Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2005-10-25, 08:50
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Det finns ju absolut mycket att se på Kreta,och även om jag varit där varje år sen 89,ibland ett par gånger om år ,så finns det platser som jag inte besökt.Och det finns faktiskt restauranger efter strandpromenaden i Rethymnon som har riktigt bra mat också.Även "lädergubben"tycker jag faktiskt är mysig,känner hans son sen många år tillbaka,även han har en läderaffär.Kreta i mitt hjärta!!(besökt andra grekiska öar också,har inte hittat nån jag inte gillar)

Senast redigerad av Athanasia den 2005-10-25 klockan 08:58.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2005-10-25, 09:15
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej PO!! Såklart att Kreta är nerlusat med turister under säsongen!!
Visst förstod vi att det skulle vara tjockt med turister, bara inte riktigt hur tjockt.. jag trodde nog att september skulle vara lite lugnare än det var.
Nästa ev. gång får det bli tidigast mitten av oktober.

//PO
Svara med citat
  #43  
Gammal 2005-10-25, 14:15
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
nossos kan man ha och inte ha!
Calle!

Knossos kan man inte alls "ha och inte ha"! Säg aldrig så mer!
Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung.
För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva.
Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga.
Kan ingen av er ert Kreta? Vad gör ni alla där när ni är där?
Bottennapp
Erik
idag kretas ambassadör
Hej Erik, har du käkat taggtråd till frukost idag?
Är beredd att hålla med Calle. (Med risk att få en släng av sleven)
Var faktiskt lite besvilken på Knossos. Möjligt att det är av kulturhistoriskt intresse, men t.ex. Arthur Evans "förbättringar" är ju ifrågasatta och kan kanske t.o.m. vilseleda. Tycker i så fall Delos är intressantare
Sten-Åke
Svara med citat
  #44  
Gammal 2005-10-25, 19:11
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av stenake
Hej Erik, har du käkat taggtråd till frukost idag?
Är beredd att hålla med Calle. (Med risk att få en släng av sleven)
Var faktiskt lite besvilken på Knossos. Möjligt att det är av kulturhistoriskt intresse, men t.ex. Arthur Evans "förbättringar" är ju ifrågasatta och kan kanske t.o.m. vilseleda. Tycker i så fall Delos är intressantare
Sten-Åke
Nej, jag läste taggtråd.
Arthur Evans göranden och låtanden har inget med Knossos betydelse att göra, förmisnskar inte Knossos.
Kanske är Delos intressantare. men absolut inte viktigare.

Erk
still ambassadour
Svara med citat
  #45  
Gammal 2005-10-26, 13:58
olanilsson olanilsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Jag tror att om en sån här lista ska vara någorlunda relevant så bör man nog samtidigt lista vilka öar man gillar bäst, för alla är vi ju olika.

Öarna jag gillar lite mindre:
Poros
Andors
Patmos


Öarna jag gillar mest (utan inbördes ordning):
Sifnos
Naxos
Antiparos
Koufinissi
Milos

Vet inte om man kan utläsa något mönster eller göra en psykologisk profil av detta.

/Ola
Svara med citat
  #46  
Gammal 2005-10-28, 00:18
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Knossos kan man inte alls "ha och inte ha"! Säg aldrig så mer!
Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung.
För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva.
Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga.
Kan ingen av er ert Kreta? Vad gör ni alla där när ni är där?
Bottennapp

Erik
idag kretas ambassadör
Hej Erik och suck!!
Det enda skälet till att jag för första gången besökte Kreta var just blandningen av att uppleva kultur samt även "sno" åt mig lite sol, värme och bad!
Arkeologiska muséet i Iraklion är fantastiskt intressant och jag tillbringade flera timmar där. Det jag skrev om Knossos var slarvigt skrivet av mig utifrån min egen upplevelse. Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!).
Det jag menade var att en stressad guidad tur till Knossos (under en chartervecka) i 40 graders värme är inte mycket att ha eller minnas! Mycket bättre då att besöka Knossos på egen hand.

Muséet här i Rethymno finns numera i anslutning till Fortezza och ej längre nere i Loggian (många guide-böcker har fortfarande felaktiga uppgifter).

Calle!
Svara med citat
  #47  
Gammal 2005-10-28, 00:36
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Jag har hittills inte ogillat någon ö i Grekland (har än så länge 5 på min lista), men efter vad jag hört om Mykonos har jag ingen större lust att åka dit... Shoppingen skall tydligen vara något i hästväg, men då reser jag hellre till min gamla hemstad Paris
Svara med citat
  #48  
Gammal 2005-10-28, 00:49
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmi
Kreta utan vidare! Såå mycket turister, menyer på alla olika språk och knappast något genuint...Usch!
Hej!
"Knappast något genuint"?!!

Var har du hamnat på Kreta?! "Grecotel" med "All inclusive"?!
Att det finns turister är väl bra, i alla fall för Grekland! Och menyer på olika språk är väl inte speciellt för Kreta?!

Fenomenet "All Inclusive" kommer förresten att bli rena fördärvet för alla lokala näringsidkare (tavernor inne i byarna etc) i hela Grekland.
Varför (som turist) söka sig utanför hotell-komplexet för en lunch eller middag med god mat och dryck när man redan har betalat för (naturligtvis mycket sämre mat) middagen i förväg på hotellet under hela semestern!
Berätta gärna mer om det du kallar för "Knappast något genuint"!
Calle

Senast redigerad av Calle den 2005-10-28 klockan 01:36.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2005-10-28, 02:00
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Visst förstod vi att det skulle vara tjockt med turister, bara inte riktigt hur tjockt.. jag trodde nog att september skulle vara lite lugnare än det var.
Nästa ev. gång får det bli tidigast mitten av oktober.

//PO
Hej!
Kom ner i slutet av oktober, typ sista veckan! Få turister, varmt och skönt (i alla fall i år!), solen skiner oftast (med vissa brutala regn-oväder under några dagar!) och medelhavet är fortfarande varmt att doppa sig i!!

Calle!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2005-10-28, 02:21
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Och det finns faktiskt restauranger efter strandpromenaden i Rethymnon som har riktigt bra mat också.
Hej!!
Det finns flera restauranger längs med promenaden som är kanon-bra! Jag och Git har två favoriter, varav den ena dessutom är öppen dygnet om, 365 dagar om året! Vi firade julafton där förra året!
Och sedan finns det ju det lilla svenska konditoriet där man kan få nybakade kanel-bullar och svenskt kaffe!! Och låna pocket-böcker!

Calle!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2005-10-28, 06:01
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!).
Calle![/QUOTE]

Det var något helt annat.

Erik
inte längre ambassadour
Svara med citat
  #52  
Gammal 2005-10-28, 06:05
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej!!
Jag och Git har två favoriter, varav den ena dessutom är öppen dygnet om, 365 dagar om året!
Calle!
Får namnen nämnas på Kalimera, jag har alltid svårt att förstå när det finns regler och vad de föreskriver i olika fall. Om det inte är emot Kalimeras policy skulle jag gärna ta emot namnen på dessa tavernor.

Erik
dold diplomat
Svara med citat
  #53  
Gammal 2005-10-28, 08:28
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej!
"Knappast något genuint"?!!
Jag håller med dig Calle. Kreta är nog ett av de mest genuina resmål jag varit på i Grekland. Hamnade i den lilla byn Mirtos i november månad för 9 år sedan. Där åt vi fantastiskt god mat på byns två tavernor. Där fanns inte en enda bar men dock ett fantastiskt bageri där vi inhandlade vår frukost. Vi fångade bläckfisk i havet som vi själva tillredde på lägenhetshotellet där vi bodde. I skymningen satt vi på stranden och såg hur havets färger förändrades från turkost till blått till rosa till violett till svart.... precis som Homerus beskriver...
Jag har nog aldrig känt mig så nära den grekiska naturen som på Kreta.

Jag vågar påstå att det finns genuina platser överallt i Grekland, men då MÅSTE man undvika researrangörernas hotell. De förstör ju ofta hela upplevelsen med sina sketna välkomstdrinkar och fåniga barrundor.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2005-10-28, 12:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Får namnen nämnas på Kalimera, jag har alltid svårt att förstå när det finns regler och vad de föreskriver i olika fall. Om det inte är emot Kalimeras policy skulle jag gärna ta emot namnen på dessa tavernor.

Erik
dold diplomat
Personliga rekommendationer är helt okej så länge du inte lägger ut en länk till stället
Svara med citat
  #55  
Gammal 2005-10-28, 15:30
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Personliga rekommendationer är helt okej så länge du inte lägger ut en länk till stället

Tack

Erik
öppen diplomat
Svara med citat
  #56  
Gammal 2005-10-28, 18:48
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Får namnen nämnas på Kalimera, jag har alltid svårt att förstå när det finns regler och vad de föreskriver i olika fall. Om det inte är emot Kalimeras policy skulle jag gärna ta emot namnen på dessa tavernor.

Erik
dold diplomat
Hej!
Eftersom jag har fått veta att det är ok att nämna namn på tavernor/restauranger så:

Den dygnet-runt (året om) öppna restaurangen heter "Samaria" och ligger på El Venizelou 39-40 (strandpromenaden). Där brukar jag och Git gå in i köket och peka på vad vi vill ha, fem minuter senare har vi maten på bordet! Självklart kan man även beställa från grillen.

Sedan har vi en liten meze-favorit (well, vi har flera, men just denna är väldigt charmig)! Vi kallar den för "Bulgaren" (lång historia!), men det korrekta namnet är "Cambanario". Hittas på Tombazi 55 i gamla stan (samma gata där vandrarhemmet ligger). Dom har dessutom suverän bläckfisk i mån av tillgång! Vi två har aldrig lyckats komma upp i en nota överstigande 14-15 Euro totalt oavsett hur mycket vi har beställt in!

Slutligen konditoriet! Det heter "Sveas" och drivs av Cissi samt Gun som bott i Rethymno i över 20 år. Det ligger på Kapetan Lemonia 3 (tvärgata till strandpromenixen, tidigare låg Apollo-kontoret på samma gata).
Dit brukar Git gå och glufsa i sig kanelbulle, dricka svenskt kaffe samt byta pocket-böcker!

Calle! (i dag är det förresten oxi-dagen!)
Svara med citat
  #57  
Gammal 2005-10-28, 19:09
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Tack!
Jag är på fel plats idag också alltså!

Erik
avdankad diplomat

Senast redigerad av xenos den 2005-10-28 klockan 20:08.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2005-10-28, 19:30
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej!
Eftersom jag har fått veta att det är ok att nämna namn på tavernor/restauranger så:

Den dygnet-runt (året om) öppna restaurangen heter "Samaria" och ligger på El Venizelou 39-40 (strandpromenaden). Där brukar jag och Git gå in i köket och peka på vad vi vill ha, fem minuter senare har vi maten på bordet! Självklart kan man även beställa från grillen.

Sedan har vi en liten meze-favorit (well, vi har flera, men just denna är väldigt charmig)! Vi kallar den för "Bulgaren" (lång historia!), men det korrekta namnet är "Cambanario". Hittas på Tombazi 55 i gamla stan (samma gata där vandrarhemmet ligger). Dom har dessutom suverän bläckfisk i mån av tillgång! Vi två har aldrig lyckats komma upp i en nota överstigande 14-15 Euro totalt oavsett hur mycket vi har beställt in!

Slutligen konditoriet! Det heter "Sveas" och drivs av Cissi samt Gun som bott i Rethymno i över 20 år. Det ligger på Kapetan Lemonia 3 (tvärgata till strandpromenixen, tidigare låg Apollo-kontoret på samma gata).
Dit brukar Git gå och glufsa i sig kanelbulle, dricka svenskt kaffe samt byta pocket-böcker!

Calle! (i dag är det förresten oxi-dagen!)
Tack Calle för tipsen, just nu skulle jag gärna äta meze i Rethymno istället för att lyssna på höststormen... Har dock ätit en god grekisk middag bestende av kleftiko, det tröstar lite...

Gita
Svara med citat
  #59  
Gammal 2005-10-29, 00:52
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Tack!
Jag är på fel plats idag också alltså!

Erik
avdankad diplomat
Hej Erik!
Vi är alla på fel plats ibland!! Just nu ser jag dock fram emot några dagar i Malmö! Ett ruggigt, grått och blåsigt Malmö!
För att sedan komma tillbaka hit när regnen och ovädren startar på allvar!
Och kylan, fukten här nere under vintern måste man själv uppleva för att förstå!!
Fast "Samaria" är ju öppet som tur är om man vill ha varmt omkring sig samt god mat!!

Calle! (ej diplomat, men vi känner faktiskt den svenske konsuln i Iraklion!)
Svara med citat
  #60  
Gammal 2005-10-29, 02:28
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Tack Calle för tipsen, just nu skulle jag gärna äta meze i Rethymno istället för att lyssna på höststormen... Har dock ätit en god grekisk middag bestende av kleftiko, det tröstar lite...

Gita
Hej!
Höst-stormen (eller snarare vinter-stormen) kommer snart hit också!
Regn, regn och åter regn (och kanske snö)!

Just nu, skiftet oktober-november, så är det sommar och badliv, solen skiner och det är ganska trivsamt!

Men vintern lurar bakom hörnet!

Calle!

Senast redigerad av Calle den 2005-10-29 klockan 02:48. Anledning: Konstig radbrytning!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT