Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-10-24, 08:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Tilos hade otur att komma med där Kanske den kan komma med på topp-5 istället efter nästa besök för det borde vara en ö jag gillar.

Det började med en brand bakom hotellet precis när jag anlänt, vilket dels var obehagligt samt att den naturligtvis gav brandlukt och sotflagor i rummet några dagar. Provade att hyra en cykel men utväxlingen på den var mer lämpad för att lugnt glida längs stranden än att cykla uppför och tur var väl det då bromsarna var kassa

Sen blåste det ordentligt under samtliga dagar jag var där vilket ovanpå det andra gav dåligt betyg.
Aha, det förklarar saken. Jag var också nyfiken på hur Tilos kommit med på din sämsta-lista. (Faktum är att det var det som utlöste tråden, men jag tänkte vänta ett tag med att fråga, eller hoppades på att nån annan tänkte lika, vilket nån ju gjorde )
Har för mig att du skrivit att du gillar små öar där man kan ta sig runt på större delen av ön gående, och Tilos är nog den bästa vandringsön av de jag varit på, så som sagt det borde vara en ö som passar dig


---------------------------------


Jag glömde skriva tidigare att det finns två städer på större öar som jag inte gillade och det är Chania pga krimskramset och inkastarna som fullständigt tagit över hamnområdet och Rhodos stad som också kryllade av sådant. Undantag: större delen av gamla staden som är helt fantastisk.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-10-24, 08:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Jag tror att det kan vara ganska stor skillnad på upplevelsen av en ort eller vilket val man gör beroende på om det är för semester eller för att bosätta sig. Jag har själv ganska blandade känslor inför Rethymnon där jag varit ett tiotal ggr under en period i livet. Skulle gärna bo där några månader men semestrar gör jag numera gärna på andra ställen. Har dock vänner som troget reser till Rethymnon varje år sedan många år tillbaka och jag säger ofta, men ska ni inte åka till någon annan ö. Det gjorde dom ett år och då till Samos och det tänker dom inte göra om. Tillagas att dom åker till andra länder ibland.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-10-24, 09:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Bosse: tack för svaret!

Det var mer slumpmässiga saker som sänkte Tilos för dig, låter det som i mina öron. Jag trodde snarare att det var graden av turistifiering du reagerat på - det kan jag själv göra, trots att jag gillar Tilos så mycket.

Tilos är märklig. De HAR jättemycket turism, ändå märks det rätt lite. Jag vet att jag stod och vägde i vad jag skulle tycka under 12-dagarsvistelse där - jag saknade det verkliga vardagslivet, det var inte särskilt omfattande i Livadia. Men så närmade sig lokalvalen och det blev politiska möten och annat i vartenda gathörn. Livadia levde upp och jag fick det där vardagslivet jag saknat.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-10-24, 09:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Rhodos stad som också kryllade av sådant. Undantag: större delen av gamla staden som är helt fantastisk.
...och vissa delar av den som är helt förfärlig.

Myssa: djupt fascinerad över din historia med köttdallret
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-10-24, 09:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag tror att det kan vara ganska stor skillnad på upplevelsen av en ort eller vilket val man gör beroende på om det är för semester eller för att bosätta sig. Jag har själv ganska blandade känslor inför Rethymnon där jag varit ett tiotal ggr under en period i livet. Skulle gärna bo där några månader men semestrar gör jag numera gärna på andra ställen.

Eva
Jeg er enig med deg, Eva
Det ville være en stor forskjell på hvor jeg ville ønske å BO, og reisemål for ferien!

Rethymnon er en by jeg i k k e ønsker å reise tilbake til, har vært der to ganger, kunne jo holdt ut ei uke og, jeg liker Kreta

Det stedet jeg A L L E R minst ønsker meg tilbake til er RHODOS BY
- selv om vi bodde SÅ charmerende og godt i Gamlebyen nå i september
og maten på "Niochori" og " Kostas" var sååååååå deilig
- SÅ KAN DET IKKE VEIE OPP FOR RESTEN
- det var 12 år siden sist vi var der, jeg likte meg ikke den gangen heller.

Er det ikke bra at smaken er forskjellig

Kari
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-10-24, 12:31
stenake stenake är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 67
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Min botten 5 lista:
Zachynthos. Förmodligen för att Laganas har den fulaste och vidrigaste bargata jag sett i Grekland. Full med packade engelsmän. Ön har visserligen i övrigt flera vackra byar och fin natur, men inget som kan locka mig tillbaka.
Santorini är hänförande en gång, Men har man sett det så räcker det. För mycket tingeltangel i Thira och inga fina stränder. Duger som landningsbana.
Thassos trivdes vi aldrig på. Många fina stränder men för lite greklandskänsla.
Andros. Har tyvärr inte träffat så många otrevliga greker sammanlagt på våra resor i övrigt. Ön har överhuvudtaget inte mycket att bjuda på.
Heraklion på Kreta. Europas fulaste stad. I övrigt inget fel på Kreta.

Sten-Åke
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-10-24, 13:16
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Bosse: tack för svaret!

Det var mer slumpmässiga saker som sänkte Tilos för dig, låter det som i mina öron. Jag trodde snarare att det var graden av turistifiering du reagerat på - det kan jag själv göra, trots att jag gillar Tilos så mycket.
Bara slumpen. Störde mej inte alls på nån turistifiering, kan kanske bero på att jag kom direkt från Kos

Tilos kommer absolut att få fler chanser.

bosse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-10-24, 13:32
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Aha, det förklarar saken. Jag var också nyfiken på hur Tilos kommit med på din sämsta-lista. (Faktum är att det var det som utlöste tråden, men jag tänkte vänta ett tag med att fråga, eller hoppades på att nån annan tänkte lika, vilket nån ju gjorde )
Kul att det var nån nytta med min lista

Mycket lättare att sätta ihop en sämstalista
än en bästalista

bosse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-10-24, 15:20
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Egina hade absolut inget att tillföra mig.
Tråkig ö med tråkiga stränder.
När man dessutom blev uppskörtad av den så "berömda" fiskerestaurangen som man bara var tvungen att besöka, blev inte humöret bättre.

Men till dess försvar måste jag säga att vi på andra restauranger åt mycket god mat på ön och att det dessutom gick så snabbt att ta båten till Aten för att hälsa på kompisar!

//Gunilla
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-10-24, 15:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Mycket lättare att sätta ihop en sämstalista
än en bästalista
Tycker du? Det tycker faktiskt inte jag. Jag har grubblat en del över det sen min senaste resa och kommit fram till att jag trivs nästan överallt. Jag är så nöjd över att få vara i Grekland att det inte är så himla noga var jag är. Snarare kan jag komma på efteråt att Visst, det var helt okej men hit kommer jag inte att återvända. Schinoussa - som du har på din bästalista - var en sån ö.

Men det här ska då sägas med den reservationen att jag oftast väljer väldigt noga VART jag åker. Hade jag tagit 14-dagarsresor på stora turistöar och bott på stora charterhotell hade jag troligen lätt fått ihop en bottenlista. Det är inte min sorts semester, helt enkelt. Fast när jag väljer ut en mindre ö och bor nåt litet pensionat - då trivs jag nästan överallt.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-10-24, 15:44
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

De øyer jeg ikke har likt noe særlig er:

Korfu - her fikk jeg overhodet ingen Hellas-følelse/Greklandskänsla. Det hjalp ikke at naturen var fantastisk vakker. Kunne like gjerne ha vært i Italia.

Hersonissos på Kreta - hele byen var som et eneste ungdomsdiskotek. Kjas og mas og hålligång i døgndrift. Ikke mye Hellas-følelse der heller!

Nisyros - sikkert flere uheldige sammentreff. Var der på en dagstur i slutten av september, og (nesten) alt var stengt. Opplevde menneskene der som sure og uvennlige. I tillegg begynte det å striregne straks vi hadde gått i land - og regnet fortsatte å øse ned under hele besøket.

Thalassa
Svara med citat
  #32  
Gammal 2005-10-24, 16:04
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Tycker du? Det tycker faktiskt inte jag. Jag har grubblat en del över det sen min senaste resa och kommit fram till att jag trivs nästan överallt.
Samma för mej, trivs nästan överallt. Därför är det svårt att rangordna öarna man trivs på, de är ju så många fler

bosse
Svara med citat
  #33  
Gammal 2005-10-24, 16:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Bossew
Samma för mej, trivs nästan överallt. Därför är det svårt att rangordna öarna man trivs på, de är ju så många fler
När du formulerar det på det viset är jag med !

I så fall kommer nästan alla öar på topp fem, sen kommer ingenting, sen kommer ingenting, sen kommer rodos, santorini och poros.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2005-10-24, 23:17
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Med risk för massivt mothugg, men Kreta är nerlusat med turister.

Själva ön är fantastiskt vacker, folket trevligt, maten god, allting fungerar osv.
Men var vi än stannade så tog det inte två minuter förrän andra moppar svängde in och plåtade samma motiv, även i de minsta bergsbyarna. Detta i september, hur det är under högsäsong vill jag inte veta.
Hej PO!!
Såklart att Kreta är nerlusat med turister under säsongen!! Kreta är väl fortfarande ett av dom största resemålen när det gäller charter till Grekland!

Motiv, well..! Jag har nog sett minst tusen turister som har fotograferat den gamla fyren i Venetianska hamnen här i Rethymno, men det är väl ok, ett individuellt minne från byn! Har man ingen kamera så kan man gå 10 meter till höger eller till vänster och köpa ett retuscherat vykort!!

Det där att allting fungerar stämmer inte!! Kanske under en vecka som charter-turist, men välkommen ner att bo en månad "independent" på Kreta och vi kommer att kunna visa hur väldigt mycket det är som inte fungerar!

Calle o Git (som trots vissa avigsidor fortfarande älskar Kreta)!!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2005-10-24, 23:58
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Det var inte bara dåligt i Rethymnon Det var mest påträngande köpmän och inkastare som jag reagerade emot Och så gillar jag lte mindre ställen.
Vi träffade förstås trevliga människor där också Och hotellet var jättebra

Så fortsatt ni och ha det bra där borta

Riitta
Hej igen!
Vi har det bra!! Och nu har sommaren kommit på nytt så här i slutändan av oktober!! Blå himmel, sol och bad!!
Inkastare finns väl på varje turistort! Påträngande köpmän har vi inte märkt så mycket av, bortsett från Palme-mannen som har läderbutiken i hörnan av Varda Kallergi/Arkadiou! Men han är en upplevelse i sig (när han tar fram pistolen!). Han brukar alltid sitta på en stol utanför butiken och hojta "Hej, Hej" till alla som ser ut som skandinaver!

Calle!
Svara med citat
  #36  
Gammal 2005-10-25, 00:20
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av stenake
Min botten 5 lista:
Heraklion på Kreta. Europas fulaste stad. I övrigt inget fel på Kreta.

Sten-Åke
Hej!
Håller med när det gäller Heraklion! Fast det arkeologiska museet är fint! Knossos kan man ha och inte ha!
Det som är bra med Heraklion är närheten till färjorna samt bussen till flygplatsen!!

Calle!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2005-10-25, 06:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

nossos kan man ha och inte ha!
Calle![/QUOTE]

Knossos kan man inte alls "ha och inte ha"! Säg aldrig så mer!
Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung.
För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva.
Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga.
Kan ingen av er ert Kreta? Vad gör ni alla där när ni är där?
Bottennapp

Erik
idag kretas ambassadör
Svara med citat
  #38  
Gammal 2005-10-25, 08:10
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tyresö
Inlägg: 96
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Kreta utan vidare! Såå mycket turister, menyer på alla olika språk och knappast något genuint...Usch!
Svara med citat
  #39  
Gammal 2005-10-25, 08:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Hej igen!
Vi har det bra!! Och nu har sommaren kommit på nytt så här i slutändan av oktober!! Blå himmel, sol och bad!!
Inkastare finns väl på varje turistort! Påträngande köpmän har vi inte märkt så mycket av, bortsett från Palme-mannen som har läderbutiken i hörnan av Varda Kallergi/Arkadiou! Men han är en upplevelse i sig (när han tar fram pistolen!). Han brukar alltid sitta på en stol utanför butiken och hojta "Hej, Hej" till alla som ser ut som skandinaver!

Calle!
Jag tycker att han är riktigt otrevlig.

Min dotter bodde en period ovanpå en läderbutik som drevs av en svenska och hennes man. Jannis och Anna(eller Lena)Båda var supertrevliga. Bodde utanför staden. Finns paret kvar? Mittemot var det en guldsmedsaffär som drevs av ett danskt/grekiskt par. Letar förtvivlat i minnet efter adressen men just nu är den totalt borta.

Eva
Svara med citat
  #40  
Gammal 2005-10-25, 08:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Håller med Erik om att Kreta har många sidor och ett unikt historiskt arv samt en stor mängd endemiska växter. Knossos är fantasiskt men tyvärr har jag mött många greker som inte förstår dess enorma betydelse. Även Rethymnons lilla museum är väldigt fint. Här kan man börja den historiska vandringen och allt är ordnat i kronologisk följd. Rekommenderar även ett besök i Heraklions museum med guidning före besöket på Knossos.

Eva (maten på Kreta är också mycket bra om man undviker värsta turistfällorna)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT