Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-01-07, 15:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Förändrade resvanor

I helgen träffade jag några kompisar och pratade Grekland. De ville ha tips inför sommaren. Ju mer vi pratade, desto tydligare blev det att jag har ändrat mitt sätt att resa. Jag blev lite förvånad, fast jag inte borde ha blivit det. Kort kan jag säga att jag har blivit väldigt bekväm av mig. Jag antar att det har med åldern att göra. Inte alls som förr när nästan vad som helst kunde hända, och jag gillade att resa utan plan. Några saker som har förändrats för mig under senare år är:

- Jag vill ha hög standard på boendet.
- Jag tycker att maten är en allt viktigare del i resandet.
- Jag vill stanna länge på en och samma plats.
- Jag vill helst slippa att byta ö.
- Jag bokar i allt högre grad mitt boende i förväg.
- Jag är inte alls lika intresserad av utgrävningar och gamla tempel.
- Jag är alltid uppkopplad.
- Jag vill bara åka till mina favoritplatser (det kan jag dock inte göra).

Det finns fler saker som förändrats. Men de här är de jag kom på just nu.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-01-07, 15:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förändrade resvanor

Aha känner igen mycket utom det att alltid vara uppkopplad och historiska utgrävningar intresserar mig fortfarande.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-01-07, 16:26
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Förändrade resvanor

Kan tilføje

- udsigt fra rummet (gerne havudsigt)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-01-07, 16:28
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag heter också Janne och har blivit precis likadan! Det måste vara åldern.......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-01-07, 16:43
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Förändrade resvanor

Håller till stor del med er, men vill gärna besöka NYA platser! Och så MÅSTE jag numera ha AC på rummet! DET är definitivt ett ålderstecken!


Katitzi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-07, 17:51
Annwi Annwi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Västkusten
Inlägg: 193
Standard Sv: Förändrade resvanor

Känner igen mig!
Förr kunde man bo i råtthål. Nu är AC och stor altan med havsutsikt ett måste!

Förr åt man någon gång ibland och nästan vad som helst. Nu vill vi äta gott och regelbundet!

Förr åkte man bara till platser där man kunde festa natten lång med likasinnade. Nu åker vi gärna till platser där det stora lugnet finns!

Förr reste vi i juli och augusti. Nu reser vi helst i låg- eller mellansäsong!

Förr festade man nätterna igenom och solbadade hela dagarna. Nu sover vi på nätterna och ligger i skuggan på dagarna (och läser böcker)!

Men jag älskar fortfarande att bada i havet och att snorkla! Och jag vill gärna se nya platser!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-01-07, 18:31
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Förändrade resvanor

Några måsten på semestern: Bo bra, äta gott, max 10 min till stranden, gärna havsutsikt, grekisk live musik , ligga och läsa böcker bara koppla av, bada i havet, snorkla. AC kan vi vara utan lika så uppkoppling.

Sedan har jag min olivplockar resa: god mat (bönsoppa), ca:1liter vin till lunch , underbara medarbetare , sena kvällar ibland.

Sammanfattning: En njutning av livet och dess goda frukter.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-01-07, 18:45
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag håller helt med Janne.
Skönt att ställa ner sin väska på ett ställe och gå till sin favorit taverna. Kanske det har med åldern eller fullt på hårddisken Men härligt att många fortsätter att upptäcka mer av detta härliga land.
Myssa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-01-07, 19:37
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Förändrade resvanor

Håller med helt och hållet, men med några kompletterande grejor.

Vi i Sverige, (många av oss, dock långtifrån alla) har det riktigt bra och kan prioritera lite som vi vill.
Att få komma dit man vill, göra det man önskar, äta det man älskar och dricka sina favoriter och dessutom kunna sköta sina plikter från Wi-fi är en dröm. Den finns och för min del är det Kreta. Tror att när man upptäckt detta privilegium måste man också visa en ytterst stor ödmjukhet mot alla man möter på denna härliga Ö och rejält bjuda på sig själv.
Visst är det underbart att få bli äldre med dessa möjligheter inom räckhåll i sin värld, tack Grekland och tack Kalimera.

Paul
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-01-07, 20:51
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Förändrade resvanor

Intressant diskussion! Jag tror också att man blir mer och mer bekväm med stigande ålder, gäller mig själv också. Så helt klart har det med åldern att göra och därmed att hårddisken kanske börjar bli full! Vacker och rogivande utsikt, god mat, lugnt tempo och nära stranden är riktig "salva" för själen! Och DET behövar i alla fall jag!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-01-07, 21:16
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag håller med i allt . Bortsett ifrån att jag alltid är "nedkopplad" på semestern! Och, som flera andra säger, en balkong med havsutsikt är rogivande.

Visst är det skönt att återse gamla favoriter, inte behöva hitta nytt boende, nya tavernor, nya stränder - känna igen sig, känna sig hemma. Enda nackdelen är att öar och orter kan förändras och att man kan bli besviken om man återvänder efter allt för många år.
Numera åker vi mest "tillbaka", men ibland vill man upptäcka något nytt

Deia
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-01-08, 08:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Förändrade resvanor

Jag vill ha både och gärna gamla kära återbesök och nya upplevelser i en skön blandning. Lite äventyr måste livet innehålla bara sängarna inte är för hårda. Tänkte mer på Grekland som helhet och inte enskilda platser när det gäller att återvända.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-01-08, 08:30
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Förändrade resvanor

Håller med om det mesta - utom havsutsikt. Vi tycker det är rätt tråkigt, och vi vill ha lite action i stället. Nåt kul att titta på. Det kan vara färjor som kommer och går, ett torg där nåt alltid händer osv. Havsutsikt får vi när vi badar - om vi inte gör det i poolen vill säga. Men god mat blir allt viktigare, helt klart. Och gamla favoriter. Däremot kan vi överleva om vi inte är konstant uppkopplade. Vårt bilbiotek av pocketböcker sviker oss aldrig.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-01-08, 10:53
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Re: Förändrade resvanor

Jag tycker nog fortfarande att det är roligt att upptäcka nya platser men återkommer gärna till de gamla om och om igen. Att stanna länge på samma ställe har jag nyligen upptäckt att det kan vara väldigt skönt. Var 18 dagar på Zakynthos i sept/okt och det var mitt första besök på ön. Blev helt enkelt så förtjust att vi återvänder redan i maj.
Boendet där var helt fantastiskt(Daphne´s) Vi hann verkligen både utforska ön och få välbehövlig avkoppling med bra böcker bl.a.och faktiskt i mitt fall att slippa vara uppkopplad
Maten är jätteviktig och den kan ibland vara en av orsakerna till att vi återvänder till en plats liksom att man fått vänner genom åren.
Det bästa med att "bli gammal" är för min del är att jag har mer tid men även turen att ha råd att resa oftare.

//maji som åker till Rodos för säkert tjugonde gången i april
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-01-08, 11:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Re: Förändrade resvanor

Jag glömde det där med utsikt. Den är också jätteviktig. Helst ska det vara havsutsikt. Jag kan inte se mig mätt på havet, trots att jag där jag idag bor ser havet från alla rum. Tidigare var deviset: det spelar ingen roll hur jag bor, jag sover ju bara där. Nu är jag mer på rummet än tidigare, och då måste det vara trivsamt, och ha utsikt. Med andra ord är det slut med utsikter som denna, som är ett exempel på inte fullt så fina balkongutsikter.

En annan sak som jag nu kom på är att jag vill komma fram en vettig tid. Det spelade heller ingen roll förut. Förut fanns det en viss charm i att komma fram till Donoussa klockan tre på morgonen utan att ha bokat rum. Och jag och Camilla är de enda som kliver av färjan, och inga rumsuthyrare väntar på ens ankomst. Det känns inte lika lattjo lajban idag. Det är sex år sedan vi sista gången sov utomhus efter att ha kommit fram obokad sent. Fast den gången var det ganska mysigt. Kolla här.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-01-08, 15:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Förändrade resvanor

Åldern och makens ömma rygg spelar nog in. Vi vill ha sköna sängar, bättre än vad som var nödvändigt för 30 år sedan. Mysigheten i omgivningen, tillgängligheten, utsikten (finns det något att titta på, något fint, spännande, intressant, händer det något?), havet får gärna kunna ses.

Ja, vi stannar också längre nu, båtresorna och transporten överhuvudtaget är inte längre samma roliga del av resan som den var förr.
Favoriterna prioriteras mer och mer! Vi har absolut inte behov av att utvidga antalet besökta öar längre (även om vi gillar nya upplevelser, men det får vi ändå)!

Ekonomin spelar också in. För 30 år sedan använde vi ofta våra sista sparpengar på Greklandsresorna varje sommar.
Det gör vi inte idag (som tur är).
Vi gillar fortfarande att vara ekonomiska, kräver inte lyx och A/C men uppskattar kvalité när den finns.
Förr i tiden betydde det något om rummet kostade 500 drachmer mer eller mindre. I dag betalar vi gärna 10 euro mer för att få en god natts sömn.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-01-08, 16:42
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Förändrade resvanor

Hej Alla

- Jag vill ha hög standard på boendet.
- Jag tycker att maten är en allt viktigare del i resandet.
- Jag vill stanna länge på en och samma plats.
- Jag vill helst slippa att byta ö.
- Jag bokar i allt högre grad mitt boende i förväg.
- Jag är inte alls lika intresserad av utgrävningar och gamla tempel.
- Jag är alltid uppkopplad.
- Jag vill bara åka till mina favoritplatser (det kan jag dock inte göra).

Det är nog många som håller med om ovanstående, trots min ålder har jag viss nyfikenhet kvar. Nya ställen är fortfarande spännande, då var det värre förr.
På 70 och 80-talet var det Rhodos som gällde, cirka 30 gånger. Lite "fusk" med antal besök, eftersom jag jobbade med Kim på Triton Holidays Rhodos. Besökte ön kanske 4-6 gånger per år.

Däremot har maten ALLTID varit viktig!

Det var länge sedan som jag tröttnade på "stenhögarna", det vimlar ju av dessa överallt. Varenda ortsbo på de mindre öarna skall ju visa sin speciella "stenhög".

Jag har lärt mig skillnaden på de olika kapitälerna (anslutningen mellan tak och pelare på tempel och hus) Joniska, Doriska och Korintiska. När någon ortsbo blir för påstridig om att visa sin speciella "stenhög" brukar jag fråga om de kan skillnaderna mellan de olika kapitälerna. Oftast kan de inte det, men när jag ritar upp de olika varianterna, blir de tysta och så slipper jag besöka just deras speciella stenhög.

Kunskap är makt

//PA
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-01-08, 17:18
Zaki Zaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 34
Standard Sv: Förändrade resvanor

Det viktigaste för mig är att slippa vara turist och att BO i Grekland. Få förunnat, men vi lever drömmen.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-01-08, 19:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Förändrade resvanor

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
I dag betalar vi gärna 10 euro mer för att få en god natts sömn.
Samma här.

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Däremot har maten ALLTID varit viktig!
Det har den varit för mig också, men efter att de senaste åren ätit bättre och bättre mat är det idag ännu viktigare.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-01-08, 19:24
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Förändrade resvanor

Før: charter til øyer. Mer bad enn sightseeing.
Nå: rutefly og fastlandet. Masse sightseeing, nesten ikke bad.

Det er de største forandringen for meg. Maten, og det dere så overlegent kaller "steinhaugene" har alltid vært viktig for meg
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT