Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-01-09, 14:40
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Förändrade resvanor

Vi har också förändrat vårt resande. Dock tror jag inte att det beror så mycket på ålder utan på att internet har gjort allt så tillgängligt. För 15 år sedan användes inte internet för att leta boende i förväg. Dessutom kunde jag inte sitta hemma och kolla tider på gtp vilket gjorde att man inte visste vilka färjor som skulle gå när man kom ner till hamnen. Men nu vet jag innan vad jag har att förvänta mig. Det här är faktorer som gör att vi inte är lika spontana längre utan planerar mer noggrant.

Vad gäller boendet tycker jag att standarden har ökat vilket förmodligen har gjort att våra krav också har ökat.

/Ofelia
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-01-09, 17:00
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag tror faktiskt inte att jag har förändrat så mycket på vad jag vill, däremot är det inte så viktigt vad det kosatar numera. När barnen var små var det ju bekvämt att ha nära till en bra strand. Jag vill ha rent och frächt på rummet med en uteplats som jag trivs med. Jag bor gärna centralt i en by med flera tavernor och barer att välja på.

Jag kan fortfarande tycka att det är roligt att kunna välja boende på plats, men på en del ställen bor jag alltid på samma ställen. Det är sällan det blir någon ny ö nu, men däremot gav jag Santorini,som jag inte tidigare tyckt om, en ny chans och det ångrar jag inte.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-01-10, 13:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Förändrade resvanor

En del forandringer har vi nok gjort i årenes løp. vi også. Vi er ikke på langt nær like ivrige etter å oppsøke historiske steder (les: ruiner) lengre. Det samme gjelder smale gater i små byer, med blå dører, blomsterkrukker og bouganvilla, vi har gått gjennom så mange av dem at de er ikke like spennende lengre.

Når det gjelder å være tilkoblet, har vi beveget oss i den andre retningen. De første årene var man desperat etter å finne en norsk avis for å følge med i hva som skjedde hjemme. De siste årene er det en viktig del av ferien å være i Hellas med hele seg, og la verden der hjemme greie seg uten oss, og jeg kunne ikke drømme om å koble meg opp for å høre lokalnyheter. Det ville være like utenkelig som å ta med seg norske matvarer i kofferten. Selv om jeg kan koble opp min iPhone, gjør jeg det nesten aldri. Det kan hende jeg tar en tur innom en internettkafe en eller to ganger i løpet av to uker, selv om det også blir sjeldnere etter at jeg ble pensjonist, og ikke kjenner det samme ansvaret for å sjekke mail.

Menneskene vi møter der nede, og kontakten med dem, blir mer og mer viktig for hver gang vi reiser, og er nå noe av den viktigste årsaken til at vi fortsetter å reise.

Vi prøver å ta en tur i året til et kjent sted, og en tur til et nytt og ukjent. Og vi har fremdeles mye vi er interessert i se for første gang, særlig lengst i nord, og i innlandet.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-01-10, 13:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förändrade resvanor

"Like"-knappen för JohnS...jag reser numera ingenstans, men OM jag gjorde det skulle det vara ungefär som John beskriver det.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-01-10, 14:26
Zaki Zaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 34
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
"Like"-knappen för JohnS...jag reser numera ingenstans, men OM jag gjorde det skulle det vara ungefär som John beskriver det.
Like-knapp härifrån också. Just kontakten med människor tycker jag är särskilt viktig när jag reser.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-01-12, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag går igenom lite bilder från Sikinos. Hittade denna bild.




En sådan säng skulle jag inte acceptera idag. Fast det är ju lite lyxigt med två sänglampor. Okej, de är knasigt placerade, men ändå.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-01-12, 11:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jaha ,en sådan säng ligger jag i varje natt ,när vi bor Här i Kalamaki .Men madrassen är en tung resårmadr.+ madrasskydd 3cm tjockt + bäddmadrass inköpt första året här.Man kanske får fundera på att flytta ?
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-01-12, 11:25
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag går igenom lite bilder från Sikinos. Hittade denna bild.




En sådan säng skulle jag inte acceptera idag. Fast det är ju lite lyxigt med två sänglampor. Okej, de är knasigt placerade, men ändå.
Hade jag inte bott en natt så om jag hade fått resan gratis. Inte snobberi bara grymt bekväm o livsnjutare!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-01-12, 22:47
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Hade jag inte bott en natt så om jag hade fått resan gratis. Inte snobberi bara grymt bekväm o livsnjutare!
Snobberi??? Jo om du inte ens kan bo så om du blev bjuden till Grekland så tycker jag det är snobberi!! Nu sticker jag ut hakan här eftersom inte så många andra verkar våga göra det...kanske för att Janne startat tråden...vad vet jag? Jag bor väldigt bra också under de flesta av mina resor men om jag skulle bo lika bra på ALLA så skulle jag inte kunna tillbringa 7-8 veckor i Grekland per år på min ringa lärarlön Då vet jag också att väldigt många andra måste slita för att få ihop en vecka i Grekland överhuvudtaget och då dessutom måste sova på liknande sängar...
Jag är bekväm och livsnjutare utan att för den delen nedvärdera andras sätt att bo och resa!
Taggar till lite här nu känner jag och förundras över att bara jag gör det.....

Senast redigerad av nilam den 2013-01-12 klockan 22:59.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-01-12, 23:17
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Förändrade resvanor

Hva er feil med den sengen??
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-01-12, 23:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Förändrade resvanor

Sängen på bilden skiljer sig inte särskilt från vad jag är van att uppleva från alla mina många besök i Grekland. Möjligen att den är något bredare än vad jag vanligtvis brukar få. En och annan gång har resårmadrassen varit något högre, men eftersom det i princip alltid saknas bäddmadrass så gör det sällan någon skillnad. Det är ganska hårt ändå, men OK för min del.

Som vi i så många andra trådar kunnat konstatera så tycker vi väldigt olika om saker och ting, och det är väl ganska skönt ändå.

När det gäller utrustning att ligga på vet jag ju att många Kalimerianer tycker att solsängar är en styggelse, och att det enda rätta är att ligga direkt på sanden eller stenen. Så tyckte jag också i min ungdom. Men numera vill jag definitivt ha en solsäng att ligga på när jag är på stranden. Och kan jag njuta av den lyxen på dagarna så är som sagt sängen på bilden tillräckligt lyxig för mig på natten.

Men alla ni som talar er varma för alla pyttesmå och familjära grekiska pensionat och att komma nära den grekiska vardagen, är sängen på bilden då så så fjärran från det ni är vana vid att uppleva???? Tycker nog den ser ut som det brukar göra för det mesta vad gäller själva sängen. Sen är ju tack och lov själva miljön i rummet oftast lite trevligare.

Masse
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-01-12, 23:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förändrade resvanor


Ja, jag säger detsamma! Var är det för fel på den sängen?
Kan inte påstå att jag är direkt bortskämd och jag kräver absolut ingen lyx på mina Greklandsresor, är bara glad om jag får råd att åka till GREKLAND och njuta av den underbara miljön och de vänliga människorna.
På hotellet och i sängen tillbringar jag inte mycket tid ändå, det är ju så mycket annat jag vill uppleva, så som sagt sängen har väldigt lite betydelse för mig iallafall! Visst kan de vara hårda och obekväma men jag brukar vänja mig efter några nätter.

Sunny

Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-01-13, 00:23
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Förändrade resvanor

Here we go again

Hva angår solsenger; herlig - og helt nødvendig med diverse helsemessige og elaka skavanker som har kommet til med årene. Om noen synes det er feil, kunne ikke bry meg mindre . Dessuten, det er m i n ferie , den skal nytes på mine premisser, og den vil jeg helst ikke tilbringe på en stenhard 'betongmadrass' ! Det viktige er å få sove -vil ikke ligge våken i timesvis om natten med smerter og være vrak på dagtid. Ellers kan jeg like gjerne la være å reise. Faktisk. Snobberi er det ikke. Selv om det er et problem for andre å forstå eller akseptere.

Malou - som også har endret reisevaner.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-01-13, 00:36
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Here we go again

Hva angår solsenger; herlig - og helt nødvendig med diverse helsemessige og elaka skavanker som har kommet til med årene. Om noen synes det er feil, kunne ikke bry meg mindre . Dessuten, det er m i n ferie , den skal nytes på mine premisser, og den vil jeg helst ikke tilbringe på en stenhard 'betongmadrass' ! Det viktige er å få sove -vil ikke ligge våken i timesvis om natten med smerter og være vrak på dagtid. Ellers kan jeg like gjerne la være å reise. Faktisk. Snobberi er det ikke. Selv om det er et problem for andre å forstå eller akseptere.

Malou - som også har endret reisevaner.
Det är tur att vi är några som är friska nog då att ligga i alla dessa usla grekiska sängar annars hade det inte blivit mycket till inkomst i landet... Större delen av hotellen har ju trots allt liknande sängar... Men vad som är konstigt är att det just nu är helt acceptabelt att klaga på sängar...att vilja ha solsängar och andra bekvämligheter... Jag tycker fortfarande det är snobberi om man inte skulle tacka ja till att bli erbjuden en liknande säng gratis!!! Med tanke på hur grekerna själva har det ekonomiskt nu så är det kanske mer osmakligt uttalande än någonsin... Jag hör väl till dem som snarare har ändrat resvanor åt andra hållet...beroende på vilken typ av resa jag gör.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-01-13, 00:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Förändrade resvanor


Jag har också funderat på det var Ni hittar de mjuka och behagliga sängarna i Grekland........jag har aldrig legat i en sådan...klart jag har iof inte bott på något lyxhotell, de kanske finns där vad vet jag??......
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-01-13, 01:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag kan inte annat än att hålla med majoriteten här men senast här om dagen pratade vi om att dra iväg på en gammal hederlig luff som vi gjorde förr, grannen erbjöd sej vid ett svagt tillfälle att ta hand om barnen åt oss. Nu kommer detta aldrig att hända men tanken kändes ändå trevlig på något sätt.
Vad jag är lite mera orolig för är faktiskt hur det ska se ut om 10 år. Blue Star har redan förstört alla våra nattkommunikationer då de konkurrerat ut alla vettiga rederier, de hotell som går att boka via nätet har konkurrerat ut alla (eller de flesta) privatrum som man fick tag på i hamnen på alla öar.
Då vi ska ut o luffa 2023 så har vi troligen inget annat alternativ än att boka hela resan 3 månader i förväg oberoende om man åker charter eller på egen hand, att försöka göra sej förstådd på knagglig grekiska finns inte, de som har hotellen har bott i Australien eller Sverige så många år så de pratar sämre grekiska än vad vi gör. Vi kan inte gå till bageriet o köpa frukostbrödet för Lidl har konkurrerat ut alla lokala alternativ, vi får köpa Vasa-bröds tyskbakade grovbröd eller Pågens rostbröd om vi inte vill ha Leksandsknäcke som nu finns på alla Lidlbutiker.
Kanske bäst att återuppta diskussionen med grannen och få en sista båtluff så länge nånting av det roliga finns kvar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-01-13, 07:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Förändrade resvanor

Men Janérik! Så många platser att besöka och risk för att de är förstörda 2023! Ta du genast och skaffa barnvakt och åk till ett ställe du tycker om. gå runt och kolla i ett område du gillar. Garanterat finns där en privat lägenhet med en sån där gul avlång lapp ΕΝΟΙΚΙΑΖΕΤΕ . Tilltala närmsta granne, som säkert vet var ägaren finns, eller kanske grannen själv har nycklar. Gillar du lägenheten, så hyr. Avtala för kommnade resor...

Enkelt, va
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-01-13, 07:53
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Förändrade resvanor

Hej Janerik
Glädjande att kunna säga att jag ej ser framtiden som du beskriver den. Vi har bott här på Kreta i 10 år heltid och ser ej denna utveckling alls.
Vi har fler bagerier, mer folk har flyttat ut i byarna, små kafenion i byarna lever för fullt, NY färjlinje från Rethymno till Pireus som kör över natten.
Fler vinteröppna pensionat.
Ja vi ser framtiden ljus för turismen men klart den Grekiska ekonomin tvingar flera att hyra ut sina extra rum.

Så jag tror att ni kan ha en fin Öluff även 2023 men klart att utveckling kommer att ske även på Grekiska öar.

Olle direkt från ett soligt & sommarvarmt Kreta
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-01-13, 09:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag har också funderat på det var Ni hittar de mjuka och behagliga sängarna i Grekland........jag har aldrig legat i en sådan...klart jag har iof inte bott på något lyxhotell, de kanske finns där vad vet jag??......
Klart det finns skilllnad på sängarna även i enklare boenden eller i boenden av mellanklass. Lyxhotellen är ju ganska få i Grekland så det har nog de flesta av oss inte sett så mycket av. Jag tycker att det varierar en hel del. Exempelvis så är sångarna hos Pension Sunshine i Pythagorion som är ett enkelt, traditionellt boende acceptabla för mig medan jag någon hamnat på ett ställe med "riktig betong". Sen kan det gå att lösa som de gjorde där vi bodde på Skopelos med att lägga täcken på våra madrasser som extra buntning.

Jag tillhör den grupp som vilar ut på min semester och ställer därför gärna lite krav på mitt boende. En allt för hård säng kan vara en katastrof för en person med artros eller reumatiska sjukdomar och kan förstöra en hel semester. Klart vi ska ställa krav på vårt boende och att det skulle vara något hån mot grekerna i deras utsatta ekonomiska situation som någon skrev förstår jag inte alls.

Turismsektorn är en viktig inkomstkälla för grekerna inte bara på de stora charterresmålen utan även för den lilla ön och den lilla platsen utanför de stora turiststråken och för att den ska fungera bra i konkurrens med andra länder är det viktigt både med kvalite och långsiktighet i de satsningar som görs.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-01-13, 09:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förändrade resvanor

[QUOTE=Janérik;295012
Då vi ska ut o luffa 2023 så har vi troligen inget annat alternativ än att boka hela resan 3 månader i förväg oberoende om man åker charter eller på egen hand, att försöka göra sej förstådd på knagglig grekiska finns inte, de som har hotellen har bott i Australien eller Sverige så många år så de pratar sämre grekiska än vad vi gör.

Mvh Janérik[/QUOTE]

Ha det har vi redan upplevt för länge sen. I sällskap med min grekistalande dotter har vi mött greker bosatta i andra länder än sitt hemland som beklagat att de pratar sämre grekiska än henne.

Sen måste jag hålla med dig att det är väldigt trevligt att ta båten och bara åka iväg utan att ha allting förbokat. Det är härligt att strosa runt och välja på plats efter det som verkar trevligt just då. Mig lockar det inte att alltid boka upp mina resor året eller halvåret innan och precis veta vart jag ska och var jag ska bo.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT