Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-16, 22:57
TinaM TinaM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 26
Standard Dricks?

Hej igen!

Hur mycket dricks lämnar man på restauranger, taxi etc?
Nu packar jag det sista för avresa imorgon!
Förresten - behöver man packa ner jacka? Jag läser det lite
här och där att en vindjacka är bra att ha.... Känns onödigt
i mina ögon...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-16, 23:06
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av TinaM Visa inlägg
Hej igen!

Hur mycket dricks lämnar man på restauranger, taxi etc?
Nu packar jag det sista för avresa imorgon!
Förresten - behöver man packa ner jacka? Jag läser det lite
här och där att en vindjacka är bra att ha.... Känns onödigt
i mina ögon...
Nej, ingen jacka! Möjligtvis någon tunn, tunn, cardigan eller liknande om man har bränt sig och är lite frusen Angående dricks så gör vi lite olika...är vi på ett stamställe där vi äter ofta så lämnar vi lite dricks varje gång...inte nödvändigtvis 10% som annars är praxis, eftersom man visar att man är nöjd genom att komma tillbaka gång på gång. Taxiresor avrundar jag uppåt precis som jag gör i Sverige.

Trevlig resa

Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-17, 00:39
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
inte nödvändigtvis 10% som annars är praxis
Mja, praxis är kanske 10 %, enligt "turistråd". Så låter det iofs i alla länder , mer eller mindre. Våra grekluncher brukar landa runt 40 € och vi lämnar inte alltid 10 % på det, alla ggr. Är vi inte nöjda lämnas ibland inget alls.
Jag som gammal kypare förordar dock att man lämnar en liten dusör, vid trevlig service. Även om maten inte var tiptop, så kan ett trevligt bemötande ge ett trevligt reseminne.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-17, 01:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dricks?

Jag brukar avrunda med 5-10%, dock oftast närmare 10 än 5. Blir det 5% betyder det från mig fortfarande att det är helt OK, men under 5% så är det från min sida en signal att det inte varit en helt bra service.

Vad gäller denna fråga så tycker jag att det skulle vara mycket intressant att få ta del av hur ni tänker och gör som är mer eller mindre bofasta i Grekland. Monica P, Kikh, Yanna mfl, hur gör ni?

Mats
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-17, 01:36
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Dricks?

Wow, är ni inte fler än 2 så är det väldigt dyra luncher om ni betalar 40 euro! Vi (2) betalar mellan 10 - 15 euro max. Sen beror det ju på vad man äter förstås.

/Kerstin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-17, 05:06
cookie cookie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 28
Standard Sv: Dricks?

Hej

Vi gör som jag läst/hört, att greker själva gör, rundar av uppåt. Ibland blir det mer för trevligt service och god mat.

Cookie
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-17, 06:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dricks?

Som svar till Mats kan jag säga attt jag inte betalar när vi går ut på kafe eller restaurang. Det får min man göra! Mycket skönt att inte behöva vara P K jämt. Jag vet att han rundar av uppåt, men inte fasen sitter han och räknar på procentsatser...Den där tok-sketchen med svenskar som ska betala och blir osams om vartenda öre kan jag fortfarande njuta av.

Om jag fikar ensam på stan brukar jag runda av uppåt med 5o lepta eller så.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-17, 08:18
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

I början när jag kom hit så gav jag frikostiga 10 procent men sedan greker jag lärt känna sa att de aldrig gav dricks, mer än att de avrundade lite uppåt så slutade jag också med det. Det blir svindyrt att alltid betala 10%. Om jag går ut o äter för 10 euro 5 dagar i veckan så har jag ätit för 100 euro o skulle då alltså ha gett 10 euro i dricks....100 kr?! Undra på att det finns gott om inkastare när turistsäsongen börjar. Inkastarna försöker aldrig få in en grek, vare sig på restauranger eller butiker, det är turisterna man är ute efter. Man ger heller aldrig dricks till den som ÄGER restaurangen.

Om jag gick ut o åt i Sverige så skulle jag alltså betala 25 kr i dricks om jag åt o drack för 250 kr???!!! Eller om jag åkte taxi för 400 kr så skulle jag alltså betala 40 kr i dricks???!!!! Det gör man ju inte i Sverige - normalt - så varför ska man göra det i ett land utanför Sverige, vare sig det är Grekland eller nåt annat land.

Var och en får naturligtvis göra som den vill, men jag gör som grekerna!

Yanna
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-17, 09:24
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Dricks?

Där är vi nog olika Jag ger MER än 25 kr i dricks i Sverige om jag äter och dricker för 250 kr. Då skulle jag lägga 300...
Överallt ger jag dricks om jag är nöjd och ingen eller väldigt lite om jag inte är nöjd.

Malin- som själv en gång i tiden jobbade i branschen

Malin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-17, 09:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Wow, är ni inte fler än 2 så är det väldigt dyra luncher om ni betalar 40 euro! Vi (2) betalar mellan 10 - 15 euro max. Sen beror det ju på vad man äter förstås.

/Kerstin
Naturligtvis betalar vi inte alltid 40€/lunchen. Det var kanske att ta i. Däremot så lägger vi oftast mycket pengar på lunchen, då vi ser det som dagens huvudmål. Den intas oftast runt halvtresnåret på dan och då är man rejält hungrig.

/Netwolf
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-17, 09:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dricks?

Åter till dricksen nu. På svenska restauranger ger vi aldrig dricks. Detta i ljuset av att notan ju redan påförts en obligatorisk serveringsavgift i storlek 13 procent. Då blir det ju tårta på tårta.

I övärlden däremot, där giva vi dricks enligt prisprincipen, innebärande att om mat o dryck på tavernan har lågt pris, då ger vi rikligt dricks, alltså upp emot tio procent. Vid dyr mat och dryck icke en cent i dricks.

Arne och Hustrun

Direkt från stugan på Skäret i strålande väder
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-17, 10:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Åter till dricksen nu. På svenska restauranger ger vi aldrig dricks. Detta i ljuset av att notan ju redan påförts en obligatorisk serveringsavgift i storlek 13 procent. Då blir det ju tårta på tårta.

Arne och Hustrun

Direkt från stugan på Skäret i strålande väder
Arne, serveringsavgiften i Grekland brukar ingå i den obligatoriska brödkorgen...tror att det ofta ligger på 80 cent/person...vilket är ca 8 kr/person...det tycker JAG räcker.

Yanna
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-17, 10:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dricks?

Har ingen delad uppfattning på den punkten.

Arne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-17, 10:36
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Har ingen delad uppfattning på den punkten.

Arne
Nu förstod jag nog inte hur du menade, Arne.

Yanna

Ibland tar det tid innan poletten trillar ner...fattar!

Senast redigerad av Yanna den 2011-07-17 klockan 10:42.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-17, 10:39
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Dricks?

En uhyre sjelden gang gir jeg ikke driks i Hellas, da er både mat og service lavmål. Men som regel er det jo slett ikke sånn på mindre øyer, tvertimot. Tipser som oftest minst 10 prosent, det føles riktig. Måltidene er gode (og billige), servicen god. Dessuten betaler jeg nok litt for gleden ved å kunne spise ute under åpen himmel. I varmen....

Her hjemme, i Norge, blir det som regel driks på restaurant/kafe, selv om service er inkludert i regningen. Fordi mange servitører her tjener elendig, gjerne studenter med ekstrajobb. Men tips til taxi? - det der skal det bli slutt på. Gammel vane. Her har det blitt sånn at passasjeren altfor ofte må være 'guide' for sjåføren, være lokalkjent uten å ta en 'sightseeing' rundt om i byen. I Hellas får sjåføren driks - har dog opplevd at noen har vegret seg for å ta i mot ekstra, men aner ikke hvorfor.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-17, 14:04
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Åter till dricksen nu. På svenska restauranger ger vi aldrig dricks. Detta i ljuset av att notan ju redan påförts en obligatorisk serveringsavgift i storlek 13 procent. Då blir det ju tårta på tårta.
Fast nu är det ju så här att den sk serveringsavgiften i Sverige tillfaller restaurangen, och är därför ingen dricks. Dricksen går till servispersonalen, ibland personlig dricks, ibland samlar man i pott och splittar vid dagens slut. Allt beroende på avtalet restaurangägaren har med sina anställda. Jag dricksar alltid om jag är nöjd, och då minst 10%. De som tömmer sin plånbok på enkronor för att slippa tyngden i fickan har jag inte mycket till övers för, likaså de som kräver en massa uppmärksamhet hela tiden och inte ger en spänn fast man ansträngt sig alldeles extra just för deras skull. Överlag har man riktigt dåligt betalt som servitris, och det är dricksen som ljusar upp slitgörat.

När jag jobbar i Grekland på café så har vid ett flertal tillfällen gästerna (läs:turisterna) lämnat några cent (sån't man ända inte har användning för, encentare, femcentare) på bordet när de gått. Detta trots bra service. Grekerna däremot dricksar aldrig. Själv dricksar jag alltid i Grekland när jag fått bra service och/eller bra mat. Har det av någon anledning varit dåligt, ja då dricksar jag inte. Precis som i Sverige.

Och var folk i allmänhet har fått idén ifrån att i Sverige är dricksen inräknad i notan, det vill jag gärna veta

Dessutom: när man får springnota (vilket tyvärr händer, how dare you?) får den stackars servitrisen/servitören själv stå för den summan. INTE roligt.

/ENIAC - i restaurangbranschen

Senast redigerad av ENIAC den 2011-07-17 klockan 14:14.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-17, 14:50
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
När jag jobbar i Grekland på café så har vid ett flertal tillfällen gästerna (läs:turisterna) lämnat några cent (sån't man ända inte har användning för, encentare, femcentare) på bordet när de gått. Detta trots bra service.
/ENIAC - i restaurangbranschen
Riktig pinlig om turistene slenger fra seg encentere og femcentere.

Hva betyr 'springnota'? Finner ikke et synonym på nettet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-17, 14:51
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
Fast nu är det ju så här att den sk serveringsavgiften i Sverige tillfaller restaurangen, och är därför ingen dricks. Dricksen går till servispersonalen, ibland personlig dricks, ibland samlar man i pott och splittar vid dagens slut. Allt beroende på avtalet restaurangägaren har med sina anställda.
- - - -
- - - -
- - - -
Och var folk i allmänhet har fått idén ifrån att i Sverige är dricksen inräknad i notan, det vill jag gärna veta
Ja, väldigt många blandar ihop begreppen serveringsavgift och dricks.


/kimmen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-17, 15:14
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Riktig pinlig om turistene slenger fra seg encentere og femcentere.
Ja, då kan man lika gärna låta bli!

Citat:
Hva betyr 'springnota'? Finner ikke et synonym på nettet.
Att man smiter iväg från restaurangen utan att betala = "springer ifrån notan"
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-17, 18:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dricks?

Här ligger en hund begraven! Jag ringde helt nyss en bekant som arbetar som servitör på en av Umeås större krogar. Han lät meddela att grundlönen är usel, cirka 18.000 Kr i månaden före skatt, men att snittsumman på dricksen sällan understeg 2000 Kr i veckan. Alltså 8000 Kr rakt ner i fickan utan skatt var månad...

Icke då att undra på när det finnes ivrare för drickssystemet på svenska krogar!

Det här förmenas vara ett ypperligt tillfälle för de svenska skattemyndigheterna att agera.

Arne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT