Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-01-13, 10:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Förändrade resvanor

Håller väl med om det mesta. Visst blir man bekväm med åren, men samtidigt har man ju råd. Det hade man inte när man var ung.
Däremot så måste man förhandsboka via nätet, om man vill ha de attraktivaste boendena. Förr när ingen förhandsbokade, så fanns ju chansen till attraktiva lägen via rumsraggare. Nu är det mer sällan, då oftast "skräpet" finns kvar.

/Netwolf
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-01-13, 10:41
Zaki Zaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 34
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Snobberi??? Jo om du inte ens kan bo så om du blev bjuden till Grekland så tycker jag det är snobberi!! Nu sticker jag ut hakan här eftersom inte så många andra verkar våga göra det...kanske för att Janne startat tråden...vad vet jag?
Heja Nilam!! Exakt samma tanke här!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-01-13, 10:59
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag går igenom lite bilder från Sikinos. Hittade denna bild.




En sådan säng skulle jag inte acceptera idag. Fast det är ju lite lyxigt med två sänglampor. Okej, de är knasigt placerade, men ändå.
Tänk vad olika vi uppfattar saker och ting. Min första tanke när jag såg bilden på sängen var inte att själva sängen var dålig utan att det såg lite ofräscht ut (om den nu såg ut såhär första dagen man kom till rummet).Tog för givet att sängen var"nybäddad" och inte att någon nyss stigit upp ur den!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-01-13, 11:06
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Tänk vad olika vi uppfattar saker och ting. Min första tanke när jag såg bilden på sängen var inte att själva sängen var dålig utan att det såg lite ofräscht ut (om den nu såg ut såhär första dagen man kom till rummet).Tog för givet att sängen var"nybäddad" och inte att någon nyss stigit upp ur den!
Jeg tror du har ret Eva
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-01-13, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag har också funderat på det var Ni hittar de mjuka och behagliga sängarna i Grekland........jag har aldrig legat i en sådan...klart jag har iof inte bott på något lyxhotell, de kanske finns där vad vet jag??......
Standarden har höjts på många ställen, utan att för den skull vara lyxhotell.



Om jag kan välja väljer jag en säng som denna. Vi bodde så här fint i somras på ett familjeägt pensionat på Leros.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-01-13, 11:33
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jaha nu förstår jag du tyckte det var trångt i första sängen ,men vi har varsin sån .Fö visar säng nr 2 inte hur madrassen var beskaffad vilket avgör kvaliten.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-01-13, 11:53
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Standarden har höjts på många ställen, utan att för den skull vara lyxhotell.



Om jag kan välja väljer jag en säng som denna. Vi bodde så här fint i somras på ett familjeägt pensionat på Leros.
Ja, den sängen ser ju härlig ut! Men jag har som sagt inga problem med att sova i en säng som på bild nr.1.
Hittar jag ett boende till ett bra pris så är det inte sängen som är avgör mitt beslut, då kan jag vara mer kräsen med utsikten vill numera gärna ha havsutsikt och balkong som jag kan betala extra för isåfall. Men skulle jag få en gratis resa skulle jag inte bry mig alls, bara glad att få komma till Grekland.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-01-13, 12:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förändrade resvanor

Men alla ni som talar er varma för alla pyttesmå och familjära grekiska pensionat och att komma nära den grekiska vardagen, är sängen på bilden då så så fjärran från det ni är vana vid att uppleva???? Tycker nog den ser ut som det brukar göra för det mesta vad gäller själva sängen. Sen är ju tack och lov själva miljön i rummet oftast lite trevligare.

Masse

Like-knappen på......
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-01-13, 13:58
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Förändrade resvanor

Det var intressanta reaktioner, särskilt på den första sängbilden.
För att ta Jannes inledande punkter rakt av ligger det för min egen högst personliga del till ungefär så här när det gäller öluffning i Grekland;

- Vad gäller boendet är läget klart viktigast för mig, det ska vara hyfsat centralt i byn/staden. Även om jag blivit lite bekvämare av mig på äldre dar, är standarden inte alls lika viktig som läget. Ligger inte stranden mitt i byn, promenerar jag hellre fram och tillbaka till stranden på dagen än fram och tillbaka till byn på kvällen. Och sängen på första bilden hade jag inte haft något problem med.
- Maten har alltid varit en viktig del för mig.
- Stanna länge på samma plats eller byta ö beror på hur jag trivs, där har jag ingen förutbestämd åsikt.
- Jag har aldrig bokat boende i förväg inför en båtluff, det har alltid löst sig på ett bra sätt till slut.
- Utgrävningar och gamla tempel har jag aldrig varit särskilt intresserad av.
- Uppkopplad är jag aldrig någonsin på min semester.
- Ibland vill jag åka till favoritplatser och ibland vill jag se nya, det är inget jag låter styra min rutt. Idealet är om jag kan göra både och.

Alla har vi olika tankar och åsikter om hur man vill tillbringa sin egen Greklandssemester, ingens åsikt är väl "fel" eller "rätt".


/kimmen
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-01-13, 17:31
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Förändrade resvanor

Apropå sängbilder. Kolla denna matvarubutik på Kreta. Här sålde de verkligen det mesta!


/Netwolf
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-01-13, 17:35
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förändrade resvanor


Åh...en sån fin liten säng....
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-01-13, 18:23
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag håller med i de flesta punkterna Janne tar upp.
Sett i backspegeln har jag nu svårt att fatta att man kunde hinna med
4 öar på två veckors semester för tjugo år sedan. Och det med små barn.
Jag åker ju ut med RB nu på onsdag och jag skulle inte kunna
tänka mig mig att sova på bussarna. Hellre då en snarkande pensionärskollega i sängen intill än att sova på busstaket i tropisk hetta med tropikernas alla ljud
ringande i öronen.

/pawik
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-01-13, 19:15
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Förändrade resvanor

Ja jag förstår inte heller vad det är för fel på den sängen.Nog skulle jag kunna sova i den förutsatt att maken och jag inte skulle dela på den,då blev det allt för trångt
Monica
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-01-13, 19:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Ja jag förstår inte heller vad det är för fel på den sängen.
Det ser väl lite påvert ut, om man så säger. Jag hade nog sökt upp nåt med bättre komfort. Hade varit för en enstaka natt, så hade det nog dugit, men inte mer.

/Netwolf
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-01-13, 23:11
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Förändrade resvanor

Først vil jeg si at j e g også godt kunne ligge i den sengen på bildet ( Sikinos) dersom madrassen var god

Jeg husker faktisk ikke sist jeg lå i en hard/vond seng slik vi gjorde i blant " før i tiden" og det betyr ikke at vi har lagt oss på en mye høyere standard.
Jeg reiser også sammen med "en dårlig rygg" så sengene e r viktige

Men jeg sier som Ole Brum ( heter han det i Sverige forresten):
"Ja, takk, begge deler" - gjerne b å d e billig o g bra ( uten pruting )
- det er det nok enklere å få til om man, som oss, (nesten) alltid reiser i
l a v sesong

Tilbake til Sikinos :
Det er jo litt merkelig at den enkle sengen er plassert langs veggen der lampene viser at det har stått t o senger, eller en dobbeltseng
For å avgjøre om j e g ville bodd i rommet, måtte jeg ha sett mer enn sengen - det ser da ganske "nymalt" ut der, og flisene er pene /av en standard jeg kjenner godt.
-så for meg hadde nok beliggenheten avgjort + uteplassen/balkongen & u t s i k t e n

Tenkte jeg skulle vise den største sengen vi har hatt noengang, det var på "Simatos" på Kefalonia ( Lassi) - et deilig sted forresten, også om sengene hadde vært bare halvparten så brede
Vi målte dem ikke, men disse var nok 3 meter :

Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-01-13, 23:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Sängen på bilden skiljer sig inte särskilt från vad jag är van att uppleva från alla mina många besök i Grekland.
Masse
............ men visst har jag sovit på betydligt bekvämare underlag, även i Grekland. Men de har hört till undantagen. Ett sådant exempel är då jag vid två tillfällen i tjänsten bodde på Sunwing Resort Kallitea på Rhodos. Där kan vi snacka om bekväma sängar! Men det var några år sedan så hur de är nu vet jag inte.

Masse
Svara med citat
  #57  
Gammal 2013-01-13, 23:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Først vil jeg si at j e g også godt kunne ligge i den sengen på bildet ( Sikinos) dersom madrassen var god

Jeg husker faktisk ikke sist jeg lå i en hard/vond seng slik vi gjorde i blant " før i tiden" og det betyr ikke at vi har lagt oss på en mye høyere standard.
Jeg reiser også sammen med "en dårlig rygg" så sengene e r viktige

Men jeg sier som Ole Brum ( heter han det i Sverige forresten):
"Ja, takk, begge deler" - gjerne b å d e billig o g bra ( uten pruting )
- det er det nok enklere å få til om man, som oss, (nesten) alltid reiser i
l a v sesong

Tilbake til Sikinos :
Det er jo litt merkelig at den enkle sengen er plassert langs veggen der lampene viser at det har stått t o senger, eller en dobbeltseng
For å avgjøre om j e g ville bodd i rommet, måtte jeg ha sett mer enn sengen - det ser da ganske "nymalt" ut der, og flisene er pene /av en standard jeg kjenner godt.
-så for meg hadde nok beliggenheten avgjort + uteplassen/balkongen & u t s i k t e n

Tenkte jeg skulle vise den største sengen vi har hatt noengang, det var på "Simatos" på Kefalonia ( Lassi) - et deilig sted forresten, også om sengene hadde vært bare halvparten så brede
Vi målte dem ikke, men disse var nok 3 meter :


Ja, den sängen var verkligen i King-size!.....måste höra till ovanligheterna!
Svara med citat
  #58  
Gammal 2013-02-04, 10:58
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Förändrade resvanor

Man förändras med åldern.Förr var det helt ok att åka färja hela natten eller att sova på en strand.
Nu vill jag ha
- havsutsikt
- bekväm kudde
- läslampa vid sängen
- strand med fin sandbotten
- skugga på stranden ( tar med bärbar skugga om det behövs)
- tystnad
- bra vandringar
- tavernor med grekisk husmanskost
- stanna länge, minst en vecka på varje ö
- vara borta minst en månad
- ha med lika många pocketböcker som resdagar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT