Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-07-19, 16:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Taxistrejk

Läste på "Ekatherimini" att taxichaufförerna har bestämt sig för att strejka så länge tills de får sina krav igenom: alltså att licenserna inte får bli fria.

Vilket kaos det kommer att bli i Aten om de fortsätter att blockerna vägarna! Nä, sjutton också, så är vi människor att vi bara tänker på oss själva. Å andra sidan så kommer de ju inte att få några inkomster om de tänker strejka i "evighetet".

/ Anne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-07-20, 16:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Taxistrejk

Länkar till den sista artikeln i Ekathemerini. http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2011_399109

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-07-20, 18:47
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Taxistrejk

Taxichaffisarna har tagit hela landet som gisslan nu. I forrgar blockerade de vagarna till flygplatsen och fran hamnen. Igar blockerade de hamnen i Patra och hundratals turister kunde inte komma darifran. Manga var instangda i flera timmar innan taxichaufforerna oppnade portarna, manga av dem var barn och ska ocksa tillaggas att det var 40 grader varmt. De stangde ocksa av vagen helt vid Patra sa inga bilar eller lastbilar kunde passera. Idag stangde de av bron mellan Rio-Antirrio och andra stallen. Tyvarr kommer strejken fortsatta de narmsta dagarna och ingen vet nar den kommer upphora.

Efter dessa aktioner har de inte bara fatt alla turister emot sig men ocksa grekerna. Greker ar ju vana vid strejker och i allmanhet sa finns det en forstaelse for de som strejkar men den har gangen tycker de flesta att taxichaffisarna har gatt for langt. Manga forstar att de strejkar, regeringen har namligen bestamt att taxiyrket ska bli "oppet" yrke, dvs det ska inte kunna kosta nanting att bli taxichauffor vad galler licens. Just nu har alla som nu ar taxichaufforer kopt sin licens for ca 1 miljon kronor, och om regeringen far som de vill sa kommer deras licenser inte vara varda nanting. Sa de kan ju ha ratt i att vilja strejka, men varfor lata andra manniskor lida for deras skull genom att stanga av vagar och hamnar?

Tyvarr sa ar det sa alltfor ofta har, att folk tycker sig ha ratt att gora vad de vill om de inte tycker om regeringens beslut. Och nar nan fragar dem om de inte bryr sig om att andra manniskor blir lidande och att turismen blir drabbad sa sager de bara : ja det ar synd, men det ar inte vart fel. Det ar regeringens fel eftersom de tog ett beslut som ar daligt for oss. Suck.

Jag bor i Grekland och jag tycker att greker ar underbara pa manga satt men sana har grejer blir jag sa forbannad pa. De tanker bara jag, jag, jag, aldrig pa samhallet i stort eller pa andra manniskor de inte kanner.

Pa torsdag far vi ocksa reda pa om batarna kommer strejka nu i slutet av juli. Jag ar sjalv lite orolig for jag ska resa den 1 augusti och ar annu inte saker pa om jag kommer kunna komma ivag da. Far halla tummarna.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-07-20, 18:57
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Taxistrejk

[quote=Louisa;246779] Just nu har alla som nu ar taxichaufforer kopt sin licens for ca 1 miljon kronor, quote]


Wow!!!! Nu tog du väl i ordentligt va?

Yanna
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-07-20, 19:23
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Taxistrejk

[quote=Yanna;246782]
Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Just nu har alla som nu ar taxichaufforer kopt sin licens for ca 1 miljon kronor, quote]


Wow!!!! Nu tog du väl i ordentligt va?

Yanna
Det var min grek som sa det till mig. Ar det fel?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-07-20, 19:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Taxistrejk

Det låter orimligt tycker jag
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-07-20, 19:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Taxistrejk

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Det var min grek som sa det till mig. Ar det fel?
Så alla som kör taxi är/har varit miljonärer, menar du?
Det låter inte rimligt, tycker jag!

Yanna
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-07-20, 19:38
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Taxistrejk

Ok eftersom jag tar det har pa storsta allvar och inte vill ge falska uppgifter sa utokade jag min research och ringde min pappa ocksa (som ar grek). Han sager att det kostar fran 500.000 kronor och uppat. Sa min grek overdrev alltsa, grek som han ar . Jag ber om ursakt. Men som det ser ut sa var det alltsa fram tills nu valdigt dyrt att kopa en san licens.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-07-20, 19:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Taxistrejk

Summan kanske kan diskuteras, men det är sant att många taxiägare fått köpa sina tillstånd och priserna har gått upp något otroligt under åren. Den investeringen går alltså förlorad med det förslag som regeringen nu lagt.
Det finns fler saker som taxifolket ogillar och det har inte varit fråga om dialog eller kompromisser- därför denna hårda konfrontation.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-07-20, 19:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Taxistrejk

Hmmmm...om det nu är sant så förstår jag att dom strejkar!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-07-20, 19:59
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Taxistrejk

Om då skall nu strejka så länge tills dom blir nöjda, så lär väl mina flickor bli kvar på Kalymnos Där kan dom ju alltid få skjuts av kompisar, men det blir värre och ta sig från Mastichari till Kos flygplats Lite långt och gå!
Fast dom kanske inte har något emot och stanna på Kalymnos

Riitta
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-07-20, 19:59
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Taxistrejk

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2011_398886

"(...)drivers were paying up to 200,000, euros for licenses."
Svara med citat
  #33  
Gammal 2011-07-20, 20:03
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Taxistrejk

Sa da overdrev inte min grek sa mycket after all..
Svara med citat
  #34  
Gammal 2011-07-20, 22:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Taxistrejk

[quote=Yanna;246782]
Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Just nu har alla som nu ar taxichaufforer kopt sin licens for ca 1 miljon kronor, quote]


Wow!!!! Nu tog du väl i ordentligt va?

Yanna
Det skulle man tro, men i en reportasje fra Athen i går på NRK, Dagsrevyen, ble en taxieier intervjuet, han sa han hadde måttet selge eiendom(er?) for å kjøpe licensen! For 2 år siden hadde han betalt 190 000 Euro
Det er ille med den langvarige streiken - men, det er ikke rart han/de føler det som et r a n om det nå gjennomføres at licensene blir billige!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2011-07-20, 22:24
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Taxistrejk

Ingen överdrift alls. Priset har gått upp och lite ner de senaste 15 år och de priser som nämns är alltså INGEN överdrift utan fakta. Det finns som sagt 14000 licenser i Aten och det säger ju sig själv om man släpper detta fritt så kommer många förlora sitt livs besparingar! Men framför allt så behövs inte fler taxibilar anser jag ialla fall!

Camilla
Svara med citat
  #36  
Gammal 2011-07-21, 00:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Taxistrejk

För mig låter det här som ett helsjukt system som självklart bör avvecklas. Sen ska det ju helst ske på ett sätt som gör att de nu befintliga aktörerna inte blir helt ruinerade. Men det blir klart inte lätt att göra dem nöjda. De vill säkert ha tillbaka varenda euro som de satsat. Och statskassan är ju inte precis i skick att man har råd till det.

Det har funnits IT-bubblor och fastighetsbubblor men detta är första gången som jag hör talas om Taxilicensbubbla. Inte lätt att bota sådan sjuka.

Mats
Svara med citat
  #37  
Gammal 2011-07-21, 01:21
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Taxistrejk

Ni som nu är på plats i Grekland! Hur utbredd var taxistrejken under onsdagen och ge gärna en rapport om hur strejken utvecklar sig under torsdagen. Vi är speciellt intresserade av förhållandet på Kos.
Tack på förhand!
/Anders
Svara med citat
  #38  
Gammal 2011-07-21, 09:15
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Taxistrejk

Hejsan, jag är på Naxos just nu och har varit det sen i lördags, har inte märkt av några strejker här, båtar kommer och går och taxibilarna kör för fullt.

Det som märks är väl att det är väldigt lite turister....restaurangerna är bara halvfulla en del helt tomma. Stränderna runt över hela ön har väldigt lite folk, inga problem alls att hitta en lugn plats. Vi ska vidare till Santorini i morgon hoppas att allt går som det ska
Svara med citat
  #39  
Gammal 2011-07-21, 09:46
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Taxistrejk

Vi anländer Chania på fredag och har förbeställt taxi till Paleochora. Igår kväll fick vi mail från taxin att det förmodligen fortfarande är strejk då. Vi kontaktade vårt boende, som lovar att ordna så att vi på något sätt skall kunna komma till Paleochoraså vi hoppas på det bästa!
Lena PG och Nisse
Svara med citat
  #40  
Gammal 2011-07-21, 12:15
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Taxistrejk

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Hejsan, jag är på Naxos just nu och har varit det sen i lördags, har inte märkt av några strejker här, båtar kommer och går och taxibilarna kör för fullt.
Då håller vi tummarna för att framförallt båtarna från Santorini går som vanligt på lördag då vi kommer ner för två veckor på Naxos

/Göran
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT