Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-03-29, 22:40
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Jag håller med om att ekonomin kan få sig en törn om man råkar ut för förseningar på sin väg hem från paradiset i övärlden.
Däremot anser jag att risken är så pass liten att man inte ska behöva resa i förtid till Pireus för att hinna med sitt flyg.
Det finns massor av historier om folk som drabbats av olika missöden på sina resor i Grekland och statistiskt vore det konstigt om det inte fanns de som då och då kom för sent.
Med bra koll på rederiernas policy vid befarade stormar och strejker, en ombokningsbar flygbiljett i bagaget och lite is i magen så löser sig det mesta.
Åker man 1 dag tidigare från ö-världen i 15 år så har man ju missat mer än 2 veckors semester! Hur mycket kan inte en sådan vara värd :-)

Vem skulle komma på tanken att åka till Arlanda 6 timmar innan bara för att tåget, kanske, kan bli inställt?
Några kanske, men flertalet tar nog närmaste anslutning med buss/tåg/flyg .
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-03-30, 08:51
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Vem skulle komma på tanken att åka till Arlanda 6 timmar innan bara för att tåget, kanske, kan bli inställt?
Jag tycker nog att denna jämförelse haltar betänkligt. Blir tåget inställt i Sverige har man andra alternativ; bussen, egna bilen, taxi, få skjuts av grannen etc.
Strular båtarna så har man inte dessa alternativ ute på en ö i Egeiska havet.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-03-30, 16:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Med bra koll på rederiernas policy vid befarade stormar och strejker, en ombokningsbar flygbiljett i bagaget och lite is i magen så löser sig det mesta.
Ja, smyger du in en ombokningsbar biljett i resonemanget så kommer saken i ett lite annat läge

Men hur många har en sån? De flesta har ju antingen Apollo eller annan charter - eller absolut billigaste lågpris reguljärbiljett.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-03-30, 17:36
Greklandsvän Greklandsvän är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 16
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Tack alla för era värdefulla bidrag,

Våra biljetter är inte ombokningsbara, så att det blir nog så att vi åker in dagen innan och kanske passar på att se Akropolis, alternativt att vi tar kvällsbåten in.

MVH, Per
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-03-31, 03:12
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Oj, det var många saker jag ville kommentera här ovan. Men det blir lite för många citat.

Kontentan av det väsentliga är att man ska se till att ha en ordentlig reseförsäkring. Inte den skiten som säljs tillsammans med resan, utan ett ordentligt tillägg till hemförsäkringen. Den kostar inte många kronor i månaden och gäller året om. Oavsett hur många resor man gör. Årskostnaden brukar vara ung. samma som för försäkringen man erbjuds när man man beställer EN biljett... Den brukar dock ha en begränsning på 40 - 45 dagar per resa. Ska man vara borta längre måste man ha ytterligare tillägg. Men de flesta här klarar sig väl inom den tiden...

I samband med en tråd här för 6 - 8 månader sedan, om just detta, kontaktade jag mitt försäkringsbolag och gick ordentligt igenom "sorry, jag missade flyget - problematiken " .

Under förutsättning att jag inte slarvat, eller varit oaktsam, ersätter de mig med ny biljett hem, hotellrum om så behövs (man kan ju bli inblåst flera dagar...), plus att jag får "dagpenning" för att kunna äta och leva... Vad kan jag mer begära?

Jag måste naturligvis ha kvitton och dokumentation på vad som hänt. (Hamnpolisen kan tex skriva ut intyg om att färjan var inställd.) Jag får ersättning om färjan var försenad eller inställd pga tex blåst eller strejk. Samma gäller om taxin/bussen som skulle köra mig till färjan krockar och jag inte kommer i tid och missar färjan...!!! OBS! Det gäller även omvänt. Dvs om jag missar flyget ut! Tex om de förbannade tågen över Öresundsbron är försenade i vanlig ordning...

Jo, det är liiiite frestande... (Hur svårt är det att fixa ett Intyg på ett ställe i Grekland där man har kompisar. Några Ouzo och/eller 10 - 20 € under bordet så har man förlängt sin resa några dagar...) Men det skulle ALDRIG falla mig in att göra något sådant...

Nu har jag inte missat något flyg ännu, phuuu . Och därmed inte behövt testa om försäkringsbolaget står upp till sina löften. Men när detta var uppe förra gången så pressade jag dem rätt hårt på olika situationer. Så killen jag pratade med blev tvungen att kolla "uppåt" och ringa tillbaka och komplettera sitt svar... Och han sade att så här fungerar min försäkring...

Oaktat detta att missa flyget så bör man se till att ha ett ordentligt skydd under resor. Stölder, olyckor... Mycket kan hända. Se över försäkringarna! Alltför många slarvar med det...

Det stora problemet kan ju vara att man troligtvis måste ligga ute med pengar för att ta sig hem. Men det var därför Gud uppfann kreditkortet...! (Min kompis Kurt... KreditKurt... Ibland ser han lite sliten ut... )

Sedan skadar det ju inte att ha försäkringsbolagets telenr i mobilen eller på en lapp någonstans... De kanske kan hjälpa till.

Fråga till SteffTee: Kan tänka mig att du snikar dig med på någon kärra via jobbet... Fast den går ju då till ARN. Vet du om det finns någon vid samma tidpunkt, eller senare, till KPH? Kommer inte åt Amadeus längre...

Peter
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-03-31, 10:06
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
... Skandinaviska kyrkan i Pireus har två-rums lägenheter, .....vattnet som är badbart.
Badbart? Innebär det att det går att doppa sig, skräpigt, dyigt? Låter inte som man vill bada där efter 14 dagar i ö-världen. Någon som vet och kan förtydliga för mig?
// Helén
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-03-31, 11:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Varken ombokningsbara biljetter eller försäkringar underlättar ju de VERKLIGA PROBLEMEN med att missa flyget - allt det som måste ändras (från Grekland) - och ställer till det för andra - för att man inte kommer hem den dag man planerat!

För inte kommer väl de flesta hem till fortsatt obokade dagar eller rent av fortsatt semester??
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-03-31, 13:06
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Greklandsvän Visa inlägg
Tack alla för era värdefulla bidrag,

Våra biljetter är inte ombokningsbara, så att det blir nog så att vi åker in dagen innan och kanske passar på att se Akropolis, alternativt att vi tar kvällsbåten in.

MVH, Per
Hej Per.

Ja trådarna brukar utveckla sig i alla riktningar. Trots allt har Du nu tagit del av en hel del åsikter i frågan och det var väl det som var meningen med din ursprungliga fråga.
Man ska ju trots allt själv känna att det är bekvämt och tryggt att resa.
En härlig eftermiddag i Plaka och ett besök på Akropolis som avslutning på sin Greklandssemester är nog inte fel.
Ha en skön resa.
M v h
SteffTee
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-03-31, 13:10
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Fråga till SteffTee: Kan tänka mig att du snikar dig med på någon kärra via jobbet... Fast den går ju då till ARN. Vet du om det finns någon vid samma tidpunkt, eller senare, till KPH? Kommer inte åt Amadeus längre...

Peter
Brukar åka på en billig biljett via Frankfurt till ARN, ca kl 1745-2300 Finns säkert en anslutning till CPH l
Ombokningsbar mot en mindre kostnad.

Senast redigerad av SteffTee den 2007-03-31 klockan 13:29.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-03-31, 23:47
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Det här blev man ju inte klokare av - eller jo det blev jag ju. Ni som säger LÅT BLI är ju i majoritet och även Peter håller med principiellt...
Det är bara det att jag inte VILL åka till Aten

Min enda riktiga Atenerfarenhet (förutom att bara åka igenom på väg till Pireus) är panikkänsla. Det var en valnatt 18 år sedan, kaos på gatorna. Efteråt var det kul att ha upplevt det men inte just då. Jag inser att jag borde jobba med min attityd här, men jag tror inte att min uppfattning blir bättre om jag förstöker göra Aten med både Mormor och barn i värsta julihettan

Så vad tror ni om Rafina, var ska man bo? Fast nu håller jag på att spåra ur fullkomligt, ställer denna fråga under Atenrubriken

Jag måste också tala mig varm för tilläggsförsäkring. Vi har en utmärkt tilläggsförsäkring, 400kr/år och hela hushållet är försäkrat. Ren vinst - vi har redan tjänat in hälften av årets kostnad på att inte behöva ta avbeställningsskydd på en stughyra.

/Marianne
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-04-01, 02:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Varken ombokningsbara biljetter eller försäkringar underlättar ju de VERKLIGA PROBLEMEN med att missa flyget...
Tja, Elisabeth. Det är riktigt på ett sätt. Detta löser inte de praktiska problemen med att komma hem kanske flera dagar senare än beräknat. Men även en arbetsgivare måste förstå att "shit happens". Man kan bli inblåst eller få andra problem. Bryta benet när man skulle på färjan in tex... Man kan inte få sparken för sådant. Själv hade jag säkert haft problem med kattpanget tex... Men de flesta har nog släkt och vänner som kan ställa upp när det krisar...?

Senast jag kollade så fanns det telefoner även i Grekland. Jag har själv haft med mobil under rätt många år nu. Just för att kunna prata med folk om vad som händer. Och skulle man få problem så får man ju informera de som är berörda. Och har man inte mobil så finns det som sagt vanliga telefoner även där!

MEN. Om jag/familjen vet att försäkringen betalar nya biljetter, hotell, dagpenning, och i mitt fall de extra dagarna på kattpanget, så slipper man åtminstånne fundera på de ekonomiska följderna av att missa flyget. Det bör underlätta rätt mycket, och kanske göra semesterminnet lite ljusare. Att i en sådan svår stund veta att man har ett bra skydd kanske t o m räddar ett förhållande... I alla fall så bör det minska friktionen...

Jag föreslår att du ser det hela på ett lite mer positivt sätt...

Om man har ett bra skydd vill säga...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-04-01 klockan 03:03. Anledning: Litet tillägg...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-04-01, 09:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Mitt föräkringsbolag kräver att anslutningsflyg samt andra anslutningar bokas och planeras in så att risken för missade plan blir rimlig. Det innebär ex att vi som flyger från norrland till Arlanda bör ha en god marginal på anslutningsflyget. Har kollat en gång vad det konkret innebär och 3 timmar mellan planen på Arlanda ansågs lämlig vid det tillfället (december månad).
Kunden ska iakta aktsamhet och det kan kanske tolkas som viss uppsikt på väderleksrapporten och att färjan tas dagen innan hemresan med flyget till Sverige.

Eva
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-04-01, 10:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Det är ju att måsta RINGA och meddela och ändra saker som är BESVÄRLIGT. Bortsett från att boka om anslutningsflyg och kanske fixa övernattning på Arlanda så ska man ta reda på telefonnummer som man inte har med sig, få tag i folk för att ställa in möten, ändra bokade tider hos tandläkaren, frissan eller whatever, ringa skolan och förklara att avkomman inte kan vara med på nationella provet på måndag kl 8, ställa till det för den som har lovat hämta en på flygplatsen, osv osv osv. Har man dessutom ingen annan chef än sig själv men viktiga uppdrag som väntar så riskerar man att förlora stora summor i arbetsinkomst.

Nej, ingen försäkring i världen kan täcka sådana bekymmer. Hur positivt man än ser på det!

Men som med allt annat, så är det en smaksak hur man löser det. Om jag flyger hem från Aten så väljer jag antingen att åka dit eller någon annanstans i närheten ett par dagar i förväg och göra något trevligt där eller att flyga inrikes till Aten samma dag.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-04-10, 21:53
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Om man tänker lita på sin reseförsäkring och förflytta sig till sin avreseö/Aten i sista minuten bör man kolla upp det finstilta VÄLDIGT NOGA.

Jag har just fått svar från mitt försäkringsbolag. De ersättningar man får för att "komma ikapp" resan (typ ta ett flyg när båten har blåst inne) och pengar för varje dygn man "ofrivilligt" blir kvar är helt OK för min del.

Men så kommer vi till kruxet, man får inte ersättning för omboknigsbara biljetter. Många billiga biljetter är det! Vi har 690 kronors biljetter hem från Aten, med SAS. De är ombokningsbara till en kostnad av 500 kr OCH mellanskillnaden om den ny biljetten skulle råka vara dyrare .
Alltså blir det till att betala hela biljettpriset -190 kr och det lär inte vara så lågt med ett par dagars varsel i juli .
Men biljetten är ombokningsbar, så det blir ingen ersättning

Så det blir definitivt en natt i Aten/Rafina innan avresa. (Såvitt jag kan hitta är flyget från Paros redan fullbokat den dagen, så det är inget alternativ för vår del)

/Marianne
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-04-10, 21:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Snabbåtar till Aten + Boende i Pireus

Tack för bra info, Marianne!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT