Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-03-01, 10:09
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Dette med ladere til alt det elektriske er nesten verst. En eneste lader med utskiftbare kontakter står høyt på ønskelisten. Kan ikke noen finne opp det

Jeg reiser aldri med lett koffert på ferie, men det er i det minste lurt å rulle alle klærne sammen i en hard rull. Vekten blir lik men de tar mindre plass... Og de krøller faktisk mindre også.

Vi tar alltid med et par gamle badehåndklær når vi reiser, synes det er best å ligge på, oppå solsengene. Også legger vi dem bare igjen på hotellet når vi drar hjem.

Og etter at det ble Kindle og iPad i heimen er det slutt på å fylle halve kofferten med bøker, det er iallfall plassbesparende.

Solkrem er forresten ikke nødvendigvis dyrere i Hellas enn i Norge, iallfall. Kjøp den på store supermarkedkjeder, ikke i souvenirbutikker eller minimarkeder.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-03-01, 17:55
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Tack!!
Dessa två tips kommer jag definitivt att ta till mig! Fast kamera vet jag inte om iphonen duger till. Där får vi nog kosta på oss att ta med vanlig kamera också!
Det beror lite på vad man har för krav på kameran. Jag hade med en kompakt digitalkamera och jämförde med bilderna från iPhone - kvaliten var helt jämförbar och ibland bättre med iPhonen!
Våga
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-03-01, 18:09
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Ser att flera skrivit om sarong istället för handduk. Vi har slutat att dra med handduk för länge sedan. Ett par saronger går minst lika bra. Om maken inte gillar den färggranna sorten finns det mycket annat att välja på. Vår senaste köpte vi uppe i gränderna i Naxos stad, till det facila priset av 8€. Vi tvättar dem i duschen varje kväll o sedan är de rena o fina till nästa morgon. Har man en extra sarong går den att använda till delar av kroppen som fått för mkt sol! Det är klart att packningen är lite tyngre när vi åker ut än hem, då väskan är tung av ex solskyddsmedel, schampo mm.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-03-01, 20:38
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag tror definitivt att vi talar om olika saker... Om man duschar, tvättar håret varje dag så räcker inte 50 ml för två personer hur bra grejer du har... Jag använder inte "krafs från ICA" heller.... men 28 tvättar...? Nej du det räcker inte Sen spelar det väl roll om solkrämen packas hemifrån om man vill ha minimal packning... Men åker du med charterflyg och slipper betala för väskorna så spelar det ju ingen roll...men då kan ju packa ner det mesta och slippa på att tänka minimalistiskt...
Sen förstod jag inte varför din man inte kan tänka sig att ligga på en sarong på stranden heller... Vad är det för konstigt med det...
Det där med sarongen var mest för att skoja lite! Klart han kan LIGGA på sarongen, han vill bara inte gå klädd i den till och från stranden.

Nej men ärligt talat så gör vi inte åt så mycket schampo och sånt, min sambo har som sagt nästan inget hår och vår tvååring har aldrig tvättat håret med schampo. Det räcker med vatten till små barn tycker jag.

Vi ska ju som sagt luffa runt lite grann så huruvida vi köper solkräm hemma eller på plats är egalt. Den kommer vi att få släpa på ändå. Det är en av de viktigaste sakerna i packningen!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-03-01, 20:40
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tja, systemkamera med tillhörande objektiv och annat som hör till. Pocketkamera, undervattenskamera, minst tre iPhones, iPad, (laptop inte med längre), videokamera HD, mp3-spelare, hörlurar, rakapparat, laddare, laddare, laddare, laddare... typ

/Netwolf
Hjälp. jag förstår att du gillar prylar

Själv håller jag på så mycket med dator, iphone, kanon och annan teknik på jobbet att jag helst vill slippa det på semestern. Teknikavgiftning, typ.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-03-01, 20:44
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Dette med ladere til alt det elektriske er nesten verst. En eneste lader med utskiftbare kontakter står høyt på ønskelisten. Kan ikke noen finne opp det

Jeg reiser aldri med lett koffert på ferie, men det er i det minste lurt å rulle alle klærne sammen i en hard rull. Vekten blir lik men de tar mindre plass... Og de krøller faktisk mindre også.

Vi tar alltid med et par gamle badehåndklær når vi reiser, synes det er best å ligge på, oppå solsengene. Også legger vi dem bare igjen på hotellet når vi drar hjem.

Og etter at det ble Kindle og iPad i heimen er det slutt på å fylle halve kofferten med bøker, det er iallfall plassbesparende.

Solkrem er forresten ikke nødvendigvis dyrere i Hellas enn i Norge, iallfall. Kjøp den på store supermarkedkjeder, ikke i souvenirbutikker eller minimarkeder.
Tack för tipset om klädpackningen. Ska testa att rulla istället för att vika och lägga allt ovanpå varandra - det blir ju alltid veck ändå.

Ska överväga e-bok eller dylikt, fast jag är lite av en "bokoman" och gillar just känslan av att hålla i riktiga böcker istället för en skärm. Har samma problem med ljudböcker - det känns inte som att läsa på riktigt. Löjligt kanske men sån är jag.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-03-01, 20:45
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Googla på SidenSelma! Här hittar du det mesta du behöver i sidenväg till hyfsade priser! Lycka till med packningen. JAG hade aldrig lyckats med att packa minimalt, tyvärr.
Tack Eva! SidenSelma verkar kanon. Trodde att siden skulle vara bra mycket dyrare men det var ju jättebra priser.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-03-01, 20:47
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av våga Visa inlägg
Det beror lite på vad man har för krav på kameran. Jag hade med en kompakt digitalkamera och jämförde med bilderna från iPhone - kvaliten var helt jämförbar och ibland bättre med iPhonen!
Våga
Du har säkert rätt, åtminstone om bilderna tas utomhus i dagsljus. Vi brukar faktiskt framkalla iphone-bilder och även Instagram-bilder. Jag tycker att de sistnämnda blir så coola när de framkallas, som gamla polaroidbilder nästan.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-03-01, 23:37
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Ska överväga e-bok eller dylikt, fast jag är lite av en "bokoman" och gillar just känslan av att hålla i riktiga böcker istället för en skärm. Har samma problem med ljudböcker - det känns inte som att läsa på riktigt. Löjligt kanske men sån är jag.
Slik har jeg også alltid tenkt. Helt til jeg kjøpte Kindle. Bokhyllene mine var overfylte, og jeg kjøper mye bøker, så prisen på Kindelen ble snart innspart. Kindle har ikke selvlysende skjerm, og et slags blekk brukes faktisk til å danne bokstavene, så den er meget behagelig å lese på. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savner trykte bøker lengre. Romaner, må jeg legge til, for bøker med bilder, som kokebøker f. eks., duger ikke kindelen til.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-03-03, 14:50
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tja, systemkamera med tillhörande objektiv och annat som hör till. Pocketkamera, undervattenskamera, minst tre iPhones, iPad, (laptop inte med längre), videokamera HD, mp3-spelare, hörlurar, rakapparat, laddare, laddare, laddare, laddare... typ

/Netwolf
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-03-03, 16:23
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
två pocketböcker tas med hemifrån, byts ut efterhand.

Bara 2... på hur länge? Menar du två pocker per skalle eller menar du för bägge? Hur det än är så skulle inte två pocket räcka till en vecka ens... Jag har med mig drygt 7-10 pocker på en 14 dagarsresa... Visst finns det möjlighet att köpa nya pocketböcker på plats på svenska om mina tagit slut men de är ju fasligt dyra... Iofs kan man ju kolla på hotellet om tidigare gäster lämnat kvar men då blir det ju till att man bor på ett skandinaviskt charterhotell...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-03-03, 20:49
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Slik har jeg også alltid tenkt. Helt til jeg kjøpte Kindle. Bokhyllene mine var overfylte, og jeg kjøper mye bøker, så prisen på Kindelen ble snart innspart. Kindle har ikke selvlysende skjerm, og et slags blekk brukes faktisk til å danne bokstavene, så den er meget behagelig å lese på. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savner trykte bøker lengre. Romaner, må jeg legge til, for bøker med bilder, som kokebøker f. eks., duger ikke kindelen til.
Kindle är alltså en läsplatta? Jag har lånat hem en från jobbet (jobbar som lärare) för att testa och lära mig funktionerna så att jag kan visa mina elever, men då fastnade jag inte alls för läsplatta. Men det var ingen Kindle utan en billigare modell.

Kokböcker slipper vi som tur är läsa på semestern
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-03-03, 20:54
annelinens avatar
annelinen annelinen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 90
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Bara 2... på hur länge? Menar du två pocker per skalle eller menar du för bägge? Hur det än är så skulle inte två pocket räcka till en vecka ens... Jag har med mig drygt 7-10 pocker på en 14 dagarsresa... Visst finns det möjlighet att köpa nya pocketböcker på plats på svenska om mina tagit slut men de är ju fasligt dyra... Iofs kan man ju kolla på hotellet om tidigare gäster lämnat kvar men då blir det ju till att man bor på ett skandinaviskt charterhotell...
Menar två per skalle.

Fast vi har en son som kommer att vara knappt två år när vi reser, och då hinner man inte läsa så mycket. Fullt ös! Det blir när han vilar middag, bara. Annars läser jag gärna mycket, och då både på svenska och engelska. De flesta ställen brukar väl ha en hylla med kvarlämnade böcker och oftast går det att hitta något läsbart där.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-03-03, 21:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
De flesta ställen brukar väl ha en hylla med kvarlämnade böcker och oftast går det att hitta något läsbart där.
Så är det. En gång på Mallis, var vi på ett (brittisk charter) hotell, där det fanns en (1) bok på svenska, i hyllan. Det var historen om Ingrid Bergman, av Laurence Leamer. Den var jättebra, och jag snodde med den hem.
En sån bok hade jag nog troligen aldrig läst, men den var som sagt jättebra.

/Netwolf
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-03-03, 22:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av annelinen Visa inlägg
Kindle är alltså en läsplatta? Jag har lånat hem en från jobbet (jobbar som lärare) för att testa och lära mig funktionerna så att jag kan visa mina elever, men då fastnade jag inte alls för läsplatta. Men det var ingen Kindle utan en billigare modell.

Kokböcker slipper vi som tur är läsa på semestern
Ja, det er Amazon sitt lesebrett.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-03-04, 17:28
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Slik har jeg også alltid tenkt. Helt til jeg kjøpte Kindle. Bokhyllene mine var overfylte, og jeg kjøper mye bøker, så prisen på Kindelen ble snart innspart. Kindle har ikke selvlysende skjerm, og et slags blekk brukes faktisk til å danne bokstavene, så den er meget behagelig å lese på. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke savner trykte bøker lengre. Romaner, må jeg legge til, for bøker med bilder, som kokebøker f. eks., duger ikke kindelen til.
Jag älskar att läsa i alla former, det ända som inte fungerar för mig är ljudböcker - då somnar jag bara! När vi pratar minimal packning blir möjligheten att ladda ner böcker och läsa dem på din smartphone attraktiv. Särskilt bra fungerar det om man som jag gillar att läsa i sängen innan jag somnar. Jag behöver ingen tänd lampa som stör någon annan och telefonen släcker ner sig på det ställe jag läser när jag somnar ;-)!
Våga
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-03-04, 19:01
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Jag tycker det är enkelt att resa lätt nät vädret är rätt ... Dvs är det en tid på året då vädret är pålitligt och i princip konstant (grekisk högsommar) inga problem ! Lättare att packa för fem veckor i värmen än en weekendresa på hösten till tex Berlin - huva ! Vi blev lättpackarproffs då vi slutade resa med incheckat bagage , lite av en sport (och helt möjligt att bli mästare i) att klara sig på 10 kg / person och väldigt skönt. Bättre att tvätta lite för hand vartefter (ev köpa nåt kul på plats) än att ha med sig 100 kläder som inte används. Elektronik är vi sparsamma med av naturen, mp3 kamera och iPhone.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-05-06, 16:40
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

5 kg vardera är vad som gäller för oss, och det klarar vi oss bra på i 10-12 dagar! Så skönt att bara resa med handbagage, och inget tungt att släpa på. :-)

Vi diskuterade detta tidigare här:
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29669

Där kan du kanske få lite bra tips!

Vi brukar inte ha med böcker, i den mån det finns tid att läsa, så kan man söka nåt läsbart på hotellet.

Tar med väldigt lite kläder, och en liten påse tvättpulver att vaska upp dem i.
Det är snorkel och mask, samt badskor som väger...
Ingen kamera, mobilen tar tillräckligt bra bilder.

Senast redigerad av Mats Fredsson den 2013-05-06 klockan 16:50.
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-05-07, 21:54
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Att minimera packningen - era bästa tips?

Väldans roligt att läsa om detta ämne! Jag åker till Rhodos på söndag och skall verkligen tänka igenom varje plagg/ pryl jag packar ned. Sen blir det Kreta i juni/juli och Rhodos igen i september.Måste väl då ha slimmat packningen så pass att jag klarar mig under mitt tidigare minirekord 9 kg...hoppas jag? Schampo, balsam, solkräm osv. skall jag denna gång köpa på plats.. badlakanet likaså. Tänkte först försöka klara mig med ett par skor men har ångrat mig och köper nog ett par "padoffles" på plats. Med detta borde vikten minska med 1,5-2 kg?? Håller tummarna i min egna lilla "packalätttävling".
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT