Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2011-06-14, 08:02
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

[quote=Ingrid Ny;242876]Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.
Och vi hoppas att det går väl för grekerna så att man kan ordna upp sin ekonomi.


Det är verkligen såna som ni som behövs här!
Tack och välkomna
  #62  
Gammal 2011-06-14, 09:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Jag säger samma...sammanlagt 4,5 veckor fördelat på tre resor till Grekland i år, så lite bidrar man ju med. Atenresan i december kommer att bli intressant och demonstrationer är vi inte rädda för, man kan hålla sig från de stråk där de går fram. Däremot är jag lite orolig att det är mycket förstört, nedbränt och nerklottrat bland husen. Det är så deprimerande att se en av sina älsklingsstäder förstöras.
2008 i februari då vi var i Aten hamnade vi dock mitt i en stor demonstration precis då vi var på väg till Metropolis för att handla. Vi blev snabbt instängda i affären som stängdes och låstes medan demonstranterna drog förbi. Jalusierna drogs ner för att skydda fönstren.
Vi handlade i lugn och ro och GISSA om det blev mycket.
Jag tror den demonstrationen gällde studiemedel eller något sådant. Där fanns givetvis "anarkister" med som bara gick i tåget för att förstöra.

Men visst har man en liten klump i magen och tänker på alla som lever i Grekland nu och helt oförskyllt i de stora ekonomiska sammanhangen får lida för ledarnas oförmåga och korrumption.
Jag kan ju inte påverka situationen på annat sätt än att åka igen och igen till "min" ö och gynna turistnäringen där....

Lissi - drygt 90 dagar från Tinos
  #63  
Gammal 2011-06-14, 09:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Men visst har man en liten klump i magen och tänker på alla som lever i Grekland nu och helt oförskyllt i de stora ekonomiska sammanhangen får lida för ledarnas oförmåga och korrumption.
Jag kan ju inte påverka situationen på annat sätt än att åka igen och igen till "min" ö och gynna turistnäringen där....

Lissi - drygt 90 dagar från Tinos
Fast inte är det enbart ledarnas fel. Även befolkningen har ett ansvar att ex sluta smita från skatten. Grekerna gör det lätt för sig om de bara skyller på regeringen.
  #64  
Gammal 2011-06-14, 11:23
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag säger samma...sammanlagt 4,5 veckor fördelat på tre resor till Grekland i år, så lite bidrar man ju med. Atenresan i december kommer att bli intressant och demonstrationer är vi inte rädda för, man kan hålla sig från de stråk där de går fram. Däremot är jag lite orolig att det är mycket förstört, nedbränt och nerklottrat bland husen. Det är så deprimerande att se en av sina älsklingsstäder förstöras.
2008 i februari då vi var i Aten hamnade vi dock mitt i en stor demonstration precis då vi var på väg till Metropolis för att handla. Vi blev snabbt instängda i affären som stängdes och låstes medan demonstranterna drog förbi. Jalusierna drogs ner för att skydda fönstren.
Vi handlade i lugn och ro och GISSA om det blev mycket.
Jag tror den demonstrationen gällde studiemedel eller något sådant. Där fanns givetvis "anarkister" med som bara gick i tåget för att förstöra.

Men visst har man en liten klump i magen och tänker på alla som lever i Grekland nu och helt oförskyllt i de stora ekonomiska sammanhangen får lida för ledarnas oförmåga och korrumption.
Jag kan ju inte påverka situationen på annat sätt än att åka igen och igen till "min" ö och gynna turistnäringen där....

Lissi - drygt 90 dagar från Tinos
Även i Sverige händer det ju att demonstrationer spårar ur och det kastas gatstenar och annat i huvudet på folk! Man är inte säker någonstans så är det ju men för den sakens skull så kan man ju inte gå och oroa sig för att det skulle kunna hända något! Och oftast håller ju demonstrationerna till på en avgränsad plats som man kan undvika att besöka om man inte vill det!
  #65  
Gammal 2011-06-14, 17:29
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Även i Sverige händer det ju att demonstrationer spårar ur och det kastas gatstenar och annat i huvudet på folk! Man är inte säker någonstans så är det ju men för den sakens skull så kan man ju inte gå och oroa sig för att det skulle kunna hända något! Och oftast håller ju demonstrationerna till på en avgränsad plats som man kan undvika att besöka om man inte vill det!
Här finns en plats att undvika i morgon:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...06/2011_394593
  #66  
Gammal 2011-06-14, 17:45
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Se den 28:e som en milstolpe. När vi vet hur omröstningen gått kan man se lite mer åt vilket håll Grekland är på väg. Och det finns alla möjligheter att oavsett vad som sker ekonomiskt att det sker lugnt och ordnat.
Peter
Ödesdagen verkar flyttas framåt, kanske ända in i juli:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...06/2011_394520
  #67  
Gammal 2011-06-14, 18:45
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

[quote=anneli56;242887]
Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.
Och vi hoppas att det går väl för grekerna så att man kan ordna upp sin ekonomi.


Det är verkligen såna som ni som behövs här!
Tack och välkomna
Annelie! Var i Grekland bor du?
  #68  
Gammal 2011-06-15, 13:57
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det som händer i Atén just nu borde få alla att fundera. Folk slås tydligen inte bara mot polisen utan även mot varandra. Det är en kruttunna som nu håller på att antändas. Att bankomaterna fungerar är en struntsak ur det perspektivet.
  #69  
Gammal 2011-06-15, 14:02
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

[QUOTE=nikki73;242983]
Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg

Annelie! Var i Grekland bor du?
Peloponnesos, 4 mil från Kalamata i en by som heter Vounaria
  #70  
Gammal 2011-06-15, 14:29
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Det som händer i Atén just nu borde få alla att fundera. Folk slås tydligen inte bara mot polisen utan även mot varandra. Det är en kruttunna som nu håller på att antändas. Att bankomaterna fungerar är en struntsak ur det perspektivet.
Men ska du ge dig någon gång eller? Tror du inte folk här inne är vuxna nog att bilda sig en egen uppfattning om vad som händer och vilka åtgärder man bör vidta på grund av de händelserna utan att du ska skriva folk på näsan?
  #71  
Gammal 2011-06-15, 14:42
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

OK,

här kan alla bilda sig en egen uppfattning (live):

http://www.skai.gr/
  #72  
Gammal 2011-06-15, 15:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
OK,

här kan alla bilda sig en egen uppfattning (live):

http://www.skai.gr/
Rena grekiskan ju
  #73  
Gammal 2011-06-15, 16:07
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det värsta är att det är precis det här - politisk villervalla och politiskt våld -som tyska skattebetalare inte får se för att vara beredda att släppa mer miljarder. Där försvinner nog chanserna för nya miljader i juli.
  #74  
Gammal 2011-06-15, 16:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Det som händer i Atén just nu borde få alla att fundera. Folk slås tydligen inte bara mot polisen utan även mot varandra.
Att det demonstreras mer eller mindre våldsamt runt Syntagma och parlamentet är inget nytt, det har hänt då och då så länge jag intresserat mig för Grekland.
Lyssnade idag på P1 och direktrapportering från torget. Det här slagsmålet mellan demonstranter handlade om att äldre "normaldemonstranter" försökte få bort maskerade vänsteranarkister.
  #75  
Gammal 2011-06-15, 18:41
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det är ju förträffligt att Du kan vara så cool, men när nu det politiska kaoset bara tilltar - Papandreou vill ta sin hatt - handlar det om mer än de gamla vanliga demonstrationerna. Den som fortfarande tror att det här slutar bra måste ha skygglappar.
  #76  
Gammal 2011-06-15, 18:48
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Papandreou vill inte ta sin hatt o bara gå!!!men det är inte uteslutet att det skulle kunna hända....följer nyheterna här hela tiden
  #77  
Gammal 2011-06-15, 18:52
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Det är ju förträffligt att Du kan vara så cool, men när nu det politiska kaoset bara tilltar - Papandreou vill ta sin hatt - handlar det om mer än de gamla vanliga demonstrationerna. Den som fortfarande tror att det här slutar bra måste ha skygglappar.
Klart det slutar bra. Det är politik, måhända lite mer turbulent politik än här hemma i Svedala. Sen, som jag skrevi en annan tråd så vill inte Papandreou "ta sin hatt". Han har erbjudit sig avgå för att öppna för en Samlingsregering, för att dela det politiska priset och tvinga oppositionen att ta sitt ansvar. återigen ett politiskt vapen på ett politiskt problem.

Du verkar ju helhispig och tycks tro på varenda domedagsprofetia i boken...
  #78  
Gammal 2011-06-15, 18:56
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Ur Svenska Dagbladet:

"Konservativa Ny Demokrati svarade raskt att partiet bara ställer upp i en samlingsregering som omförhandlar lånevillkoren med EU och IMF. Partiet accepterar inte heller Papandreou som premiärminister."

Vad tror Du att EU och IMF svarar på det?

Som WSJ skrev: With available cash expected to run out in early July, the Greeks may be on a one way street to bankruptcy.
  #79  
Gammal 2011-06-15, 19:00
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Ur Svenska Dagbladet:

"Konservativa Ny Demokrati svarade raskt att partiet bara ställer upp i en samlingsregering som omförhandlar lånevillkoren med EU och IMF. Partiet accepterar inte heller Papandreou som premiärminister."

Vad tror Du att EU och IMF svarar på det?
Nu bevisar du ju bara hur hopplöst off du är. Det är ju precis det jag säger, det kommer bli en politisk lösning på detta. EU/Eurozonen kommer aldrig acceptera att ett medlemsland går under, prestigeförlusten vore för stor.

Sedan vem som blir premiärminister i en regering handlar väl för farao inte om att ta sin hatt och gå!
  #80  
Gammal 2011-06-15, 19:21
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
EU/Eurozonen kommer aldrig acceptera att ett medlemsland går under, prestigeförlusten vore för stor.!
Hur kan Du veta det? Om Grekland nu plötsligt vill omförhandla - som ND kräver - så kommer EU att låta Grekland fara all världens, prestigeförlust hit och dit. Tyska Bundesbanks chef Weidman har redan antytt att Euron skulle klara sig ändå i så fall.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT