Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-06-13, 16:12
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)
  #42  
Gammal 2011-06-13, 16:46
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)
Tur att man kan dricka vattnet på Rhodos i så fall!!!! Nej vet du vad jag har sökt och sökt och sökt i ämnet och jag känner mig alldeles lugn över att ta min familj med tre barn till Rhodos på torsdag! Dig avråder jag att någonsin lämna svensk mark för du verkar vara hyperstirrig och vill gärna föra över din rädsla på andra. Det finns inte en svensk tidning som har skrivit om att svenskar inte bör åka till Grekland på semester nu och de om några hade förstorat upp detta till max och skrämt upp oss mer än vad du försöker göra!

Skulle vi mot förmodan bli fast i Grekland så finns det värre platser att bli fast på. Vi åker dit i början på semestern och vi är lediga tills augusti så tills dess får vi hoppas att vi kommit hem annars löser vi det på något annat vis. Även om möjligheten att avboka resan hade funnits så hade jag inte gjort det!
  #43  
Gammal 2011-06-13, 16:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av nikki73 Visa inlägg
Vi åker ju till Rhodos på torsdag och åker hem på natten mellan den 29:e och 30:e. Vad tror ni skulle hända om det blir en statsbankrutt den 28:e? Kommer vi att komma hem som vi ska?
Åk och njut och oroa dig inte.

1. Vinner Papandreou den 28:e är problemen lösta för den här gången. Så det är det vi får hoppas.

2. Förlorar Papandreou måste först EU och bankerna bestämma sig för hur de ska agera. Därefter måste ev Grekland förklara sig bankrutt. En process som kan ske under ordnade former. Det behöver inte bli problem.

I vilket fall som helst kommer det att ta viss tid. Grekland blir inte bankrutt över natten om Papandreou förlorar omröstningen.

Se den 28:e som en milstolpe. När vi vet hur omröstningen gått kan man se lite mer åt vilket håll Grekland är på väg. Och det finns alla möjligheter att oavsett vad som sker ekonomiskt att det sker lugnt och ordnat.

Ett "värsta" scenario är precis det som det säger. Värsta möjliga situation. Möjlig men oftast väldigt osanolik.

Peter
  #44  
Gammal 2011-06-13, 16:52
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker.

Att så här osakligt, desperat och ogenomtänkt försöka rentvå dig själv med ännu fler onyanserade påståenden gör inte direkt bilden av dig mer positiv.


Hasse
  #45  
Gammal 2011-06-13, 16:58
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Jag tror Seukel sitter och fnissar och försöker hitta på ännu värre saker för att få en reaktion... Han bara luras...
  #46  
Gammal 2011-06-13, 16:59
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Hej alla
Jag har följt debatten här på Kalimera med visst nöje. Ja det är klart att en viss oro finns men det är främst för grekiska vänners skull. Vi åker på måndag till Tilos/nisyros och kommer tillbaka 5/7. Jag är inte det minsta orolig. Jag kommer ta med en liten reservkassa men mest eftersom vi kommer befinna oss på så små öar. Pengar kan ta slut med eller utan ekonomisk kris.
Jag skall åka ner och bränna min semesterkassa i Grekland och vi skall ha det görgott.

Åse
  #47  
Gammal 2011-06-13, 17:23
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
Hej alla
Jag har följt debatten här på Kalimera med visst nöje. Ja det är klart att en viss oro finns men det är främst för grekiska vänners skull. Vi åker på måndag till Tilos/nisyros och kommer tillbaka 5/7. Jag är inte det minsta orolig. Jag kommer ta med en liten reservkassa men mest eftersom vi kommer befinna oss på så små öar. Pengar kan ta slut med eller utan ekonomisk kris.
Jag skall åka ner och bränna min semesterkassa i Grekland och vi skall ha det görgott.

Åse
Vi har också valt att ta med oss en betydligt större reskassa hemifrån än vi först hade tänkt. Vi brukar ta ut pengar på plats och bara ha till de första dagarna hemifrån men i år gör vi annorlunda!
  #48  
Gammal 2011-06-13, 18:05
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

....osakligt, desperat och ogenomtänkt?

Så här citerar den ansedda engelskspråkiga tidningen Athens News den tyske finansministern idag http://www.athensnews.gr/issue/13447/43068:

“Without another disbursement of funds before mid-July, we face the real risk of the first disorderly default within the eurozone,” Schaeuble warned"

Alltså "disorderly" ... dvs inte under ordnade former. Händer det så blir det nog inte så kul att stranda ens på Rhodos elle Tilos. Vistelsen i det grekiska paradiset kan bli en mardröm.
  #49  
Gammal 2011-06-13, 18:19
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
....osakligt, desperat och ogenomtänkt?
Flygtrafik som stod stilla och fick tusentals resenärer att drabbas på olika sätt i NORRA Europa på grund av ett askmoln från ett vulkanutbrott på ISLAND - menar du på fullt allvar att detta skulle ha en koppling till det EKONOMISKA läget i GREKLAND nu???

Som någon har skrivit i denna tråd så finns det INGEN som kan förutsäga vad som kommer att hända med SÄKERHET de närmaste veckorna med den Grekiska ekonomin. Dina inlägg handlar väldigt mycket om citat från diverse källor. Vilken kompetens menar du att du har som gör att du envisas med att skriva som du gör?


Hasse
  #50  
Gammal 2011-06-13, 18:35
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Sambandet mellan askmoln och ekonomisk kris är väl uppenbar. Både askmoln och statsbankrutt kan lamslå flygtrafiken. Askmoln rent fysikaliskt som alla vet och statsbankrutt på det sättet att flygplatserna i Grekland är statliga och bemannas av statsanställda. Om de statsanställda i juli inte får någon lön p g a den nödvändiga IMF/EU-utbetalningen uteblir så är risken mycket stor att de inte heller arbetar.

Utan "diverse källor" blir ju allt bara ett enda tyckande eller önsketänkande. Men jag tar gärna emot hänvisningar till källor som hävdar motsatsen, nämligen att allt kommer att rulla på som vanligt även om landet ställer in betalningarna. Det skulle väl göra oss alla lugnare.
  #51  
Gammal 2011-06-13, 18:44
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg

Jag och min fru skall själv åka till Chania (inte charter) den 22 juni och stanna tills mitten av juli. dessutom skall min dotter och hennes små flickor komma och stanna med oss i Sougia.

Kan du förklara för läsekretsen på ett trovärdigt sätt varför du ska åka till Chania när du samtidigt är så ivrig att skicka ut domedagsprofetior och uppmanar andra att undvika Grekland den närmaste tiden???

Att du fortsätter att hänvisa till din förträffliga analytiska förmåga att göra liknelser med ett askmoln och Greklands ekonomiska kris, det är en analys som i alla fall jag inte förstår mig på. Jag förutsätter att du är bevandrad med en stor portion humor som kan påstå något dylikt.


Hasse
  #52  
Gammal 2011-06-13, 18:45
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Åk till på semester, till Grekland, Spanien, Tyskland eller Habo. Njut av tillvaron och folklivet, av maten och baden (kanske inte i Habo). Det finns domedagsprofeter överallt och nu har vi fått in en på forumet, bortse från honom helt enkelt.

Sveriges regering kan falla och nyval utlysas, Frankrikes bönder kan korka igen flygplatserna med koskit, tyskarna kan gå bärsärk och grekerna kan fortsätta det de alltid gör occh skita i det offentliga men jorden kommer inte gå under ändå.

Bara för att någonting är TEORETISKT möjligt betyder inte det att det kommer att inträffa. I demokratier, som både vi och Grekland är, tack och lov (ja, även Habo) såp finns det nämligen något som politikerna måste ta hänsyn till än mer än teorin och det är det politiska priset av de beslut de fattar.

Det finns ingen politiker på nationell nivå i Grekland eller på EU-nivå i Bryssel som kommer låta ett medlemsland i Eurozonen falla. Så enkelt är det. Att sedan hävda motsatsen genom citat från diverse tidningar som LEVER på att skrämma upp folk och sälja lösnummer anser jag är totalt oseriöst.
  #53  
Gammal 2011-06-13, 19:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.
Varför måste Du ta på Dig att avråda andra att åka?. Jag är helt säker på att alla här i forumet är både läskunniga och tillräckligt kloka för att själv kunna bestämma vart och om de ska åka någonstans.
På dig låter det som om det är stor chans att jorden går under 28 juni. Stanna Du hemma och låt andra göra som de vill utan att du ska säga att de är oansvariga. Jag fattar inte för en sekund att Du själv vill åka under de omständigheter som Du skrämmer andra om!

Lissi
  #54  
Gammal 2011-06-13, 19:27
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Tja ... om ni alla är så lugna så finns det väl verkligen inget att oroa sig för. Och jag som trodde ett tag att den där Schäuble (eller för den delen Papandreou) menade allvar. Tsss ... Vad skönt. Kalinichtasas!
  #55  
Gammal 2011-06-13, 19:34
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Enligt nyheter i grekisk tv idag ska euroministrarna hålla ett extraordinär möte i Bryssel i morgon om situationen
  #56  
Gammal 2011-06-13, 23:29
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.
Och vi hoppas att det går väl för grekerna så att man kan ordna upp sin ekonomi.

//Ingrid
  #57  
Gammal 2011-06-13, 23:59
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Ska vi verkligen släpa med oss allt det här sa sambon ikväll och pekade på en stor hög med saker. Ja, vi kanske blir kvar läääääääänge svarade jag och skrattade lite! Första gången jag hade ett svar att ge när det gäller packningen!!! Tar alltid med alldeles förmycket! Hur som helst ska man inte skämta om grekernas situation och jag hoppas innerligen att de reder ut detta på något inte för vår familjs skull att kunna ha en skön semester och komma hem som vi ska utan för det grekiska folket som antagligen har många tuffa år framför sig innan de är på fötter igen!
  #58  
Gammal 2011-06-14, 02:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Ingen vet ... det har Du rätt i, men skall folk alltså ge sig iväg till Grekland och tro att allt är som vanligt, utan att tänka efter? Ganska oansvarigt och blåögt. Särskilt de som reser med små barn borde fundera noga på vad de möjligen utsätter sig för. Erfarenheterna från förra året med askmoln och strandsatta och förtvivlade svenskar här och var förskräcker. Att fastna i dagar på flygplatser med över 30 graders hetta, är inte trevligt, särskilt om flaskvattnet fort tar slut.

Och en statsbankrutt i "kotrollerade former" finns knappast. Finansexperterna och Tyslands finansminister varnar för en grekisk bankrutt just som en okontrollerbar process. Särskilt med tanke på vad Greklands ganska oregerbara och oförutsebara befolkning kan drivas till (plundringar, upplopp, gatustrider ...)
Får jag föreslå - om igen - att du stannar var du nu hör hemma om nu läget i Grekland oroar dig. Om bristen på flaskvatten, i ett gästfritt land med rent drickbart kranvatten, är ditt största bekymmer föreslår jag All Inclusive i Turkiet istället.

Om man med eftertryck vill citera tidigare inlägg kan man väl åtmistone lägga sig vinn om att stava rätt och se till fakta i första hand. Kreta, Rhodos och de mindre öarna har inte varit utsatta för vare sig plundringar, upplopp eller gatustrider ens under de tidigare årens oroligheter. Det närmaste vi kommit dylikt i Chania var när besökande ungdomar från ATEN våldförde sig på våra soptunnor efter en omtalad dödsskjutniga av en 16-åring i Aten. Det small och brann runt knutarna på mitt hyreshus, men bara butiksägarna var oroade... Ytterst få av Greklands turiste hamnar mitt i smeten bland oroade arbetslösa greker och invandrare och som tidigare - och senare - inlägg påpekar så kommer inte en eventuell katastrof att slå till med omedelbar verkan.

//Kikh, som f ö tycker att dina inlägg börjar te sig som rent löjliga...
  #59  
Gammal 2011-06-14, 02:39
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Ny Visa inlägg
Det måste väl ändå vara bättre för grekerna att vi fortsätter att åka dit och lägger våra semesterpengar där! Vi har faktiskt nästan alltid haft med oss kontanter när vi åkt iväg(20:e året). Så och i år.
Och vi hoppas att det går väl för grekerna så att man kan ordna upp sin ekonomi.

//Ingrid
Med turister som er har vi framtiden framför oss vad som än händer efter den 28:e juni

Välkomna till Grekland!

//Kikh
  #60  
Gammal 2011-06-14, 02:46
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Kan du förklara för läsekretsen på ett trovärdigt sätt varför du ska åka till Chania när du samtidigt är så ivrig att skicka ut domedagsprofetior och uppmanar andra att undvika Grekland den närmaste tiden???

Att du fortsätter att hänvisa till din förträffliga analytiska förmåga att göra liknelser med ett askmoln och Greklands ekonomiska kris, det är en analys som i alla fall jag inte förstår mig på. Jag förutsätter att du är bevandrad med en stor portion humor som kan påstå något dylikt.


Hasse
För mig räcker det med en trovärdig förklaring till varför vi i Chania skulle vilja ha hit en turist som honom... Dylika gnällspikar brular börja semestern med att undra varför man inte får kasta toalettpapperet i toaletten...

Vi har överlevt kriser med indragna flygningar pg a askmoln,strejker, Euron med påföljande prishöjningar och till och med ett långt tidigare vulkanutbrott på Santorini utan att Kreta har förlorat sin dragningskraft på presumtiva besökare. Vi klarar oss absolut utan Kalimeras egen Nostradamus men hejar fram klartänkare som bl a dig Hasse.

//Kikh, som idag såg den Olympiska facklan bäras fram genom Platanias
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT