Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-07-19, 21:50
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hmmm...ska man betala dricks för att personalen har dålig lön ...eller var det så att man betalade dricks för att man fått en service som var bättre än bra?
För min del gäller det senare iaf!

Yanna
Mitt inlägg syftade mer på skillnaden i LÖN Grekland vs Sverige och givetvis dricksar man för att servicen varit bra! Dålig service = ingen dricks. Bra service = dricks!

Ska vi blanda in USA i diskussionen så tjänar man skitdåligt i hotell-restaurangbranschen där. Har en vän där som jobbar på förstklassigt hotell och tjänar 7$/h. Där lever man på dricksen. Får man ingen, tillfrågas gästen om servicen varit undermålig.
Skulle man göra detsamma i Sverige skulle väl gästen be att få tala med restaurangägaren - och klaga på girig servitris

För egen del ser jag gärna ett avskaffande av drickssystemet i Sverige och istället höjd månadslön!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-07-19, 22:04
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
För egen del ser jag gärna ett avskaffande av drickssystemet i Sverige och istället höjd månadslön!
Håller med! Precis vad jag sagt vid ett tidigare tillfälle!

Dricks ska överhuvudtaget vara till person o inte till alla i arbetslaget. Låt oss säga att jag varit på restaurang och ätit en gudomlig middag som varit mer än perfekt...samtidigt har servitören varit nonchalant och gett mig dålig service, då skulle jag vilja att min dricks gick till kocken o absolut inte till servitören! Isåfall..om jag kallar in kocken o vill ge honom en slant...då känns det helt plötsligt lite dumt o fel....näää bort med dricksen...jag kan berömma kocken eller servitören ändå, för det är väl tanken som räknas o inte kronorna?
Jag kan tänka mig att det finns andra åsikter än mina, men att dom kan ha att göra med vilken inkomst man har själv. Om man tycker att 18.000 kr är en skitlön, så förstår jag...menar jag!

Yanna
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-07-19, 22:20
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Låt oss säga att jag varit på restaurang och ätit en gudomlig middag som varit mer än perfekt...samtidigt har servitören varit nonchalant och gett mig dålig service, då skulle jag vilja att min dricks gick till kocken o absolut inte till servitören! Isåfall..om jag kallar in kocken o vill ge honom en slant...då känns det helt plötsligt lite dumt o fel....näää bort med dricksen...
Varför inte kalla in honom/henne? Det hade nog uppskattats väldigt mycket!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-07-19, 22:41
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Varför inte kalla in honom/henne? Det hade nog uppskattats väldigt mycket!
Jag har faktiskt gjort det en gång! ...och blev varse att det var en stjärnkock, så jag har god smak!

Yanna
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-07-19, 22:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg

Dette reiser jo også nye spørsmål om driks. Hva gjør man når man får en slik redusert pris? Det virket på en måte litt merkelig å "betale tilbake" prisavslaget man har fått med å gi driks.... Jeg løste det med å gi like mye driks som vanlig ut fra den nye summen, uten å kommentere det.
Jag skulle då ha gjort lika som du, dvs normal driks på den nya summan. Man får väl utgå ifrån att reduktionen på notan avräknas i ägarens pengar, och det bör ju då inte påverka eventuell dricks för god service till personalen.

Mats
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-07-19, 23:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
...och på tal om löner: i Grekland är man inte speciellt högavlönad som säsongsarbetare. Ofta pratar vi 5€ i timmen... plus eventuell dricks. Fast då skattar man ju inte - men ändå
Det var jo ganske bra betalt til å være Hellas. Har et par servitørvenner, og de får 3,50 i timen.
Og driksen ligger på ca 4-5 euro dagen. Må legge til at de jobber på steder med få turister, og grekerne, som har tipset mer før, gjør det ikke lengre pga den økonomiske situasjonen, uansett om de er rike eller ei (ja, jeg generaliserer).
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-07-19, 23:21
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Dricks?

För egen del ser jag gärna ett avskaffande av drickssystemet i Sverige och istället höjd månadslön![/quote]

Jag håller helt med dig! Jag har följt debatten och tänker att det finns många andra arbeten idag som anses "underbetalda". Inte får dom någon dricks för väl utfört omhändertagande av en patient på t ex sjukhuset. Detta är givetvis ett exempel men hoppas ni förstår vad jag är ute efter .
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-07-20, 00:18
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag har följt debatten och tänker att det finns många andra arbeten idag som anses "underbetalda". Inte får dom någon dricks för väl utfört omhändertagande av en patient på t ex sjukhuset. Detta är givetvis ett exempel men hoppas ni förstår vad jag är ute efter .
Förstår precis vad du menar och jag håller med fullständigt!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-07-20, 01:00
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Dricks?

Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. En bit tillbaka i tiden bygde det på att den mer bemedlade efter eget gottfinnande gav den mindre medlade en "skärv" av kanske två skäl; a) visa en uppriktig uppskattning och/eller b) visa vem som har makt att avgöra om en "skärv" ska lämnas.

Jag kan inte komma ifrån att det finns ett betydande inslag av dessa motsägelsefulla synsätt i det drickssystem vi tillämpar och uppriktigt; jag känner mig oerhört kluven!!
Talet om att det är ett sätt att visa uppskattning håller inte! Vi anlitar ju dagligdags här och i Grekland en rad personer som utför förnämliga tjänster och är väl värda en uppskattning - men med pengar!!?? Det är för "billigt" i vårt s.k. moderna samhälle!

Därtill känns det ytterst olustigt för mig som kund att veta att att vissa grupper anställda har lägre lön därför att man räknar med att dessa ska få ett antal "skärv" av mig som kompensation. Det blir alltså upp till mitt godtycke om vederbörande anställd får "full" lön!

Efter många resor till Grekland och till andra länder har jag kommit på en enkel metod; lämna konsekvent dricks om det handlar om bordsservering. Visst - ibland kan man ibland önska mer av den som serverar, men vem vågar med gott samvete påstå att den är 100 % varje dag på jobbet och gör allting rätt? Förmodligen ingen! Vem ska då avgöra vad som ska hända den dag man inte är 100%? Jag genom att strunta i att lämna dricks och ge vederbörande en lägre lön? För mig är det enkelt! Jag ställer personligen inte upp på att vara dömande på lösan grund men accepterar att det finns ett system som jag måste hantera, dvs. genom generell dricks! Men -
framför allt; Avskaffa dricks!!
/Anders
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-07-20, 01:13
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. En bit tillbaka i tiden bygde det på att den mer bemedlade efter eget gottfinnande gav den mindre medlade en "skärv" av kanske två skäl; a) visa en uppriktig uppskattning och/eller b) visa vem som har makt att avgöra om en "skärv" ska lämnas.

Jag kan inte komma ifrån att det finns ett betydande inslag av dessa motsägelsefulla synsätt i det drickssystem vi tillämpar och uppriktigt; jag känner mig oerhört kluven!!
Talet om att det är ett sätt att visa uppskattning håller inte! Vi anlitar ju dagligdags här och i Grekland en rad personer som utför förnämliga tjänster och är väl värda en uppskattning - men med pengar!!?? Det är för "billigt" i vårt s.k. moderna samhälle!

Därtill känns det ytterst olustigt för mig som kund att veta att att vissa grupper anställda har lägre lön därför att man räknar med att dessa ska få ett antal "skärv" av mig som kompensation. Det blir alltså upp till mitt godtycke om vederbörande anställd får "full" lön!

Efter många resor till Grekland och till andra länder har jag kommit på en enkel metod; lämna konsekvent dricks om det handlar om bordsservering. Visst - ibland kan man ibland önska mer av den som serverar, men vem vågar med gott samvete påstå att den är 100 % varje dag på jobbet och gör allting rätt? Förmodligen ingen! Vem ska då avgöra vad som ska hända den dag man inte är 100%? Jag genom att strunta i att lämna dricks och ge vederbörande en lägre lön? För mig är det enkelt! Jag ställer personligen inte upp på att vara dömande på lösan grund men accepterar att det finns ett system som jag måste hantera, dvs. genom generell dricks! Men -
framför allt; Avskaffa dricks!!
/Anders
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-07-20, 09:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Turistpolisen kanske?
Japp! I alla fall är det så i Aten. Det är inte lagligt att ha olika priser för turister och greker.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-07-28, 17:22
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
En månadslön på 18.000 är väl inte usel, eller!!!!!!
Enligt denna SCB-sida var den genomsnittliga månadslönen 2009 i Sverige 27900 kr.

/kimmen
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-07-28, 17:42
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Dricks?

Fast egentligen är det medianen man ska titta på när det gäller lön. Det är nämligen en väldigt skev fördelning av löner och då ger medel en lite felaktigt bild (påverkas av ett fåtal med extremt höga löner). Vad jag kan se så är medianlönen 25200.
/Besserwisserstatistikern
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-07-28, 18:22
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fast egentligen är det medianen man ska titta på när det gäller lön. Det är nämligen en väldigt skev fördelning av löner och då ger medel en lite felaktigt bild (påverkas av ett fåtal med extremt höga löner). Vad jag kan se så är medianlönen 25200.
/Besserwisserstatistikern
Okej. Men oavsett om man tittar på medel- eller medianlön, så är ändå 18000 inte en speciellt bra lön...

/kimmen
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-07-28, 23:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Dricks?

Absolut, det håller jag helt med om! Det framgår ju dessutom från din länk att 10%-percentilen (alltså den lön som täcker in de tio procent lägst avlönade) är 19100. Så 18 papp ligger definitivt lågt.
Själv lämnar jag f.ö. i stort sett alltid dricks. Storleken på densamma avgörs bl.a. av bemötandet. Som redan har nämnst i tråden, dricks och serveringsavgift är ju inte samma sak.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-07-29, 06:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Okej. Men oavsett om man tittar på medel- eller medianlön, så är ändå 18000 inte en speciellt bra lön...

/kimmen
Håller verkligen med jag började undra om min verklighetsuppfattning är helt skev när jag såg inläggen om att 18.000 är en bra lön. Löner brukar ju jömföras i heltid.

Eva
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-07-29, 20:23
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
De som tömmer sin plånbok på enkronor för att slippa tyngden i fickan har jag inte mycket till övers för,... /ENIAC - i restaurangbranschen
10 enkronor är väl lika mycket värda som en 10-krona och borde inte föraktas

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag lämnar alltid dricks för god service och bra mat oavsett i vilket land jag är. Däremot inte om jag handlar ett glas vin i baren och själv bär det till bordet. Eva
Så gör jag också!

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Man splittar då på det man fått in under dagen innan man går hem efter sitt pass. Köket får en mindre summa än servisen.
----
Beror helt på vilken restaurang det är. Där jag jobbar nu har man personlig dricks, och man ger en olika summor till köket beroende på vilket pass man jobbar. Dvs lunchpass ger i regel lägre dricks (läs: inte en spänn) och då går en mindre summa till köket. Kvällar och helger får köket mer. Kommer man inte upp i den "kvoten" köket ska ha får man behålla det själv. Känns lite muppigt ibland när man inte fått så mycket dricks och köket ska ha sin del - då går man hem med en tia på fickan
Borde inte den större delen av dricksen egentligen gå till köket? Utan kökspersonalens insats att tillaga den goda (förhoppningsvis) maten, har ju servisen inget att bära ut till gästen...

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag har iaf upptäckt det på ett ställe men då gällde det vin..kollade aldrig maten. Vi såg i menyn att det kostade 4 euro för husets karaff, men när vi skulle betala ville dom ha 7 euro, självklart protesterade vi! Dom i sin tur plockade fram menyn o visade att det stod 7 euro, men det var inte den menyn vi hade tittat i, vi stod på oss och gick igenom alla menyerna () o hittade "den rätta" där det stod 4 euro...dom bad inte ens om ursäkt och jag går aldrig dit igen, även fast det innan den händelsen var ett favoritställe. Säkert finns det på fler ställen...kanske är det så att grekerna bara beställer utan meny...och att det inte finns en tryckt meny...

Yanna
Det var väl t.o.m. 3,50 euro enligt den "grekiska" menyn. Jag bojkottar numera också detta ställe och har berättat om händelsen för mina vänner. (Det var jag som var tillsammans med Yanna när detta hände.)

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hmmm...ska man betala dricks för att personalen har dålig lön ...eller var det så att man betalade dricks för att man fått en service som var bättre än bra?
För min del gäller det senare iaf!

Yanna
Håller med!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Inte får dom någon dricks för väl utfört omhändertagande av en patient på t ex sjukhuset. Detta är givetvis ett exempel men hoppas ni förstår vad jag är ute efter .
Det är väl t.o.m. så att man är förbjuden att ta emot någon "dricks" - det kan ses som "muta". Förr var det också vanligt att man gav dricks till damfrisörskan, men det är det väl ingen som gör längre...

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Enklast för alla parter är att avskaffa detta numera helt föråldrade och synnerligen omoderna system med att lämna dricks. Men -
framför allt; Avskaffa dricks!!
/Anders
Håller fullständigt med!

En ny företeelse som jag inte noterat tidigare: När vi lämnat betalning för notan och det inte varit jämna pengar har vi vid flera tillfällen och på olika ställen fått frågan om vi skulle ha växel tillbaka. Kanske ett sätt att indirekt fråga om växeln var att anse som dricks...

IngegerdN
(som kom hem från Rethymno för 3 dagar sedan)
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-07-30, 00:49
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Dricks?

Har slutat lämna dricks i Grekland sedan 4 år tillbax. Har märkt att det uppskattas mer att komma tillbax nästa kväll än att man länar kvar nån Euro i skålen...
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-07-30, 01:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Dricks?

Jag orkar inte läsa allt som skrivits sen sist, men VAR (OM) i Grekland tjänar man över 18 papp? "Min" servitör får efter mycket slit och fullarbetstid, med en ledig dag per vecka, ut ca €1000 permånad i högsäsong och €850 vintertid. Många tavernaägare förlitar sig helt på att personalen får dricks och betalar månadslöner därefter. Andra tavernaägare stoppar all dricks i sin egen ficka om inte gästen stoppar den i servitörens.

Vi (lokala) ger aldrig dricks om någon av ägana till tavernan serverar oss, men alltid om vi har en servitör vi uppskattar, Vi lämnar även till kökspersonal i de fall vi upppskattar maten men mpste då uttrycka oss tydligt om vårt gillande. Jag personligen trycker gärna pengarna i handen på uppskattad personal, min grek lägger pengarna på bordet till allas fördelning. Vi jobbar(har jobbat i branchen och vet hur mycket man får slita för lönen och delar därför med oss av vår egen slitlön vid de tillfällen vi går på "lokal", trots att vi själva lever på grekiska löner. Jag är precis som IngegerdN och Yanna uppmärksam på ställen som försöker blåsa "turister" och skyr dem som pesten om det inträffar.

//Kikh

//Kikh
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-08-01, 00:34
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: Dricks?

vi lämnar alltid dricks på tavernor i Grekland. OM maten/sevicen varit bra. Som regel 10 % . Maten är så billig så det blir ändå superbra pris på en middag, tycker vi.

I år märkte vi dessutom av att vi dricksade. Vi blev bjudna på extra dricka, efterrätter och busungen fick godis när vi återkom fler kvällar. Alltså inte sånt som alla fick utan ytterligare extra...

Taxichaufför får dricks om jag vet att priset är själigt. (brukar kolla upp vad priset ska gå på innan vi åker). Och städerskan får också dricks när vi åker om hon varit bra (vilket hon oftast är). Vi går sällan på barer, men OM det händer får dom dricks IBLAND. Om dom ansträngt sig. Som i år. Dom gjorde helt underbara dekorationer på våra drinkar och busungen fick en supersnygg drink i precis den färgen han ville ha med en dekoration av en båt (gjord av melon, sjöjungfru, segel och körsbär).
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT