära oss att köra på Grekiskt sätt annars kommer man ALDRIG fram (detta gäller även i andra köer..ex. i affären eller på posten) Man får inte vara FÖR hänsynsfull utan sticka ut nosen om man vill komma ut på en en livligt trafikerad väg från en mindre väg, det är enda sättet dom kommer att släppa ut dig på!

Och var ALLTID beredd på att bilen framför kanske plötsligt stannar, föraren slår upp dörren och går ut för att köpa tidingen! Var också beredd på att de inta alltid följer högerregeln, här gäller mer att den som är snabbast kommer först. Och var alltid mycket uppmärksam om bilar står på en liten vägoch väntar på att köra ut på din väg, de kan plötsligt köra ut framför dig med väldigt kort marginal. Nu är detta på Santorini, men gäller också överallt i Grekland. Ha i åtanke att vissa fått sina gamla körkort på den tiden då det gick att betala en liten slant för att få sitt körkort med bara att fåtal körlektioner....

Jag gillar skarpt att köra här, för här får man lov att tuta och hojta lite och inte vara så himla snäll och menlös som i Sverige. Och nu kommer jag få en massa kommentarer över den meningen, naturligtvis... men jag kommer fortfarande att ha den inställningen. Visst är Sverige bäst på säkerhet mm. men alla dessa regler och lagar bara tar musten ur mig!

Ingela

Heja Ingela. precis min ide också!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-05-12, 15:36
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Trafikreglerna i Grekland är sådana att in i rondellen har företräde och ingen ting annat.
Det förekommer stopp och lämna företrädes skyltar vid rondeller.
Var i dag på Chania flygplats och vid BÅDA rondellerna finns lämnaföreträdes skyltar så även om trafikreglerna säger en sak så kan verkligheten vara en annan kolla ni som åker till/från Chania flygplats. Dels första rondellen efter flygen sen vägen från Souda mot flygplatsen..
Jag vet ej vad som gäller lagligt men brukar lämna företräde där skyltar tydligt finns.
Under alla förutsättningar så har jag sätt många tillbud vid rondeller. Har bara i år passerat dessa rondeller till flyget ett 20tal gånger och alltid känt lite olust.
Att antal döda i trafiken är högt beror ej endast på antalet olyckor utan även att man ej använder bälten och hjälmar som i Sverige.

När jag körde bil i Sverige med min dotter från Grundsund till Uddevalla så sa min dotter när vi kom fram till Uddevalla, "pappa du har nu förlorat körkortet 3 ggr: så jag kör Kretensiskt.(stoppskylt, heldragna linjer, enkelriktning mm.)
Olle
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-05-12, 18:23
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Ingen trevlig statestik för Grekland !
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...or_EU_2011.jpg
/ Tom
Nej, verkligen inte! Polen låg också väldigt högt!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-05-17, 17:51
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Jag undrar faktiskt om det inte vore samma sak i sverige om man smällde upp en rondel utan lämmna företräde skyltar, rondellen räknas ju som en egen väg , sa man iaf i bilskolan och är det inte huvudled i rondelen borde väll logiskt iaf högerregeln gälla, har alldrig sett en svensk rondell utan lämmna företräde skyltar o har säkert fel i övrigt med
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-05-25, 23:54
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Men kan det egentligen vara så jäkla svårt med en rondell. Ska man in i rondellen så kommer man från höger, då har man alltså företräde och de som kör i rondellen ska vänta, sedan har då en del länder (däribland Sverige) fått för sej att man sätter upp "lämna företräde" för de som ska in i rondellen, då får den som ska in i rondellen vänta. Om man inte kommer ihåg hela varvet i rondellen hur det såg ut då man kom dit så ska man allvarligt överväga att lämna in sitt körkort till berörd myndighet.
Kom också ihåg att det inte alltid är de svenska reglerna som är bäst och viktigast.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-05-26, 19:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Men kan det egentligen vara så jäkla svårt med en rondell. Ska man in i rondellen så kommer man från höger, då har man alltså företräde och de som kör i rondellen ska vänta, sedan har då en del länder (däribland Sverige) fått för sej att man sätter upp "lämna företräde" för de som ska in i rondellen, då får den som ska in i rondellen vänta. Om man inte kommer ihåg hela varvet i rondellen hur det såg ut då man kom dit så ska man allvarligt överväga att lämna in sitt körkort till berörd myndighet.
Kom också ihåg att det inte alltid är de svenska reglerna som är bäst och viktigast.

Mvh Janérik
Nej, Janérik! Det är inte så "jäkla" svårt med rondeller, men det kan bli något förvirrande om reglerna inte är densamma vid rondellkörning i Grekland som här i Sverige, då måste man helt plötsligt tänka om, här hemma kör man ju på ren rutin.
Det mest logiska borde ju vara att högerregeln ska gälla när man ska in i rondellen och att de som är kör i rondellen ska lämna företräde som det är i Grekland.
Så i detta fall kan jag inte påstå att de svenska reglerna är de som är bäst och viktigast...
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-05-26, 23:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Det mest logiska borde ju vara att högerregeln ska gälla när man ska in i rondellen och att de som är kör i rondellen ska lämna företräde som det är i Grekland.
Problemet är då att vid mycket trafik kommer trafiken i rondellen att stå stilla om de som redan är inne i rondellen måste stanna för att släppa in ännu fler som sedan, när de väl är inne i rondellen, i sin tur också måste stanna för att släppa in ännu fler...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-05-27 klockan 00:05.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-05-27, 11:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Ja, det är klart att det kan bli kaos i storstäder förstås med mycket trafik.....men likväl som vid rondeller med väjningsplikt här i Sverige kan det ju vara långa köer för att ta sig in i rondeller när det är mycket trafik, i vilket fall som helst så avskyr jag rondeller!...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-05-27, 12:03
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Problemet är då att vid mycket trafik kommer trafiken i rondellen att stå stilla om de som redan är inne i rondellen måste stanna för att släppa in ännu fler som sedan, när de väl är inne i rondellen, i sin tur också måste stanna för att släppa in ännu fler...

/kimmen
Delar helt din uppfattning om att de som är i rondellen bör köra genom rondellen och ej stoppa.
Här i Grekland har de som skall in i rondellen företräde som tidigare sagts i denna länk, samtidigt som dom som skall in i cirkulationsplatsen/rondellen har skyltar som säger STOPP eller lämna företräde.

De som då är i rondeller vet att de skall lämna företräde för de som skall in ( den som är i rondellen ser ju ej skylten att den som skall in i rondellen skall lämna företräde) och de som skall in i rondellen ser på skyltarna att dom skall lämna företräde för dom som är inne i rondellen.

Alltså för att trafiken skall flyta så MÅSTE en bryta mot sin skyldighet att lämna företräde...

Detta inlägg går ju knappast att förstå men det är ju därför som det är så mycket olyckor/tillbud/osäkerhet i rondeller.

Vet någon en rondell i Grekland utan företrädes/stopp markeringar?

Olle
Har läst detta inlägg flera gånger och tror att det stämmer men ojoj vad roddigt.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-05-27, 12:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

De som då är i rondeller vet att de skall lämna företräde för de som skall in ( den som är i rondellen ser ju ej skylten att den som skall in i rondellen skall lämna företräde) och de som skall in i rondellen ser på skyltarna att dom skall lämna företräde för dom som är inne i rondellen.

...vad lugn jag blev nu, ska verkligen bli spännande att köra i rondeller när jag kommer till Grekland!!...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-05-27, 15:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Hos oss finns en enda rondell, men den räknas som korsväg...tror jag...och det sker en hel del krockar där. Jag tror att man ska titta på övriga förare snarare än på skyltar, reagera snabbt, gärna vinka eller blinka lite när man ögonledes kommit överens.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-05-27, 15:51
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Vet inte om jag har rätt nu, men det är väl inte så mycket rondeller på de grekiska öarna är väl mer vanligt om man kör in i en större stad? När jag körde bil på Samos och kom till staden Karlovasi kom jag till en "rondell" el. fyrvägskorsning, sen i övrigt där jag körde var det vanliga vägar och riktigt trevligt och lätt att köra.
Viktigt också som Monica säger med ögonkontakt, blinkers på och visa vart man ska i sådana situationer där det är mycket trafik osv.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-05-28, 11:48
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Västerås
Inlägg: 77
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Hmm, hade ingen aning om att man ska lämna företräde i rondellen. Har alltid kört som man gör i Sverige och det har hittills fungerat bra. Vi har väl haft tur antar jag : )
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-05-28, 13:19
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Jag gillar skarpt att köra här, för här får man lov att tuta och hojta lite och inte vara så himla snäll och menlös som i Sverige. Och nu kommer jag få en massa kommentarer över den meningen, naturligtvis... men jag kommer fortfarande att ha den inställningen. Visst är Sverige bäst på säkerhet mm. men alla dessa regler och lagar bara tar musten ur mig!

Ingela

Jag håller med till 100%!!!
Älskar att köra bil i Grekland "som en grek" och har alltid gjort! Det är jag som har kört runt familjen i alla år på små som stora öar/fastland. Massor av känslor, tutor och varningsblinkers - passar mig perfekt!
Tänk bara att kunna parkera n ä s t a n vartsom, sätta på varningsblinkers och springa in typ i bageriet - underbart! Ibland ser man långa köer, för det går inte att komma förbi en blinkande bil som uträttar ett snabbt ärende. Hahaha.... love it!!!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-05-28, 16:33
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
rondellen räknas ju som en egen väg , sa man iaf i bilskolan och är det inte huvudled i rondelen borde väll logiskt iaf högerregeln gälla
Nja, FÖRR sa man att en rondell var som en vägkorsning och därför skulle man blinka som i en vanlig vägkorsning, dvs vänster innan och i rondellen (om man skulle till vänster) och INTE höger när man svängde ut ur rondellen (om man inte skulle ut direkt till höger...). Tror det "alltid" suttit lämna företrädesskyltar in i svenska rondeller. Försäkringsbolagen hade(?) en liten enkel regel som sa att trafikolyckor i rondeller orsakades av den som hade skadan på vänster sida bilen medan den med skada på höger sida var "oskýldig"...

NU för tiden har det ändrats genom att man ser rondellen som en del av vägen där man ska blinka om man byter fil. Detta för att rondellerna ofta är målade annorlunda nu, med filer som ofta går "i spiral utåt". Möjligen är det inte alltid lämna företrädesskyltar heller? Sitter det ens alltid skyltar nu som säger att det är en cirkulationsplats?

OBS att det inte finns några riktiga lagar och bestämmelser kring detta utan bara "rekomendationer", om jag är rätt underrättad...

Här finns en länk med en liten illustration hur det "bör" gå till
http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

När det gäller högerregeln ska man vara uppmärksam på att den absolut inte gäller i alla länder!

Senast redigerad av ErOg den 2013-05-28 klockan 16:40.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT