Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-11, 13:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Köra bil i Grekland

Hej, ni som kört mycket bil i Grekland vad ska man tänka på när det gäller trafikregler osv som kan vara annorlunda mot här i Sverige?

Jag har kört bil några dagar när jag var på Samos, det gick bra om man tar det lugnt. Läste någonstans tidigare att i církulationplatser får man se upp?! Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av?

Mvh Sunny..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-11, 13:37
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Jag har kört mycket bil i Grekland. Men en gång har vi hyrt moppe och det var på Tilos, där va det knappt någon trafik. Annars rekommenderar jag inte moppe, mc eller fyrhjuling.
Trafikregler är ungefär det samma som i Sverige. Men många kör mot rött och vid stopp stannar man inte. Gasen i botten, tyvärr.
Tips; håll avstånd, akta dig fast du har grönt ljus, i alla korsningar fast du har företräde. Du kan få möte var som helst, fast det är förbjudet att köra i motströms, typ motorvägs liknande vägar på stan där hastigheter är 50km och uppåt.
Vad bered på allt och läs trafiken i förväg, då går det bra.
Jag är yrkeschaufför.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-11, 14:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Tack Meltemi! Värdefulla tips, det var väl ungefär som jag hade föreställt mig att det kunde vara, liknande händelser i trafiken förekommer ju även i Sverige även här har många bråttom i trafiken upplever jag iaf!!..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-11, 15:03
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Hej!
Själv kör som om jag var i Sverige håll koll och var noggrann så kommer du långt. Ha gärna koll på kartan vart du ska inte så lätt att hinna se på grekiska skyltar och sen gör ett beslut. Memorera den tänkta vägen. I städer får man ta koll på en referens punkt skulle det bli fel vänd tillbaka och försök igen. Det går alltid att finna vägen om än med lite utmaning!
Fast i Aten har jag inte vågat ännu.
Lycka till!
Rolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-11, 15:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Ja, du Sunny! EN regel gäller: lita inte på nån annan i trafiken...
Lite vanligare i Grekland än i Sverige: Getter, höns, grisar, kalkoner, katter och hundar på vägen. Tanter som går lite hur som helst. Folk i mörka kläder utan reflexer på natten. Konstiga skyltar som inte står där man väntar sig. Ras av sten lite var som helst. Parkering PRECIS var som helst, gärna i fel färdriktning. Folk utan körkort, i fordon utan försäkring, bilskatt och besiktning i full fart överallt.

Det var väl ungefär allt.

Jo visst ja, hett och svettigt med bilen full av barn, i framsätet sitter småbarnen i knä, bälte och barnbilstol onödiga dumheter.

Inte helt nyktra förare alla gånger heller...

Bortsett från det är det ingen konst att köra i Grekland!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-11, 15:17
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Ja, precis Rolf, det där med skyltar oftast står det ju enbart på Grekiska, så karta är väl ett måste!Köra i Aten, hmm...nej det skulle jag nog inte våga!!..På de Grekiska öarna känns ok..

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-05-11 klockan 16:11. Anledning: korrigering
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-11, 15:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ja, du Sunny! EN regel gäller: lita inte på nån annan i trafiken...
Lite vanligare i Grekland än i Sverige: Getter, höns, grisar, kalkoner, katter och hundar på vägen. Tanter som går lite hur som helst. Folk i mörka kläder utan reflexer på natten. Konstiga skyltar som inte står där man väntar sig. Ras av sten lite var som helst. Parkering PRECIS var som helst, gärna i fel färdriktning. Folk utan körkort, i fordon utan försäkring, bilskatt och besiktning i full fart överallt.

Det var väl ungefär allt.

Jo visst ja, hett och svettigt med bilen full av barn, i framsätet sitter småbarnen i knä, bälte och barnbilstol onödiga dumheter.

Inte helt nyktra förare alla gånger heller...



Bortsett från det är det ingen konst att köra i Grekland!
Ok, Monica låter som rena vilda västern.....dör man så dör man..då är man iaf i Grekland!..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-11, 15:38
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Hej Sunny 12

Monica P har nog beskrivet allt, utom att det finns hålor (kratrar) i vägen var som. I skymda kurvor brukar jag tuta ifall det kommer möte.
Skyltarna står oftast 100-200 m före korsningen, i korsningen kan det vara tomt på skyltar.
Gör som Rolf säger, håll reda på åt vilket håll du ska, så får du prova dig fram. En bra karta är ett måste om du är på en större ö, de kartor som man får på biluthyrningen är oftast nästan helt obrukbara.
Kör försiktigt och lycka till!

//PA
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-11, 15:44
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Hej!
Det står på grekiska först men också kommer det oftast på engelska lite senare, hinner man då fatta ett rätt beslut eller får man ibland vända om och se om man ska till vänster eller höger eller rakt fram!
Allt är möjligt, prova och se sig dig om!
Lite av charmen av att hyra bil och se sig omkring och hitta nya intressanta platser, jag tvekar inte!
Har snurrat runt många gånger för att hitta rätt väg, lite charmigt eller hur?
Rolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-11, 15:51
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Hej igen Sunny12

Såg att du köpt Kefaloniaguiden, en bra karta över Kefalonia och Ithaka är RAMA XNH 303.

//PA
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-11, 16:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Rolf Visa inlägg
Hej!
Det står på grekiska först men också kommer det oftast på engelska lite senare, hinner man då fatta ett rätt beslut eller får man ibland vända om och se om man ska till vänster eller höger eller rakt fram!
Allt är möjligt, prova och se sig dig om!
Lite av charmen av att hyra bil och se sig omkring och hitta nya intressanta platser, jag tvekar inte!
Har snurrat runt många gånger för att hitta rätt väg, lite charmigt eller hur?
Rolf
Ja, det är lite charmigt, hittar jag inte brukar jag fråga, gjorde så på Samos!

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Hej igen Sunny12

Såg att du köpt Kefaloniaguiden, en bra karta över Kefalonia och Ithaka är RAMA XNH 303.

//PA
Tack för tips, vart köper man den?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-11, 16:45
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Hej Sunny 12

I Argostoli på gågatan, Lithostroto, men fråga mig inte var. Kolla i de butiker som vykort, kartor, tidningar mm.

Lycka till

//PA
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-11, 19:06
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Köra bil i Grekland

En stor förväxling kan bli i rondell körning som inte är den samma som i Sverige. I Grekland har den företräde som ska in i rondellen, så var försiktig i rondellkörning. Kartor över Kefalonia och Ithaka finns nästan överallt att köpa både i Lassi och Argostoli.

PANAKAKIS som kört några tusen mil i Grekland
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-05-11, 19:49
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Ja detta med rondeller är varierande.
Vissa rondeller har STOP tecken (som ingen bryr sig om) för de som skall in i rondellen andra har som Panakakis skriver företräde för de som skall in i rondellen.
Jag vill varna lite för att bli inpressad i vägrenen.. kör ej i vägrenen utan mycket klar sikt. Getter, får, GÅENDE, trasiga bilar skall använda denna del av vägen.
Annars tycker jag att trafiken på Kreta som jag har mest erfarenhet av är helt utan planering eller känsla med lite trevlig när man blir van. Att i en kurva möta en bil på fel sida vänjer man sig vid utan att höja pulsen.
OK söndags eftermiddagar så kan bilarna vingla lite extra hem efter lunchen..
Har även kört en hel del i Athen men där gäller något helt annat bara gasa och se framåt..
Olle

Olle
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-05-11, 20:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Greker är även i trafiken väldigt olika, så ta er i akt. Det finns inga mer egoistiska trafikanter eller parkerare än kreterna. Å andra sidan finns inga mer generösa förare i bilkön, när hustrun i den första bilen sprungit in på banken och alla får vänta och gör det utan att tuta.
/ Jannis
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-05-11, 21:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
En stor förväxling kan bli i rondell körning som inte är den samma som i Sverige. I Grekland har den företräde som ska in i rondellen, så var försiktig i rondellkörning. Kartor över Kefalonia och Ithaka finns nästan överallt att köpa både i Lassi och Argostoli.

PANAKAKIS som kört några tusen mil i Grekland
Ja, då var det som jag hört med rondellkörning, var ju in i en sådan på Samos, men reflekterade inte över det då, fick höra det i efterhand det som du nu säger om vem som har företräde. ja herregud man får köra med is i magen.......ok då vet jag vart jag kan hitta kartor, tack!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-05-11, 22:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Ja detta med rondeller är varierande.
Vissa rondeller har STOP tecken (som ingen bryr sig om) för de som skall in i rondellen andra har som Panakakis skriver företräde för de som skall in i rondellen.
Jag vill varna lite för att bli inpressad i vägrenen.. kör ej i vägrenen utan mycket klar sikt. Getter, får, GÅENDE, trasiga bilar skall använda denna del av vägen.
Annars tycker jag att trafiken på Kreta som jag har mest erfarenhet av är helt utan planering eller känsla med lite trevlig när man blir van. Att i en kurva möta en bil på fel sida vänjer man sig vid utan att höja pulsen.
OK söndags eftermiddagar så kan bilarna vingla lite extra hem efter lunchen..
Har även kört en hel del i Athen men där gäller något helt annat bara gasa och se framåt..
Olle

Olle
Tack för goda råd!!..

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Greker är även i trafiken väldigt olika, så ta er i akt. Det finns inga mer egoistiska trafikanter eller parkerare än kreterna. Å andra sidan finns inga mer generösa förare i bilkön, när hustrun i den första bilen sprungit in på banken och alla får vänta och gör det utan att tuta.
/ Jannis
..då kan man snacka om tålamod!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-05-11, 23:33
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Trafikreglerna i Grekland är sådana att in i rondellen har företräde och ingen ting annat.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-05-12, 09:20
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Köra bil i Grekland

alla får vänta och gör det utan att tuta.
/ Jannis[/quote]

Samma med knasiga parkeringar som stoppar trafiken...alla gör ju samma sak så det är liksom ingen idé att tuta...nästa gång är det du som gör nåt dumt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-05-12, 10:43
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Köra bil i Grekland

Enkelt tips: KÖR SOM EN GREK och inte som en SVENSK!!! Både jag som bor här sedan mer än 20 år och min Mamma som kommit hit 2 månader om året i mer än 20 år har fått lära oss att köra på Grekiskt sätt annars kommer man ALDRIG fram (detta gäller även i andra köer..ex. i affären eller på posten) Man får inte vara FÖR hänsynsfull utan sticka ut nosen om man vill komma ut på en en livligt trafikerad väg från en mindre väg, det är enda sättet dom kommer att släppa ut dig på!

Och var ALLTID beredd på att bilen framför kanske plötsligt stannar, föraren slår upp dörren och går ut för att köpa tidingen! Var också beredd på att de inta alltid följer högerregeln, här gäller mer att den som är snabbast kommer först. Och var alltid mycket uppmärksam om bilar står på en liten vägoch väntar på att köra ut på din väg, de kan plötsligt köra ut framför dig med väldigt kort marginal. Nu är detta på Santorini, men gäller också överallt i Grekland. Ha i åtanke att vissa fått sina gamla körkort på den tiden då det gick att betala en liten slant för att få sitt körkort med bara att fåtal körlektioner....

Jag gillar skarpt att köra här, för här får man lov att tuta och hojta lite och inte vara så himla snäll och menlös som i Sverige. Och nu kommer jag få en massa kommentarer över den meningen, naturligtvis... men jag kommer fortfarande att ha den inställningen. Visst är Sverige bäst på säkerhet mm. men alla dessa regler och lagar bara tar musten ur mig!

Ingela
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT