Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-06-12, 20:10
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Man får väl avvakta och se hur läget blir om man har en resa till senare i år. Vet man att man är i Grekland precis den tiden runt 28 juni så får man väl ha reskassan med sig om man är orolig....Att oroa sig innan är ingen idé för hur det exakt blir framöver är ju ingen som vet i dagsläget.

Jag tror ändå att det bästa för Greklands befolkning är att fortsätta åka dit!

Lissi
Bra Lissi, ett sansat inlägg utan övertoner. Självklart är det så, att vart Du än reser i världen, att problem med valutan kan uppstå. Du skall ALLTID ha med Dig kontanter så att Du klarar transporter , hyra o mat för några dagar var Du än befinner Dig i världen. Du kan aldrig lita på kort och automater till 100%. I dag är kort oftast globala och jag har svårt att tro att VISA och Mastercard låter sina system falla samman i Grekland även om bankerna har problem. Allt förutsätter dock att elekroniska transaktioner fungerar. Res till Grekland och njut, ta problemen om de kommer men var förberedd.
  #22  
Gammal 2011-06-12, 20:29
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
I dag är kort oftast globala och jag har svårt att tro att VISA och Mastercard låter sina system falla samman i Grekland även om bankerna har problem. Allt förutsätter dock att elekroniska transaktioner fungerar.
...och de elektroniska transaktionerna kommer inte att fungera om din bank har gått i konkurs.



Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Om det skulle gå åt pipan kommer du inte att kunna betala med kort. Eftersom butikens kortterminal är knuten till en bank och den just gått i konkurs...

/kimmen
  #23  
Gammal 2011-06-12, 21:02
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Det här ämnet breder ju, med all rätt, ut sig över ett helt koppel trådar vid det här laget, så det är väl bara att välja någon att framföra sina synpunkter i.

Jag vänder mig inte mot beskrivningen av Greklands ekonomi som ett train wreck. Inte heller är jag "nonchalant" i min hållning mot den bistra verklighet som råder. Men jag tänker förbanne mig inte hemfalla åt ohejdade undergångsstämningar som gör att folk helt plötsligt inte vill eller vågar åka till Grekland!

Ja, vi tvingas öppna ögonen och förbereda oss något noggrannare än vad vi är vana vid, med att ha kontanter i backup. Men är det egentligen något nytt? Är inte detta lite av samma diskussion som efter tsunamin, den som handlade om hur mycket ansvar den enskilde resenären egentligen kan förväntas behöva ta?

Greklands ekonomi går åt helvete med musik, det kan vi nog enas om allihop. Konsekvenserna av det - en eventuell (trolig) statsbankrutt kan vi nog också vara överens om. Följderna av DEN däremot, skiljer sig åt.

Det finns folk som frossar i olycka, oavsett om det är klipp på Aftonbladet från den senaste naturkatastrofen, olycksdokumentärer på TV4 Fakta eller bara skvallret om ve och fasa. Fram tills Rakel infördes fanns det folk som satt och lyssnade av polisradion för att kunna åka med räddningstjänsten på trafikolyckor.

Lite samma stämning blir det ju när man sitter i tråd efter tråd och eldar upp sig själv och andra över Greklands och grekernas (och de eventuella olyckliga turister som råkar befinna sig där när skiten träffar fläkten) olycka. Realism, inte hysteri eller panik, är vad som krävs av alla om det här ska gå att lösa på bästa sätt.
  #24  
Gammal 2011-06-12, 21:09
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Amen! Bra skrivet!

Is i magen, fötterna på jorden och realistisk syn på omvärlden, utan fradga i munnen...
  #25  
Gammal 2011-06-12, 21:34
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Hur är läget i Aten nu??

Lissi
Hej Lissi

Vet inte så mycket då jag bara bytte flyg.
Jag hann dock ta ut pengar från bankomat (utan problem).
En liten detalj dock att nämna när vi bytte flyg i Aten lör 4/6 så vräkte regnet ner i Aten men så fort planet kom en bit över havet så var vädret strålande.
När vi flög hem i dag söndag den 12:e så var det vackert på Mykonos men regnet fullkomligt vräkte ned igen i Aten när vi bytte plan för vidare färd mot Cph. De nedrans tågen strulade IGEN och vad hjälper det sen när de börjar gå. Perrongerna var så överfulla med folk att polisen var beredd att rycka in. Vi tog en taxi hem istället.
Vi kom inte närmare Tinos än ett 10-tal foto från färjan på väg till Andros. Jag kan riktigt se framför mig hur du skakar på huvet och muttrar för dig själv, de begriper inte vad de går miste om!
  #26  
Gammal 2011-06-12, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Vi kom inte närmare Tinos än ett 10-tal foto från färjan på väg till Andros. Jag kan riktigt se framför mig hur du skakar på huvet och muttrar för dig själv, de begriper inte vad de går miste om!
Nä då! Andros är vi själva nyfikna på, men stod över i år då det dels var fel månad(april) och det dels var skriverier om sopberg. Mykonos är säkert mer värd än det dagsbesök jag varit på...så ni gjorde nog ett bra val och då har ni ju Tinos kvar!! Vi åkte också förbi 2007 då vi skulle till Naxos, men fr o m 2008 åker vi aldrig förbi Förlåt trådskapare för utvikningen.

Lissi
  #27  
Gammal 2011-06-12, 23:06
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Är inte detta lite av samma diskussion som efter tsunamin, den som handlade om hur mycket ansvar den enskilde resenären egentligen kan förväntas behöva ta?
Det tycker jag är en både brutal och skev jämförelse. Den drabbade människorna på plats. Vi sitter nu hemma och diskuterar en, eller egentligen flera, teoretiska händelser i framtiden. Där man i förväg kan bestämma sig för vad man själv vill göra. Resa eller avstå. Enkelt.

Citat:
Konsekvenserna av det - en eventuell (trolig) statsbankrutt kan vi nog också vara överens om. Följderna av DEN däremot, skiljer sig åt.
Förhoppningsvis blir det inga större följder. Om alla hjälps åt. Men jag tycker i alla fall att man ska vara medveten om att det kan gå rent åt he... i värsta fall. Det är faktiskt det enda jag säger! Att man ska vara medveten om att risken finns även om även jag tror att den är väldigt liten. Det anser inte jag vara panik eller hysteri. Det anser jag är att vara realist...

Citat:
Realism, inte hysteri eller panik, är vad som krävs av alla om det här ska gå att lösa på bästa sätt.
Av vilka? Oss här på Kalimera? Jag tror inte vi kan påverka så mycket...

Jag har själv suttit och planerat en höstresa i veckan. Eftersom jag hoppas att det ska lösa sig. Men för att vara realistisk så kommer jag inte att beställa några biljetter eller boka rum förän efter den 28 juni när jag vet hur det gått i Parlamentet...

Jag kommer att hålla tummarna för Papandreou! Och för att oppositionen tar sitt förnuft tillfånga och inser vad som krävs av Grekland nu... Och stöttar Grekland oavsett politiska skillnader.

Peter
  #28  
Gammal 2011-06-12, 23:41
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Amen! Bra skrivet!

Is i magen, fötterna på jorden och realistisk syn på omvärlden, utan fradga i munnen...
Tack Gita, och andra förståndiga! Om vi som faktiskt bor i Grekland, och innehar mer eller mindre välfyllda bankkonton i Grekiska banker, inte oroar ihjäl oss varför ska då veckovis besökande turister göra det? Eller ännu underligare - personer som inte tycks ha en tanke på att besöka Grekland överhuvud taget... Jag bor mitt ibland grekerna, och de största bekymren nu är hur det ska gå med regeringen, med turismen, med hoten om fryst A-kassa i vinter när den behövs och eventuellt hur priserna på el kommer att utvecklas. Det finns självklart näringsidkare som oroar sig vidare och större, precis som gamla farmödrar som oroar sig för allt. Skalan går från noll till 100 i samma omfattning som i övriga länder. Vi oroar oss mest över vår egna privata situation och oförmågan att styra över den. Själv ger jag blanka fan i att oroa mig alls. Har jag bestämt mig för att bo här får jag ta det onda med det goda.

//Kikh
  #29  
Gammal 2011-06-12, 23:42
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Vi åker ju till Rhodos på torsdag och åker hem på natten mellan den 29:e och 30:e. Vad tror ni skulle hända om det blir en statsbankrutt den 28:e? Kommer vi att komma hem som vi ska?

Vi brukar inte ta ut mer än hälften av vad vi förväntas göra av med när vi åker utomlands och sen ta ut på plats men nu börjar man ju tänka om och funderar på om vi ska ta ut mer pengar, kanske rent av allt vi väntar oss göra av med också får man hushålla efter det (eller hoppas på att kunna ta ut mer om det behövs?)! Men det känns så osäkert att åka med så pass mycket pengar, vi är ju en familj med tre barn så det går åt en stor reskassa. Hur gör vi för att lösa det på bästa vis?

Och om vi inte kommer hem när vi ska så kan vi ju inte ta ut pengar heller får man sova på gatorna då? Ja, gissa om jag ångrar att vi inte åkte till vårt älskade Mallorca i år utan valde att prova på Rhodos!!!
  #30  
Gammal 2011-06-13, 00:25
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Nu ska ni väl inte nåla fan på väggen! Herregud det låter på en del av er som om det skulle vara jordens undergång! Tänker mest och lider med grekerna som är mitt i alltihop, DE är väl dom ska vara oroade. Eller....?

/Kerstin
  #31  
Gammal 2011-06-13, 00:33
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Nu ska ni väl inte nåla fan på väggen! Herregud det låter på en del av er som om det skulle vara jordens undergång! Tänker mest och lider med grekerna som är mitt i alltihop, DE är väl dom ska vara oroade. Eller....?

/Kerstin
Visst men vi har ju ett val att inte åka dit och hamna i ett kaos fast jag tror faktiskt inte det kommer att bli kaos. Men man blir ju uppskrämd av en del här på forumet samtidigt så tänker jag att om inte de svenska tidningarna rapporterar om detta så finns det nog inte så stor anledning till att oroa sig så mycket. Vi kommer alltså att åka och jag hoppas på att få en skön semester. Den enda frågan just nu är om vi verkligen ska växla alla pengar nu eller växla hälften som vi brukar och sen ta ut där nere MEN om grekerna själv länsar sina konton så kanske det inte finns några pengar att ta ut från bankomaterna redan runt den 23:e då jag beräknar att ta ut pengar annars!
  #32  
Gammal 2011-06-13, 00:34
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 106
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Vi har frukost och middag på våra hotell om det gör saken annorlunda?!
  #33  
Gammal 2011-06-13, 07:01
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det tycker jag är en både brutal och skev jämförelse. Den drabbade människorna på plats. Vi sitter nu hemma och diskuterar en, eller egentligen flera, teoretiska händelser i framtiden. Där man i förväg kan bestämma sig för vad man själv vill göra. Resa eller avstå. Enkelt.
Om du läser igen ser du att jag inte jämför händelserna utan diskussionerna. Man kan tycka vad man vill om den med, själv anser jag att enskilda resenärer, som jag själv, måste vara beredda att ta det ansvar vi nu talar om.



Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Förhoppningsvis blir det inga större följder. Om alla hjälps åt. Men jag tycker i alla fall att man ska vara medveten om att det kan gå rent åt he... i värsta fall. Det är faktiskt det enda jag säger! Att man ska vara medveten om att risken finns även om även jag tror att den är väldigt liten. Det anser inte jag vara panik eller hysteri. Det anser jag är att vara realist...
Jag ber om ursäkt för att både du och seukel åker med i min svarsiver här. Dina inlägg är mer balanserade och jag menade inte att beskylla dig för att vara hysterisk. Samtidigt tror jag du överdriver riskerna även om "det värsta" - en statsbankrutt - inträffar, men jag är orättvis om jag beskyller dig för att vara hysterisk. Det anser jag däremot en allmän avrådan från att åka till Grekland vara.



Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Av vilka? Oss här på Kalimera? Jag tror inte vi kan påverka så mycket...
Av alla - greker, turister, IMF, EU, Papandreou, opposition, alla. Sen skiter ju all of the above högaktningsfullt i vad en småländsk kretaturist på ett forum tycker och tänker, men jag framför min åsikt ändå. Alltid gör det nån sme´gla´.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Jag har själv suttit och planerat en höstresa i veckan. Eftersom jag hoppas att det ska lösa sig. Men för att vara realistisk så kommer jag inte att beställa några biljetter eller boka rum förän efter den 28 juni när jag vet hur det gått i Parlamentet...

Jag kommer att hålla tummarna för Papandreou! Och för att oppositionen tar sitt förnuft tillfånga och inser vad som krävs av Grekland nu... Och stöttar Grekland oavsett politiska skillnader.

Peter
Det gör vi allihop. Som sagt, sans och balans är det som krävs för att det här ska bli så smidigt som möjligt.
Jag är inte ekonom, men jag är amatörhistoriker, och finns det något man kan lära sig av historien är det att de gånger paniken tillåtits sprida sig har det gått käpprätt åt pipsvängen, men de gånger man behållt förnuftet i första rummet har man lyckats åstadkomma ganska storartade förändringar utan alltför mycket kaos.
  #34  
Gammal 2011-06-13, 08:04
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Hej igen,

om landet går i konkurs så kommer dessvärre all flygtrafik att ställas in. All flygplatspersonal i Grekland är statsanställda och om de inte får ut sina löner - som fallet blir vid konkurs - så kommer de naturligtvis inte att arbeta längre. Då spelar det ingen roll om man har kontanter eller inte. Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
  #35  
Gammal 2011-06-13, 08:15
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Hej igen,

om landet går i konkurs så kommer dessvärre all flygtrafik att ställas in. All flygplatspersonal i Grekland är statsanställda och om de inte får ut sina löner - som fallet blir vid konkurs - så kommer de naturligtvis inte att arbeta längre. Då spelar det ingen roll om man har kontanter eller inte. Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
Och världen går under den 23 juli klockan 18.35.

Återigen: EU och Eurozonen kommer inte tillåta att det händer. Sluta skrämma upp folk som barn med troll och häxor...
  #36  
Gammal 2011-06-13, 08:25
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Håller med om att EU och EURO-zonen kommer att göra allt, men ... grekerna då? Det är stor risk att parlamentet röstar ner Pasoks sparpaket och då kan inte EU eller IMF betala ut några pengar hur gärna de än vill det.
  #37  
Gammal 2011-06-13, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Bittelitt hysteri i denne tråden?

Det Britiske utenriksdepartementet har oppdaterte reiseråd for alle verdens land, inkludert Hellas.

Per i dag er det ingen advarsler om å være i Hellas 28. juni.
  #38  
Gammal 2011-06-13, 09:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Det finns folk som frossar i olycka, oavsett om det är klipp på Aftonbladet från den senaste naturkatastrofen, olycksdokumentärer på TV4 Fakta eller bara skvallret om ve och fasa. Fram tills Rakel infördes fanns det folk som satt och lyssnade av polisradion för att kunna åka med räddningstjänsten på trafikolyckor.
Kommer osökt att tänka på "tittköer"

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
Nä, det tror jag inte kommer hända. På nåt sätt tar respektive land hem de sina.

/Netwolf
  #39  
Gammal 2011-06-13, 10:05
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Hur skall länderna ta hem de sina om inte flyget fungerar? Med busskonvojer genom hela balkan?
  #40  
Gammal 2011-06-13, 14:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Fungerar bankomaterna fortfarande?

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Hej igen,

om landet går i konkurs så kommer dessvärre all flygtrafik att ställas in. All flygplatspersonal i Grekland är statsanställda och om de inte får ut sina löner - som fallet blir vid konkurs - så kommer de naturligtvis inte att arbeta längre. Då spelar det ingen roll om man har kontanter eller inte. Man kommer att fastna i landet under veckor eller mer.
1. Ett land kan inte gå i konkurs i juridisk mening. Man kan formulera det som att ett land blir statsbankrutt vilket är nått helt annat än en företagskonkurs. Det kan iofs mycket väl ske och isåfall förhoppningsvis under hyfsat kontrollerade former.

2. Du presenterar dina domedags-spådomar som sanningar, vilket ställer till oro bland många som läser här. "All flygstrafik ställs in" ,"Banker kraschar" , "man blir fast i Grekland i veckor utan pengar" osv..
Ingen vet vad som kommer att ske vid en grekisk statsbankrutt men att samhället skulle stanna som om man tryckte på en stoppknapp är högst osannolikt.

Lars
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT